کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

فینال یورو 2012 بین صنعت گردشگری اکراین و لهستان

فینال یورو 2012 بین صنعت گردشگری اکراین و لهستان

جام ملت های اروپا در دست گردشگران اکراین و لهستان

کردشگری اکراین و لهستان برنده جام ملت های اروپا

یورو 2012 ناجی صنعت گردشگری لهستان و اوکراین

صنعت گردشگری و صنایع زیر مجموعه آن در قرن حاضر به دلیل مسایل مادی و درآمدزایی هنگفت آن به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است و اکثر کشورها امروزه سعی در رشد و گسترش این صنعت داخل مرزهایشان دارند و با اتخاذ سیاست های خرد و کلان سعی می کنند این رویا یعنی گسترش صنعت گردشگری کشورشان را به واقعیت تبدیل کنند.

از اینرو تمام راهکارهای مفید برای رسیدن به موقعیتی ممتاز در صنعت گردشگری امروزه توسط دست اندرکاران گردشگری مورد بررسی قرار گرفته و می گیرد. خدمات هوایی، حذف روادید برای کشورها، ساخت مراکز خرید و تفریحی ، اقامت گاههای مناسب همه و همه راهکارهایی بودند برای جلب نظر گردشگران دیگر کشورها اما بسیاری از دست اندرکاران این صنعت پس از مدتی متوجه تاثیرات مثبت رویدادهای ورزشی در گردشگری کشورها شدند .

این تاثیر مثبت در المپیک پکن آنچنان بود که طبق آمار رسمی کشوری که در سال 1987 میلادی تنها 300 هزار گردشگرا به خود دیده بود پس از برگزاری بازریهای المپیک تابستانی 2008 میلادی توانسته مقام و جایگاه گردشگری خود را به بزرگترین جهان یعنی فرانسه نزدیک کند. بنابراین با این نتیجه روز به روز ارتباطی تنگاتنگ بین جامعه ورزشی و صنعت گردشگری در سراسر دهکده جهانی برقرار شد .

پس از ورود ورزش به صنعت گردشگری زیر مجموعه ای به نام گردشگری ورزشی متولد شد که تا کنون از تاثیرگذار ترین عوامل در رشد و گسترش گردشگری بسیاری از کشورها بوده است. این زیرمجموعه جدید گردشگری با توجه به علاقه بسیار زیاد مردم به مسایل ورزشی بخصوص چند رشته بسیار معروف مورد توجه سرمایه گذاران و دست اندرکاران گردشگری قرار گرفته و به عنوان بهترین روش جذب گردشگر به کشورها معرفی شده است. گردشگری ورزشی  طبق گزارش مجله TTG  در شماره جولای 2010-2011 میلادی این مجله در سال 2010 درآمدی بالغ بر 600 بیلیون دلار  در سراسر جهان داشته است.

برگزاری مسابقات دوستانه، میزبانی بازی های بین المللی و برگزاری اردوهای تدارکاتی از جمله روشهایی است که برای جلب نظر علاقمندان ورزشی به منطقه ای خاص توسط مسئولان گردشگری کشورها با همکاری دست اندرکاران ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا یا یورو 2012 شاید تازه ترین و خبرسازترین در صنعت گردشگری دو کشور اوکراین و لهستان باشد که سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه افق تازه ای را برای گردشگران این دو کشور اروپایی گسترده شده است.

مسئولان گردشگری اکراین و لهستان، برگزاری این بازیها را به عنوان فرصتی طلایی برای گسترش صنعت گردشگری کشورشان می دانند و سعی دارند با هر روش مفید از این رویداد ورزشی هرچه بیشتر به نفع رونق صنعت گردشگری منطقه استفاده کنند بطوری که حتی می توان عنوان کرد که درآمد حاصل از میزبانی اینگونه بازیها زیاد مورد توجه آنها نیست بلکه نتایج دستاورد این رویداد ورزشی برای صنعت گردشگری دو کشور در بلند مدت بسیار پراهمیت تر از مدت برگزاری بازیها و در آمد آن است.

به گزارش سازمان های مربوطه میزان اشتغالزایی قبل وبعد از اینگونه بازیها بقدری قابل توجه است که اکثر دست اندرکاران و دولتمردان اهداف بلند مدت خود را در راستای اینگونه رویدادها پایه گذاری می کنند و نتایج کوتاه مدت آن را هرگز مورد نظر ندارند. به عنوان مثال کشور اوکراین برای برگزاری این بازی ها با توجه به امکانات خود مجبور به بازسازی و نوسازی تمامی استادیوم های کشور شده است .

بنابراین می توان تصور کرد که یکی دو سال قبل و پس از برگزاری این بازیها چندین هزار فرصت شغلی تازه در کشور اوکراین ایجاد شده؟ این حجم از اشتغالزایی اگرچه شاید به نظر کوتاه مدت باشد اما بسیاری از متخصصان عنوان می کنند نیروی کار قبل از برگزاری اینگونه رویدادها ، پس از برگزاری جذب صنعت گردشگری خواهند شد به عقیده اینگروه رشد صنعت گردشگری پس از برگزاری اینگونه بازیهای بین المللی آنچنان خواهد بود که توان جذب مجدد این نیروی عظیم کار را خواهد داشت .

به گفته بوریس کولسینکوف معاون نسخت وزیر اوکراین که مسئولیت آماده سازی زیرساخت های این بازیها در سال 2012 را برعهده گرفته، قبل از برگزاری بازیهای یورو 2012 کشور اوکراین برای آماده سازی زیرساخت های این رویداد مهم ورزشی تبدیل به یک کارگاه ساختمانی بزرگ شده بود بطوری که می توان ادعا کرد هزاران فرصت شغلی به واسطه این بازیها به جامعه اوکراین هدیه داده شده که امیدواریم همگی این افراد پس از برگزاری بازیهای یورو 2012 جذب بازارکار صنعت گردشگری شوند به این دلیل که طبق برآورد دست اندرکاران گردشگری این صنعت رشد بسیار زیادی را در آینده نزدیک و پس از اتمام بازیها تجربه خواهد کرد.

این ادعا در حالی مطرح شده از چند ماه قبل بسیاری از بلیت های مسابقات این جام پیش فروش شده و تعداد زیادی از آژانس های مسافرتی مشغول جذب مسافران وعلاقمندان به این بازیها برای سفر به دو کشور اوکراین و لهستان هستند بنابراین طبق تجربه های گذشته مثل برگزاری جام جهانی در کشور آفریقای جنوبی بسیاری از گردشگران و تماشاگران که از اوکراین و لهستان در مدت برگزاری این بازیها دیدن کرده اند تعطیلات بعدی خود را نیز در این دوکشور خواهند بود .

بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری و دست اندرکاران آن  معتقدند که اگرچه گردشگری اوکراین در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته اما طی برگزاری این جام و پس از آن اوکراین 10 میلیون گردشگر را در سال 2012 میلادی پذیرایی خواهد کرد. این برآورد زمانی مطرح شده که مقامات کشور اوکراین عنوان می کنند هم اکنون آماده پذیرایی از 800 هزار تماشاگر و علاقمند به بازیهای یورو 2012 هستند بنابراین حجم عمده ای از گردشگران پس از برگزاری این مسابقات از اوکراین بازدید خواهند کرد. این دقیقا اتفاقی بود که در شهر پکن روی داده بود بطوری که تا یک ماه  پس از برگزاری المپیک تابستانی هنوز تعداد کثیری از گردشگران بین المللی راهی این شهر بودند .

از سوی دیگر کشور لهستان که خود دارای سیستم گردشگری بسیار مدرن و موقعیت بسیار مناسب گردشگری در اروپاست طبق برآوردها پس از برگزاری این بازی ها رشدی 24 درصدی را در زمینه صنعت گردشگری خود تجربه می کند . اکثر فعالان عرصه گردشگری عنوان کرده اند که بیشتر گردشگران آلمانی، فرانسوی ، ایتالیایی و انگلیسی که تعطیلات قبلی خود را در کشور مصر ، تونس و اسپانیا گذرانده اند پس از برگزاری این بازیها در کشورهای اوکراین و لهستان خواهند بود و بهعنوان گردشگرانی وفادار به این دو کشور باقی خواهند ماند.

حالا می توانیم نتایج بلند مدت برگزاری ومیزبانی اینگونه رویدادهای بسیار مهم ورزشی را برای رشد و رونق صنعت گردشگری کشورها تصور کرد و دلیل این همه تلاش و کوشش برای دریافت میزبانی این رویدادها را درک کرد. اما همین دست اندرکاران در بسیاری از اظهار نظرات خود عنوان کرده اند که برگ برنده برای رشد صنعت گردشگری در دستان کشور اوکراین قرار گرفته است آنهم به دلیل برگزاری بازی فینال در این کشور، اهمیت و جایگاه این بازی برای علاقمندان به حدی با اهمیت خواهدبود که سالهای سال نام محل برگزاری مسابقه نهایی یورو 2012 در ذهن آنها باقی می ماند و این مکان برای یادآوری هیجان آن روزها برای دفعات متعددی گردشگران را حتی سالهای پس از برگزاری این مسابقه به سمت خود خواهد کشید.

رشد و گسترش صنعت گردشگری در اوکراین به قدری برای مسئولان دولتی و خصوصی با اهمیت بوده که حتی مراحل آماده سازی و ساخت ورزشگاههای این کشور نیز بهعنوان جاذبه گردشگری مطرح شده و تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب کرده این موضوع شاید درسی بود که مسئولان اوکراینی از دست اندرکاران صنعت گردشگری قطر آموختند ، کشور قطر هنگام میزبانی بازیهای آسیایی از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کرد و دقیقا همزمان با رکود اقتصادی شدید جهان توانست صنعت گردشگری قطر و صنایع وابسته را به خوبی رونق بخشد .

این کشور قبل از برگزاری بازیهای یاد شده با سیاستی بسیار جالب توانست زیرساخت های گردشگری کشور از جمله خطوط هوایی، مراکز اقامتی، مراکز تفریحی و رستوران ها را در سراسر کشور مجهز و آماده پذیرایی انبوهی از علاقمندان و تیم های ورزشی کند بطوری که پس از برگزاری این بازی ها و درک توانمندی کشور قطر توسط گردشگران و دست اندرکاران گردشگری دیگر کشورها، صنعت گردشگری آن شاهد سرمایه گذاری های بسیار زیاد بین المللی توسط سرمایه گذاران بود که در نهایت باعث جلب گردشگران  زیادی به کشور ساحلی قطر شد.

همین سرمایه گذاری دقیق و به موقع نیز در دو کشور یاد شده لهستان و اوکراین انجام شده است بطوری که هر دو کشور به تاثیر آینده این بازیها در صنعت گردشگری کشورشان چشم دوخته اند و برای استفاده از این فرصت تمام توان خود را به کار بسته اند بطوری که حتی به چاپ کتابچه ای راهنمای گردشگری به زبان های مختلف برای معرفی توانمندی های گردشگری دوکشور بسنده نکرده اند و با برگزاری  کلاس های آموزشی مخصوص برای دست اندکاران صنعت گردشگری هنگام برگزاری این بازیها قصد دارند بهترین تاثیر را برای جذب بیشتر گردشگران به دو کشور داشته باشند .

فعالیت مسئولان اوکراینی برای جذب هرچه بیشتر گردشگران هنگام برگزاری این بازیها تاجایی ادامه یافته که حتی آنها قصد دارند از تلخ ترین حادثه کشور یعنی انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در این زمینه استفاده کنند . اگرچه این نیروگاه چندی قبل درب های خودرا به روی گردشگران گشود اما این کشور قصد دارد تا هنگام برگزاری این بازیها تحت تدابیر شدید امنیتی و سلامتی این نیروگاه را به عنوان مهمترین مقصد گردشگری کشور اوکراین به دهکده جهانی معرفی نماید .

به هر حال سود اقتصادی حاصل از برگزاری و یا میزبانی اینگونه بازیها در جهان برهیچ کس پوشیده نیست اما اهداف بلند مدت گردشگری توانسته این درآمد را تحت تاثیر خود قرار دهد و از آن به عنوان نوعی سرمایه گذاری برای رونق صنعت گردشگری یاد شود. بنابراین تمام این تلاش ها و تدابیر نشان از اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در قرن حاضر دارد و بیانگر ارزش اقتصادی آن برای کشورهاست پس بجاست اگر انتظار داشته باشیم که مسئولان ورزشی و گردشگری کشورمان هم از این اهمیت به خوبی استفاده کنند و در جهت رشد و رونق صنعت گردشگری کشور گام بردارند. همکاری دو نهاد ورزشی و گردشگری ایران می تواند صنعت گردشگری ایران را به جایگاه اصلی خود برساند و ایران را با توجه به پتانسیل بسیار مناسب خود تبدیل به مهمترین مقصد گردشگری خاورمیانه کند.

دسترسی به این جایگاه و موقعیت در صنعت گردشگری ایران نیازمند همکاری هرچه بیشتر جامعه ورزشی و گردشگری ایران خواهد بود بطوری که سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی قدرتمند این صنعت در ایران باید از فرصت های ورزشی ایجاد شده توسط مسئولان ورزشی که آخرین آنها مسابقات تنیس جام دیویس در مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود، بهترین استفاده را جهت رونق صنعت گردشگری ایران داشته باشد و با ارایه مشوق های جذاب به هیات های همراه این ورزش کاران و البته علاقمندان این رشته ورزشی نظر انها را به توانمندی های گردشگری ایران نیز جلب می کرد و می توانست به واسطه این همکاری، گردشگری ورزشی ایران را که از نفس افتاده جانی دوباره بخشد.

عزتی 

ده شهر گمشده تاریخ

شهرهایی که در دل تاریخ گم شده اند

شهرهایی که به خاطره ها پیوسته اند

چندین قرن از مهاجرت ساکنان اولیه این کره خاکی که از غارها به دهکده ها قدم گذاشتند می گذرد. پس از این مهاجرت زندگی در روستاها و شهرها آغاز شد بسیاری از این آبادی ها و شهرها تاکنون به خود اتفاقات تلخ و شیرینی را دیدهاند و در تاریخ به ثبت رسانده اند برخی از این شهرها هنوز هم در نقشه این کره خاکی موجود هستند اما برخی از آنها که به دست پیشینیان ما ساخته شده بودند به تاریخ پیوسته و جز نامی از آنها در کتاب های تاریخی باقی نمانده است. از آنجا که ذهن کنجکاو بشر همیشه تشنه دانستن رازهای گذشته بوده خالی از لطف نیست 10 شهر گمشده تاریخ را به شما معرفی کنیم. بسیاری از این 10 شهر روزگاری مرکز اصلی تمدن منطقه خود بوده اند اما به دلایل مختلفی هم اکنون از صحنه روزگار محو شده اند و بجز روایاتی کهن از آنها بین ما باقی نمانده است. اگرچه بسیاری از ماجراجویان و تاریخ نگاران روانه این شهرهای گمشده شده اند اما تاکنون بسیاری از آنها نتوانستند آدرس دقیق این شهرها را بیابند. بنابراین این لیست ده تایی چمدان را مطالعه کنید تا شاید شما بتوانید نشانی از این شهرها بیابید.

1.        شهر پاتاگونیا CITY OF THE CAESARS

این شهر گم شده در قاره آمریکا و بین کشور شیلی کنونی و آرژانتین بنا شده بود، این شهر فراموش شده که به گمان بسیاری از ماجراجویان و تاریخ نگاران غنی از طلا و الماس بوده در ذهن اکثر محققان نامی آشناست و تا کنون بارها و بارها گروههایی برای کشف رازهای این شهر راهی منطقه شده اند. اگرچه به عقیده بسیاری از باستان شناسان این شهر در گذشته توسط بازماندگان یک کشتی تجاری مطعلق به اسپانیا بنا نهاده شده و ذخیره بسیار زیادی از گنج های آنها هنوز هم در شهر باقی مانده ولی به واقع اطلاع زیادی از محل دقیق این شهر هم اکنون در دست نیست و گروههای زیادی هم که برای یافتن این گنج ها راهی این شهر گم شده اند به دلایل نامعلومی دچار حوادث مرموزی شده و از راه ایستاده اند به همین دلیل بسیاری این شهر را شهر ارواح نامگذاری کرده اند. رموز  و البته گنج های این شهر فراموش شده باعث شده تا پاتاگونیا یا شهر ارواح به عنوان اولین شهر گمشده لیست حاضر به شما معرفی شود.

2.        شهر تروا city of troy

نام این شهر برای همه  نامی آشناست و او را به یاد افسانه تروی و فیلم بسیار معروف آن می اندازد، اما این شهر که در واقع هم اکنون هم کم از افسانه تروی نیست، در ترکیه کنونی و نزدیک رودخانه Scamander ساخته شده. مهمترین مزیت منطقه احداث این شهر در زمان خود محل بنا شدن آن بوده است این شهر که بر بلندای تپیه ای ساخته شده بود بهترین امکان دفاعی را برای دفع تجاوز دشمنان در دست داشت. اگرچه هم اکنون آثار کمی از این شهر باقی مانده ولی هنوز هم داستان شهر سینه به سینه نقل می شود و حاکی از تمدنی بسیار غنی در گذشته این شهر است. بقایای این شهر که در سال 1870 میلادی کشف شد و مدتهای طولانی مورد بی مهری گردشگران و سودجویان بود تا اینکه به جز چند راهروی سنگی و تعدادی شبکه انتقال آب که در زمان خود بی نظیر بوده اند در حال حاضر باقی نمانده است.

3.        شهر گمشده طلایی THE LOST CITY OF Gold

شهر گمشده طلایی یکی از مرموزترین شهرهای فراموش شده این کره خاکی تاکنون هم علاوه براینکه خود از نظرها پنهان شده اسراسر زیادی را در دل خود پنهان کرده است این شهر که در ساحل شرقی دریاچه  Kuhikugu کشور برزیل واقع شده حدود 1500 سال پیش توسط بومیان این منطقه آمازن بنا شده است این شهر در واقع نه یک شهر بلکه منطقه ای متشکل از 20 شهر بوده اما به عقیده کارشناسان پس از انجام تحقیقات فراوان ساکنان این منطقه به دلیل یک بیماری همه گیر به یکباره از بین رفته و شهر خالی از سکنه شده . اما آثار تمدن بسیار پیشرفته ساکنان اصلی این شهر مثل پل ها، تونل ها و دیگر لوازم کشف شده در این شهر گمشده تاریخی هنوز بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده تا پرده از اسراسر این منطقه بردارند . این شهر اولین بار در سال 1753 میلادی توسط یک کاشف پرتقالی کشف شده است.

4.  شهر پترا شهر سنگی petra city of stone

شهر سنگی پترا که امروزه به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور اردن شناخته شده با اسرار خود و نوع مهندسی سازه اش توانسته توجه همگان را به خود جلب کند این شهر تا سال 1812 میلادی ناشناخته مانده بود و خود را از دید انسان مخفی نگهداشته بود این شهر از سال 1985 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان یکی از با ارزش ترین میراث بشر در جهان از آن یاد می شود. این شهر که در گذشته به عنوان پایتخت nabataeans در قرن 6 قبل از میلاد بوده است. در گذشته مرکز استراحت کاروانیان خسته از راه بوده از شهرت و اهمیت ویژه ای بین مسافران برخوردار بوده و با پشتوانه غنی مهندسی زمانه خود امکانات رفاهی را در اختیار مسافران قرار می داده سیستم آبیاری این شهر که با جریانی دائمی شهر را سیراب می کرده از عجایب ساخت این شهر به شمار می رود. به گفته بسیاری از کارشناسان این شهر بر اثر زلزله ای بسیار بزرگ در سال 363 میلادی از بین رفت و تنها بقایای بسیار اندکی از آن برای امروز به یادگار مانده است.

5.شهر پایتیتی PAITITI city

شهر پایتیتی در واقع یکی از شهرهای افسانه ای در لیست حاضر مربوط به دوران اینکاها بوده است که امروز روز هم بسیاری از شایعات و رمز و راز ها را به دنبال نام خود دارد. این شهر که در جنوب قاره آمریکا واقع شده به گفته بسیاری از باستان شناسان منابع غنی از طلا و نقره  داشته و البته گنج های بسیاری را در دل خود جای داده است. این منابع عظیم طلا و نقره  باعث شده تا ساکنان گذشته این شهر از طلا برای ساخت تمام وسایل مورد نیازشان مثل لباس، ظروف آشپزخانه استفاده کنند و مدارک زیادی از تاریخ خود برای امروز به جای بگذارند. این شهر افسانه ای که در شمال کشور پرو و در دل جنگل های انبوه این قاره واقع شده ، در سال 1600 میلادی کشف شد.  برخی از باستان شناسان معتقدند که نقشه اصلی شهر و محل دقیق آن بنابه دلایل مادی توسط واتیکان برای مدتهای زیادی مخفی نگهداشته شده بود. این شهر گمشده در گذشته های دور محل اصلی زندگی اینکاها در منطقه بوده و با توجه به منابع غنی طلا در آن از اهمیتی ویژه داشته است.

تعدادی از اشیاء کشف شده در منطقه هم اکنون در موزه بوگوتا در کشور کلمبیا نگهداری می شود و محل حدودی این شهر نهایتا سال 1541 میلادی توسط گروهی از سربازان کشف شد، اما هنوز از محل دقیق آن هیچ نشانی در دست نیست.

6. منفیس Menfis (Egipto)

شهر باستانی منفیس از گذشته های دور برای همگان نامی آشنا بوده است این شهر که سال ساخت آن توسط کارشناسان باستانی به 3000 سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده شده به عنوان پایتخت مصر باستان بوده و با توجه به امپراطوری قوی مصر باستان از اهمیت ویژه ای برای گذشتگان و همچنین هم عصران ما برخوردار است. این شهر منابع بسیار کامل و غنی ای از نظر نشانه های تاریخی در اختیار باستان شناسان گذاشته و با توجه به قدمت و شگفتی های شهر هنوز هم بسیاری از باستان شناسان مشغول بررسی ناشناخته های این شهر هستند که البته زیبایی و عظمت این شهر باستانی هنوز هم اصلی ترین جاذبه گردشگری درمصر گنونی عنوان شده است. اهمیت سیاسی و اقتصادی این شهر در گذشته باعث شد تا جنگ ها و نبردهای  رخ داده در این مکان سوژه بسیاری از کتب و فیلم ها قرار گیرد.

7. انگکور  ANKorwat

این شهر گم شده در تاریخ مکانی بسیار باستانی و مرموز در کشور کامبوج کنونی و نامی مشهور در این کشور به خاطر معبد تاریخی انکوروات در بین ماجراجویان و گردشگران است.  این شهر در سال 800 میلادی ساخته شده و تا سال 1400 میلادی در اختیار حاکمان کشور کامبوج بوده اما در سال 1431 با حمله تایلندی ها غارات شده و از بین رفته اگرچه  برخی از سازه های این شهر هنوز هم پابرجاست اما بسیاری از اجزای این شهر که شاید بتوان گفت شهری شناور نیز هست از بین رفته و از سال 1800 میلادی باستان شناسان زیادی تحقیقات گاهی در این شهر داشته اند و هر بار پرده از رازی در این شهر نمناک برداشته اند. محل احداث این شهر که پس از خالی شدن آن توسط جنگل انبوه و حیوانات وحشی محاصره شده بود سالها توانست در مقابل دست اندازی بشر مقابله کند اما در نهایت ذهن کنجکاو انسان و البته ابزارهای بسیار مدرن توانست راه او را به این شهر البته نه شهر اصلی بگشاید.

8. شهر پمپی pompi

این شهر گمشده در کشور ایتالیا واقع شده که حتی می توان نام شهر خاکستری را برایش درنظر گرفت پمپی که در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا واقع شده به دلیل آتشفشان بسیار سهمگینی به طور کامل تبدیل به خاکستر شده و از بین رفته است اما این فاجعه مناظری را پدید آورده که امروزه به عنوان جاذبه گردشگری از آن استفاده می شود براثر این حادثه 20 هزار ساکن شهر به یکباره به خاکستر تبدیل شدند و به جز مجسمه هایی سنگی از آن که در واقع همان ساکنان قبلی شهر بودند چیزی باقی نمانده است. این شهر که در سال 1749 میلادی کشف شده تاکنون محل جستجوی باستان شناسان زیادی بوده و هر ساله حدود 300 هزار گردشگر را به سمت بقایای خود جلب می کند طبق برآوردهای کارشناسان این شهر در سال 79 میلادی براثر این حادثه از بین رفته است البته کارشناسان می گویند به دلیل حرارت بالای گدازه های آتشفشانی بسیار از آثار این شهر به یکباره تبدیل به سنگ شده و به همین دلیل اطلاعات خوبی و بکری از خود برای زمان ما به جای گذاشته اند.

9. آتلانتیس Atlantis city

این شهر به گفته کارشناسان باستانی شناسی حدود سال 360 قبل از میلادی در منطقه یونان کنونی بنا نهاده شده بود این شهر که به عنوان شهر غرق شده نیز در جهان معروف شده براثر حادثه ای طبیعی از بین رفته و امروزه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری زیر آب در بین ماجراجویان طبیعی شهرت یافته است. یکی از اتفاقات مهم این شهر گم شده تهاجم نازی ها در جنگ جهانی دوم به این شهر برای غارت آثار باستانی آن زیر دریا بوده این هجوم که برای یافتن گنج های احتمالی در این شهر غرق شده انجام شده باعث ایجاد خسارت هایی جدی به آثار باستانی آن شده است اما هنوز هم شگفتی های زیادی از این شهر در شرق اروپا باقی مانده که باعث جلب نظر بسیاری از گردشگران به این شهر غرق شده می شود . اگرچه عظمت اقیانوس نتوانسته چیزی از شکوه این شهر غرق شده بکاهد اما فرسایش آب باعث شده تا مدارک و نشانه های زیادی از گذشته و چگونه بنا شدن آن را از بین ببرد.

10. ماچو پیچو

این شهر مرموز واقع در آمریکای لاتین و کشور پرو جزو مرموزترین شهرهای گمشده جهان است ماچوپیچو که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده تا کنون توانسته گردشگران و ماجرا جویان زیادی را در این ارتفاع به خود جلب کند اگرچه هم اکنون مقصد بسیاری از تورهای گردشگری این شهر در منطقه است اما هنوز هم ماچو پیچو توانسته رازهای زیادی را در دل خود نگهدارد . این شهر در سال 1400 میلادی توسط اینکاها ساخت شده است و در سال 1911 کشف شده است. شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شد تا این شهر حدود 6 قرن از نظر بشر دور بماند. هرچند از سال اکتشاف این شهر تا کنون بررسی های زیادی روی آن انجام شده اما هنوز هم بسیاری از قسمت های این شهر باعث شگفتی باستانشناسان شده و اکثر آنها از چگونگی ساخت و دلیل ساخت این شهر عاجز مانده اند.

این شهر مرموز که در سال 1976 میلادی در دست بازسازی بوده نهایتان در سال 1983 میلادی جزو فهرست یونسکو به صنعت گردشگی جهان معرفی شد و طبق آخرین نظر سنجی های در سال 2007 میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته شده است.

عزتی کامل 16/2/91

 

DALAT شهر دالات (سوئیس آسیایی)

شهر دالات که در مناطق کوهستانی و مرکزی کشور ویتنام واقع شده از دیگر نقاط گردشگری و ییلاقی در نواحی استوایی ویتنام است که به تازگی از اهمیت بسیار ویژه ای برای گردشگران و صنعت گردشگری کشور ویتنام برخوردار شده است. برای رسیدن به این شهر سرسبز کوهستانی بهترین گزینه استفاده از اتوبوس های برون شهری از شهر هوشیمین خواهد بود فاصله بین این دو شهر با این وسیله نقلیه حدود 6 ساعت خواهد بود اما 6 ساعتی که هرگز در زندگی خود تجربه نکرده اید جاده‌ای بسیار سرسبز و پرپیچ و خم و پوشیده از درختان و البته گاهی هم مه گرفته که صحنه های بسیار زیبایی را پیش چشم هر گردشگری خواهد آورد.  شاید بتوان گفت: در برخی موارد حتی دوربین ها هم قادر به ثبت کامل این زیبایی نیستند و تنها دیدگان ماست که قدرت تشخیص اینهمه زیبایی را  یکجا دارند.

بهترین زمان سفر به این شهر افسانه ای فاصله زمانی بین اسفند ماه تا شهریور ماه هر سال است در این فصل از سال درجه رطوبت و برودت هوا در بهترین شرایط قرار دارد.

بطور کلی این شهر که 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و سراسر با کوهستان و قله های پوشیده شده از گیاهان استوایی محاصره شده که بسیار زیبا و دلنشین خواهد بود بنابراین جای تعجب نیست که این شهر و منطقه اطراف آن به عنوان یکی از جاذبه های بسیار مهم گردشگری در ویتنام شناخته شده است.

البته یکی دیگر از دلایل معروف شدن شهر دالات در بین گردشگران وجود رستوران های زیاد و تنوع غذایی بسیار بالای این شهر است. بسیاری از گردشگران عنوان کرده اند که به دلیل آب و هوای بسیار پاکیزه این شهر و پیاده روی های طولانی ، احساس گرسنگی در بین گردشگران امری طبیعی خواهد بود همین موضوع باعث شده  آشپزی در این منطقه رونق خوبی داشته باشد و رستوران های معروفی در این شهربا منوهای رنگارنگ خود گردشگران را به سمت خود جلب می کنند.

معروفترین غذاهای این شهر با گوشت اردک طبخ می شود که دستورهای مختلفی برای طبخ آن موجود است و در اکثر رستوران ها به عنوان غذای اصلی پیشنهاد می شود ولی هرگز خوردن سوپ سرد آواکادو را فراموش نکنید که بسیار خوشمزه و مفید خواهد بود. با توجه به اهمیت صنعت کشاورزی در منطقه و تازه بودن محصولات کشاورزی آن دیار مزه غذاها بطور کلی متفاوت خواهد بود اما دسرهای تهیه شده با توت فرنگی این شهر از شهرت خاصی بین گردشگران داخلی و خارجی برخوردار هستند.

معروفترین رستوران های این شهر عبارتند از کافه B، رستوران INCHI و رستوران هواسن که البته در فصل سفر این شهر رستوران های آن  بسیار شلوغ و پر ازدحام هستند بنابراین شاید مجبور شوید مدتی در انتظار خالی شدن میز بایستید اما اصلا نگران نباشید چون این انتظار ارزش خوردن یک وعده غذای خوب را خواهد داشت به  هر حال مردم دالات غذاهای خود را به گونه ای تهیه می کنند که هر 5 طعم مهم و اصلی غذاهای محلی در آنها قابل تشخیص باشد و طعمی به یادماندنی را برای گردشگران ایجاد خواهد کرد.

این شهر در بین ساکنان ویتنام به عنوان شهر عشق و در بین گردشگران خارجی سوئیس شرق معروف شده چون بسیاری از زوج های جوان ویتنام هوای پاک و مناظر منحصر به فرد این شهر را برای گذراندن ماه عسل خود انتخاب می کنند و درست به همین دلیل است که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر دره عشق نام گرفته که به زبان محلی به آن Vallee D   می گویند.

این دره که در 6 کیلومتری شهر قرار دارد با مناظر منحصر به فرد خود که در بیشتر مواقع سال پوشیده از ابر است فضایی رمانتیک را به ارمغان خواهد داشت بنابراین یقین داشته باشید که در طول اقامت خود در این شهر کوهستانی زوج های جوانی را خواهید دید که زندگی خود را به تازگی شروع کرده اند.

بطور کلی جاذبه های گردشگری شهر دالات عبارتند از : 1. دوچرخه سواری (البته جالبترین قسمت دوچرخه های دو نفره مخصوص زوج های جوان خواهد بود) 2. آبشار های طبیعی، 3. اسب سواری،4 . بازی گلف، 5. کاخ تابستانی دای بائو (این کاخ مخصوص شکار پادشاه بوده ) 6. صخره نوردی 7. کوهپیمایی 8. بازدید از دریاچه Huang xuain 9. کلیسای ماری (این کلیسا به سبک معماری فرانسه ساخته شده ) اما دهمین جاذبه گردشگری این شهر معبد لین فون LinFon در دامنه جنوبی این شهر است، این معبد توسط 30 رابه زن اداره می شود که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری دالات شناخته شده و نحوه اداره شدن آن و قوانین حاکم براین معبد قدیمی باعث جلب توجه گردشگران زیادی شده است.

اگر از اقامت گاههای این شهر بخواهیم سخنی بگوییم باید عنوان کنیم که این شهر دارای 20 هتل بسیار جالب و مرتب است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را پذیرایی می کنند بطور کلی از شبی 35 دلار به بالا می توان در شهر کوهستانی هتل انتخاب کرد اما بهترین گزینه هتل چهار ستاره Catia با شبی 80 دلار خواهد بود، ولی اگر به فکر جیب خود  هستید گزینه مناسب بعدی هتل MiFuki با شبی 50 دلار برای شماست.

برخی افسانه های محلی عنوان می کنند که اکثر مردم بومی این منطقه به شکار فیل اشتغال داشته اند البته نه برای استفاده از عاج یا گوشت آن حیوان ، بلکه آنها این حیوانات را رام می کردند و برای کار در مزارع یا حمل بار به دیگران می فروختند و از این راه کسب در آمد می کردند ، اما امروزه از این شغل شاید چیزی به جز داستانهای محلی در مورد شجاعت و قدرت شکارچیان باقی نمانده است که بیان کردن همین داستان های محلی در قهوه خانه های شهر خود باعث جلب گردشگران شده است  و از حال و هوای خاصی برخوردار شده اند . البته این گونه نقالی کردن در شهر اِدِه بسیار مشهور است و این مردم داستانهای خود را  همراه با موسیقی محلی و نوای سازهای ویتنام بیان می‌کنند که ساعت ها هر گردشگری را روی صندلی قهوه خانه میخکوب می کند .

ویتنام کشور دره‌های مه گرفته

ویتنام پوشیده از مزارع برنج

ظاهر فرانسوی این کشور نشان از سالها استعمار به خود دارد و همانند زخمی کهنه خودنمایی می کند اما در واقع اصالت آسیایی آن باعث شده تا پس از سالها جنگ و خونریزی دوباره در لیست برترین های گردشگری جهان قرار گیرد و به عنوان چهارمین مقصد گردشگری جهان شناخته شود.

پس از پایان جنگ و در سال 1954 میلادی وقتی فرانسوی ها خاک این کشور را ترک کردند به جز چند بلوار، قلعه و ساختمان های ساخته شده به سبک فرانسوی چیز دیگری از خود برجای نگذاشتند.

بسیاری از گردشگران با شنیدن نام ویتنام حتی تا همین چند سال پیش به یاد صحنه های دلخراش جنگ و یا اعدام های گروهی می افتادند ولی امروزه به جز خاطرات و سنگرهای خالی که به عنوان جاذبه بسیار قوی گردشگری چیزی از آن جنایات باقی نمانده گرچه هنوز برخی از افراد مسن تر در این کشور داستانهایی برای بازگوکردن آن فجایع تعریف نمی کنند ولی تمام این خاطرات جای خود را به جشن های محلی و موسیقی های سنتی و شاد و لبخندی هرچند کوتاه بر لبان ویتنامی ها داده است. اگر اهل سفر و گردشگری هستید با دنبال کردن مقاصد گردشگری در می یابید که ویتنام هر روز شاهد رونقی بسیار جالب و باورنکردنی بوده و هست .

چهار شهر این کشور به عنوان مهمترین شهرهای گردشگری در میان تورها و گردشگران مطرح شده که به ترتیب عبارتند از هانوی که پایتخت این کشور است Hanoi، هالونگ Halong ، ساپا Sapa، Dalat دالات اما دیگر شهرهای این کشور که مقصد گردشگری هستند عبارتند از Hai Phong بندر هایفونگ و هوچیمین Ho Chi Min.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور و تنوع آب و هوایی آن از شمال به جنوب کشور می توان در فصول مختلفی از این کشور بازدید کرد و شهر مقصد را انتخاب کرد این موضوع باعث شده که همیشه گروههای گردشگری و تورهای توریستی راهی این کشور شوند .

به عنوان مثال اگر قصد استفاده از دریا و تفریحات ساحلی و آبی را دارید می توانید از اوایل فروردین ماه تا آخر تابستان به این کشور سرسبز و مرطوب سفر کنید این در حالی است که مناطق شمالی آن آب و هوایی بسیار مناسب و تقریبا خنک دارند و محیطی کاملا مناسب برای گردشگران فراهم می کند

اما بطور کلی آب و هوایی این کشور باعث شده تا بیشتر فصول بارانی باشد و رطوبت در برخی مناطق گاهی به بالاتر از 80 درصد برسد بنابراین شاید بهترین فصل سال برای گردشگران ایرانی ماههای شهریور تا آذرماه باشد.

برای رسیدن به کشور دره های مه گرفته یا همان ویتنام متاسفانه پرواز مستقیم از ایران نیست و باید از یکی از پرواز های کشورهای عربی استفاده کنیم و با پروازی حدود 7 ساعت به فرودگاه بین المللی NOI برسیم این فرودگاه در 30 کیلومتری شهر هانوی واقع شده و در واقع اولین مکانی هست که گردشگران خواهند دید.

اولین چیزی که پس از رسیدن به مقصد توجه همه گردشگران را جلب خواهد کرد رطوبت و بوی خاص این کشور است شاید بتوان گفت این بوی آب و یا شالیزارها در کل سطح کشور پراکنده شده .

به هر حال فاصله 20 کیلومتری فرودگاه نوئی را تا مرکز شهر می توان با حدود 12 دلار و با استفاده از تاکسی پیمود و به مرکز شهر رسید بطور کلیه کرایه در این کشور زیاد گران نیست ولی به یادداشته باشید که تاکسی کاربرد خاصی در هر کشور دارد این وسیله نقلیه عمومی در کشور ویتانم زیاد مورد استفاده نیست و به دلیل تراکم جمعیت و تعداد زیاد موتورسیکلت شاید اتومبیل و تاکسی گزینه ای مناسب نباشد چون بسیاری از زمان خود را در ترافیک می گذرانید.

برای اقامت در این شهر زیاد مشکلی برای انتخاب هتل نخواهد بود چون می توان از شبی 35 دلار به بالا هتل انتخاب کرد . هتل های زنجیره ای مترویل می تواند گزینه ای مناسب و بسیار لوکس برای گردشگران در سراسر ویتنام باشد اما در شهر هانوی شاید یکی از گزینه های مناسب هتل Thang LoI که هتلی چهار ستاره است.

پول رایج ویتنام دونگ Dong نام دارد و علامت اختصاری آن VND است به یاد داشته باشید مهمترین مرکز برای تبدیل پول همان صرافی های معتبر و بانکها خواهند بود و به هیچ عنوان از جاها یا افرادی نامطئن استفاده نکنید چون ممکن است دچار دردسر شوید.

بطور کلی تورهای کوهپیمایی ، صخره نوردی ، تورهای دریایی ، اسب سواری ، گلف ، دوره های آشپزی، دوچرخه سواری ، شکار ،اردوهای جنگلی و تفریحات ساحلی از عمده جاذبه های گردشگری این کشور سرسبز است که به تازگی حوضچه های استخراج نمک که تقریبا 70 درصد سواحل این کشور را در بر گرفته و در اختیار کارخانه جات تولید نمک است به جمع جاذبه های گردشگری این کشور پیوسته البته این جاذبه های نوین هرگز باعث کمرنگ شدن اهمیت آثار باستانی وتاریخی این کشور نشده است.

سازمان گردشگری این کشور با توجه به توانمندی های هر استان و هر شهر ویتنام توانسته زیر ساخت های مخصوص به هر کدام را برای آنها مهیا کنند و سیر حرکت گردشگران را به سمت آن کشور ها سوق دهد.

اما دو عنصر بسیار مهم باعث شده که هر سال تعداد زیادی از گردشگران سراسر جهان این کشور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند و این عوامل عبارتند از غذاهای متنوع و ارزان قیمت و همچنین سواحل بسیار زیبا و آرام امتداد یافته در شرق و جنوب کشور ویتنام هستند.

اما از مراکز مهم دیدنی هانوی می توان به دریاچه هانوی Hoan lake ، خانه قدیمی هوشیمین، موزه مردمشناسی، کاخ ریاست جمهوری و معابد بسیار قدیمی شهر که مهمترین آن معبد literature (هنر و ادب) اشاره کرد و از دیگر مراکز می توان به سالن اوپرا و  موزه هوشیمین نام برد.

جمعیت جوان شهر هانوی باعث شده که شور و نشاط خاصی در شهر حاکم باشد به گزارش سازمان های معتبر بین المللی 70 درصد جمعیت شهر زیر 32 سال سن دارند بنابراین می توان گفت که این شهر جوانان است و همین امر باعث جنب و جوش خاصی در آن شده .

بطور کلی می توان گفت هانوی بافتی جداگانه از دیگر شهرهای ویتنام دارد و اهمیت سیاسی و اقتصادی آن شهر باعث شده که این شهر از نظر آرامش زیاد جاذبه ای برای گردشگران نداشته باشد اما اهمیت های یاد شده باعث مطرح شدن این شهر به عنوان اولین شهر گردشگری ویتنام شده است.

پس از شلوغی شهر و  کثرت موتورسیکلت ها، رستوران های شلوغ شهر برای هر گردشگری جالب و جذاب خواهد بود. البته رستوران های کنار خیابان نه رستوران های لوکس و مجلل . شاید بتوان گفت که اکثر ساکنان این شهر یا در راه رستوران هستند ، یا احساس گرسنگی می کنند و یا اینکه بر سر میز غذا در رستوران مشغول خوردن غذا هستند. تعداد زیاد رستوران ها و اغذیه فروشی های دوره گرد بیان گر این امر خواهد بود. مهمترین  اجزای تشکیل دهنده غذایی این دیار برای مردمش سبزیجات و گوشت اردک است اما معروفترین غذای کشور ویتنام در بین گردشگران غذایی به نام فای Phay است . این غذا که نوعی سوپ گوشت گوساله است در واقع دلیل اصلی افتتاح بسیاری از این رستوران ها و اغذیه فروشی هاست و پس از آن برنج پخته شده در چوب بامبو است که البته راه روش خوردن آن خود نیز برای گردشگران جالب است و در واقع ابتکاری برای جلب توجه گردشگران به غذاهای این کشور است.

بایدها و نباید های گردشگران در ویتنام

1.       هنگام بازدید از مراکز دینی یا همان معابد حتما از لباس های معمول و متعارف استفاده کنید چون در بسیاری از این معابد نوع پوشش بازدید کنندگان کاملا باید متعارف باشد و از ورود افرادی که این قوانین را رعایت نمی کنند جلوگیری خواهد شد.

2.       باتوجه به منطقه سکونت خود و دمای هوای منطقه و البته فصلی که در سفر هستید پوشش مناسب داشته باشید و اگر از مناطق ساحلی در فصل گرم دیدن می کنید حتما از کرم های ضد آفتاب و عینک های آفتابی استفاده کنید . توجه داشته باشید که اگر قصد پیاده روی های طولانی را دارید و ممکن است زمان زیادی را در فضای باز قرار گیرید حتما از کلاه یا چتر استفاده کنید تا نور مستقیم آفتاب به پوست شما نتابد. این دقیقا دلیل اصلی استفاده از کلاه های حصیری معروف در ویتنام است

3.       به هیچ عنوان اشیاء قیمتی و گرانبها یا پول نقد زیاد و پاسپورت خودتان را همره خود بیرون از هتل نبرید بلکه آنها را به صندوق امانات هتل تحویل دهید و فقط به اندازه نیاز خود پول همراه داشته باشید.

4.       سعی کنید آب زیاد بنوشید و همواره از آب های بسته بندی شده بنوشید .

5.       همیشه نقشه شهر و آدرس هتل را همراه خود داشته باشید.

6.       به هیچ عنوان به افرادی غیر از تور لیدرهای معتبر که کارت شناسایی دارند اعتماد نکنید و برای بازدید از مراکز دیدنی همراهشان نشوید.

مراکز خرید و بازارهای معروف هانوی

بطورکلی مهمترین مرکز خرید در این کشور سایگون نام دارد که مدرن ترین مرکز خرید شهرهاست و مکان مناسب برای خرید مارکهای معروف جهان است اما همانطور که می دانیم بازارهای محلی بهترین مکان برای شناختن عقاید و رسوم هر کشور خواهد بود . بنابراین شاید بازار بن تان Ben Than Market در منطقه هوشیمینه خواهد بود در این مرکز خرید هرگونه تولید داخلی و خارجی برای بازدید کنندگان دردسترس است و شاید بهترین مرکز برای خرید سوغاتی خواهد بود. اما مرکز خرید بعدی را می توان بازار اسباب بازی های چوبی woden toystor   معرفی کرد که گروه‌های زیادی از گردشگران را به خود جلب کرده این مرکز که حتی برای بزرگسالان نیز بسیار جذاب بوده و درآمد بسیاری را برای صنعت گردشگری این کشور به ارمغان خواهد داشت از این دو مرکز معروف که بگذریم دو مرکز دیگر مثل بازار آمریکایی ها و دونگ فویی نیز را می توان نام برد.

عزتی

۲۲/۸/۹۰ کامل

10 مقصد طولانی هوایی

مقاصد طولانی هوایی در سراسر جهان

همیشه فاصله بین مبداء و مقصد یکی از عوامل تعیین کننده سفر و بیشترین عامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد گردشگران بوده و هست. بسیاری از گردشگران در سراسر جهانی قبل سفر سعی می کنند مدت زمان سفر خود برای رسیدن به مقصد را تعیین و فاصله بین مبدائ و مقصد خود را بررسی کنند.  با توجه به رشد و گسترش صنعت حمل و نقل هوایی در قرن حاضر بهترین مقصد را برای سفر انتخاب می کنند.

 بطور کلی اولین گزینه برای سفر گردشگران استفاده از حمل و نقل هوایی است و به همین دلیل بیشتر شرکت های حمل و نقل هوایی سعی در ارتقاء خدمات و ایجاد مسیرهای پروازی جدید و البته مستقیم ، برای جلب رضایت مسافرانشان دارند.

هرچند گاهی مسافران و گردشگران برای کاستن از سختی های اینگونه سفرهای طولانی اقدام به انتخاب مسیرهای چند تکه می کنند یعنی از فرودگاه مبداء به فرودگاه ترانزیت پرواز می کنند و پس از کمی استراحت در فرودگاه ترانزیت با تغییر هواپیما سعی در تغییر فضای سفر خود دارند هرچند که اینگونه انتخاب ها ممکن است از نظر اقتصادی به صرفه باشد اما گاهی مسافران و گردشگران به دلیل نداشتن وقت کافی مجبور به استفاده از مسیرهای یکسره هستند، اینجاست که اهمیت پروازهای یکسره جلوه گر خواهد شد هرچند که طولانی و خسته کننده باشند.

به همین دلیل اگر از آن دسته گردشگران هستید که قبل از سفر به فاصله بین مبداء و مقصد سفرتان فکر می کنید و زمان هم برایتان اهمیت دارد . حتما این مطلب را مطالعه کنید چون قصد داریم 10 مقصد طولانی هوایی (طولانی ترین مسیرهای مسافرتی هوایی) جهان را به شما معرفی کنیم ، شاید تحمل اینگونه سفرها حتی با امکانات پیشرفته شرکت های حمل و نقل هوایی معروف امروزه جهان برای شما نیز بسیار مشکل باشد و مشکلات ایجاد شده براثر یک پرواز طولانی که اصلی ترین آن جت لگ (jet lag)  شناخته شده باعث تغییر عقیده شما در سفرتان بشود. البته لازم به یادآوری هست که مسیرهای معرفی شده در این لیست ده تایی تنها مسیرهای موجود بین مبداء و مقصد های معرفی شده نیست اما طولانی ترین آنهاست.

10. نیویورک به هنگ کنگ با خطوط هوایی کتی پاسفیک

New York to Hong Kong on Cathay Pacific

مسافت بین مبداء و مقصد: 8059 مایل

مدت زمان تقریبی پرواز: 16 ساعت

این مسیر پروازی بین دو کشور به دلیل رشد اقتصادی و تقاضای سفر مسافران آنها ایجاد شده و این شرکت هواپیمایی با توجه به این رشد، 3 پرواز روزانه را بین دو فرودگاه جان اف کندی JFK و فرودگاه مرکزی هنگ کنگ HKG برقرار کرده . هرچند این شرکت هواپیمایی در بین مسافران آمریکایی خود زیاد شناخته شده نیست و به عنوان یکی از شرکت های معروف آسیایی شناخته شده اما توانسته با توجه به رشد روز افزون مسافران این مسیر و ارایه سرویس های مناسب، مدت طولانی این پرواز و سختی آن را برای مسافرانش بکاهد.

پرواز 16 ساعته بوئینگ 777 این شرکت باعث شده که مسیر پروازی بین هنگ کنگ و نیویورک دهمین رتبه یا درواقع آخرین رتبه از لیست ده تایی ما را به خود اختصاص دهد .

9. دالاس به بریس بانه با شرکت هواپیمایی کوانتاز

Dallas-Fort Worth to Brisbane on Qantas

مسافت بین مبداء و مقصد 8589 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت

هیچ تصور کرده اید 16 ساعت پرواز با هواپیما در ارتفاع 12 هزار متری از سطح زمین چه احساسی خواهد داشت پس اگر علاقمند به درک این موضوع هستید می توانید  مسیر هوایی بین دو فرودگاه دالاس تا بریس بانه را به شما پیشنهاد می کنیم  که با آن می توانید تجربه 16 ساعته پرواز را به خودتان هدیه دهید البته اگر تحمل بی خوابی و اختلالات ناشی از تغییر زمان را دارید.

 هرچند شرکت هواپیمایی ارایه دهنده این مسیر سعی کرده با استفاده از پیشرفته ترین هواپیماها و ارایه خدمات بسیار با کیفیت سختی های این سفر را برای مسافرانش بکاهد اما بیشترین ناراحتی از سوی مسافران اختلاف ساعت بین دو شهر یا همان جت لگ عنوان شده که همین موضوع باعث شده این مسیر پروازی در لیست ده تایی ما یک رتبه بالا رود و به پله نهم صعود کند.

8. ژوهانسبورگ به نیویورک با شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی

Johannesburg to New York on South African Airways

مسافت بین مبداء و مقصد 7970 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت

اماهشتمین پله از پله کان ده تایی سفرهای طولانی هوایی ما در جهان که تقریبا همانند دو رتبه قبلی پروازی 16 ساعته در مسیر پروازی بین نیویورک در آمریکا و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است. بطور کلی پرواز مستقیم به این دو شهر از سال 2011 میلادی توسط شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی راه اندازی و هواپیماهایش برای اولین بار در فرودگاه جان اف کندی فرود آمدند .

  این شرکت هواپیمایی روزانه یک پرواز بین دو فرودگاه انجام می دهد که همگی آنها با ایرباس A340 و 300 نفر مسافر انجام می شود مدت زمان این پرواز باعث شده که مسافرانش 3 وعده غذای اصلی خود را در هواپیما صرف کنند این موضوع بیانگر این است که مسافران در این سفر تقریبا یک روز در هواپیما هستند.  هرچند ردیف های 2-4-2 صندلی این هواپیما می تواند از سختی های این پرواز بکاهد اما با زهم 16 ساعت در هواپیما برای برخی از مسافران مشکل ساز خواهد بود و گاهی تعدادی از آنها را از این سفر منصرف خواهد کرد.

7. نیوآرک؛ نیوجرسی به هنگ کنگ با یونایتد ایرلاین

Newark to Hong Kong on United Airline

مسافت بین مبداء و مقصد 8065 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت

پرواز بین این دو مقصد یعنی نیوآرک (نیوجرسی) در ایالات متحده آمریکا به کشور هنگ کنگ با شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاین با توجه به سختی های یک سفر 16 ساعته با هواپیماهای کوچک این شرکت توانسته رتبه هفتم جدول ده تایی ما را به خود اختصاص دهد. هرچند مدت پرواز این سفر همانند 3 رتبه قبلی بوده اما شرایط سفری 16 ساعته در اینگونه هواپیماها توانسته این رتبه را برای این مسیرهوایی به دست آورد. بطور کلی شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاین با توجه به شرایط آمریکا و تعدد سفرهای این کشور دچار مشکلاتی از نظر سطح کیفیت خدمات بوده و از نظر رتبه بندی جهانی در sky trax رتبه زیاد جالبی ندارد بطوری که در نظر سنجی بین مسافران این شرکت توانسته 1/4 امتیاز را از 10 امتیاز کسب کند بنابراین با توجه به سختی این پرواز، این مسیر مستحق دریافت رتبه هفتم لیست ما خواهد بود.

6. آتلانتا به ژوهانسبورگ با هواپیمایی دلتا

Atlanta to Johannesburg on Delta Airlines

مسافت بین مبداء و مقصد 8433 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت و پانزده دقیقه

4 خلبان و دو گروه خدمه پروازی این شرکت در مسیر یاد شده از آتلانتا به ژوهانسبورگ خود حاکی از طولانی وسخت بودن این پرواز خواهد بود. این اعداد و ارقام کافی است که هر مسافری را از این سفر منصرف کند اما هنوزهم تعداد زیادی این مسیر را با همین شرکت هواپیمایی هر ساله طی می کنند. پرواز بین این فرودگاه که با بوئینگ 777 شرکت هواپیمایی دلتا انجام می شود حدود 8500 مایل را طی می کند و در طول مسیر تقریبا 40 هزار گالن سوخت مصرف می کند حال که پای اعداد و ارقام در این سفر طولانی به میان آمد برای درک بهتر این سفر اطلاعات بیشتری به شما خواهیم داد تا بتوانید آگاهانه نسبت به انجام این سفر تصمیم گیری کنید. در طول پرواز این مسیر حدود 70 هزار بطری آب و دیگر نوشیدنی ها ، 100 هزار بسته بیسکوئیت و خشکبار، 200 هزار عدد چای کیسه ، نسکافه ، شکر بسته بندی شده و 500 هزار پوند یخ توسط مسافران مصرف خواهد شد. این مسافران دو وعده غذای گرم در طول این پرواز صرف می کنندکه هر بار امکان انتخاب غذاهای محلی آمریکا یا آفریقا را خواهند داشت .

حالا با اطلاع از این اعداد و ارقام خواهیم دید که رتبه ششم برای این مسیر بهترین رتبه در لیست ده تایی ماست.

5. دوحه به هیوستن با هواپیمایی قطر

Doha to Houston on Qatar Airways

مسافت بین مبداء و مقصد 8047 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت و پانزده دقیقه

اما پنجمین رتبه لیست ده تایی ما به مسیر پروازی بین هیوستن و دوحه قطر با خطوط هوایی قطرایرلاین رسیده این پرواز که کمی بیشتر از 16 ساعت طول خواهد کشید با توجه به بعد مسافت طی شده و تغییرات ساعت یکی از طولانی ترین های لیست ما بین خاورمیانه و آمریکاست. هرچند خدمات آسایشی در طول پرواز به بهترین شکل ممکن فراهم شده اما هستند مسافرانی که حاضر به انجام پروازهای طولانی نبوده و حتما قبل از این سفر بیشتر فکر خواهند کرد.

4. دبی به هیوستن با هواپیمایی امارات ایرلاین

Dubai to Houston on Emirates Airways

مسافت بین مبداء و مقصد 8164 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت و بیست دقیقه

شانزده ساعت پرواز مطرح شده در مسیرهای قبلی برای هر فردی خسته کننده است و حتی دقایق پایانی آن شاید کشنده باشد. بنابراین وقتی می گویند در پایان سفر خود مجبور هستید 20 دقیقه بیشتر روی صندلی بنشینید تا به مقصد برسید چه حالی خواهید داشت؟ این دقیقا شرایطی است که در این مسیر پروازی داخل هواپیمای ایرباس A380 امارات با آن روبرو خواهید شد. همین بیست دقیقه اضافه باعث شده تا رتبه چهارم جدول ده تایی ما به این مسیر اختصاص یابد هرچند در شرایط عادی این زمان اصلا مهم نیست اما پس از یک سفر 16 ساعته هر ثانیه آن برای انتخاب طولانی ترین پروازها مهم و تاثیرگذار است.

3. دبی به لس آنجلس با هواپیمایی امارات

Dubai to Los Angeles on Emirates Airways

مسافت بین مبداء و مقصد 8335 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 16 ساعت و سی دقیقه

با 10 دقیقه وقت اضافه البته پس از 16 ساعت و بیست دقیقه پرواز مداوم برای مسافرت از دبی به لس آنجلس چطور کنار خواهید آمد؟ با توجه به ازدیاد شرکت های تجاری آمریکایی در منطقه خلیج فارس بخصوص شهر دبی شرکت هواپیمایی امارات تصمیم به برقراری پروازی مستقیم از دبی به شهر لس آنجلس گرفت این پرواز که حدود 5/16 ساعت طول خواهد کشید یکی از طولانی ترین پروازهای مسافری بین منطقه خاورمیانه و آمریکاست این شرکت هواپیمایی با استفاده از هواپیماهای بوئینگ 777 خود هر بار حدود 350 مسافر را بین دو کشور جابجا می کند. اگرچه شرکت هواپیمایی یاد شده قصد دارد سختی این پرواز را برای مسافرانش بکاهد اما بازهم این سفر جزو سخترین ها و طولانی ترین های لیست ماست و رتبه سوم را به خود اختصاص داده لازم به یادآوری است که هزینه تهیه بلیت برای این سفر از 1600 دلار تا 14000 (چهارده هزار دلار) در قسمت فرست کلاس خواهد بود.

2. لس آنجلس به بانکوک با هواپیمایی تایلند

Los Angeles to Bangkok on Thai Airways

مسافت بین مبداء و مقصد 8260 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 17 ساعت و سی دقیقه

دومین رتبه این لیست مربوط به مسیر پروازی بین قاره آمریکا و جنوب شرقی آسیاست که پروازی حدود 18 ساعت را تدارک دیده بله درست شنیدید 5/17 ساعت پرواز مستقیم بین دو کشور می تواند کشنده ترین مسافرت برای مسافران باشد . اما جاذبه های گردشگری این دو کشور باعث شده که مسافران دل به دریا بزنند و این سفر را تجربه کنند. این شرکت هواپیمایی با توجه به ارایه خدمات بسیار مناسب خود توانسته از مسافران خود 4 ستاره دریافت کند و به عنوان یکی از بهترین شرکت های هوایی در این مسیر شناخته شود.

1.    لس آنجلس به سنگاپور با سنگاپور ایرلاین

Los Angeles to Singapore, Singapore Airlines

مسافت بین مبداء و مقصد 9500 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 18 ساعت و سی دقیقه

تا کنون صحبت از 16 تا 17 ساعت پرواز برای حضور در این فهرست بوده اما برای کسب مقام نسخت مسیر پروازی بین لس آنجلس تا سنگاپور توانسته با ثبت رکورد 18 ساعت و 30 دقیقه از دیگران پیشی بگیرد و بدون چون و چرا عنوان طولانی ترین مسیر پروازی را به خود اختصاص دهد . شاید بیان این عدد به ظاهر ساده باشد اما تصور گذراندن این زمان در هواپیما برای سفر بسیار خسته کننده خواهد بود و تفاوت ساعت بین مبداء و مقصد در نهایت می تواند مشکلات بسیاری را برای مسافران ایجاد کند حتی با تدابیر بسیار جالب شرکت هواپیمایی یاد شده جهت سرگرم کردن مسافران مثل ایجاد سلف سرویس غذا در طول مسیر نمی توان از سختی این سفر طولانی بکاهد بطوری که بسیاری از مسافران این مسیر از مشکلات مربوط به اختلاف زمانی یا همان جت لگ گله دارند. اما اینجاست که به یاد ضرب المثل بسیار قدیمی خواهیم افتاد که می گوید نابرده رنج گنج میسر نمی شود، چون همانطور که می دانید هر دو کشوراز مهمترین کشورهای گردشگرپذیر درسطح جهان هستند بنابراین مسافران پس از رسیدن به مقصد خود می توانند از زیبایی های هر دو کشور لذت ببرند .

مطلب یدکی ___________________________________________________

نیو آرک ؛ نیوجرسی به سنگاپور با شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاین

Newark to Singapore on Singapore Airlines

مسافت بین مبداء و مقصد 10371 مایل

مدت زمان پیش بینی شده برای پرواز 18 ساعت

این مسیر پروازی که توان قرار گرفتن در صدر جدول ما را دارد بین آمریکا و سنگاپور برقرار شده ودر هر سفر 300 مسافر توسط هواپیمای ایرباس A340  این شرکت بین دو کشور جابجا خواهند شد هرچند این شرکت با تمام وجود سعی در ایجاد آسایش مسافران در این پرواز طولانی را داشته اما بازهم 18 ساعت پرواز مستقیم بین دو کشور هم برای خدمه و هم برای مسافران خسته کننده بوده و هست بنابراین با توجه به بعد زمانی و مسافتی طی شده در این مسیر هوایی می توان اجازه حضور این مسیر پروازی به لیست طولانی ترین پروازهای مسافری جان را صادر کرد.

عماد عزتی

11/1/91

دنیای مجازی در خدمت صنعت گردشگری

دنیای مجازی تیغ دولبه برای صنعت گرشدگری

دنیای مجازی می تواند رویای صنعت گردشگری ایران را به واقعیت تبدیل کند

دنیای مجازی صنعت گردشگری سنتی را ضربه فنی کرده

دنیای مجازی تیغ دولبه صنعت گردشگری

از ابتدای پیدایش جوامع متمدن بشری علاقمندان به سفر و ماجراجویان به دنبال یافتن مناظر بکر و دیدن ناشناخته های روی زمین بودند اما به دلیل کمبود وسایل ارتباط جمعی معمولا محل های توریستی و نشانی این مناطق بصورت سینه به سینه بین ماجراجویان و گردشگران رد و بدل و در نهایت هم شاید به دست فراموشی سپرده می شدند.

با رشد و گسترش وسایل ارتباط  جمعی این مکانها و تفرجگاه ها بیشتر در دسترس قرار گرفتند و اکثر علاقمندان به راحتی می توانستند برای دیدن آنها برنامه ریزی کنند. روزنامه ها و تلویزیون و رادیو در این راه به واقع بسیار مفید بودند و به یاری ماجراجویان در کشف ناشناخته های زمین شتافتند.

اما کم کم پای دفاتر و شرکت های خدمات توریستی به میان آمد و اینگونه ماجراجوی ها هدفمند شدند و علاقمندان کافی بود که به یکی از این دفاتر گردشگری مراجعه کنند تا با معرفی دنیایی از ناشناخته ها مواجه شوند و با توجه به جیبشان راهی یکی از این مناطق شوند. دفاتر گردشگری به سرعت یکی پس از دیگری در شهرها و دیار مختلف ظاهر شدند و با تزئیناتی بسیار جذاب و زیبا دل رهگذران را به سمت ناشناخته های دنیا کشاندند، اما با حرکت جهان به سمت صنعتی شدن و ارتقاء سطح زندگی شهری در این جوامع صنعتی متمدن، نقش دفاتر گردشگی هم با تفاوتهای زیادی روبرو شد.

دفاتر گردشگری هم روش های جذب گردشگران را با توجه به صنعتی شدن جهان تغییر دادند به عنوان مثال خدمات تلفنی، خدمات حضوری و در نهایت خدمات 24 ساعته توانست آنها را به واقع در زندگی صنعتی قرن بیستمی مردم شریک کند و به عنوان جزئی از زندگی روزانه مردم در کنارشان باشند. به این ترتیب ماجراجویان اگر در هر ساعت از شبانه روز قصد سفر می کردند فقط با برداشتن گوشی تلفن و گرفتن شماره یکی از دفاتر گردشگری منطقه زندگیشان به مراد خود می رسیدند. این گونه خدمات 24 ساعته مدتها یکه تاز میدان رقابت گردشگری بود تا اینکه دنیای مجازی از راه رسید.

چندی است که تکنولوژی اینترنتی و دنیای مجازی به دنیای واقعی گردشگری نیز وارد شده و بسیاری از خدمات گردشگری را به خود وابسته کرده است. هر گردشگری که قصد سفر داشته و بار سفر بسته باشد یقینا قبل از سفر خود در دنیای مجازی سری به مقصد زده ، البته در دنیای مجازی و از طریق صفر و یک ها، حداقل از آب و هوای مقصدش و مراکز خرید و تفریحی آن سراغی گرفته و با آمادگی هرچند ابتدای راهی دیار ناشناخته های سفر شده است. به جرات می توان گفت امروزه از پشت مانیتور کامپیوتر شخصی خودمان می توانیم به دورترین مراکز تفریحی و گردشگری دهکده جهانی سری بزنیم واز دیدن آن لذت ببریم.

صفر و یک های این دنیای مجازی توانستند به سرعت جای خود را بین مردم باز کند و اکثر فعالیت های اقتصادی از جمله فعالیت آژانس های گردشگری را تحت تاثیر خود قرار دهند. زرق و برق این دنیای دیجیتال آنچنان دیدگان کاربران خود را کور کرد که هرگز دیدن تزئینات بسیار شیک و عکس های زیبای داخلی آژانس های گردشگری برایشان جذاب نبود.

هرچند برای مدتی این آژانس ها توانستند در برابر دنیا مجازی مقاومت کنند اما در نهایت توسط خدمات دنیای مجازی ضربه فنی شدند و از میدان رقابت بیرون رفتند. دنیای مجازی و خدمات آنلاین گردشگری ابتدا توانست آژانس های خدمات گردشگری را صرفا به عنوان دفتار فروش بلیت تبدیل کند و پس از گذشت چند وقت این خدمات را هم از آنها گرفت به طوری که امروزه همه ما می توانیم بلیت هواپیما، کشتی و اتوبوس را بصورت آنلاین و از پشت میزکارمان خریداری کنیم یعنی هرگز نیازی به مراجعه به این دفاتر نداریم.

تقریبا یک دهه هست که دفاتر خدمات گردشگری در واقع مغلوب خدمات دنیای مجازی شده اند و کاملا روش فعالیت اقتصادی خود را تغییر داده اند و بیشتر نقش درون منطقه ای و مشاوره ای را برعهده گرفته اند.

امروزه بسیاری از این آژانس های توسط شرکت های بزرگتر و چند ملیتی خریداری شده و به صورت آژانس های زنجیره ای برای خدمات داخلی در کشورهای توریستی مورد استفاده قرار گرفته و تعدادی هم که صرفا چند  عکس یادگاری با همکاران خود را یادگار نگهداشته اند.

به هر حال دنیای مجازی توانست رویکرد دفاتر خدمات گردشگری را کاملا تغییر دهد و این دفاتر پرزرق و برق را به دفاتر کوچک اما آنلاین تبدیل کند. این دگردیسی شرایطی بسیار نوین را برای صنعت بسیار درآمدزای گردشگری جهان فراهم کرد که امروزه شاهد آن هستیم .

با برداشته شدن مرزها توسط دنیای مجازی و سرعت عمل آن در واقع این آژانسهای گردشگری توانستند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از خدمات همکاران خود در دیگر نقاط این دهکده جهانی مطلع شوند بنابراین بسته های گردشگری بسیار زیادی را برای مسافرانشان مهیا کرده اند که این خود به عنوان یکی از دستاوردهای این دنیای مجازی برای شرکت های خدمات گردشگری بوده است.

اما این دنیای مجازی دردسرهایی را هم برای گردشگران و هم برای دست اندرکاران صنعت گردشگری به ارمغان آورده که به گفته کارشناسان این حرفه اگر دولت ها و مسئولان این صنعت توان مقابله با آن را نداشته باشند ممکن است صنعت گردشگری کشورشان دچار آسیب های جدی بشود.

از آنجا که در این دنیای مجازی مرزها معنی ندارند و ردیابی آژانس های برگزار کننده تورهای تفریحی ، علمی ، تحقیقاتی بسیار سختر از دنیای واقعیست فرصتی برای سوء استفاده در اختیار سودجویان در این صنعت درآمدزا فراهم شده است. حتی به گفته برخی دیگر از این کارشناسان این دفاتر خدمات گردشگری حتی اگر قصد سوء استفاده نداشته باشند شاید بی اطلاعی و عدم تخصص آنها در رهبری تورها و امکان تفریحی آنها می تواند ضربه ای ناخواسته به آینده صنعت گردشگری منطقه هدفشان باشد که جبران آن بسیار سخت و طولانی خواهد بود.

به راستی دنیای مجازی در صنعت گردشگری را می تواند به عنوان تیغ دولبه دانست که در صورت عدم کنترل آن می توان کشوری را از درآمد این صنعت نوظهور محروم کند.

بسیاری از دست اندرکاران داخلی و خارجی درباره خدمات آنلاین هم عقیده هستند و می گویند این خدمات در قرن حاضر می توان تضمین کننده بقای صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن باشد هرچند گاهی اوقات همین دنیای مجازی باعث انصراف گردشگران از سفر می شود اما نکات مثبت آن بسیار بیشتر از نکات منفی این دنیای مجازی هست به شرط آنکه کنترل شده باشد.

این دست اندرکاران عنوان کرده اند که با توجه به گسترش اینترنت و خدمات آنلاین آن در واقع دفاتر گردشگری مخاطبانی درحد ساکنان این کره خاکی در اختیار دارند و هرگز محدود به شهر و دیار خود نیستند بنابراین در صورت درست عمل کردن و مدیریت صحیح می توانند با کمک دنیای مجازی به موفقیتی باورنکردنی دست یابند . به عنوان مثال در این زمینه می توان از شرکت باتلر(fly free for health) نام برد که این شرکت توانسته بهترین بهره را از دنیای مجازی جهت به واقعیت رساندن رویاهای خود استفاده کند.

این شرکت که در زمینه گردشگری پزشکی فعالیت دارد و با ایجادوب سایتی مخصوص توانسته صفر و یک های دنیای مجازی را درخدمت خود بگیرد، اقدام به انجام امور مشاوره ای به صورت رایگان برای علاقمندان و بیمارانی که به دنبال دست یافتن به خدمات پزشکی بهتر و ارزانتر قصد سفر به دیگر نقاط جهان را دارند، کرده است. شرکت باتلر با توجه به رشد روز افزون این شاخه از صنعت گردشگری توانسته از همکاری بسیار مفید و کارآمد بین متخصصان کشورهای سنگاپور و تایلند که هر کدام از آنها به تنهایی  از مهمترین مقاصد گردشگری پزشکی در آسیا هستند به بهترین شکل در جهت رشد و توسعه شرکت خدمات گردشگری پزشکی خود استفاده کند.

اما آیا این توازن همیشه در کشورهای مختلف برقرار است و حضور اینگونه شرکت های آنلاین و دنیای مجازی در ایران می تواند مفید واقع شود؟ در ابتدای امر پاسخ منفی خواهد بود چون به تازگی فعالیت گسترده برگزار کنندگان تورهای مسافرتی بدون هیچگونه نظارت و تایید از دستگاههای مربوطه و مسئولان صنعت گردشگری ایران در این دنیای مجازی به شدت گسترش یافته. این گونه خدمات بدون نظارت می تواند در نهایت به عنوان معضلی برای صنعت گردشگری ایران معرفی شود چون بسیاری از آنها و دست اندرکاران اینگونه شرکت ها هیچ تخصص و اطلاعی از این رشته بسیار حساس یعنی گردشگری در ایران ندارند و صرفا به دنبال منافع مادی وارد این میدان شده اند.

اما اگر بلند مدت به این دنیای مجازی امید بسته باشیم می توانیم افق بسیار روشنی را برای صنعت گردشگری ایران متصور شویم و با بهره گیری از این دنیای بدون مرز و پرمخاطب ایرانی باستانی و پرجاذبه را به دنیا بشناسانیم بنابراین چه زیباست که مسئولان و متولیان صنعت گردشگری ایران با اتخاذ تصمیمات مفید و کارآمدی در این زمینه از سوی بی خطر این تیغ دو لبه  جهت باز کردن راه صنعت گردشگری ایران استفاده کنند نه اینکه از لبه خطرناک آن استفاده کنند و آسیب های جدی را برپیکر این صنعت نوظهور وارد کنند.

کم نیستند پیامک ها یا نامه های الکترونیکی که روزانه در باره برگزاری تورهای خارجی و داخلی به دست ما می رسند ، هر کدام از اینها می توانند شما را به استفاده از خدماتشان تشویق کنند ولی آیا واقعا این تورها و برنامه های تفریحی به واقع مدیریت شده اند و می توانند برای شما و خانواده مفید واقع شوند و اگر دچار مشکل شدید هیچ شخص یا شرکتی هست که به شما پاسخگو باشد؟

بنابراین حتی اگر نخواهیم نیمه خالی لیوان را نظاره گر باشیم این گونه تورها به دلیل پراکنده بودن فعالیتشان می توانند توزان تبادل صحیح گردشگران را در ایران برهم زنند و دقیقا زمانی که دست اندرکاران دولتی و خصوصی صنعت گردشگری ایران مشغول برنامه ریزی برای تقویت صنعت گردشگری ایران هستند باعث خروج ارزهای نفتی از ایران صرفا به دلیل ناآگاهی بشوند .

پس به جاست که مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران علاوه بر کنترل دنیای حقیقی ، توجه ویژه ای هم به دنیای مجازی داشته باشند تا با مدیریت مناسب هر دو دست به دست هم دهند و رویای موفقیت صنعت گردشگری ایران را به واقعیت برسانند.

عزتی

24/1/9۱

سواحل خلیج فارس ثروتی بی پایان برای صنعت گردشگری ایران

سواحل خلیج فارس نعمتی خداددی برای صنعت گردشگری ایران

سواحل ایران نعمتی الهی برای رشد صنعت گردشگری

خلیج فارس نامی آشنا در ذهن ایرانیان و همیشه یادآور ناخدا خورشید، لنج های ماهیگیری و موسیقی محلی آن بوده است . امروزه هم در سطح بین المللی به عنوان شاهراه نفتی منطقه خاورمیانه و با اهمیتی ویژه برای جریان انرژی در رگ های جهان شناخته شده.

اما اگر کمی دقت کنیم و زیبایی های این آبراه نیلگون را بیشتر زیر نظر بگیریم، خواهیم دید این آبراه و طبیعت سواحل آن در واقع ثروتی خدادادی برای کشورهای منطقه و صنعت گردشگری آنها بوده و هست.

آبهای بسیار تمیز و سواحل طولانی این خلیج همیشه فارس که به عنوان بهترین و بیشترین پتانسیل سرمایه گذاری صنعت گردشگری در اختیار ایران قرار گفته می توان با کمی دقت و مدیریت در جهت آماده سازی زیرساخت های صنعت گردشگری از هر متر مربع آن درآمد کسب کرد و بازار اشتغال منطقه را رونقی دو چندان داد.

اما متاسفانه سهم اقتصادی صنعت گردشگری ایران که طولانی ترین سواحل این خلیج را به خود اختصاص داده بسیار کمتر از دیگر همسایگان جنوبی خود که هرکدام شاید کوچکتر از یک استان ایران باشند، بوده.

با توجه به منابع عظیم دریایی و آب دریا می توان با احداث مجتمع های بزرگ آب درمانی یا ورزشهای آبی به این برنامه جامه عمل پوشاند و به جای دلارهای نفتی از ثروتی بی پایان که از صنعت گردشگری حاصل می شود ، درآمد حاصل کرد.

این ثروت خدادادی با سرمایه گذاری های متمرکز در دو جزیره کیش و قشم  تا کنون مورد بی مهری دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران قرار گرفته در صورتی که اگر مانند کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس به کل این سواحل توجه می شد امکان رشد صنعت گردشگری داخلی و خارجی در این منطقه دگرگون و سمت و سویی دیگر می گرفت.

به عنوان مثال کشور جنوبی و همسایه ایران، بحرین طبق آمار منتشر شده در مجله تراول در سه ماهه نخست سال 2011 میلادی برای گردشگران بین المللی به عنوان یکی از گزینه های اصلی  مسافرت هایشان برای استفاده از سواحل و آفتاب آن، مورد توجه قرار گرفته در حالی که علاقمندان به ورزش های ساحلی و آبی دیگر کشورهای جهان نیز از این کشور و سواحل آن بطور ویژه ای یاد می کنند.

این کشور کوچک تنوانسته با سرمایه گذاری بی اندازه خود در زمینه ساخت مجتمع های ورزشی – تفریحی بسیار مجهز و مدرن نظر کمیته های ورزشی را جهت برگزاری بازیهای بین المللی ساحلی و آبی را نیز به خود جلب کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان تبلیغ توانمندیهای جذب گردشگر از طریق صنعت گردشگری ورزشی بهترین روش برای نشان دادن پتانسیل های گردشگری در هر کشور خواهد بود . آنها عنوان می کنند که رویدادهای ورزشی در واقع به عنوان تبلیغی رایگان در زمینه جذب حداکثری گردشگر برای کشورهای برگزار کننده هستند. 

اما متاسفانه در ایران به این موضوع و اهمیت آن و البته موقعیت استثنایی خلیج فارس برای رشد صنعت گردشگری ایران توجهی نشده و دست اندرکاران گردشگری صرفا به تبلیغ برای مکان های تاریخی بسنده کرده اند در حالی که اکثر این اماکن تاریخی به دلیل عدم مدیریت و رسیدگی در حال نابودی هستند یا اینکه همگان آنها را می شناسند و به دنبال یافتن امکانات گردشگری جدیدی در ایران هستند.

*******************

به عنوان مثال، زمستان گذشته شاهد تبلیغات گسترده ای جهت برگزاری تورهای اسکی در کشور همسایه ترکیه از سوی آژانس های مسافرتی بودیم بنابراین حتی اگر از کنار توانمندی های ورزش زمستانی ایران بدون توجه بگذریم بازهم سئوال اصلی این است که چرا به امکانات ساحلی ایران در خلیج فارس در این فصل سال هیچگونه توجهی نشده ؟ درحالی که دقیقا در همین فصل این منطقه با توجه به آب و هوای خود می توان بیشترین گردشگر را پذیرایی کند.

این نشانی تازه از عدم توجه صحیح مسئولان صنعت گردشگری ایران به این نعمت الهی یعنی سواحل خلیج فارس در ایران بوده. بسیاری از کارشناسان گردشگری داخلی و خارجی براین موضوع هم عقیده هستند که وجود سواحل مناسب و امکانات قابل قبول ورزشی در کشورها می توانند ماجراجویان ورزشی زیادی را از گوشه و کنار دهکده جهانی به خود جلب کند و باعث شهرت گردشگری آن منطقه در بین آنها شود.

در این زمینه فیفا عنوان کرده بسیاری از کشورهای جهان امکانات برگزاری بازی های بین المللی ساحلی را ندارد و آنهایی هم که دارند باید توان اثبات امکانات خود را به این کمیته داشته باشند و مدت طولانی هم در نوبت بمانند. بنابراین اینگونه اظهار نظر کمیته برگزاری بازی های بین المللی فیفا خود نشان دهنده ارزش اقتصادی سواحل در زمینه رشد و گسترش صنعت گردشگری هر کشور واجد شرایط میزبانی بازی های ساحلی است.

حال با توجه به این موضوع و شرایط بسیار مطلوب منطقه حاشیه خلیج فارس و البته دریای خزر برای ایران به نظر می رسد مسئولیت بازاریابی و مطرح کردن توانمندی های ساحلی ایران از این نظر به جوامع بین المللی ورزشی به عهده مسئولین گردشگری ایران قرارگرفته که امید است مسئولین این امر از فرصت خدادادی به وجود آمده بهترین استفاده را داشته باشند و صنعت گردشگری ایران را در کنار رشد گردشگری ورزشی رونق مناسبی ببخشند.

از آنجا که سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی صنعت گردشگری ایران شناخته شده بنابراین تصمیم گیری های این سازمان برای آماده سازی زیرساخت های این سواحل سرنوشت ساز خواهد بود که می توان دراین زمینه به عنوان مثال به کشور بحرین اشاره کرد. مسئولین گردشگری این کشور در سواحل بحرین و منطقه ای به نام Zallaq توانسته هتل های چند ستاره فوق مدرنی را برای ارایه خدمات به گردشگران بسازند و با تبلیغات گسترده نظر گردشگران و مدیران آژانس های مسافرتی را به این منطقه جلب کند . 

 این سرمایه گذاری عظیم در حالی اتفاق افتاده که به جز دو یا سه مرکز عمده ایرانی یعنی جزایر کیش و قشم دیگر سواحل ایران از امکانات مناسبی برای جذب گردشگر برخوردار نیستند و به صورت بومی اداره می شوند و حتی امکانات پذیرایی برای گردشگران ایرانی نیز برای آنها نیست چه رسد به جذب گردشگر خارجی!!!

اما اگر زیر ساخت های مناسب برای جذب گردشگر و جلب نظر ماجراجویان ورزش های آبی آماده شود می توان انتظار رشد و شکوفایی صنعت گردشگری منطقه را شاهد بود. بطوری که در این باره FIFA گزارش می دهد برگزاری بازی های بین المللی ساحلی در کشور فرانسه حدود 400 هزار نفر را در قالب تیم های ورزشی و هیات های همراه و همچنین تماشاگران و علاقمندان این رشته های ورزشی پذیرایی کرده است.

اگرچه جامعه ورزشی ایران در این زمینه برای میزبانی بازی های ساحلی سال 2010 میلادی تلاش بسیار خوبی انجام داد اما گذشته از مسایل سیاسی به دلیل مشکلات زیرساختی و امکانات رفاهی این امکان از ایران دریغ شد و در اختیار کشور امارات قرار گرفت یا در واقع حجم زیادی از ثروت و رونق دوباره صنعت گردشگری به این کشور هدیه شد. بنابراین هماهنگی در این دو زمینه یعنی مسئولان ورزشی و صنعت گردشگری باید بسیار تنگاتنگ و کارامد باشد تا بتوانیم از پتانسیل های موجود در ایران بهترین استفاده را داشته باشیم.

 اما آیا واقعا در صورت موفقیت ایران برای جذب اینگونه گردشگران امکانات پذیرایی برای این حجم مسافر در یک دوره بخصوص فراهم شده ؟ این در حالی است که امکانات رفاهی و گردشگری ایران در منطقه خلیج فارس به دو جزیره یاد شده خلاصه شده که همین دو جزیره هم در ایام بخصوصی از سال مثل تعطیلات نوروزی برای پذیرایی از مسافران نوروزی داخلی دچار مشکل می شوند و امکانات رفاهی کافی برای متقاضیان را در اختیار ندارند، چه رسد به پذیرایی هیات های ورزشی  و برگزاری بازی های بین المللی.

اینجاست که همکاری تنگاتنگ دست اندرکاران صنعت گردشگری و ورزشی کشور دوباره خودنمایی می کنند و لزوم ارتباط این دو گروه با یکدیگر برای رشد و گسترش صنعت گردشگری منطقه برهمگان آشکار خواهد شد برای درک بهتر اهمیت این ارتباط می توان به گزارش مجله TTG (sport’s turism) در کشور عمان اشاره کرده . در این گزارش آماده با توجه به برگزاری رقابت های بین المللی ورزش های ساحلی در عمان این کشور توانسته موقعیت خود را از نظر صنعت گردشگری ورزشی در جهان تثبیت کند و به عنوان یکی از گزینه های همیشگی برای برگزاری اینگونه مسابقات در نظر کمیته های بین المللی باشد.

هنگام برگزاری دومین دوره بازیهای ساحلی آسیا در عمان، این کشور به بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات گردشگران و ماجراجویان دریایی تبدیل شد. آفتاب و ساحل دو عامل اصلی و سرمایه های خدادادی عمان بود که این کشور توانست به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کند و برای خود  درآمدی میلیاردی را در کنار ذخایر انرژی خود مهیا کند.

این کشور ساحلی در منطقه توانسته با سرمایه گذاری بسیار سنگین و مدیریت بسیار دقیق در زمینه بهره برداری از منابع طبیعی خود در صنعت گردشگری و بخصوص گردشگری ورزشی یعنی ساحل و دریا بهترین آینده را برای این صنعت در کشور تضمین کند. حال سئوال اینجاست که چطور این کشور توانسته با این وسعت کم این بازی ها را برگزار کند و میزبان این بازی ها باشد و ایران با توجه به وسعت و امکانات خود نتوانسته تا کنون این موقعیت را به دست آورد؟ بازهم به مسایل زیرساختی خواهیم رسید و اهمیت آنها در به دست آوردن اینگونه موقعیت ها برایمان زنده می شود حال باید دید آیا واقعا زیرساخت های میزبانی اینگونه بازی ها در ایران مهیاست یا خیر؟

امروزه ، قایقرانان حرفه ای ، والیبالیست های ساحلی و موج سواران حرفه ای این کشور کوچک عمان را به خوبی می شناسند و از امکانات ورزشی این کشور بسیار خوب مطلع هستند اما همین افراد با توجه به امکانات بسیار بالقوه ایران کوچکترین اطلاعاتی در باره پتانسیل ایران برای استفاده از سواحلش را شاید نداشته باشند. به عنوان مثال شهرک ورزشی ساحلی Al Musana’s sport در کشور عمان با وسعتی حدود یک میلیون متر مربع و گنجایش پذیرایی از حدود سیصد هزار نفر گردشگر و تیم های ورزشی بهترین گزینه برای کمیته برگزاری بازی های بین المللی ساحلی در این کشور بوده و از سوی دیگر این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس توانسته برای تحکیم این موقعیتی که به دست اورده حدود 400 ساحل دیگر با ظرفیت های مختلف را برای پذیرایی از گردشگران ورزشی به این کمیته در سواحلش پیشنهاد دهد عمان عنوان کرده هر یک از این سواحل به خودی خود قادر به برگزاری مسابقات جداگانه ای هستند و با امکانات بسیار مدرن خود مانند هتل، مراکز تفریحی و امکانات استاندارد ورزشی نظر مثبت این کمیته ها را به دیگر مناطق کشورش نیز جلب کرده است.

 اما این کشور به این امکانات هم اکتفا نکرده و برای تکمیل توانایی های خود اقدام به تاسیس مدارسی برای تدریس تخصصی اینگونه ورزشها در سطح منطقه کرده است اما مهمترین وبهترین کاری که دست اندرکاران این صنعت در کشور عمان کرده اند تاسیس مراکز آبدرمانی و توانبخشی در آب در کنار مراکز اقامتی بوده است و با اینکار هرگز نام و امکانات خود را در کمیته های برگزاری مسابقات بین المللی به دست فراموشی نخواهد سپرد و البته بسیاری از گردشگران عمومی را هم برای استفاده از این مراکز به عمان جذب کرده اند. 

حالا با توجه به وسعت سواحل ایران و امکانات بالقوه ایران برای میزبانی اینگونه بازیها و رشد صنعت گردشگری ورزشی خود سئوال اصلی اینجاست که ما از این نعمت خدادادی چند درصد بهره برداری می کنیم و در واقع چقدر توانسته ایم سواحل خلیج فارس و دریای خزر را برای صنعت گردشگری ورزشی خود آماده کنیم و آنها را درآمد زا کنیم؟

اما هنوز هم دیر نیست و به قول معروف ماهی رو هروقت از آب بگیریم تازه است ، حاشیه خلیج فارس ثروتی بی پایان است که به سرزمینی بسیار جذاب برای گردشگران اروپایی و دیگر نقاط جهان تبدیل شده است اما بیشتر این گردشگران مقصد خود را چند کیلومتر دورتر از سواحل ایران انتخاب می کنند یا اینکه همیشه تیم های ورزشی ایران باید برای انجام بازیهای بین المللی ساحلی به قسمت جنوبی این خلیج برود ، حال آنکه امکانات گردشگری ایران از نظر تاریخی و اقلیم منطقه از دیگر همسایگانش بهتر و بیشتر بوده ولی بازهم مسیر حرکت تورها به دیگر نقاط این خلیج ختم می شود اینجاست که اهمیت زیرساخت ها و تبلیغات خودنمایی می کند.

بطور مثال کشور قطر برای جذب گردشگران اقدام به تاسیس اسکله های تفریحی کرده است و تمامی خطوط کشتیرانی تفریحی را تشویق به پهلوگرفتن کشیتیهای تفریحی آنها در این بنادر کرده و در همین راستا شرایط صدور ویزا برای گردشگرانی که با این کشتی ها وارد خاک قطر می شوند را نیز ساده تر کرده و کمتر از یک ساعت این کار را برای آنها انجام می دهد این امکانات در کنار مشوق هایی که این کشور به آژانس های گردشگری برای برگزاری تورهای ویژه در خاک عمان می شود توانسته آینده صنعت بسیار پردرامد گردشگری را در این کشور نیز تضمین کند حالا باید دید ایران چند اسکله توریستی ساخته و چه امکاناتی به گردشگران ورودی می دهد تا بتواند از دیگر رقبای سرسخت خود در این صنعت که همان کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند سبقت بگیرد و مسیر حرکت گردشگران خارجی را به شمال خلیج فارس تغییر دهد؟ امید است دست اندرکاران این صنعت و دیگر صنایع مربوط توجه بیشتری به این ثروت خدادادی داشته باشند و از فرصت های موجود حداکثر استفاده را به نفع اشتغالزایی برای ایران استفاده کنند.

 عماد عزتی

کامل ۲۲/۱/۹۱

خور موسی؛ گنج پنهان ناخدا موسی

خور ؛ گنج پنهان ناخدا موسی در خلیج فارس

سفر و صنعت دریانوردی از قدیم الایام واژه هایی مرتبط و گاهی هم مکمل یکدیگر بوده اند . شاید بتوان این ارتباط را بیش از یک قرن دانست به هر حال علاقه شدید انسان به دریا ، سفرهای دریایی و کنجکاوی دنیای زیرآب سوژه بسیاری از تحقیقات، کتاب ها ، فیلم ها و از همه مهمتر پیشرفت صنعتی دریانوردی بشر بوده است. اما از منظر صنعت نوظهور گردشگری دراین زمینه یعنی صنعت دریانوردی شرکت های توریستی به تازگی حضور فعال و گسترده ای را آغاز کرده اند و از هرگونه امکانات برای سرمایه گذاری و برگزاری تورهای گردشگری خود استفاده کرده اند. این فرصت ها می تواند زیباترین مناطق دریایی، لاشه کشتی غرق شده در اعماق آب، سفرهای دریایی به قطب یا خود صنعت کشتی سازی باشد.

هر چند در نگاه اول سواحل زیبا و کشتی های بسیار لوکس تفریحی و بسیار مجلل به عنوان اصلی ترین جذابیت برگزاری اینگونه تورهاست، اما تاریخ نشان داده که حتی لاشه کشتی های غرق شده یا نجات کشتی های به گل نشسته در این صنعت درآمدزا یعنی گردشگری می توانند سوژه هایی بسیار مناسب برای ماجراجویان دریایی و در عین حال موقعیتی طلایی برای دست اندرکاران صنعت گردشگری باشد.

به عنوان مثال می توان از برگزاری توری کوچک به بهانه مشاهده مراحل بیرون کشیدن لاشه کشتی تفریحی کوستا کونکوردیا که در سواحل توسکانی ایتالیا غرق شده بود، توسط یک شرکت توریستی اشاره کرد. این در حالی است که حتی از همان روزهای اولیه حادثه برخی از شرکت های توریستی برای انتقال علاقمندان به دیدن حادثه از نزدیک اقدام به برگزاری تورهای بسیار محدودی کرده بودند. اگرچه این اتفاق تلخ توجه رسانه های زیادی را به منطقه توسکانی و جزیره محل حادثه جلب کرده بود اما پس از گذشت چند روز تمام عناوین منفی خبری جای خود را به زیبایی های منطقه وهیجان مراحل نجات لاشه کشتی دادند.

در این حادثه اگر دقت می کردیم تمامی گزارش های تصویری و خبری آن  پس از چند روز، قبل از به تصویر کشیدن لاشه کشتی حادثه دیده و یا مراحل امداد و نجات ابتدا از امکانات گردشگری و زیبایی های طبیعی جزیره شروع می شدند و سپس به اصل ماجرا می رسیدند که این فرصتی بسیار مناسب برای گسترش صنعت گردشگری حتی در زمان وقوع این حادثه ناگوار برای دست اندرکاران گردشگری منطقه بود. تازه ترین نمونه اینگونه تورها را می توان از برگزاری تور دریایی ویژه ای در یکصدمین سالگرد غرق شدن کشتی مسافربری تایتانیک از لندن تا نیویورک عنوان کرد. بنابراین این دو نمونه گواه این هستند که صنعت گردشگری دریایی هرگز مخصوص مناظر بسیار زیبا و سواحل بکر نیست بلکه هنگام تلخ ترین حوادث جهان نیز فعال و پولساز خواهد بود.

اما ارتباط این مقدمه با صنعت گردشگری ایران چیست؟ ایرانی که علاقمند به رشد و گسترش صنعت گردشگری خود بوده و هست ؛ بنظر بسیاری از کارشناسان گردشگری داخلی و خارجی ایران در صورت رونق صنعت گردشگری خود می تواند وابستگی به دلارهای نفتی را کناربگذارد و با توجه به گذشته و پتانسیل غنی طبیعی و تاریخی خود درآمدی هنگفت برای کشور تامین کند.

به هر حال رونق صنعت گردشگری ایران می تواند زمینه ساز اشتغالزایی فراوانی برای جامعه جوانش باشد. بنابراین و با توجه به امکانات و پتانسیل های بسیار مناسب کشور بخصوص در زمینه گردشگری دریایی و ساحلی لزوم توجه بر این امر برای هیچکس پوشیده نیست.

با توجه به سواحل شمالی و جنوبی کشور، صنعت گردشگری ایران می تواند بیشترین و بهترین امکانات رفاهی و گردشگری را در اختیار علاقمندان و ماجراجویان دریایی خود قرار دهد بطوری که می توان گفت سواحل شمالی و جنوبی ایران نعماتی الهی در اختیارمان هستند که باید با سرمایه گذاری دقیق و استفاده بهینه از آنها در جهت رشد و گسترش صنعت گردشگری دریایی کشور و در نهایت حفظ و نگهداری ثروت های نفتی کشور کوشید.

اگرچه سواحل و امکانات تفریحی ورزشی در ساحل جنوبی ایران به دو جزیره کیش و قشم اختصاص یافته است، اما این تمرکز باعث شده تا شاید توجه مسئولین به دیگر پتانسیل های موجود منطقه کمتر باشد که بارزترین آنها را می توان گنج پنهانی چون خور موسی دانست. این خور که یکی از آبراهه های بسیار مهم در منطقه خلیج فارس هست با عمقی حدود 50 متر برای عبور کشتی های تجاری و نفکش بسیار مناسب شناخته شده که از گذشته نیز اهمیت تجاری آن باعث سرمایه گذاری های هنگفتی در خور موسی در راستای تحقق تجاری نه تفریحی آن شده بود.

خور موسی که یادگارهای ناگواری از حملات رژیم بعث عراق را در دل دارد و هم اکنون به دلیل نزدیکی به مراکز نفتی و تاسیسات تجاری بندر امام خمینی و ماهشهر به عنوان یکی از مناطق بسیار مهم اقتصادی ایران بشمار می رود می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری ایران نیز به اقتصاد کشور و رشد و شکوفایی صنعت گردشگری ایران کمک کند. ولی همانند گنجی پنهان از دید مسئولان گردشگری کشور در میان تاسیسات انبوه نفتی و بندری محصور گشته و هنوز هم کشف نشده است.

 نیزارهای بسیار انبوه، طبیعتی جالب با وجود جانوران دریایی چون دلفین ها و صدف های بسیار کمیاب این خور یا بطور کل اکوسیستم بسیار مناسب منطقه، اگرچه امروزه شاهد عبور مرور کشتی های بزرگ تجاری و نفتی هستند اما قابلیت پذیرایی از گردشگران و ماجراجویان دریایی را  نیز دارند . این گنج پنهان به جای مسئولیت جابه جایی دلارهای نفتی توان درآمدزایی و انتقال دلارهای غیر نفتی را به داخل مرزهای کشور دارد.

از آنجا که در دوران هشت سال دفاع مقدس این خور و مناطق اطراف آن به عنوان یکی از مناطق عملیاتی بوده اند و یادگارهای بسیاری از این دوران در جایجای خود دارند؛ می توانند به عنوان مقصدی برای بازدیدکنندگان مناطق جنگی بشمار آیند. بطور کلی  بازدید از مناطق جنگی پس از پایان جنگ امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در کشورهای جنگ زده شناخته شده و این منطقه از ایران هم با تجربه هشت سال دفاع مقدس می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جنگی برای ماجراجویان ، گردشگران داخلی و خارجی شناخته شود . بنابراین با نگرشی ریزبینانه تر بر این گنج پنهان متوجه می شویم که خور موسی با توجه به تمام امکانات طبیعی ، تاریخی و جنگی خود فرصتی طلایی و مناسب را برای رشد صنعت گردشگری ایران در اختیار دارد.

اما شاید این سئوال مطرح شود که چگونه این خور جنگ زده و در محاصره تاسیسات جدید و قدیمی نفتی می تواند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی محلی مناسب باشد و یا اینکه چگونه می توان سرمایه گذاران صنعت گردشگری را برای سرمایه گذاری در آن منطقه نفتی و جنگ زده  متقاعد کرد؟

برای رسیدن به جواب این سئوال ها به اختصار به 2 نمونه بسیار موفق خارجی در این زمینه که پیشتر در همین ضمیمه بطور مفصل درباره آنها سخن گفته شده، اشاره خواهیم کرد و پس از آن دوباره به داخل مرزهای ایران جهت بررسی توانمندی های این خور باز می گردیم .

اگر نخواهیم به نمونه جنگی این منطقه یعنی کشور ویتنام اشاره ای داشته باشیم در دو زمینه گردشگری دریایی و صنعتی می توان اینگونه عنوان کرد که : در زمینه صنعت گردشگری دریایی در مناطقی چون خور موسی، به خاطر داریم که شهر کرالا در جنوب هندوستان با برپایی تورهای بسیار جذاب روزانه یا ساخت هتل های شناور روی قایق های بزرگ از باتلاق های منطقه که ظاهرا بدون استفاده بودند درآمدزایی کرده و در زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگران سرمایه گذاری خوبی انجام داده. بطوری که امروزه این سوئیت های شناور یا همان قایق های محلی به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کرالا در میان گردشگران دریایی و ماجراجویان علاقمند به هندوستان شناخته شده است.

 اما دومین شاهد مثال ما درباره گردشگری صنعتی یا گردشگری کارخانجات خواهد بود. گردشگری کارخانجات که به عنوان یکی از زیرمجموعه های صنعت گردشگری توسط ایالات متحده آمریکا به جهانیان معرفی شد. این گونه که بسیاری از کارخانجات معروف ایالات متحده آمریکا مثل شرکت بوئینگ و اتومبیل سازی شورولت به عنوان جاذبه گردشگری درب کارخانجات خود را بروی بازدید کنندگان در غالب تورهای گردشگری گشوده اند . این زیرمجموعه یعنی گردشگری کارخانجات هم اکنون هم با توجه به استقبال گردشگران از رونق بسیار مناسبی برخوردار است که می تواند در این آبراه یا همان خور موسی مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین با توجه به دو شاهد مثال بالا، به داخل مرزهای کشور باز می گردیم و به منطقه خور موسی بیشتر دقت می کنیم در می یابیم که جواب سئوال های مطرح شده دقیقا پیش رویمان بوده اما به آنها توجه نداشتیم . بنابراین جواب طبیعت و صنایع منطقه خواهد بود بطوری که امروزه طبیعت بکر منطقه که بهترین شرایط را برای جذب گردشگران در اختیار صنعت گردشگری ایران قرار داده هم اکنون بدون استفاده روزگار سپری می کنند. اما از نظر صنعتی می توان به یادگارهای جنگی خور که در واقع لاشه کشتی های غرق شده توسط رژیم بعثی عراق هستند  اشاره کرد.

دولت ایران به تازگی برای پاکسازی این آبراهه تجاری از این یادگارهای جنگی اقدام به خارج کردن آنها از اعماق آبراهه خور موسی کرده است که همین عملیات می تواند خود بیشترین جاذبه گردشگری منطقه باشد. پس با توجه به 2 پتانسیل اصلی منطقه خور موسی هم برای برگزاری تورهای دریایی و اقامتی گردشگران داخلی و خارجی در میان نیستانها و هم از نظر صنعتی منطقه ای بسیار مناسب برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری خواهد بود.

پس با توجه به علاقه گردشگران و ماجراجویان دریایی درکنار بازدید کنندگان مناطق جنگی در قالب راهیان نور  برای زندگی روی قایقهای شناور محلی که همانند سوئیت های بسیار مجلل تجهیز شده اند و پتانسیل های بسیار مناسب خور موسی که یکجا همه این امکانات را در اختیارشان قرار می دهد چرا نباید شاهد مشهور شدن این منطقه به عنوان مهمترین مقصد لنگر انداختن کشتی های تفریحی یا ورود گردشگران به آن باشیم؟

بنابراین برای رسیدن به این آرزو بسیار منطقی در خور موسی  بیشترین مسئولیت بردوش مهمترین نهاد گردشگری ایران یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود تا با ایجاد ارتباطی مناسب  با ارگان های مربوطه و با مدیریتی صحیح و برنامه ریزی دقیق در خور موسی زمینه اشتغالزایی جوانان منطقه را به سرعت فراهم کند و در کنار شادی شنیدن اخبار مربوط به بومی شدن تکنولوژی بیرون کشیدن لاشه کشتی های غرق شده در خور شاهد حضور گسترده گردشگران ورودی به منطقه ، که در نهایت باعث التیام زخم های دوران جنگ در منطقه خواهدبود ، باشیم. حالا که این فرصت و موقعیت طلایی به خواست پروردگار و پس از هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی ساکنان منطقه در اختیار آنها قرار گرفته جایز نیست این موقعیت را از دست بدهیم و صرفا به شادی پاکسازی منطقه از لاشه های کشتی های غرق شده و سرمست از باز شدن کامل خور موسی برای عبور و مرور نفت کش ها جهت خروج این سرمایه ملی از کشور باشیم.

به امید روزی که شاهد ورود کشتی های تفریحی از اقصی نقاط دهکده جهانی در غالب گردشگری حلال به خورموسی باشیم، بطوری که این خور مبداء حضور گردشگران بین المللی در ایران و آشنایی انها با فرهنگ غنی ایران از نزدیک باشد.

عماد عزتی

24/1/91