کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

این شوینده‌های مدرن چقدر برای ما آب می‌خورند؟

این هفته بازار جام جم از زیر و بم خرید ماشین لباسشویی و ظرفشویی می‌گوید

نویسنده: عماد عزتی

پاکیزگی ظروف آشپزخانه و نظافت البسه به عنوان یکی از دغدغه‌های خانواده‌هاست و از آنجا که هزینه تهیه این لوازم بخش عمده‌ای از  سبد خرید خانواده را به خود اختصاص می‌دهد اهمیت انتخاب صحیح در این رابطه دو چندان خواهد شد؛ بنابراین انتخاب بهترین ماشین لباسشویی و ظرفشویی یکی از نکات کلیدی در اقتصاد خانواده است.

از این رو این هفته جام جم سری به بازار پر رمز و راز این شوینده‌های مدرن در تقاطع خیابان حافظ جمهوری و سه راه امین حضور زده تا برای شمایی که قصد خرید دارید از زیر و بم انتخاب بهترین و اقتصادی ترین مدل بگوید. اما برای جلوگیری از اتلاف وقت ابتدا برخی موارد مشترک را بیان کرده و پس از آن به تفکیک نحوه انتخاب هر یک از این دو ماشین شوینده را بررسی می‌کنیم.

·         ابتدا فهرستی از خواسته‌های خود تهیه کنید

یکی از مشکلات اصلی اکثر خریداران هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها و مراکز خرید این است که قبل از خروج از منزل درباره نیازها و خواسته‌هایشان خوب تصمیم گیری نکرده اند و مستقیم سراغ فروشنده می‌روند. همین امر باعث گیج شدن و در نهایت انتخاب اشتباه خواهد شد، بنباراین قبل از اینکه منزل را ترک کنید خوب به خواسته‌های خود فکر و جمعبندی را روی کاغذ یادداشت کنید. اول از همه به محل نصب هریک از این شوینده‌های مدرن توجه کنید گاهی اوقات طراحی و فضای منزل ایجاب می‌کند مدلی خاص یا رنگی منحصربفرد را انتخاب کنید. پس این مرحله خوب به ظرفیت موردنیاز چه برای ماشین لباس شویی و چه برای ماشین ظرفشویی توجه داشته باشید چون اگر جزو خانواده‌های پرجمعیت یا پر رفت و امد هستید بدون تردید نیازهای شما متفاوت از خانواده‌های کم جمعیت است. هرچند نباید فراموش کنیم در این فهرست به توان مالی خانواده نیز توجه ویژه داشته باشیم چون این موضوع یکی از مهمترین موارد است که در انتخاب ما تعیین کننده است و بازه انتخابی را مشخص می‌کند.

·         این هفت رنگ اسراسر آمیز

یکی از مهمترین موارد موثر در انتخاب وسیله‌های برقی برای اقتصاد خانواده مربوط به میزان مصرف انرژی آنهاست و از آنجا که هر دو این لوازم جزو دستگاه‌های مصرف کننده انرژی هستند باید به برچسب هفت رنگ انرژی آنها خوب دقت و سعی کنید در میان محصولات موجود بازار آنهایی که از همه رده بالاتری مثل A+ یا A3+ را دارند، انتخاب کنید هرچند ممکن است کمی هزینه بیشتری بپردازید. پس قبل از هرانتخابی سعی در بررسی میزان مصرف انرژی در وسیله مورد نظر خود کنید.

·         خدمات پس از فروش و گارانتی

همانطور که همه می‌دانید یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین موارد هنگام انتخاب لوازمی چون ماشین لباس شویی و ظرفشویی بحث گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت واردکننده است؛ از این رو یکی از ملاک‌های انتخاب را گارانتی و خدمات پس از فروش وسیله درنظر بگیرید. امروزه برخی از محصولات دارای دوسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هستند اما سعی کنید میان برندهای موجود آنهایی که دارای سابقه بیشتری در بازار کشور هستند انتخاب کنید چون برخی از برندهای تازه‌وارد از سوی شرکت وارد کننده خوب پشتیبانی نمی‌شوند و بهترین راه برای دریافتن این موضوع بررسی برچسب مخصوص (شبنم) است . چون قبلا مقامات دولتی ضمانت‌های لازم را از شرکت واردکننده برای تعیین نمایندگی و خدمات پس از فروش گرفته اند و شما حداقل تا همان زمان تعیین شده مشکلی ندارید.

·         داخلی یا خارجی

شاید این یکی از سئوال‌های بسیار مهم  و اساسی در ذهن اکثر خریداران کالا در هرزمینه است که باید درمیان تولیدات داخل به دنبال وسیله‌مورد نظرشان باشند یا اینکه از میان خارجی‌ها. هرچند دراینباره باید پاسخ اصلی را برعهده توان خرید خانواده گذاشت ؛ اما لزوما این نیست که لوازم وارداتی با قیمت بالاتر دارای کیفیت بهتری هستند چون در برخی موارد مثل ماشین لباسشویی تعدادی از تولیدکنندگان داخلی ایران با سابقه بسیار درخشانی در زمینه تولید لوازم خانگی ، واقعا با برندهای خارجی موجود بازار توان رقابت دارند بنابراین می‌توانید در میان تولیدات داخلی برندهای معتبر به دنبال گزینه‌مناسب باشید. اما درباره ماشین ظرفشویی هرچند یک یا دو برند داخلی به تازگی اولین نمونه‌های تولیدی خود را روانه بازار مصرف کرده اند؛ ولی هنوز اظهار نظر درباره آنها واقعا غیر ممکن است.

·         سری هم به دنیای مجازی بزنید

با رونق گرفتن کسب و کار فروشگاه‌های اینترنتی در بسیاری از موارد و البته کمبود وقت خرید خارج از منزل برای برخی از ما ممکن است خودتان بپرسید آیا خرید از این فروشگاه‌های آنلاین در این زمینه کار درستی است یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سئوال فقط کافی است به سلیقه خودتان و البته هزینه‌ای که برای خرید این وسایل می‌پردازید کمی فکر کنید چون دیدن این لوازم از نزدیک برای درک بهتر طراحی و رنگ بدنه آنها می‌تواند کاملا در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. این درحالی است که از این تکنولوژی یعنی فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید کمک دیگری بگیری آنهم برای یافتن برند برتر و متناسب با نیازهای خودتان، چون بسیاری از این فروشگاه‌ها امکان اظهار نظر کاربران مختلف و مقایسه برندهای موجود را برای بازدید کنندگان خود فراهم می‌کنند بنابراین کافی است یک یا دو روز قبل از خرید وقت گذاشته و درباره برندهای موجود و نظرات کاربران و حتی کارشناسان امر تحقیق کنید آنگاه می‌توانید در کمترین زمان ممکن از بازار حقیقی خریدی کاملا اقتصادی و مناسب خود داشته باشید.

ماشین لباسشویی

ماشین لباس‌شویی به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم منزل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون طول عمر این وسیله براساس استانداردها و شرایط استفاده صحیح حداقل 1000 ساعت کار درنظرگرفته شده است . بنابراین قابل تصور است که اگر انتخابی درست و صحیح در این زمینه داشته باشیم در این مدت نیازی به خرید مجدد نخواهیم داشت. اما اگر انتخابی اشتباه داشته باشیم بدون تردید به زودی دوباره باید روانه بازار شویم بنابراین با استفاده از راهکارهای بسیار ساده که برایتان بیان شده است هنگام خرید از بازار می‌توان بهترین و اقتصادی ترین انتخاب را داشته باشیم.

·         انواع ماشین لباس شویی

شاید در نگاه اول این وسیله برقی منزل درنظر شما وسیله‌ای ساده و کاملا معمولی باشد اما بد نیست بدانید این وسیله در دو نوع درب از بالا (پرتابل) و درب از روبرو (اتوماتیک) تولید می‌شود که هر کدام از این مدل‌ها دارای کاربردی متفاوت هستند . بطور کلی امروزه ماشین لباس شویی که دارای درب بالاست در اکثر موارد به عنوان شوینده‌ای دم دستی برای بانوان بخصوص آنهایی که نوزاد در منزل دارند استفاده می‌شود این درحالی است که در برخی از موارد خاص که طراحی و دکوراسیون منزل به آنها اجازه استفاده از ماشین لباس شویی درب از مقابل را نمی دهد نیز کاربرد موثری دارند . البته فراموش نکنید در مدل‌های درب از بالا برخی تولید کنندگان اقدام با ساخت انواع دوقلوی ماشین‌لباس شویی کرده‌اند که در واقع دستگاه خشککن بصورت مجزا از خود ماشین شوینده طراحی شده و محدودیت وزنی آنها از سه تا هفت کیلوگرم است.

اما  اگر به برندهای موجود بازار توجه کنید بیشتر تولیدات داخلی و خارجی هم اکنون از مدل‌های درب از مقابل هستند چون این تولیدات دارای مزایای متفاوتی از جمله کم‌جا بودن ، مصرف انرژی کمتر ، سروصدای کمتر ، توان کارکرد بالاتر و زیبایی بیشتر هستند .

چندکیلویی بخریم

اصلی‌ترین دغدغه‌ذهنی برای خریداران هنگام انتخاب این است که باید در میان انواع مختلف موجود ماشین لباسشویی با  چه حجمی را انتخاب کنند؟ بطور کلی ماشین لباس شویی اکنون در بازار مصرف با ظرفیت سه کیلو تا 12 کیلوگرم برای مصرف خانواده طراحی شده است که هرچه به حجم قابل شستشوی آن افزوده شود بر قیمت آن نیز اضافه خواهد شد اما فراموش نکنید تا حجم 8 کیلوگرم معمولا ابعاد استانداردی برای این شوینده برقی درنظر گرفته شده است و از این به بعد باید منتظر ابعاد بزرگتر باشیم.

بهترین راه انتخاب حجم مناسب بررسی تعداد نفرات خانواده و میزان مصرف از این وسیله است هرچند نباید فراموش کرد امروزه اکثر ماشین لباسشویی ها دارای سنسور حجم شستشو هستند و متناسب با البسه موجود داخلشان از منابع انرژی مثل آب و برق  استفاده می کنند.

کدام موتور بهتر است؟

تولیدکنندگان ماشین لباسشویی بطور کلی از سه نوع نیروی محرکه در محصولات خود استفاده می‌کنند که عبارتند از :

الف: دایرکت درایو: این نوع موتور یا نیروی محرکه در ماشین لباس‌شویی‌هایی با قیمت متوسط بسیار استفاده می‌شود و اصلی ترین عیب آن درباره نحوه تنظیم یا بالانس کردن این موتور پس مدتی استفاده است که باعث خرابی در این وسیله خواهد شد. اما کم صدایی، مصرف پایین ، کاهش لرزش و کم شدن وزن کلی دستگاه جزو برتری های این نوع نیروی محرکه است.

ب: تسمه‌ای انیورسال: این نوع تکنولوژی نیروی محرکه روبه منسوخ شدن است و بسیاری از تولید کنندگان آن را به دست فراموشی سپرده اند چون تنها مزیت آن سادگی سیستم و تعمیر بسیار اسان این وسیله درصورت خرابی است.

ج: انیورتور تسمه‌ای: این نوع تکنولوژی که بیشتر در تولیدات اروپایی و آمریکایی دیده می‌شود دارای مزایای بسیاری چون طول عمربالا، بدون لرزش، مصرف انرژی بسیار کم، صدای کم و کارایی بالاست اما نباید فراموش کرد مهمترین برتری این نوع تکنولوژی تنظیم خودکار بالانس محفظه شستشوست.

دور موتور

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید دورموتور نوشته شده روی این وسیله برقی یا دفترچه راهنمای آن به چه کار می‌آید که پاسخ در سیستم خشک کن آنهاست بطور کلی ماشین لباس شویی از 600 تا 2000 دور دقیقه برای سیستم خشک کن طراحی شده اند که نمونه‌های داخلی معمولا حداکثر تا 1200 دور در دقیقه و برخی از تولیدات خارجی تا 2000 دور در دقیقه برای خشک کن دستگاه در نظر گرفته‌اند. اما این خاصیت یعنی سرعت بالا صرفا برای کاربردانی درنظر گرفته شده است فضای مناسب برای خشک کردن لباس‌های خود ندارند و باید در کمترین زمان با استفاده از سرعت بالای خشک کن ماشین لباس شویی آنها را خشک کرده و مورد استفاده مجدد قرار دهند. پس اگر به شما محدودیت فضایی ندارید کافی است از نمونه‌های نرمال تا 1600 دور دقیقه استفاده کنید چون مصرف برق کمتری دارند. اما فراموش نکنید استفاده از حداکثر توان خشک کن ماشین لباسشویی طول عمر موتور را در برخی از موارد کاهش داده و باعث خرابی البسه داخلش می‌شود.

گرمکن را فراموش کنید

در برخی از مدل‌های قدیمی ماشین لباسشویی دارای گرمکن بوده و خود آب گرم مورد نیازش را فراهم می‌کرد این درحالی است که بسیاری از تولیدات جدید دارای دو مجرای ورودی آب گرم و سرد هستند در این نوع دستگاه ها شما هزینه کمتری برای برق پرداخت خواهید کرد بنابراین توجه داشته باشید هرگز از نمونه‌هایی که دارای گرمکن هستند خرید نکنید چون به جیب خودتان خیانت کرده‌اید در این صورت علاوه بر پرداخت قبوض بیشتر برق باید هزینه نگهداری و تعویض قطعات بخصوص درمورد المنت گرمکن نیز بپردازید چون این قطعه دارای فرسایشی بسیار بالاست هرچند بطور کلی با استفاده از مواد شوینده مدرن می‌توان حتی با آب سرد نیز بهترین نتیجه را بدست آورد و گرمای آب تنها راهکار مناسب نیست.

بکن؛ نکن‌های ماشین لباس شویی

1.        استفاده از آب سرد بهترین گزینه برای شستشوست چون درجه حرارت بالا صرفا به منزله پاکیزگی بیشتر نیست به خاطر داشته باشید مهمترین نکته اندازه سوراخ‌های داخل محفظه شستشوست که هرچه ریزتر باشند باعث ایجاد کف بیشتر و پاکیزگی بالاتر خواهند شد هرچند سیستم حباب ساز دربرخی از برندها به این مهم پاسخی مناسب داده است.

2.        پس از هربار استفاده به مدت دو تا سه ساعت درب ماشین لباسشویی و محفظه مواد شوینده را باز بگذارید تا داخل ماشین لباسشویی خوب خشک شود.

3.        دوهفته یکبار محفظه مواد شوینده را بیرون آورده و با مسواک خوب بشویید.

4.        پس از هربار استفاده فیلتر پایینی ماشین لباس شویی را پاکیزه کنید.

5.        پس از استفاده فاصله بین نوارهای عایقبندی درب ماشین لباس شویی را خوب خشک کنید.

6.        ماهی یکبار با استفاده از مایع سفید کننده یا یک لیتر سرکه سفید ماشین لباسشویی را ضد عفونی کنید هرچند اینکار با استفاده از یک قرص مخصوص ماشین لباس شویی نیز امکانپذیر است. به این ترتیب که یک قرص را داخل ماشین لباسشویی خالی قرار دهید و درجه حرارت ماشین را روی 60 درجه تنظیم کنید و اجازه دهید یک دورکامل شسشتو کند.

7.        سعی کنید تاجای ممکن از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید چون مایع لباسش شویی باعث ایجاد کپک داخل محفظه شستشو خواهد شد. هرچند استفاده بیش از حد پودر نیز علاوه بر آسیب لباس ها باعث ایجاد رسوب داخل ماشین خواهد شد.

8.        هرگز بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی لباس داخل آن نریزد چون باعث فرسوده شدن زودهنگام قطعات بخصوص اتصال های تعادل و محفظه شستشو خواهد شد.

9.        حداقل سالی یکبار فیلترهای ورودی آب گرم و سرد را که پشت ماشین قرار دارد تمیز کنید .

 

ماشین ظرفشویی

تا همین چند سال پیش خریدن یک دستگاه ماشین ظرفشویی برای بسیاری از خانواده‌ها به عنوان خریدی کاملا تجملاتی و غیر ضروری بود اما با توجه به صنعتی شدن زندگی اکثر ما و به دلیل شاغل بودن زوجین به صورت همزمان ماشین ظرفشویی به وسیله‌ای غیر قابل انکار در بسیاری از خانواده تبدیل شده است و گروه کثیری را برای خریدن یکدستگاه از این وسیله روانه بازار کرده است اما سئوال اصلی این است که واقعا کدام ماشین و چه مشخصاتی برای شما قابل استفاده است؟ و باید هنگام خرید به چه نکاتی دقت داشته باشیم.

تعداد نفرات منزل را دریابیم

اولین و مهمترین نکته در انتخاب ماشین ظرفشویی برای خریداران این وسیله انتخاب صحیح ظرفیت ماشین ظرفشویی برای خانواده‌است چون تولیدکنندگان ظرفیت  4، 6، 8، 12 (144 تکه ظرف) و 14 نفره (حدود 160 تکه ظرف داخل سبد آن قرار می‌گیرد) را برای این وسیله در ابعاد خانگی درنظر گرفته اند به این ترتیب که ماشین ظرفشویی 8 نفره که 108 تکه ظرف را داخل خود جای می‌دهد برای خانواده‌ای با جمعیت حداکثر تا 8 نفر یا خانواده‌ای چهارنفره با رفت و آمد بالا مناسب است. فراموش نکنید بهتر است برای تعیین ظرفیت مورد نیاز همیشه تعداد افراد خانواده را یک یا دونفر بیشتر درنظر بگیرید.

رومیزی ، توکار یا ایستاده مسئله این است؟

حالا که ظرفیت مناسب خانواده را تعیین کردیم نوبت به انتخاب یکی از مدل‌های متفاوت ماشین ظرفشویی رسیده چون سازندگان این وسیله دو نوع مختلف از ماشین ظرفشویی (ایستاده و رومیزی) را برای خریداران تدارک دیده اند که عبارتند از:

الف: ایستاده: این مدل از ماشین ظرفشویی که در واقع در دو نوع توکار و معمولی طراحی شده، دستگاهی کاملا مستقل همانند ماشین لباسشویی است که خریداران فقط کافیست برق، آب و محل تخلیه آب برایش فراهم کنند و جایی در گوشه آشپزخانه از آن استفاده کنند. درحالی که برخی  از آشپزخانه‌ها به صورتی طراحی شده است که کلیه تجهیزات و لوازم آن داخل کابینت قرار گرفته و نمایی هماهنگ و یکدست به خود دیده اند از این رو نمونه‌های ایستاده (ثابت یا توکار) ماشین ظرفشویی در این  آشپزخانه ها بکار خواهد رفت و تا زمانی که قصد تغییر دکوراسیون یا همان کابینت‌ها را نداشته باشید گزینه‌ای مناسب برای شماست.

ب: مدل رومیزی: این نوع از ماشین ظرفشویی همانطور که نامش پیداست قابلیت نصب روی کابینت را دارد و حتی می‌توان آن را در مواقع غیر ضروری داخل انباری قرار داد و هر مورد نیاز بود به سادگی کنار سینک آشپزخانه نصب و استفاده کرد چون لوله تخلیه داخل سینک قرار گرفته و کافی است لوله ورود آب را به محل اتصال پشت دستگاه وصل کنید .

بازوهایی کارآمد

اصلی ترین خواسته خریداران از ماشین ظرفشویی پاکیزگی و ضد عفونی ظروف کثیف غذاست بنابراین یکی از گزینه‌های بسیار مهم هنگام خرید ماشین ظرفشویی برای آنها دانستن تعداد بازوهای آبپاش و شکل طراحی این قطعه است چون هرچه تعداد این بازوها درماشین ظرفشویی بیشتر باشد پاکیزگی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورند. در برندهای معمولی و نمونه‌های رومیزی با ظرفیت کم سازندگان برای کاهشی هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول از یک بازوی آبپاش استفاده می‌کنند ؛ حال آنکه سازندگانی که نامشان در این زمینه مطرح است با بکارگیری تکنولوژی‌های خاص طراحی و تعداد بیشتر بازوهای آبپاش (حداقل 3 بازو) سعی در ارایه کیفیت بهتر بخصوص در ظرفیت‌های بالای ماشین ظرفشویی به خریداران محصول خود کرده اند.

قفسه‌ها را جدی بگیرید

اگر شما علاقه زیادی به آشپزی یا شیرینی پزی در منزل دارید و رفت و آمدهای خانوادگی و دوره‌های دوستانه را جزو برنامه‌ هفتگی خود قرار داده‌اید بدون تردید نیازمند داشتن ماشین ظرفشویی با ظرفیت بالا هستید اما نکته بسیار مهم در این زمینه انتخاب ماشین ظرفشویی متناسب نه از نظر ظرفیت بلکه از لحاظ طبقات داخلی و نوع سبدهایش است. هرچند اکثر ماشین‌های ظرفشویی دارای دو طبقه با سبدهای مخصوص قرار گرفتن ظروف هستند اما  برخی از برندها دارای یک سبد اضافه و سبدهای قابل تنظیم را به خریداران خود هدیه‌ داده‌اند و معمولا علامت 2XLL را در این نمونه‌ها خواهید دید که بیانگر فضای بیشتر برای تنظیم سبد است.

بنابراین قابلیت تنظیم در برند موردنظرتان را جدی بگیرید چون برای شما راه حلی بسیار مفید است تا از دوره‌های دوستانه و خانوادگی خود و همچنین از هنر شیرینی پزی همراه خانواده لذت ببرید و هیچگونه نگرانی برای قرار دادن سینی فر یا قابلمه‌های بزرگ داخل ماشین ظرفشویی نداشته باشید .

شستشو با بخار بسیار بهتر از آب

اگر در دنیای مجازی به دنبال انتخاب بهترین برند هستید بدون تردید با برخی نظرات خریداران روبرو شده اید که از لک شدن ظروف خود هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی گلایه کرده اند و این موضوع تاثیر منفی در ذهن شما گذاشته است. دراین باره بد نیست بدانید شاید نمونه‌های قدیمی ماشین ظرفشویی این مشکل را داشته اند اما با توجه به پیشرفت ایجاد شده در نحوه طراحی ماشین ظرفشویی‌های جدید و استفاده از سیستم شستشو با بخار دیگر خبری از لکه‌ها نیست چون ماشین با استفاده از فشار بخار و البته حرارت قابل قبول آن(حدود 70 درجه سانتی گراد)، تمام لک‌ها را از سطح ظروف پاک خواهدکرد. البته فراموش نکنید این امکان در مدل‌هایی که فقط از آب گرم منزل استفاده می‌کنند هرگز وجود ندارد چون در این نمونه از شوینده‌ها گرمکن آب تعبیه نشده و دستگاه با آبگرمی که از سیستم گرمایشی منزل با درجه حرارتی حدود 55 درجه تنظیم شده کار خواهد کرد.

سنسورهایی مورد نیاز

براساس توصیه کارشناسان ماشین‌هایی که دارای سنسورهای شناسایی میزان کثیفی ظروف و حجم ظرف داخل دستگاه ‌هستند بهترین گزینه برای انتخاب خانواده‌هاست چون با استفاده از این موارد ماشین ظرفشویی بطور اتوماتیک میزان انرژی مورد نیاز خود را تنظیم کرده و از اضافه شدن هزینه‌های شما جلوگیری می‌کند این درحالی است که علاوه بر این سنسورها برخی از سازندگان برای کاهشی هزینه‌های مصرف کنندگان ماشین ظرفشویی سیستمی با نام شستشوی تاخیری را در تولیدات خود بکار گرفته اند  بگونه‌ای که ماشین ظرفشویی بطور اتوماتیک خارج از ساعات پیک مصرف برق ( از یک بامداد تا یازده صبح) روشن شده و شروع به کار می‌کند . 

عایقی بسیار مفید

همانطور که قبلا اشاره شد یکی از بهترین گزینه‌های انتخاب ماشین ظرفشویی ، دستگاهی است که دارای سیستم شستشوی تاخیری باشد به صورتی که ماشین خارج از ساعات پیک مصرف به طور اتوماتیک شروع به کار کرده و با مصرف کمترین انرژی ظروف منزل شما را پاکیزه پس از اتمام کارش به شما تحویل می‌دهد این درحالی است که معمولا ساعات خارج از پیک مصرف یا ساعات اولیه صبح یا نیمه شب تعیین شده است و شما مشغول استراحت هستید از این رو دستگاه‌هایی که دارای عایق صوتی هستند بهترین گزینه انتخاب شما خواهند بود چون ماشین ظرفشویی با توجه به نوع طراحی و کارکردش برای تامین فشار آب یا تخلیه و آبگیری سروصدای زیادی تولید می‌کند بنابراین داشتن این امتیاز که دستگاه با استفاده از عایق مناسب صوتی طراحی شده و کمترین میزان سروصدا را تولید می‌کند برای شما بسیار ارزشمند است بخصوص زمانی که قصد استفاده از سیستم شستشوی تاخیری را دارید.

باید ها و نبایدهای ظرفشویی

1.        هرگز ظروف با خرده غذا را داخل دستگاه قرار ندهید بلکه قبل از اینکار با دستمال با آبکشی ساده باقیمانده غذا را از ظروف جدا کنید.

2.        دستگاه با فیلتر آسیابی غذا بهترین گزینه است چون درصورت وجود باقیمانده کوچک غذا داخل ظروف آن را از بین برده و روانه فاضلاب می‌کند.

3.        فیلتر موجود دستگاه را پس از هربار استفاده تمیز کنید تا دستگاه همواره به شما ظروف تمیز تحویل دهد

4.        هرگز از شوینده‌های غیر مجاز استفاده نکنید بلکه طبق دستورالعمل از مواد شوینده مناسب دستگاه خود استفاده کنید.

5.        بیش از ظرفیت ماشین ظروف داخل آن قرار ندهید.

6.        پس از هربار استفاده حداقل یکساعت درب دستگاه را باز بگذارید تا تمام بخار و رطوبت داخل آن خارج شود.

7.         

 

 

اینجا شب نیست؛ همه جا امن و امان است

اینجا شب نیست؛ همه جا امن و امان است

گزارشی از یک برنامه پرمخاطب گروه جوان و اندیشه رادیو جوان

 

چند شب پیش وقتی خسته و کوفته از روزنامه به منزل رسیدم، به ساعت نگاهی کردم،‌ نزدیک 12 بود. احساس کردم امشب از شب‌هایی است که خبری از خواب نیست، پس برای این که مزاحم دیگران نباشم، آرام سراغ اتاق کارم رفتم و چراغ را روشن کردم. هدفون تبلت را به گوشم زدم که کمی موسیقی گوش کنم و به کارهای خودم برسم، ولی حوصله موسیقی را نداشتم و سراغ موج‌های مختلف رادیو رفتم. رادیو اقتصاد، رادیو تهران، رادیو سلامت و... که ناگهان صدای یکی از گوینده‌ها توجهم را جلب کرد که با شور و انرژی؛ درست مثل ساعت 7 صبح داشت می‌گفت «سلام به شمایی که امشب خواب ندارید و می‌خواهید همراه اینجا شب نیست باشید» کمی تعجب کردم،‌ چون براساس ذهنیت قبلی معمولا این ساعت شب یا درواقع نیمه شب باید منتظر برنامه‌های ادبی با ریتمی کاملا آرام باشیم،‌ البته از شما چه پنهان که اول فکر کردم موجی از رادیوهای بیگانه است که اختلاف ساعت باعث این تفاوت در برنامه‌های شبانه و صبحگاهی شده که جمله «سلام من بهروز تشکر هستم و صدای ما را از اینجا شب نیست، استودیوی رادیو جوان می‌شنوید» من را شوکه کرد و از خودم پرسیدم آیا واقعا این برنامه رادیو جوان است؟ کارم را فراموش کردم و همراه اینجا شب نیست که ساعت 12 شب تا دو بامداد به صورت زنده پخش می‌شد، شدم.

در میانه برنامه بود که فکری به ذهنم رسید و گوشی تلفن همراهم را برداشتم و شماره سامانه پیامکی برنامه که گوینده به فاصله‌های مشخص یا نامشخص اعلام می‌کرد، پیامک دادم و گفتم علاقه‌مندم با عوامل برنامه مصاحبه‌ای داشته باشم، هرچند برنامه زنده بود و امکان این کار نبود، ‌اما باز هم این پیامک را فرستادم که در کمال تعجب از استودیو برنامه با من تماس گرفتند و قرار شد پس از پایان برنامه،‌ مصاحبه‌ای داشته باشیم که مطالعه آن بدون تردید برای شما خالی از لطف نیست چون واقعا اینجا شب نبود .

مجتبی امیری، تهیه‌کننده «اینجا شب نیست» سه‌‌شنبه شب‌های رادیو جوان که از سوی گروه جوان و اندیشه پخش می‌شود، درباره این برنامه می‌گوید: سری برنامه‌های اینجا شب نیست، کاری از رادیو جوان است که با مشارکت گروه‌های مختلف برنامه‌ساز از رادیو جوان هر شب از ساعت 24 تا 2 بامداد چهارشنبه به همت همکاران گروه های مختلف این شبکه رادیویی به صورت زنده پخش می‌شود و شب‌های سه شنبه اجرای این برنامه به عهده گروه جوان و اندیشه است.

این تهیه‌کننده رادیو جوان با اشاره به نام کاظم داداشی به عنوان مدیر گروه جوان و اندیشه این شبکه رادیویی، دیگر عوامل برنامه را بهروز تشکر و سعید خرسندی به عنوان گویندگان برنامه و دکتر مهدی رسولی را نویسنده برنامه معرفی می‌کند.

امیری درباره این برنامه از سری برنامه‌های اینجا شب نیست،‌ می‌گوید: به طور کلی با توجه به ساعت پخش این برنامه که من مسئولیت تهیه یکی از آنها را به عهده دارم، قصد نداریم برنامه‌ای جدی و هدفمندی را ارائه دهیم و همه چیز بر پایه بداهه و طنز و شادی برنامه‌ریزی شده است، چون من عقیده دارم در این ساعت مخاطبانمان به دنبال تفاوت هستند که باید آن را برایشان متفاوت از برنامه‌های عادی و کلاسیک مهیا کنیم.

وی در ادامه به راه‌های ارتباطی برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: همانند همه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از طریق پیامک 3000881 و تلفن‌های 22040000 و 22050952 با مخاطبان خود در تماس و منتظر دریافت نظرات آنها هستیم، اما مهم‌ترین موضوع این است که به طور کلی برنامه‌ ما براساس ارتباط با مخاطبان طرح‌ریزی شده است و سعی می‌کنیم در طول برنامه همواره مخاطبان را با خودمان همراه و درگیر کنیم، چون واقعا اعتقا دارم کسی که برنامه ما را دنبال می‌کند، به دنبال سکوت در خلوت شب نیست، اما این موضوع به آن معنی نیست که در طول 120 دقیقه صرفا شلوغی و سر و صدا داشته باشیم، بنابراین سعی کردیم در بخش‌های برنامه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که علاوه بر ایجاد انگیزه و نشاط برای مخاطبان، آرامش شبانه آنها را هم در نظر بگیریم.

وی می افزاید: من با توجه به آماری که از برنامه در اختیار دارم، دریافتم مخاطبان این برنامه به طور کلی به دنبال خواب نیستند، چون یا مشغول انجام کارند، مثل رانندگی و نگهبانی شب یا به طور کلی شب‌‌زنده‌دار هستند، پس همین موضوع باعث شده تا برای همراهی با همه آنها، بخش‌های مختلف را در نظر داشته باشیم و برای درگیر کردن مخاطبان با برنامه، به طور کلی برنامه اینجا شب نیست را با یک جمله کوتاه یا یک داستانک شروع می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خود مردم باقی کار را ادامه دهند، به عنوان مثال یک جمله می‌گویم و از شنوندگان می‌خواهیم در 20 کلمه سوژه را کامل کنند، ولی ژانر را برایشان مشخص می‌کنیم. در ابتدا فکر می‌کردم کسی حوصله همراهی در این بخش را نداشته باشد، اما کم‌کم و با حضور گسترده شنوندگان بویژه از شهرستان‌ها متوجه شدم که واقعا مخاطبان حتی پاسی از شب نیز پای برنامه هستند.

امیری در ادامه می‌گوید: در طول مدتی که من تهیه این برنامه را به عهده دارم، متوجه شدم مشارکت شهرستان‌ها در اینجا شب نیست، واقعا بسیار فراتر از پایتخت‌نشینان است، بنابراین تلاش کردم با ارتباط با شهرستان‌ها گزارش‌هایی از آن مناطق داشته باشیم تا از سراسر ایران با مخاطبان همراه باشیم.

به عقیده این تهیه‌کننده رادیو جوان، بهترین بخش برنامه مربوط به بخش « قرار عاشقی» است که راس ساعت یک بامداد به زیارت امام رضا(ع) می‌رود. «در این بخش ارتباط بسیار زیادی داریم و مشخص است که گروهی از مخاطبان در این ساعت از شب مشغول راز و نیاز با خداوند متعال و ائمه اطهار هستند که از این طریق سعی می‌کنند با دیگر شنوندگان درد دل کنند، به عنوان مثال چندی پیش در این بخش نوجوانی پیامک داد و از مردم خواست برای پدرش که در بستر بیماری بود،‌ دعا کنند و ما هم از شنوندگان بویژه این بخش خواستیم برای سلامتی پدر ایشان دعا کنند، دقیقا هفته بعد همان شخص دوباره با برنامه تماس گرفت و گفت پدرش خوب شده و از همه تشکر کرد که اتفاق جالبی بود.

امیری به دو بخش جدید این برنامه که یکی درباره شعر است و دیگری موسیقی زنده، اشاره می‌کند و می‌افزاید: از هفته گذشته یک بخش دو دقیقه‌ای با حضور استاد صبوری که دوبیتی در آن خوانده می‌شود و یک بخش زنده سازذهنی با حضور روزبه نوری، سعی کرده‌ایم اینجا شب نیست را تکمیل کنیم، چون اعتقاد داریم همواره باید نسبت به تغییر و بهبود برنامه‌ها توجه داشته باشیم؛ هرچند این سیاست کلی رادیو جوان است تا برنامه‌ها پویا و همواره رو به جلو حرکت کند.

وی درباره بخش ترسناک برنامه که هر هفته به یک بخش اختصاص دارد نیز می‌گوید: در طول برنامه همان طور که اشاره شد قصد داریم گروه‌های مختلف مخاطبان را مورد توجه قرار دهیم، بنابراین مبنا بر این شده که ریتم برنامه را به گونه‌ای انتخاب کنیم که شروعی کاملا پرانرژی داشته باشیم و در اواسط برنامه که به نوعی ساعت طلایی برنامه است و بیشتر مردم اگر بیدار باشند، با خود خلوت می‌کنند، بخش ساعت عاشقی را مربوط به راز و نیاز با معبود را در نظر گرفته‌ایم و دوباره کم‌کم با شعر و موسیقی ذهن آنهایی که قرار است تا صبح بیدار باشند‌ را آگاه می‌کنیم و سطح آدرنالین خون آنها را بخش ترسناک برنامه به سطح قابل قبولی می‌رسانیم و با آنها تا هفته‌ بعد خداحافظی می‌کنیم.

وی در ادامه می‌گوید: در این بخش با استفاده از افکت‌های خاص و موسیقی ترسناک، سعی داریم کنترل برنامه را در دست داشته باشیم و گزارشگران هم با استفاده از ابتکار عمل‌هایشان آن را به مخاطبان انتقال می‌دهد، به عنوان مثال چندی پیش خبرنگار کاشان به یکی از قلعه‌های مخروبه اطراف شهر در بیابان رفته بود و از آنجا زنده گزارش می‌داد. برنامه به گونه‌ای بود که برخی پیامک دادند که واقعا ترسیده‌اند، اما علاقه‌مند به ادامه بودند و ما هم به خواسته آنها احترام گذاشتیم، در حالی که گروهی هم علاقه داشتند کار تمام شود.

ساعت کم‌کم حدود سه بامداد شده بود که بهروز تشکر گوشی را گرفت، با همان انرژی اول برنامه می‌گوید: «آقا شما خواب ندارید؟!» و همین شده که دقایقی هم درباره اینجا شب نیست از او بخوانیم. تشکر که چهره‌ای آشنا برای بینندگان تلویزیون با برنامه «به خانه برمی‌گردیم» شبکه 5 و چند برنامه دیگر است، اینجا به عنوان مجری برنامه مشغول به کار است، البته با اطلاع کامل و آگاهی دقیق از ریتم برنامه،‌ چون خودش اعتقاد دارد هرگز برای حضور در برنامه‌های معمول شبانه رادیو با ریتم آرام مناسب نیست و نمی‌تواند آنها را اجرا کند.

تشکر به طور کلی می‌گوید: این برنامه هرگز قصد ندارد نصیحت کند یا این‌که برای مخاطبان خط‌مشی تعیین کند، چون واقعا مخاطبان این ساعت علاقه‌ای به این موضوع‌ها ندارند و به دنبال مواردی نوین از این برنامه‌ها هستند که اگر آنها را در اختیارشان قرار ندهیم، واقعا نمی‌توانیم همراهی آنها را داشته باشیم.

تشکر درباره پویا بودن اینجا شب نیست، می‌گوید: با توجه به سناریوی این برنامه، چون قصد داریم مخاطبان را همواره همراه خود داشته باشیم، ممکن است حتی سه بار در طول برنامه پرسش‌های برنامه را که قرار است مخاطبان آن را پاسخ دهند، تغییر دهیم تا بتوانیم توجه آنها را در طول دو ساعت به خود جلب کرده و آنها را همراه اینجا شب نیست تا ساعت دو بامداد داشته باشیم.

این مجری باسابقه صداوسیما درباره کارش در این برنامه می‌گوید: به طور کلی من زیاد اهل اجرا از روی متن برنامه نیستم و سعی می‌کنم کاملا بداهه برنامه را اجرا کنم،‌ چون اگر حرف دل مخاطبان را نگویم، آنها موج رادیو را تغییر خواهند داد؛ آن هم در ساعت اولیه بامداد که کسی حوصله شنیدن متون کلاسیک یا نصحیت‌های کتاب‌ها را ندارد. از این‌رو برنامه اینجا شب نیست واقعا جزو معدود برنامه‌هایی است که هر گروه سنی آن را می‌شنوند.

تشکر در باره ایده ذهنی خود که با تهیه کننده مطرح کرده نیز می گوید: مدتی پیش به تهیه کننده برنامه گفتم حالا که برنامه اینجا شب نیست گروه جوان و اندیشه توانسته مخاطبان خود را بخوبی همراه خود سازد، بد نیست ما هم بدون خبر سری به منزل مخاطبان بزنیم، به گونه‌ای که وقتی پیامک می‌زنند، بدون خبر به آنها زنگ بزنیم و بگوییم همین الان روی آنتن اینجا شب نیست هستید و من بهروز تشکر هستم. بدون تردید برخی شنوندگان باور نمی‌کنند، اما وقتی صدای خودشان را بشنوند، تازه کار ما شروع خواهد شد که این یعنی مشارکت واقعی خود شنوندگان در برنامه که ممکن است با صلاح دید مدیر گروه این کار در برنامه عملی شود.

تشکر این جمله را می‌گوید و به سرعت خداحافظی می‌کند و گوشی تلفن داخل استودیو را به سعید خرسندی همکارش می‌دهد، چون باید برای برنامه دیگر حاضر شود. خرسندی هم با خنده‌ای جالب می‌گوید: «الان شما روی آنتن هستید، هرچه می‌خواهید از من بپرسید.» و ادامه می‌دهد: من این برنامه را یک جنگ شبانه می‌دانم، چون واقعا در بخش‌های مختلف برای شنوندگان کلی گفتنی داریم که باعث همراهی آنها تا پاسی از شب شده است.

خرسندی با اشاره به مشارکت اقشار مختلف جامعه در برنامه ادامه می‌دهد و می‌افزاید: رانندگان، دانشجویان، جوان‌ها و به طور کلی هر قشر و صنفی همراه شبانه‌های ما هستند و بویژه اگر به دنبال فضای متفاوتی از شب بوده و کمی هم از یکنواختی خسته شده باشند چون اینجا شب نیست گروه جوان و اندیشه برایشان تاریکی شب را همانند روشنایی روز می‌کند.

این گوینده که تقریبا یک دهه از عمر خود را مشغول به این کار است، از همکاری با بهروز تشکر در این برنامه می‌گوید: حضور هر دوی ما در استودیو توانسته تنوع خاصی به برنامه دهد، بخصوص زمانی که مجتبی امیری به ما امکان داده تا بدون هماهنگی قبلی با یکدیگر کل‌کل کنیم. به عنوان مثال من از زادگاهم گرگان می‌گویم و تشکر از بندر انزلی و همین موضوع باعث شده که شنوندگان از این دو شهر همراه ما می‌شوند و کم کم موجی از همراهی دیگر شهرستان‌ها نیز به برنامه سرایت کند.

خرسندی معتقد است، این آزادی و بداهه‌گویی در این برنامه است که توانسته شنوندگان را تا ساعت دو بامداد با ذهنی پویا و شاداب همراه خود بیدار نگه دارد، بدون آن که لحظه‌ای تکراری یا خسته‌کننده برای آنها تدارک دیده شده باشد، چون به عقیده من، شنوندگان این ساعت رادیو به دنبال برنامه‌ای شیک و جالب هستند نه همان موضوع‌های تکراری همیشه شبانه.

وی بخش مربوط به اماکن ترسناک را به عنوان پرمخاطب‌ترین بخش برنامه می‌داند و می‌گوید: با توجه به آهنگ صدای من معمولا بخش ترسناک را بیشتر من اجرا می‌کنم اما از آنجا که نه خود من و نه شنوندگان نسبت به مکانی که گزارشگر در آن قرار گرفته هیچ تصویر ذهنی نداریم کار کمی دشوارتر می‌شود که با استفاده از طرح‌های خلاقانه تهیه کننده و صدا بردار و کمی شیطنت‌های من و همکارم آقای تشکر، تصویری دقیق از مکان ترسناک مورد نظرمان برای شنوندگان تدارک می‌بینیم. ولی همانطور که می‌دانید معمولا این ساعت از شب بسیاری از شنوندگان با هدفون یا صدای کم رادیو برنامه را دنبال می‌کنند که همین موضوع باعث شده این بخش مخاطبان زیادی به خود جلب کند چون ناخودآگاه احساس ترس برای همه ایجاد می‌شود.

تقریبا دو ساعت از اتمام برنامه گذشته بود و من هنوز داشتم با عوامل برنامه گپ می‌زدم از سوی دیگر علاقمند بودم با مدیرگروه آقای داداشی هم صحبتی داشته باشم ولی این ساعت واقعا غیر ممکن بود بنابراین از تهیه کننده خواستم تا امکان ارتباط بنده با ایشان را در اولین فرصت فراهم نماید امیری شماره تلفن همراه آقای داداشی را داد و قرار براین شد که صبح ساعت 8 با ایشان تماس بگیرم . مشغول نوشتن گزارش شدم که روشنایی صبح من را به یاد قرارم با آقای داداشی انداخت و به ساعت نگاه کردم بله ساعت 8 صبح شده بود تلفن را برداشتم و شماره مدیرگروه جوان و اندیشه شبکه رادیویی جوان را گرفتم و پس از کمی احوالپرسی و سلام و علیک فهمیدم کاظم داداشی معمولا تمام برنامه‌های مربوط به گروه تحت مدیریتش را به صورت همزمان و هنگام پخش از رادیو گوش می کند که پیش خودم گفتم ای کاش همان دیشب با ایشان هم صحبت می‌کردم .

به هر حال داداشی درباره سری جدید برنامه‌های «اینجا شب نیست» می‌گوید این برنامه یکی از برنامه‌های پرسابقه در این شبکه رادیویی است که مخاطبانش هم در اقشار مختلف جامعه‌هستند و کامل براساس نیازهای ذهنی مخاطبان در ساعات شبانه تهیه شده است.

این مدیر رادیویی در ادامه می افزاید همانطور که احتمالا قبلا همکارانم به شما گفته اند از آنجا که طیف مخاطبان ما از همه گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه هستند بنابراین علاوه براینکه باید آرامش شبانه گروهی آنها را دریابیم باید برای برخی که در آن زمان نیازمند شور و نشاط هستند تا کارشان را انجام دهند ، تلاش کنیم .

کاظم داداشی درباره بداهه گویی‌های دو مجری برنامه هنگام پخش می‌گوید: بدون تردید همه ما به برخی خطوط قرمز موجود در رسانه‌ها آشنا هستیم و اینکه بگوییم اصلا هیچ محدودیتی در این زمینه نیست واقعا صادقانه نیست اما همانطور که می‌دانید برنامه‌های رادیویی زمانی مخاطبان را به خود جلب می‌کنند که حرف دل مردم را بگویند و از دغدغه‌های آنها بدون پرده سخن بگویند بنابراین من سعی کردم برای اینکه بتوانم هر دو مورد را تحت کنترل داشته باشیم از عوامل با سابقه و دارای کارنامه مشخص در این برنامه استفاده کنم به عنوان مثال مجتبی امیری به عنوان تهیه کننده با سابقه و دارای کارنامه‌ای درخشان بود که برای اینجاشب نیست گروه جوان و جامعه انتخاب شد و آقای تشکر و آقای خرسندی هم که برای همگان شناخته شده بودند بنابراین با انتخاب عوامل توانستم تعادل میان هر دو مورد را در برنامه مهیا کنم و به نوعی خطوط قرمز موجود را دوباره بازتعریف کنم و بی آنکه از آنها عبور کنیم حرف دل مخاطبان از قبیل گلایه‌ها ، موزیک ، طنز یا هر مورد دیگر را بگوییم.

وی درباره جلسات هفتگی با عوامل برنامه نیز می‌گوید: من تمام برنامه‌های اینجا شب نیست مربوط به گروه خود را همان شب گوش می‌کنم و فردای همان روز پخش با آقای امیری و در صورت لزوم با دیگر عوامل جلسه‌ای داریم که در این جلسه با بررسی کامل برنامه و حتی پیامک‌ها و ارتباطات تلفنی سعی می‌کنیم نقاط ضعف و قوت آن شب را شناسایی و نسبت به بهبود هر کدام جداگانه تصمیم گیری کنیم.

کاظم داداشی بهترین بخش این برنامه را «ساعت عاشقی» می داند و می‌افزاید: بخش ساعت عاشقی که دقیقا راس ساعت یک بامداد به راز و نیاز مخاطبان با معبود خود می‌پردازد از نظر بمن بهترین بخش است و پس از آن بخش «این با من» که کاملا برنامه به مدت ده دقیقه در اختیار هر یک از مجریان قرار می‌گیرد. این بخش بدون هیچ هماهنگی توسط هر یک از مجریان جداگانه برای مخاطبان تدارک دیده شده است که همین امر باعث شده تا تعداد بسیاری از مخاطبان از آن به عنوان بهترین بخش یاد کنند به عنوان مثال آقای تشکر از سفرها و خاطرات آنها می‌گویند و آقای خرسندی هم با استفاده تمایل مطرح شدن افراد ساکن شهرستان سعی در جلب نظر مخاطبان دارد.

این مدیر رسانه‌ای رادیو جوان در پایان می‌گوید: من اعتقاد دارم تا برنامه‌ای کامل و ایده ال هنوز راه درازی در پیش داریم اما با توجه به سیاست‌های موجود در این شبکه رادیویی همواره سعی در آنالیز و بهبود برنامه اینجا شب نیست گروه جوان و اندیشه داریم بنابراین وعده ما هر هفته سه‌شنبه شب ساعت 24 تا 2 بامداد روی موج رادیو جوان چون غیرمنتظره‌های فراوانی برای شما تدارک دیده ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 دهه؛ سلام ایران

3 دهه؛ سلام ایران

3 دهه سلام به ایران

گزارشی از استودیوی پخش برنامه صبحگاهی از رادیو ایران

 

هر روز صبح با روشن شدن دوباره خورشید، روزی نو برای همه ما آغاز می‌شود که با انواع و اقسام رویدادهایش می‌تواند زمینه‌ساز آینده برای همه ما باشد. جای تردید نیست این طلوع در ذهن و روحمان هرچه پرانرژی‌تر باشد، باعث رشد و شکوفایی در عرصه‌های مختلف زندگی با تمام فراز و فرودش‌هایش خواهد شد.

همین مقدمه ذهنی باعث شد تا در میان برنامه‌های صبحگاهی صدای جمهوری اسلامی ایران به دنبال برنامه‌ای باشم که توانسته این مهم را جدی گرفته و در میان مخاطبان جایگاه ویژه‌ای برای خود دست و پا کند که دریافتم برنامه صبحگاهی سلام ایران از رادیو ایران به عنوان یکی از برنامه‌های پرمخاطب و البته پرسابقه توانسته این مهم یعنی شروعی پرنشاط را برای شهروندان فراهم کند. از این‌رو درخواست مصاحبه‌ای با مدیر گروه جامعه رادیو ایران، محمدرحمان نظام‌اسلامی ارسال کردم که مورد موافقت قرار گرفت و یک طلوع پاییزی را مهمان استودیو پخش این برنامه در ساختمان 9 دی سازمان صداوسیمای جمهوری سلامی ایران شدم؛ هرچند هوای محوطه سازمان کمی سرد بود، اما لطافت این هوا باعث شد تا با نشاط خاص به سمت استودیو حرکت کنم که وقتی وارد استودیو شدم، این نشاط را چندین برابر یافتم و انگار نه انگار که ساعت حدود 6 صبح است و هنوز بسیاری در خواب ناز صبحگاهی هستند.

از مدیر گرفته تا مسئول هماهنگی همه و همه با شور و نشاطی خاص مشغول هماهنگی‌های قبل از قرمز شدن چراغ بالای استودیو که حکایت از روی آنتن رفتن برنامه می‌داد، بودند. با همه سلام‌علیک کردیم و تا آماده شدیم ساعت دیجیتال داخل استودیو به من این آگاهی را داد که وقت آغاز برنامه فرا رسیده که صدای مهدی ساعی یکی از تهیه‌کنندگان سلام ایران که گفت: «یک، دو، سه می‌ریم داخل استودیو، رسما مشخص کرد که وقت شروع برنامه رسیده است و باید از این فرصت استفاده می‌کردم تا ابتدا از مدیر گروه جامعه و ایران یعنی محمدرحمان نظام‌اسلامی درباره چند و چون سلام ایران بپرسم.

نظام‌اسلامی درباره سلام ایران صحبت را این‌گونه آغاز کرد و گفت: برنامه صبحگاهی سلام ایران با سه دهه قدمت، جزو برنامه‌های مطرح رادیو ایران است که هر روز از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 8 و 30 دقیقه در این مدت با رویکرد اطلاع‌رسانی وظیفه خود را انجام داده است.

مدیر گروه جامعه و ایران این شبکه رادیویی در این‌‌باره ادامه می‌دهد و می‌گوید: به طور کلی گروه جامعه و ایران شبکه رادیویی ایران با توجه به دستور کاری که در اختیار دارد، نسبت به موضوعاتی که درباره جامعه ایران است و مسائل شهروندی، کشاورزی و رشد صنایع همواره کوشا بوده است که گل سرسبد برنامه‌هایش در واقع همین برنامه صبحگاهی است، چون به عنوان آغازکننده برنامه‌های روزانه می‌تواند نمادی از طول روز رادیو ایران باشد. بنابراین امیدبخشی، آگاهی و اطلاع‌رسانی در کنار ایجاد نشاط و انگیزه، سرلوحه اصلی این برنامه از ابتدا تا همین امروز بوده است.

این مدیر رادیو که در کارنامه خود اجرای برنامه صبح بخیر ایران را ثبت کرده، می‌افزاید: همه می‌دانیم ساعات اولیه صبح در واقع مهم‌ترین زمان برای ادامه روز ماست، به طوری که انرژی‌ها و احساسات این زمان می‌تواند در کل روز تاثیرگذار باشد و نتیجه مثبت یا منفی در تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی ما داشته باشد. پس سلام ایران باید با تمام توان در زمینه مثبت گام بردارد.

نظام‌اسلامی درباره محتوی برنامه سلام ایران ضمن تاکید بر همه‌گیر بودن بخش‌های آن می‌افزاید: همان‌طور که قبلا اشاره شد، این برنامه قصد ایجاد انگیزه و نشاط در جامعه را دارد و از آنجا که شهروندان هنگام شنیدن آن یا در حال رفتن سر کار هستند، یا این‌که آماده رفتن می‌شوند، باید با انگیزه و اطلاعات مناسب، روز خود را شروع کنند. سعی کرده‌ایم در این برنامه صبحگاهی اطلاعات مورد نیاز شروع یک صبح پرشور و انگیزه را برایشان آماده کنیم، بنابراین از اخبار آب و هوایی گرفته تا حتی مقاصد گردشگری برای آخر هفته‌ای دل‌انگیز برای خانواده مخاطبان در این برنامه تدارک دیده شده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر به‌روز بودن مسائل مطرح شده در سلام ایران می‌گوید: انعکاس لحظه به لحظه اخبار مهم و معرفی موفقیت‌های جوانان این مرز و بوم به عنوان یک ایرانی موفق‌ از دیگر رویکردهای سلام ایران است، چون قصد داریم با معرفی موفقیت یک ایرانی به عنوان افتخار این ملت دیگر هموطنان خودمان را نیز در راه رسیدن به مدارج عالی در تمامی زمینه‌ها سوق دهیم.

مدیر گروه جامعه و ایران این شبکه رادیویی می‌افزاید: برای این‌که از مسائل روز و مهم جامعه دور نباشیم، در اتاق فکر برنامه که عوامل آن نیز شرکت دارند، معمولا به صورت هفتگی سوژه‌های مورد نظر را بحث و بررسی می‌کنیم و پس از آن برای این که بتوانیم همواره پویا باشیم، جلسات کوتاهی هم همراه تهیه‌کنندگان برنامه یعنی آقای مهدی ساعی و سرکار خانم اقتداری خواهیم داشت.

در خلال صحبت‌های نظام‌اسلامی متوجه شدم کم‌کم به ساعت خبر نزدیک می‌شویم، بنابراین از آنجا که خبر به صورت سراسر پخش می‌شود، می‌توانیم چند دقیقه‌ای هم سراغ تهیه‌کننده این هفته برنامه یعنی مهدی ساعی که خود دانش‌آموخته رشته تهیه‌کنندگی رادیو نیز هست، بروم. ساعی که کم و بیش سخنان مدیر گروه جامعه و ایران را در حین انجام کارش می‌شنید،‌ در آغاز سخنانش با قاب کوچک ضمن تاکید بر انعکاس موفقیت‌های هموطنان از طریق این برنامه می‌گوید: شاید با توجه به ساعت پخش برنامه برای برخی این‌گونه تصور شودد که مخاطبان سلام ایران، قشر خاصی از جامعه هستند. حال آن‌که آیتم‌هایی که در این برنامه زنده در نظر گرفته شده هرگز این‌گونه نیست؛ بلکه عموم مردم با هر رده سنی را مد نظر قرار داده‌ایم، چون هدف ما با توجه به پخش سراسری کل ایران و بیان موفقیت‌های همه ایرانیان است.

ساعی در ادامه می‌افزاید: سلام ایران گرچه برنامه‌ای است که با انگیزه ایجاد روحیه و نشاط میان مخاطبان شبکه روی آنتن می‌رود، اما زمینه مشارکت مردم در این میان کاملا در نظر گرفته شده است، به صورتی که برخی سوژه‌های برنامه‌سازی در این برنامه کاملا از روی تقویم و مناسبتی انتخاب می‌شود،‌ ولی برخی سوژه‌ها هم از طریق خود مخاطبان مشخص خواهد شد، چون مخاطبان از طریق راه‌های ارتباطی با استودیوی برنامه می‌توانند سوژه‌ها و انتقادات و پیشنهادات خودشان را به ما بگویند.

این تهیه‌کننده رادیو درباره راه‌های ارتباطی می‌گوید: همانند بیشتر برنامه‌های رادیویی، سیستم پیامک با شماره 10006601 و تلفن 22040086 برای برنامه تدارک دیده شده است. این در حالی است که با توجه به رشد و گسترش اینترنت و دنیای مجازی میان مردم سعی می‌کنیم سوژه‌های قطعی و مناسبتی را از طریق وب‌سایت شبکه برای مخاطبان معرفی کنیم و در نهایت اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه از سوی مخاطبان به دستمان برسد، آن را در زمان اجرای برنامه در نظر خواهیم گرفت.

ساعی درباره بخش‌های این برنامه نیز می‌گوید: به طور کلی با توجه به استانداردهای آیتم‌سازی در این‌گونه برنامه‌ها و البته با در نظر گرفتن ساعت پخش برنامه سلام ایران باید آیتم‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته شود که مخاطبان را خسته نکنند، چون در در این ساعت از بامداد اکثرا در حال شروع روزی تازه هستند و برای رسیدن به کارشان در تکاپو هستند، بنابراین آیتم ها باید به گونه‌ای باشد که نه‌تنها مانع آماده شدن یا رسیدن مخاطب به کارش نباشد، بلکه روحیه‌ای تازه برایش مهیا کند.

وی که نزدیک به یک سال و نیم است سکان تهیه سلام ایران را به دست گرفته، ضمن اشاره به بخش اصلی برنامه می‌افزاید: این بخش‌ها عبارتند از اخبار، آب و هوا، وضعیت ترافیک، تغذیه، محیط‌زیست، سلامت روح و روان، ورزش، رویدادهای مهم و کارشناسی مسائل که هر کدام حدود سه تا چهار دقیقه به آنها اختصاص داده شده است که در خلال آن مقاصد گردشگری و البته تبلیغات و اخبار سراسری هم قرار گرفته است.

ساعی درباره توجه به همه شهرستان‌ها و همه اقوام کشورمان طی این برنامه می‌گوید: اگر به نام و اسم برنامه توجه کنیم،‌ درخواهیم یافت این برنامه مختص تهران نیست،‌ بلکه قرار است از کل ایران بگویم، بنابراین نه‌تنها گوینده به همه اقوام ایران صبح بخیر می‌گوید، بلکه با بخش مربوط به گردشگری سعی می‌کنیم هر روز به یکی از شهرهای ایران زمین نیز سری بزنیم و از حال و هوای آن منطقه برای مخاطبان بگویم؛ هرچند مدت این بخش کوتاه است، اما سعی شده به نوعی با آن منطقه ارتباط بگیریم که از همه جوانب به آن بپردازیم، مثلا اگر فصل برداشت محصول است از آن بگویم و یا از غذاهای محلی یا صنایع دستی آن نیز بی‌تفاوت نگذریم.

این در حالی است که تا جای ممکن به کمبودها و کاستی‌های منطقه مورد نظر هم اشاره می‌کنیم تا مسئولان مربوط به آن نیز توجه داشته باشند،‌ بنابراین نه‌تنها پایتخت بلکه تک‌تک شهرها را در طول برنامه‌های سلام ایران مد نظر خواهیم داشت.

دوباره عددهای روی ساعت به من یادآوری کردند که باید به دنبال دیگر عوامل برنامه باشم، چون ساعی باید برای هدایت برنامه مشغول به کار می شد و من به نوعی مانع کارش بودم در این میان به لیست عوامل برنامه که دستم بود نگاهی کردم : سعید توکلی، گوینده فاطمه بی‌تقصیر، نویسنده تینا میرکریمی و سعید رنجکش همراه عباس سنجری و علی اصغر نادرپور در کنار پژمان عبادی گزارشگرهای برنامه بودند، دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه، وحید رحمانی هماهنگی ، مصطفی طالبیان و  افسانه خیرخواه همراه نسرین خبازی هم ارتباطات بودند. کمی که بیشتر دقت کردم متوجه شدم همه این افراد درحال حاصر درگیر اجرا و پخش برنامه هستند چون گزارشگرها که خارج از استودیو بودند و صدا بردار همراه تهیه کننده مشغول کلیدهای دستگاه مقابلشان بودند و افراد هماهنگی هم که تلفن به دست به دنبال ارتباط با مهمانان تلفنی برنامه بودند ناگهان به یاد نام عاطفه اقتداری دیگر تهیه کننده سلام ایران افتادم که ظاهرا این هفته نوبت مدیریت برنامه را برعهده نداشت روبه مدیر گروه جامعه رادیو ایران کردم و از ایشان سئوال کردم امکان ارتباط با خانم اقتداری وجود دارد که ایشان با خنده ای شیرین یکی از افراد حاضر در استودیو را نشان دادن و گفتند اتفاقا خانم اقتداری بنا به دلیلی دیگر هم اکنون در استودیوی برنامه حاضر است.

عاطفه اقتداری نیز درباره سلام ایران می گوید: بطور کلی این برنام کل خانواده ایرانی را مد نظر قرار داده است و بخش‌های مختلف آن به نوعی طراحی شده‌اند که برای تمام افراد خانواده مفید باشد. بنابراین با طرح موضوع یا سوژه‌ای برنامه را آغاز می کنیم و پس از بحث و بررسی در پایان کارشناس برنامه آن را جمع بندی و از نظر علمی برای خانواده‌ها قابل استفاده می‌کند تا با استفاده از این راهکارها روز یا هفته خوبی را آغاز کنند.

اقتداری با اشاره به هماهنگی‌هایی که با دیگر همکار خود مهدی ساعی در این زمینه دارد می‌افزاید: بطور کلی هر دوی‌ما سعی می‌کنیم سوژه‌های برنامه را به صورت غیر مستقیم و قابل درک برای افراد مختلف جامعه مطرح کنیم. به عنوان مثال هفته گذشته که هفته بسیج بودمثل دیگر برنامه‌های رادیویی مستقیم به کلمه بسیج یا هفته بسیج اشاره نکردیم بلکه روحیه ایثار و از خودگذشتگی را در سلام ایران مد نظر قرار دادیم و از این طریق به واژه و هدف اصلی خودمان رسیدیم. اولین برنامه مربوط به هفته یاد شده را با این جمله آغاز کردیم که در آن از مخاطبان پرسیدیم «فداکاری از نگاه شما به چه معنی است» پس از اجرای برنامه در انتهای کار کارشناس برنامه جناب آقای دکتر فربد فدایی که معرف حضور اکثر شنوندگان هستند با جمعبندی ما را به سرمنزل مقصود رساندند.

این تهیه کننده رادیو با تاکید بر ایجاد روحیه و انگیزه در این برنامه برای مخاطبان می‌گوید: بطور کلی سعی می کنیم طی برنامه سلام ایران همواره به نیمه پرلیوان توجه داشته باشیم و از اخبار منفی تا جایی که از نظر حرفه‌ای به عنوان خطا نباشند خواهیم گذشت.

در میانه صحبت با عاطفه اقتداری بودم که صدای پرنشاط سعید توکلی به گوشم رسید؛ او مشغول خداحافظی با شنوندگان این برنامه صبحگاهی بود که دریافتم اکنون فرصت مناسبی برای گفتگو با او نیز فرا رسیده است .

این گوینده رادیو که کارش را از سال 1378 در صدای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده با همان انرژی اول برنامه که به شنوندگان سلام کرده بود درباره این برنامه و کارش می گوید: با توجه به وجود انواع و اقسام تکنولوژی های متفاوت که امروز همراه ماست مخاطبان هیچ اجباری به دنبال کردن برنامه ای خاص در رادیو را ندارد مگر اینکه احساس کنند آن برنامه حرفی از درد و دل آنها را بیان می کند یا اینکه حرف مفیدی برای مخاطبانش تدارک دیده است بنابراین سلام ایران هم از این قاعده خارج نیست و باید برای مخاطبانش آنهم درست زمانی که به دنبال نشاط صبحگاهی هستند ، حرفی برای گفتن داشته باشد.

توکلی ضمن اشاره به توانایی و آگاهی گویندگان رادیو در اینگونه برنامه ها می افزاید: همانطور که احتمالا دیگر همکاران من در این برنامه به شما گفته‌اند سوژه‌های به روز شده و آیتم های متعددی در سلام ایران مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت و از آنجا که مخاطبان ما در ساعات اولیه روز هرگز حوضله مِن مِن کردن گوینده را ندارند باید همیشه با کوله باری از اطلاعات بخصوص مسایل مربوط به سوژه اصلی برنامه وارد استودیو بشوم تا با نوعی حاضر جوابی و آگاهی بتوانم برنامه را به سمتی که همکاران علاقمند هستند هدایت کنم.

وی در ادامه می گوید: بطور کلی من طی این برنامه زیاد مبتنی بر نوشته‌های مقابلم عمل نمی‌کنم و سعی می کنم با استفاده از اطلاعات و دانسته‌های مربوط به سوژه برنامه و دغدغه های روزانه مردم سلام ایران را اجرا کنم که این امر نه تنهاباعث ایجاد انگیزه همراهی مخاطبان می‌شود بلکه برنامه را از برنامه ای خشک و بی روح آنهم در ساعات اولیه خارج می‌کند بخصوص زمانی که سعید توکلی یا عاطفه اقتداری با استفاده از موزیک‌های مناسب به آن ریتم و آهنگ مناسبی می‌دهند که به نوعی خود من را نیز به ذوق می‌اورد تا با تمام انرژی ادامه دهم. بطور کلی من معتقدم این برنامه مجری محور است و نباید با استفاده از تکس‌های از پیش تعیین شده دست و پای مجری برنامه را بست بلکه با استفاده از نکاتی طلایی که نویسنده برنامه دراختیار من و دیگر همکارم قرار می‌دهد باید به او آزادی عمل داد تا گوینده با استفاده از تجارب و دانسته های خود مخاطبان را با خود و برنامه همراه کند.

توکلی درباره آزادی مجری یا گوینده برنامه در اینگونه برنامه می گوید: خطر بداهه گویی در برنامه های زنده برای گوینده بسیار است بنابراین وی آنقدر باید به کارش و قوانین مسلط باشد تا برای سوژه‌های منتخب و درد دل مردم تا روی خطوط قرمز برود اما هرگز از آنها عبور نکند که البته گاهی اینکار بسیار دشوار است و رعایت این تعادل ممکن است دردسر ساز باشد.

توکلی که برنامه سلام ایران را ویترین و پیشانی برنامه های رادیوی ملی ایران می داند می گوید: با اینگونه اجرا و البته اهمیت برنامه‌ای با سه دهه قدمت فکر می کنم هر روز صبح که پشت میکروفن به شنوندگان سلام می گویم روی لبه شمشیر بران حرکت می کنم چون بدون تردید بسیاری از مسئولان  نیز جزو مخاطبان برنامه سلام ایران هستند .

گوینده سلام ایران در ادامه می افزاید  برنامه هایی مثل سلام ایران گوینده محور هستند واقعا نیازمند اطلاعات عمومی بالا برای گویندگان هستند به همین دلیل علاوه براینکه به دلیل برنامه های متفاوت خودم در شبکه های مختلف رادیویی اطلاعاتی به دست می آورم دایم با استفاده از دنیای مجازی مشغول رصد کردن اخبار و رویدادهای روز دنیا و جهان هستم تا حداقل اطلاعاتی از آنها در ذهن خود ذخیره کنم و در جای مناسب از آنها استفاده نمایم

سعید توکلی در پایان به طیف گسترده برنامه سلام ایران اشاره می کند و می گوید گاهی اوقات در سطح شهر با افرادی برخورد می کنم که کاملا درجریان برنامه های گذشته سلام ایران هستند و با یادآوری نکاتی به بنده متوجه می شوم هرگز آنها تصادفی و اتفاقی رادیو خود را روی موج رادیو ایران تنظیم نکرده اند بلکه از روی آگاهی و انتخاب این کار صورت گرفته است . این امر هرچند باعث دلگرمی بنده است ناگهان احساس سنگینی مسئولیت می کنم چون باید انتظار این مخاطبان را همواره مد نظرداشته باشم تا مبدا آنها از این برنامه با اینهمه قدمت دلسرد شوند.

 

 

 

 

چگونه صفر و یک‌های دنیای مجازی را به خدمت بگیریم

چگونه صفر و یک‌های دنیای مجازی را به خدمت بگیریم

جام‌جم این هفته سری به بازار رایانه با تمام اما و اگرهایش زده است

عماد عزتی

 

رشد و توسعه فناوری الکترونیک و دستگاه‌های رایانه‌ای به گونه ‌ای بوده که زندگی روزمره همه ما را به نوعی وابسته خود کرده و هر روز با سرعت غیرقابل تصوری در مسیر ارتقا حرکت می‌کند. از این رو خارج از تصور نیست که بیشتر ما به دنبال ارتقای سیستم رایانه‌ای منزل یا محل کارمان باشیم، اما پرسش این است که چطور یا چگونه با استفاده از سیستم‌های مدرن امروزی صفر و یک‌ های دنیای مجازی را به خدمت بگیریم؟ یا این که بهترین رایانه‌ای که موجود است، آیا واقعا برایمان کارایی دارد؟ اینها پرسش‌هایی هستند که بازار این هفته برایشان پاسخی مفید و کارآمد در نظر گرفته است؛ هرچند دنیای مجازی با تمام لوازمش هر روز در حال تغییر و تحول هستند.

 

با خودتان خلوت کنید

بهترین و کارآمد ترین راه برای خرید رایانه یا لوازم و متعلقاتش این است که ابتدا یک فنجان چای گوارا برای خودتان بریزید و سپس با آرامش به نیازهای خودتان فکر کنید، چون عامل اصلی انتخاب و خرید در این بازار یعنی قطعات رایانه این است که بدانید چه لازم دارید، در غیر این صورت درست مثل این ‌که در انبار کاه به دنبال ارزن باشید، در دریایی بی‌انتها از اطلاعات و لوازم موجود بازار سرگردان خواهید شد. بنابراین فرصتی از خواسته‌های خود تهیه کنید و صادقانه با خود تصمیم‌گیری کنید که آیا بازیچه می‌خواهید یا دستگاهی برای گذران کارهای علمی یا اداری خود؟ پس یک قلم و کاغذ بردارید و تمام کارهایی که قرار است با رایانه جدید خود انجام دهید را یاداشت کنید، وب‌گردی، طراحی‌های نمایشی، انجام تحقیقات علمی یا حتی بازی هرچه هست و نیست را بدون نگرانی بنویسید تا دریابید چه چیزی لازم دارید و باید چه رایانه‌ای از بازار تهیه کنید.

این کار می‌تواند انتخاب را برای شما کمی راحت‌تر کرده و انتخاب مناسب ‌تری را مقابل شما قرار دهد، چون بدون تردید می‌دانید رایانه‌ای که برای بازی استفاده می‌شود کاملا متفاوت است با آن دستگاهی که قرار است با آن طرح یک پروژه علمی را بکشید یا طرحی ساختمانی داشته باشید.

البته این روش می‌تواند در بودجه‌بندی نیز به شما کمک کند، چون رایانه‌ای که برای کودکان خود با مقاطع مختلف سنی خریداری می‌کنید، با وسیله‌ای که برای انجام کارهای اداری خود می‌خرید، قیمتی متفاوت خواهد داشت که با استفاده از این روش می‌توانید بودجه ای مناسب را نیز مد نظر داشته باشید و اقتصادی خرید کنید.

 

بلندمدت انتخاب کنید

پس از این‌ که نیاز خودتان از خرید یا ارتقای رایانه را مشخص کردید، بد نیست به این موضوع توجهی داشته باشید؛ سرعت تغییر و تحول در لوازم رایانه‌ای واقعا غیر قابل تصور است و باید برای آن نیز برنامه‌ریزی کنید. بدون تردید فراموش نکرده‌اید تقریبا یک دهه قبل وقتی برای خرید رایانه به بازار می‌رفتید، خبری از سرعت‌های نجومی امروزی نبود یا این که میزان حافظه مورد نیاز شما با این حجم‌های فعلی هیچ همخوانی نداشت، اما امروز شنیدن کلمه "گیگابایت" یا "ترابایت" برای همه ما در این دو بخش به امری عادی تبدیل شده است، حال آن که در آن زمان این تعداد و ارقام واقعا خارج از تصور بودند.

بنابراین حالا که قصد نو کردن رایانه یا خرید رایانه را دارید، هرگز کوتاه‌مدت فکر نکنید و حداقل برای دوره زمانی پنج ساله برنامه‌ریزی کنید و قطعات یا لوازمی را خریدای کنید که تا آن زمان با توجه به تغییر نیازهای شما برایتان مفید و قابل استفاده باشند. این امر می‌تواند از نظر اقتصادی کمک بزرگی برای دو دوتای جیبتان باشد.

 

قابل حمل یا ثابت؛ مساله این است؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که ذهن بیشتر خریداران امروزی رایانه را به خود جلب کرده این است که آیا رایانه قابل حمل بخرند یا این که از انواع ثابت بهره‌مند شوند؟ به طور کلی با توجه به تعریفی که برای هر گروه از این رایانه‌ها از سوی کارشناسان و متخصصان عنوان شده، کارآیی هر یک از آنها متفاوت است. بنابراین با توجه به فهرست اولیه که از کارهای روزمره خود تهیه کرده‌اید، در این زمینه گام بردارید.

لازم به یادآوری است هر یک از این نوع رایانه‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که در گروه رایانه‌های ثابت یا همان پی.سی.های خودمانی بحث فضای مورد نیازشان و ناتوانی در جابه‌جایی آنهاست، اما این معضلات در گروه قابل حمل‌ها به هزینه بالاتر هنگام خرید و محدودیت در ارتقای احتمال آنها ختم می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن نیازهای خود از خرید رایانه میان این دو گروه، یکی را انتخاب کنید تا مبادا با انتخابی غیرمتناسب به دردسر بیفتید.

 

قطعات اصلی را بشناسید

به طور کلی رایانه از تعدادی قطعات اصلی و برخی لوازم جانبی تشکیل شده است که هنگام خرید یا در ارتقای رایانه باید به قطعات اصلی بیش از دیگر قطعات توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته در این زمینه در رایانه‌های ثابت را در همخوانی میان آنها دانست، چون با توجه به تنوع قطعات موجود در بازار رایانه ممکن است برخی از قطعات موجود ظاهرا مناسب یکدیگر باشند، اما هنگام عمل به اصطلاح همخوانی نداشته باشند و منجر به ایجاد اشکال در کل دستگاه بشوند، پس با در نظر گرفتن این امر برای تهیه قطعاتی چون کیس، مادربرد، سی.پی.یو (CPU)، حافظه اصلی، حافظه جانبی (هارد)، درایو نوری، کارت گرافیک، مانیتور، کیبورد، موشواره، کارت صدا، مودم و اسپیکر اقدام کنید که هر یک نیازمند رعایت نکاتی خاص هستند.

در  این زمینه اطلاعاتی مفید و خلاصه درباره برخی از قطعات اصلی رایانه‌ها برایتان بازگو خواهیم کرد؛ این در حالی است که هنگام خرید این لوازم، اصلی‌ترین دغدغه شما مربوط به نحوه خدمات پس از فروش و گارانتی آنها بوده و باید نسبت به آن بسیار سختگیر باشید، چون قطعات رایانه‌ای ممکن است در طول استفاده نیازمند دریافت خدمات پس از فروش باشند.

1ـ کیس: اولین و مهم‌ترین نکته هنگام خرید کیس رایانه، بحث مقاومت، کارایی و محفظه‌هایش برای مصرف‌کنندگان است، هرچند میزان قدرت فن‌ها و میزان برق خروجی یا تنظیم شده آن برای تغذیه مادربرد نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اما در این زمینه هرگز فراموش نکنید از کیس‌های فانتزی جدا دوری کنید، چون در بیشتر موارد این کیس‌ها هیچ کارایی مفیدی برای کاربران خود ندارند و در نهایت خدمات پس از فروش مناسبی برای مشتریان در نظر گرفته نشده است.

2ـ مادربرد: یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رایانه مربوط به این قطعه است و باید درباره انتخاب آن متناسب با نیاز خود خوب دقت کنید، اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب را پس از موارد فنی می‌توان تعداد محفظه‌های خروجی یا ورودی نصب شده روی آن دانست که امروزه با توجه به تنوع قطعات جانبی و البته کارایی بیش از حد برخی لوازم جانبی این امر بسیار ضروری است، البته درباره انتخاب مادربرد باید دقت بسیار زیادی به اطلاعات مربوط به چیپ‌ست (chipset) آن داشته باشید، چون بسیاری از کارایی این قطعه متناسب با چیپ‌ست تعیین شده است.

3ـ سی.پی.یو یا مغز متفکر رایانه: همان طور که از نام این قطعه پیداست، تمامی پردازش‌های لازم در رایانه از این طریق صورت خواهد گرفت. بنابراین دو فاکتور اصلی قیمت و سرعت در انتخاب آن نقش عمده‌ای خواهد داشت. به خاطر داشته باشید همخوانی سرعت پردازش سی.پی.یو و مادربرد یکی از اصلی‌ترین معیارهای انتخاب است و در میان سی.پی.یوهای موجود، برند AMD جزو ارزان‌ترین‌هاست و intell هم برندی شناخته شده در دنیای رایانه‌ای است.

حافظه یا RAM: وقتی صحبت از خرید رایانه است،‌ میزان حافظه یا همان RAM از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران است. بنابراین انتخاب این قطعه می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید باشد، اما به خاطر داشته باشید هم‌اکنون دو نوع حافظه در بازار جزو متداول‌ترین‌ها هستند که معروفند به  Dynamic RAM و Static RAM این در حالی است که هر یک دارای کارایی متفاوتی هستند، اما حافظه‌های static سریع‌تر و گران‌قیمت‌تر هستند. درباره میزان حافظه مورد نیاز به نرم‌افزارهایی که می‌خواهید استفاده کنید، دقت داشته باشید.

هاردیسک: این قطعه نیز بر پایه دو مولفه مهم تقسیم‌بندی می‌شود که قیمت و ظرفیت آنهاست. این در حالی است که هم‌اکنون سرعت پردازش آنها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و معیاری برای تعیین تقاضای خرید است، البته با توجه به دو استاندارد موجود IDE و SATA توجه داشته باشید استاندارد سازندگانی که SATA را مد نظر دارند، می‌تواند آینده‌نگری بهتری برایتان به ارمغان آورد.

کارت گرافیک: با توجه به افزایش تصاویر گرافیکی در انواع و اقسام نرم‌افزارهای موجود بازار این قطعه هم جزو یکی از اصلی‌ترین قطعات رایانه‌ای خواهد بود که باید برای انتخاب آن خوب دقت کنیم، اما معیار انتخاب می‌تواند همان فهرست کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، باشد، چون این قطعه می‌تواند تضمینی برای خواسته‌های شما باشد، بنابراین علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای خود به خروجی و ورودی‌های این قطعه و توانایی پردازش آن دقت کنید و سپس دست به جیب شوید.

کارت صدا: این قطعه اگر قصد انجام کارهای حرفه‌ای ندارید، معمولا به صورت onboard با مادربرد وجود دارد. پس اگر واقعا نیازی به خدمات حرفه‌ای ندارید، برای آن هزینه نکنید، چون قبلا پرداخت کرده‌اید.

 

با کی مشورت کنیم؟

این پرسش شاید یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بیشتر خریداران است، اما راه‌حل اصلی بسیار ساده است. برای این کار نیازی نیست زیاد زمان بگذارید یا این‌ که به فکر یافتن فردی مطمئن باشید. کافی است کمی در دنیای مجازی جستجو کنید و نظرات خریداران را نسبت به قطعات مورد نظر خود جویا شوید، اما اگر به دنیای مجازی دسترسی ندارید، بهتر است سری به مراکز اصلی خرید و فروش رایانه بزنید. براساس عرفی موجود در این بازار فروشندگان اقدام به ارائه فهرستی از رایانه‌ها و قطعات موجود خود می‌کنند. این فهرست را مبنای کارتان قرار داده و در دیگر فروشگاه ها به دنبال جواب پرسش خودتان باشید، چون هر یک از این فروشگاه‌ها دریچه تازه‌ای مقابل شما باز می‌کنند که در نهایت به انتخاب مناسب شما منجر خواهد شد، اما فراموش نکنید هرگز اجازه ندهید دیگران برایتان تصمیم بگیرند؛ بلکه صرفا اطلاعات دریافت کنید و با دو دوتای ذهنی خودتان پاسخ مناسب را دریابید.

 

قطعه بخریم یا کامل شده؟

با توجه به گرفتاری‌های روزمره، خرید قطعات برای برخی از ما غیرقابل تصور است، چون فرصت تحقیق و خرید و نصب را نداریم، اما می‌توان با استفاده از اطلاعات و معیارهای مشخص اقدام به خرید رایانه کامل از فروشگاه‌های معتبر داشته باشیم، البته فرامش نکنید خودتان انتخاب کنید نه این‌ که سیستم کامل شده را خریداری کنید. فهرستی از قطعات مورد نیاز به فروشنده بدهید و از او بخواهید با همان مشخصات سیستم کامل شده را برایتان تهیه کند. گرچه باید مبلغی به عنوان دستمزد بپردازید.

 

دست دوم‌ها را هم جدی بگیرید

اگر قصد خرید یا ارتقای رایانه خودتان را دارید، در برخی قطعات لزومی به خرید تجهیزات نو نیست، چون فروشگاه‌های بسیاری هستند که لوازم و تجهیزات دست دوم رایانه‌ای می‌فروشند، اما این فروشگاه‌ها اجناس فروخته شده خودشان را گارانتی می‌کنند، بنابراین اگر برای استفاده معمول به دنبال قطعات هستید، این امتیاز را هم جدی بگیرید، چون می‌تواند خریدی اقتصادی برایتان باشد.

پره‌هایی پر از انرژی؛ اما گران!

پره‌هایی پر از انرژی؛ اما گران!

چگونه رادیاتور مناسب خریداری کنیم؟

نویسنده : عماد عزتی

همواره توسعه تکنولوژی و پیشرفت‌های گوناگون در جهت اسایش زندگی بشر توانسته تحمل شرایط را برای انسان سهل کرده و افق‌های تازه‌ای مقابلش قرار دهید. یکی از شرایطی که همواره انسان از آن گریزان بوده سرمایه و یخبندان است بطوری که با فرا رسیدن فصل سرما در بسیاری از کشورها مردم برای گرم شدن نه تنها نوع پوشش خود را تغییر می‌کند بلکه با استفاده از تجهیزات و لوازم گرمایشی سعی در کنترل درجه حرارت محیط زندگی یا محل کارشان دارند.

شومینه، بخاری ، شوفاژ، تهویه مطبوع و پکیج جزو رایجترین این لوازم هستندکه زندگی شهری ما را بخصوص در فصل سرما تقریبا به خود وابسته‌کرده‌اند اما در این میان یک وسیله کمتر مورد توجه بوده و معمولا زیاد توجهی به آن نشده است حال آنکه اصلی‌ترین قطعه در تکمیل پازل گرمایشی برخی از سیستم‌ها مثل شوفاژ و پکیج همین قطعه یعنی رادیاتور است.

اما سئوال اصلی این استکه اگر برای منزل یا محل کار جدیدمان قصد خرید رادیاتور داریم یا اینکه رادیاتورهای قدیمی را می‌خواهیم تعویض کنیم، چگونه باید در میان انواع رادیاتورهای موجود بازار انتخاب کنیم و معیار اندازه این وسیله برای گرمایی مطبوع در سرمای زمستان چیست؟ بهتر است برای رسیدن به پاسخ اصلی کمی تحمل داشته باشیم و ابتدا از انواع آن سردربیاوریم.

انواع رادیاتور

بطور کلی رادیاتورها با درنظر گرفتن میزان گرمادهی حدود 80 تا 150 کیلوکالری در ساعت با دو روش سه تکه (اکسترودی) یا یکپارچه (دایکاست) از آلیاژهایی مانند چدن، فولاد و آلومینیوم تولید می‌شوند اگرچه با توجه به راندمان پایین و طول عمر کم در کنار کارایی نامناسب آلیاژ چدن مدت‌ هاست این نوع ماده اولیه از خطوط تولید رادیاتور حذف شده است اما هنوز هم جزو مواد اولیه این وسیله گرمایشی از آن یاد ‌ می‌شود.

در این میان مواد اولیه‌ای که رادیاتور از آن تولید می‌شود با توجه به تحقیقات انجام شده از سوی کارشناسان انواع رادیاتورهای آلومینیومی دارای بهترین راندمان و بازده بوده و از آنجا که می‌توان طرح‌های مختلفی از رادیاتور را به سادگی از این ماده فلزی تهیه کرد هم اکنون رادیاتورهای آلومینویمی با وجود قیمت بالا جزو پرتقاضاترین انواع رادیاتورها هستند این درحالی است که رادیاتورهای فولادی هم گاهی اوقات به دلیل داشتن حس نوستالژیک یا طرح‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر رادیاتور از نظر طراحی (شکل ظاهری) و ساخت نیز به سه گروه تخت (پانلی)، پره‌ای و لوله‌ای تقسیم بندی شده‌اند که هرکدام دارای کارکردهای متفاوت و راندمان متغییری هستند.

 

 

کارکرد رادیاتور

همانطور که عنوان شد رادیاتورها وظیفه انتقال حرارت آب گرم ارسالی از سوی موتورخانه یا سیستم پکیج به محیط اطراف خود را دارد که از دو روش تابشی و همرفتی این مهم صورت‌ می‌گیرد اینگونه که وقتی آب گرم داخل رادیاتور جریان می‌یابد دمای آب به پره‌های رادیاتور منتقل شده و یک سوم میزان درجه حرارت به صورت تابشی و دو سوم باقیمانده را به صورت جابجایی به اطراف خود منتقل می‌کنند و درنهایت باعث بالارفتن درجه حرارت محیط خواهند شد.

این میزان انتقال حرارت نه تنها بستگی به جنس آلیاژ رادیاتور دارد بلکه به نوع و طرح پره‌های آن نیز ارتباط مستقیم دارند چون قرار است هوای سرد که معمولا پایین محیط قرار میگیرد با جریان یافتن داخل این پرده‌ها به سمت بالا جریان یافته و رفته رفته به کل محیط منتقل شود. بنابراین هنگام انتخاب انواع رادیاتور به این موضوع خوب دقت کنید و هرگز زیبایی را فدای کارایی نکنید اگرچه طراحی و مدل رادیاتور را می‌توان به نوعی جزو دکوراسیون منزل دانست.

چند پره لازم دارید؟

بهتر است بار گرمایی مورد نیاز یک واحد مسکونی با توجه به موقعیت و مساحت و نوع عایق کاری دیوارهای خارجی و سطح شیشه خور و نوع پنجره و ... دقیقاً محاسبه شود .

ولی بطور تقریبی می توان جهت طبقات وسط در مناطق معتدل حدود 90 کیلو کالری در ساعت برای هر متر مربع و در مناطق سردسیر تا حدود 110 کیلوکالری در ساعت برای هر متر مربع منظور نموده و با توجه به مدل رادیاتور(ظرفیت حرارتی آن) تعداد پره ها را بدست آورد.

مثلاً برای یک آپارتمان با مساحت 100 متر مربع در طبقات وسط در تهران (100*95 =)9500 کیلوکالری در هر ساعت نیاز است. چنانچه برای حمام از یک بلوک رادیاتور آلومینیمی حوله خشک کن بالنیوم 50*80 (به ظرفیت حرارتی حدود 700 کیلو کالری بر ساعت ) و بقیه از رادیاتور مدل ترمو 500 (ظرفیت حرارتی 125 کیلوکالری بر ساعت ) استفاده شود :

8800=700-9500

700 Kcal را حوله خشک کن و 8800Kcal نیز می بایستی توسط رادیاتورها تامین شود .

پره 8800÷125=70

یعنی علاوه بر رادیاتور آلومینیمی حوله خشک کن فوق حدود 70 پره رادیاتور ترمو 500 نیاز است.

تعداد پره های مورد استفاده برای طبقه اول و آخر حدود 10 % بیشتر از طبقات وسط در نظر گرفته

 

 

شیرهای ترموستاتی را جدی بگیرید

با افزایش روز افزون بهای انواع انرژی اکثر تولید کنندگان و مصرف کنندگان به دنبال کاهش هزینه‌های خود در این زمینه هستند تا علاوه بر حفظ محیط زیست به جیب خودشان نیز خدمتی قابل توجه کرده باشند. یکی از اقلام و تجهیزات مورد نیاز هنگام خرید رادیاتور شیر کنترل کننده ورودی آب گرم رادیاتور است که مدتی است سازندگان برای پاسخ به نیاز متقاضیان اقدام به ساخت وطراحی شیرکنترل‌های ترموستاتی کرده‌اند.

شاید تصور شما از این شیرها دستگاهی کاملا مکانیکی و ساده باشد که صرفا باید جریان آب گرم را هنگام ورود به رادیاتور کنترل کند اما فراموش نکنید با این وسیله البته نمونه‌های ترموستاتی شما می‌توانید علاوه بر کنترل جریان آب گرم داخل رادیاتور درجه حرارت اتاق کار یا منزل خودتان را نیز کنترل کنید درحالی که میزان قابل توجهی از هدر رفت انرژی  را نیز کنترل کرده‌اید که ارمغانی جز کاهش هزینه‌های شما ندارد.

این شیرها با توجه به سنسورهایی که در آنها تعبیه شده درجه حرارت داخل اتاق را در محدوده مشخصی که قابل تنطیم است با کنترل جریان آب گرم ورودی به رادیاتور دقیقا کنترل کرده بطوری که با جلوگیری از هردرجه گرمای اضافه تقریبا 6 درصد مصرف سوخت را کاهش خواهد داد. به عنوان مثال در طول روز که نور خورشید و انواع و اقسام وسیله‌ها مثل چراغ خوراک پزی باعث ایجاد گرما داخل ساختمان می‌شوند این قطعه با جلوگیری از ورود آب گرم اضافه داخل رادیاتور دمای اتاق را کنترل می‌کند و مانع از هدر رفتن سوخت و در نهایت پرداخت صورتحساب اضافه خواهد شد.

این گرمای لذتبخش به چند؟

این گرمای لذتبخش به چند؟

بررسی بازار پرحرارت پکیج و رادیاتور در آستانه زمستان

نویسنده: عماد عزتی

هر سال با سرد شدن هوا و شنیدن صدای پای زمستان خاطرات شیرین دوران کودکی با کرسی ذغالی و خوراکی‌های روی سینی یا گرمای کنار بخاری نفتی با قُل قُل کتری رویش را به خاطر می‌آوریم درحالی که مدت‌هاست زندگی شهری و آپارتمان نشینی  این لوازم را از زندگی ما دور کرده است. اما مسئله اصلی یعنی گرمایش منزل و محل کار همچنان به جای خود باقی است.

یکی از لوازم گرمایشی منازل امروزی ما که در اکثر نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پکیج نامی‌ آشنا در ذهن اکثرمان هنگام خرید یا اجاره یک واحد مسکونی یا اداری است. سیستمی که فواید و امتیازاتش توانسته آن را به یکی از گزینه‌های مناسب ذهنی ما در مقابل سرمای زمستان تبدیل کند. امتیازاتی چون ، هزینه نگهداری کمتر از سیستم مرکزی حرارتی (شوفاژ)، استقلال در تنظیم درجه حرارت مورد نیاز، راندمان بالای دستگاه ، اتلاف ناچیز انرژی، کاهش مصرف سوخت، کنترل هزینه‌های ماهیانه سوخت منزل یا محل کار با استفاده از پکیج و ... . اما انتخاب ، خرید یا بکارگیری این وسیله مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول کرده است بنابراین جام جم با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان  و سرمای زودهنگام این هفته سری به بازار پرحرارت پکیج و رادیاتور حوالی خیابان طالقانی و سمیه زده تا برایتان از اما و اگرهایش بگوید.

پکیج چیست و چند نوع دارد؟

پکیج درواقع دستگاهی خلاصه شده از همان موتورخانه مرکزی (شوفاژ) ساختمان‌ها است که بصورت اختصاصی برای یک واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن تهیه آب گرم بهداشتی برای مصرف روزانه مثل شستشو و استحمام و درکنارش تهیه آب گرم مورد نیاز رادیاتورها برای گرم کردن محیط سازه است. این خاصیت باعث شده تا گاهی انتخاب نادرست در میان خریداران بخصوص در فصل زمستان مشکل ساز شود. اینگونه که چون پکیج به گونه‌ای طراحی شده که ابتدا آب گرم مورد نیاز مصرفی را تامین کند و منبعی برای ذخیره آب گرم در آن (مدل‌های دیواری) تعبیه نشده در سرمای زمستان اگر شیر آب گرم مصرفی بیش از حد معمول باز بماند و دستگاه مناسب میزان مصرف آب خریداری نشده باشد رادیاتورها سرد شده و در نهایت فضای ساختمان درجه حرارت مناسب را نخواهد داشت.

اما بطور کلی پکیج‌ها در دو مدل دیواری و زمینی از سوی سازندگان برای نقشه‌های متفاوت با متراژهای گوناگون طراحی شده‌اند . این درحالی است که همین دو گروه خود نیز به دو مدل دودکشدار و فن دار تقسیم بندی شده اند و امروزه انواع دیواری و فن‌دار خریداران بیشتری را به خود جلب کرده است. چون فضایی به اندازه یک کابینت دیواری نیاز دارد و سیستم تهویه هوای خروجی آنها درفضا‌های کوچک به خوبی انجام می‌شود. از نظر کارشناسان پکیج‌های زمینی به دلیل دارا بودن مخزن آب گرم با حجم های متفاوت‌شاید قابل اعتمادترین نمونه‌های پکیج در سرمای زمستان باشند.

 اما از سوی دیگر با توجه به فضا و طراحی ساختمان بیشتر خریداران از نمون‌های دیواری بهره می‌برند اما مهمترین تفاوت پکیج‌های زمینی در نوع سوخت‌ آنها با پکیج‌های دیواری است چون در این نمونه برخی از تولیدکنندگان پکیج‌های زمینی با سوخت گازوئیل نیز تولید می‌کنند اما در نمونه‌های دیواری صرفا سوخت گاز طبیعی درنظر گرفته شده است.

فن دار یا بدون فن مسئله این است

شاید در نگاه اول تفاوت پکیج‌های فندار با بدون فن فقط چند ده هزار تومان تفاوت قیمت باشد اما در اصل فن‌دار بودن دستگاه مزیتی است که به سادگی نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد چون علاوه بر سلامت و تامین امنیت جانی افراد به میزان بازدهی دستگاه نیز کمک شایانی خواهد اشت.

این درحالی است که معمولا کارشناسان استفاده از پکیج‌های فندار را توصیه می‌کنند ولی نباید فراموش کرد در موارد می‌توانید براساس شرایط نیز تصمیم گیری نمایید. به این ترتیب که اگر قرار است پکیج مورد نظر شما خارج از منزل در بالکن نصب شود بدون تردید باید از مدل‌های فن‌دار استفاده کنید چون محفظه احتراق در این نمونه‌ها با استفاده از روکشی مخصوص پوشیده شده است بنابراین درصورت وزش باد پکیج خاموش نخواهد شد. از سوی دیگر اگر متراژ منزل زیر 70 متر است نیز توصیه اکید استفاده از نمونه‌های فندار است و در غیر این موارد می‌توانید براساس سلیقه و انتخاب خودتان از نمونه‌های بدون فن استفاده کنید. 

دو مبدل یا تک مبدل کدام گزینه صحیح است؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد در برخی موارد مصرف زیاد و مداوم آب گرم در سرمایی زمستان باعث کم شدن حرارت رادیاتورهای متصل به پکیج خواهد شد که می‌توان از این موضوع به عنوان نقطه ضعف این دستگاه یاد کرد اما سازندگان برای این مشکل نیز چاره‌ای قابل اعتماد اندیشیده اند و پکیج‌هایی با دو مدبل را روانه‌بازار کرده اند.

بطور کلی پکیج‌های دیواری بدون درنظر گرفتن فن‌دار یا ساده بودن آنها به دوگروه تک مبدله یا دو مبدله تقسیم بندی‌ می‌شوند به این صورت که در نمونه‌های تک مبدله در واقع یک سیستم تامین کننده آب گرم علاوه بر تامین آب گرم مصرفی باید توان تولید آبگرم مورد نیاز سیستم گرمایشی منزل را نیز داشته باشد در حالی که در نمونه‌های دو مبدله هر یک از مبدله‌ها جداگانه وظیقه تامین آب گرم مورد نیاز را دارند بنابراین علاوه براینکه طول عمر دستگاه زیادتر خواهد شد میزان گرمای آب گرم داخل رادیاتورها زیاد بستگی به میزان آب گرم مصرفی نخواهد داشت. از این رو انتخاب نمونه‌های دو مبدله را می‌توان انتخابی عاقلانه در این زمینه دانست و توصیه کرد.

دودوتای سرنوشت ساز

یکی از مهمترین مواردی که ذهن اکثر خریداران این وسیله گرمایشی را هنگام انتخاب به خود مشغول کرده این پرسش است که از خود می‌پرسند ظرفیت پکیج مورد نیاز ما چقدر است؟ این درحالی است که یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب پکیج مناسب میزان مصرف و یا مورد نیاز آبگرم مصرفی خانواده یا افراد ساکن در آن واحد است.

بطور کلی بد نیست بدانیم ظرفیت پکیج‌های موجود در بازار براساس واحد سنجش کیلو کالری (وات) محاسبه‌ می‌شوند و از 20000 تا 50000 کیلو کالری (وات) می‌توان انتخاب کرد، اما برای محاسبه سرانگشتی کیلوکالری مورد نیاز کافی است برای واحدهای مسکونی متراژ واحد را در عدد 150 و برای واحدهای تجاری به دلیل نیاز کمتر انرژی در عدد 100 ضرب کنید. به عنوان مثال برای یک واحد مسکونی با متراژ حدود 80 متر 12000 کیلوکالری مورد نیاز است و انتخاب مناسب همان پکیج 20000 کیلوکاری است.

براساس محاسبات و درنظر گرفتن شرایط کاملا ایده‌ال و استاندارد تقسیم بندی پکیج ها برای متراژ متفاوت اینگونه است

کیلووات انرژی تولیدی

متراژ مناسب (متر مربع)

24 یا 24000

150

28 یا 28000

150 تا 220

30 یا 30000

220 تا 300

35 یا 35000

300 تا 350

 

اما این پایان کار نیست چون مبانی محاسبه به پارامترهای دیگری نیز بستگی دارند و هیچگاه شرایط استاندارد و ایده‌ال نیست که این شرایط عبارتند از میزان سختی آب، جهت قرار گرفتن ساختمان ، نوع آب و هوای ساختمان و از همه مهمتر نوع سازه است در این زمینه نوع سازه را می‌توان به انواع زیر تقسیم بندی کرد

الف) ساختمان‌هایی که دارای طراحی استاندارد و عایق بندی دقیق دیوارها و پنجره‌های دوجداره هستند. (کمترین میزان از بین رفتن انرژی)

ب) ساختمان‌هایی که دارای طراحی معمولی و پنجره‌های دوجداره هستند. (اتلاف انرژی در این سازه‌ها معمولی است)

ج) ساختمان‌هایی که دارای طراحی قدیمی و پنجره‌های آهنی یا آلومینویمی هستند. (بیشترین میزان اتلاف انرژی را دارند)

جدول زیر میزان دقیق کالری مورد نیاز را با توجه به شرایط ذکر شده مشخص کرده است

نوع آب و هوا

نوع سازه

میزان کالری (وات) مورد نیاز برای هر متر مربع

معتدل و مرطوب (شهرهای شمالی)

سازه گروه (الف)

80 تا 100

 

سازه گروه (ب)

100 تا 120

 

سازه گروه (ج)

120 تا 150

گرم و خشک (شهرهای کوهستانی مثل تهران و مشهد)

سازه گروه (الف)

100 تا 120

 

سازه گروه (ب)

120 تا 150

 

سازه گروه (ج)

150 تا 170

گرم و مرطوب (شهرهای جنوبی)

سازه گروه (الف)

60 تا 80

 

سازه گروه (ب)

80 تا 100

 

سازه گروه (ج)

100 تا 120

·        توضیح: میزان فشار آب مورد نیاز این دستگاه در محل نصب حداقل 1 و حداکثر 5/3 اتمسفر است.

    خرید اینترنتی یا از طریق بانه ممنوع

شاید زندگی مدرن شما را به خریدهای اینترنتی عادت داده و مشغله‌های کاری شما باعث شده تا اکثر محصولات و لوازم مورد نیازتان را از دنیای مجازی تهیه کنید اما اینبار کمی دست نگهداری و تامل کنید چون خرید پکیج در هرنوع که باشد واقعا از طریق دنیای مجازی کاری عاقلانه‌ای نیست چون این وسیله با سلامت خانواده سرکار داشته و امنیت جانی شما را مستقیم نشانه رفته است. همانطور که می‌دانید اما و اگرهای فراوانی در نحوه انتخاب و دلیل انتخاب برندی خاص برایتان وجود دارد که در صورت رعایت نکردنشان از کرده خود پشیمان خواهید شد بنابراین از دنیای مجازی صرفا برای بدست آوردن اطلاعات مفید و مورد نیازتان استفاده کنید نه اینکه با فشردن کلیدی سفارش کالا دهید بی آنکه از وعده‌های داده شده در آن فروشگاه آنلاین اطمینان داشته باشید.

این درحالی است که گاهی اوقات دریافت تخفیفی چند ده هزار تومانی یا اختلاف قیمت قابل توجه در این دنیای مجازی شما را روانه بازارهایی چون بانه همان بازار مکاره معروف خودمان می کند. بنابراین خوب دقت کنید این تفاوت‌ها بدون دلیل نیست و در پس پرده اما و اگرهای فراوانی نهفته است و نباید به آنها اعتماد کرد.

چند توصیه مهم:

1.      هرگز از محصولات غیر استاندارد استفاده نکنید.

2.      خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی را همواره مورد نظر داشته باشید.

3.      در مناطقی که سختی آب بالایی دارند استفاده از رسوبگیر در محل ورودی آب سرد پکیج به عمر مفید دستگاه کمک شایانی خواهد کرد.

4.      درصورت نصب دستگاه داخل منزل محل تامین اکسیژن برای دستگاه را حتما مورد نظر داشته باشید.

5.      اگر دودکش افقی بیشتر از 30 سانتیمتر در محل نصب مورد نیاز باشد حتما باید از پکیج فن دار استفاده کنید.

6.       برای پکیج حتما از دودکش و انشعاب گاز مستقل استفاده کنید.

7.      هنگام نصب پکیج دیواری دستگاه باید حدود 15 سانتیمتر از کابینت کناری فاصله داشته باشد.

8.      هرگز خارجی بودن محصولات موجود بازار نشانه کیفیت آنها نیست چون تولیدکنندگان بنام ایرانی هم اکنون به بهره گیری از به روزترین تکنولوژی تحت لیسانس شرکت‌های معتبر جهانی اقدام به تولید و صادرات محصولات خود با استانداردی بالا به کشورهای اروپایی می‌کنند.

 

 

قیمت برخی انواع پکیج در بازار تهران

برند

قیمت (تومان)

توضیحات

ساخت کشور

بوتان

2000000

دیواری ، فن‌دار، قطعات ایتالیایی، مناسب تا 260 مترمربع

ایران

بوتان

1920000

دیواری، بدون فن، مبدل دو منظوره،‌ تا 250 مترمربع

ایران

آریستون

6700000

زمینی، دو مبدله، دارای فن، 120 لیتر مخزن آبگرم تا 250 متر

ایتالیا (اصلی)

ایران رادیاتور

1500000

دیواری، دو مبدله، دارای فن، دیواری تا 150 متر

ایران

ایساتیس

2300000

دیواری، دو مبدله، فن‌دار، دیواری، تا 150 متر

ایران

ایران رادیاتور

3260000

زمینی، مخزن 120 لیتری، دو مدل گازی و گازوئیل، 2 پمپ آب گرم مجزا، تا 200 متر

ایران

ایران رادیاتور

3400000

زمینی ، مخزن 120لیتری، 2 پمپ مجزای آب گرم، بدون فن، تا 200 متر

ایران

تاچی

1600000

تک مبدله، صفحه نمایش دیجیتال، مناسب تا 150 متر، فن دار، سیستم ضد نوسان مصرف آب گرم

ایران

ایران رادیاتور

1550000

دیواری تا 150 متر مربع، دو مبدل، فن دار ، مبدل ثانویه

ایران

بوتان

1600000

تک مبدله، تا 150 متر، بدون فن، سیستم ضد یخزدگی، سیستم احتراق آهسته

ایران

بوتان

1650000

دیواری ، تک مبدله، 150 متر، فن دار ، ضد یخزدگی، سیستم احتراق آهسته

ایران

لورچ

2300000

دیواری، 2 مبدله، فن دار، ال سی دی، بدون نوسان آب

ایران

وایلانت

3600000

تا 150 متر مربع، فن دار ، دیجیتال، سیستم احتراق آهسته

آلمان

بوش

4400000

تا 200 متر، فن دار، 2 مبدله

ترکیه

 

 

 

 

اما و اگرهای یک رول زیبایی بر دیوار‌های منزل

بررسی بازار انواع کاغذ دیواری و چگونگی انتخاب آن

نویسنده : عماد عزتی

زیبایی و استحکام کلماتی هستند که در ذهن ما معمولا برای انتخاب یا خرید هر وسیله‌ای بکار می‌روند بخصوص اگر این کلمات درباره انتخاب نوع پوشش دیوارهای منزل یا محل کارمان باشد. از این رو همواره از گذشته‌های دور انسان برای تزئین محل زندگی یا کسب و کارش در تلاش بوده و با اما و اگرهای فراوانی دست و پنجه نرم کرده تا علاوه بر زیبایی و تنوع عواملی چون استحکام ، هزینه‌مناسب و البته دردسترس بودن را برای خود مهیا سازد.

این درحالی است که انتخاب پوشش مناسب بر دیوارهای اماکن می‌تواند علاوه بر زیبایی کارکردهای متفاوتی نیز مثل عایق حرارتی و برودتی، عایق صوتی داشته‌باشد. شاید به صورت سنتی اکثر ما برای تزئین دیوارهای اتاق کار یا محل زندگی از طیف‌های مختلف رنگی استفاده می‌کردیم اما فناوری‌های مختلف و به روز در زمینه ساخت و تولید انواع و اقسام کاغذدیواری در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و مواد اولیه گوناگون باعث شده تا تنوع موجود در بازار این نوع پوشش دیوار هم اکنون جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون منازل به خود اختصاص دهد درحالی که  همین موضوع نگرانی‌های فراوانی برای علاقمندان جهت انتخاب بهترین و اقتصادی‌ترین نوع کاغذدیواری ایجاد کرده است. از این رو جام جم این هفته سری به بازار انواع کاغذدیواری در تهران (خیابان سهروردی، دروازه شمیران و بازار) با تمام اما و اگرهایش زده تا بتوانید انتخابی مطمئن و اقتصادی داشته باشید .

انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری از اوایل قرن بیستم به عنوان یکی از مهمترین نوع پوشش برای تزئینات ساختمان شناخته شده بود و تا اواسط دهه 60 میلادی دوران طلایی خود را طی می‌کرد اما با گذشت زمان و ورود ابزار و لوازمی دیگر به این منظور کم کم به عنوان پوششی ارزان قیمت در خانه یا محل کار طبقه متوسط جامعه تبدیل شد و از اوایل دهه هفتاد میلادی کم کم به دست فراموشی سپرده شد این درحالی است فناوری‌های نوین دوباره این نوع پوشش دیواری را به فهرست انتخاب خریداران بازگرداند .

 

بطور کلی کاغذدیواری های موجود در بازار ایران به دو دسته خارجی (انگلستان، هلند، ترکیه ، چین ، کره جنوی ، ایتالیا، آلمان و لهستان) و تولیدات داخل کشور تقسیم بندی می‌شوند و داخلی‌ها در برخی موارد مثل کاغذ دیواری‌های ساده کم از خارجی‌ها ندارند اما از آنجا که در گروهی از طرح‌های خاص یا انواعی که در آنها از فلزات زینتی استفاده شده است هنوز تولیدات داخل نتوانسته‌اند موفق عمل کنند بهتر است هنگام انتخاب طرح به مسئله داخلی یا خارجی بودن آنها خوب دقت کنید بد نیست بدانید بالاترین کیفیت در تولید کاغذ دیواری در محصولات انگلستان و ایتالیاست و پس از آن به ترتیب هلند، ترکیه، آلمان ، کره جنوبی ، لهستان و در نهایت چین خواهند بود

اما این دو دسته خود برحسب ابعاد، طرح و مواد اولیه به انواع مختلفی تقسیم خواهند شد که می‌توان به پارچه‌ای یا پلاستیکی ، طرح دار یا ساده ، گل برجسته یا مسطح بودن آن اشاره کرد. این درحالی است که کاغذ دیواری با پوشش وینیل به عنوان مناسب‌ترین و با دوام‌ترین انتخاب شماست. البته این نوع کاغذ دیواری با توجه به سطح مورد استفاده روکش وینیل به دو نوع تقسیم بندی شده است گروه اول که پوشش وینیل در پشت کاغذ دیواری بکار برده شده و گروه دوم که این پوشش را روی کاغذ دیواری استفاده کرده‌اند.

تجربه نشان داده است اگرچه در هر دو مورد این کاغذ قابلیت شستشو را داشته و به سادگی با استفاده از دستمالی نمدار می‌توان آن را نظافت کرد اما گروه دوم چون از وینیل به عنوان لایه‌ای محافظ برای طرح و مواد اولیه استفاده شده دارای دوام، ثابت و استحکام بیشتری نسبت به گروه اول است.

استاندارد ابعاد کاغذ دیواری

استاندارد واحد شمارش کاغذ دیواری از سوی سازندگان رول درنظر گرفته شده و این واحد دارای طول مشخص با عرض‌های  متفاوت است. طول یک رول استاندارد کاغذ دیواری 5/13 (سیزده و نیم) فوت یا معادل چهارمتر و دوازده سانتیمتر تعیین شده است درحالی که برای ساده شدن حمل و نقل و بسته بسته بندی رول‌های دو برابر (26 فوت معادل هشت متر و بیست و سه سانت ) یا سه برابر از سوی تولید کنندگان نیز تولید می‌شود. این درحالی است که در استاندارد اروپایی عرض کاغذ دیواری 52 سانتیمتر (بیست و نیم اینچ) و در استاندارد آمریکایی این عرض 5/68 سانتیمتر ( بیست و هفت اینچ) تعیین شده است.

این اعداد و ارقام و استانداردها مهمترین اطلاعات مورد نیاز خریداران هنگام سفارش دادن یک نوع کاغذ دیواری به فروشنده هستند درحالی که قبلا باید ابعاد سطح مورد نظرتان را خوب اندازه‌گیری کرده باشید فراموش نکنید هنگام اندازه‌گیری سطح مورد نظر ابعاد اضافی مثل محل نصب کمددیواری، درب و پنجره ، شوفاژ یا شومینه و کانال کولر را باید از کل کم کنید و با  افزایش حدود 2 درصد برای زاویه‌های موجود آن را به فروشنده اعلام کنید.

انواع طرح در کاغذ دیواری

شاید تصور کنید با توجه به رشد تکنولوژی نمی‌توان محدودیتی برای انواع طرح کاغذ دیواری درنظر گرفت که کاملا هم درست است اما این نوع پوشش دیواری دارای دو نوع طرح کلی است که عبارتند از طرح‌های مستقیم یا راه‌راه که باید هنگام نصب از طول و طرفین با یکدیگر همسو شده و نصب شوند و گروه دوم طرح‌های هندسی یا منحنی است .

اگرچه هنگام نصب گروه دوم بازهم برای تنظیم شکل‌ها با یکدیگر باید از طرفین و طول کاغذ دیواری تنظیم درنظر گرفته شود اما در این بخش نکته‌ای نهفته است که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید چون هنگام نصب طرح‌های هندسی یا منحنی کاغذ دیواری نصاب برای تنظیم طرح هر ردیف با ردیف دیگر باید مقداری از کاغذ دیواری را هزینه کند تا دقیقا همه ردیف‌ها با یکدیگر هماهنگ روی سطح تکرار شوند پس جای تردید نیست که میزان مصرف کاغذ دیواری در این نوع یعنی طرح های هندسی یا منحنی بیشتر از نمونه‌های ساده یا مستقیم است و برای محاسبه مقدار اضافه در طرح‌های منحنی از فروشنده کمک بگیرید ولی بازهم به خاطر داشته باشید که کار از محکم کاری عیب نخواهد کرد پس یک یا دو رول اضافه‌تر خریداری کنید و در صورت اضافه آمدن برای روز مبادا نگه دارید چون ممکن است به هر دلیل مجبور به تعویض بخشی از کاغذ دیواری بشوید.

از سوی دیگر همین امکانات گسترده در تولید انواع و اقسام کاغذ دیواری باعث شده تا نمونه‌هایی موسوم به کاغذ دیواری‌های پوستری محبوبیت ویژه‌ای میان خریداران این نوع پوشش دیواری بخصوص در تزئین اتاق کودک برای خود دست و پا کند اما فراموش نکنید برای انتخاب این نمونه از کاغذ دیواری هرگز عجله نکنید و تاجایی که ممکن است متناسب با روحیه ، لوازم منزل و بطور کلی سبک زندگی خودتان دست به جیب شوید چون در برخی موارد پس از نصب طرح‌های این نوع کاغذدیواری‌ نه تنها باعث ایجاد نشاط و انگیز یازیبایی در تزئینات داخلی منزل یا محل کارتان نیست بلکه به عنوان آئینه‌ای تمام نما از ناهماهنگی در انتخاب شماست.

چگونه انتخاب کنیم؟

همه می‌دانیم این وسیله یا همان کاغذ دیواری بیشتر برای تزئین محیط اطراف ما استفاده می‌شود بنابراین قبل از هرکار باید درباره همخوانی و متناسب بودن آن با دیگر لوازم منزل دقت داشته باشیم چون قرار گرفتن لوازم و رنگبندی آنها در کنار این نوع پوشش دیوارهاست که درنهایت محیطی آرام و دلنشین را برای ما ایجاد خواهد کرد پس ابتدا خوب درباره رنگبندی و تناسب لوازم منزل با کاغذدیواری موردنظر خودتان فکر کنید.

برای اینکار بهترین کار استفاده از دنیای مجازی است چون اکنون انواع و اقسام فروشگاه‌ها و شرکت‌ها با استفاده از امکانات این دنیای مجازی سعی در جلب نظر مشتریان خود دارد و نمونه‌های متعددی از محصولات داخلی یا خارجی موجود کاغذدیواری را برای شما به نمایش‌گذاشته‌اند بنابراین می‌توانید با استفاده از آلبوم‌های موجود در این وب‌سایت ها سعی در ایجاد تصویری از کنارهم قرار گرفتن کل لوازم منزل با پوشش مورد نظرتان داشته باشید. هرچند برخی از شرکت‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایی خاص امکان ایجاد فضایی نمونه از منزل خود را در دنیای مجازی با استفاده رنگ‌ها و طرح‌های مختلف کاغذدیواری موجود انبارش فراهم کرده اند که اینکار را برای انتخاب شما بسیار ساده تر کرده است.

در این باره نباید فراموش کرد که طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کاغذ دیواری می‌تواند با ایجاد حسی متفاوت در ذهن ما هماهنگی یا عدم هماهنگی کلی تزئینات منزل یا محل کار را برایمان نمایان کند بنابراین بد نیست به جدول زیر توجه ویژه داشته باشید تا هنگام انتخاب کاغذ دیواری دچار مشکل نباشید.

رنگ، مدل و طرح

احساسی که ایجاد می‌شود

کاغذ دیواری با گل‌های کوچک و تکرار شونده

برای بزرگتر جلوه دادن نمای داخلی محیط و پوشاندن ناهنجاری ها یا عوارض دیوار مناسب است

رنگ تیره

 بطور کلی فضای داخلی را کوچکتر جلوه خواهد داد و باعث ایجاد آرامش در روحیه خواهد بود

طرح های بزرگ

نه تنها فضای صمیمی ایجاد می‌کند بلکه باعث معقول شدن فضا‌های بزرگ در ذهن بیننده می‌شود

طرح های کوچک

بطور کلی این طرح‌ها در فضای کوچک پرکاربردتر هستند به فضا حس بزرگتر بودن القاء می‌کند و باعث جلب نظر افراد به طرح‌های روی دیوار خواهد شد

خطوط روی کاغذ دیواری

خطوط عمومی روی کاغذ دیواری باعث نمایش بلندتر سقف خواهد شد و برای فضاهایی که سقف کوتاه دارند بسیار مناسب است و خطوط افقی باعث تصور بزرگتر بودن طول خواهد شد بنابراین میتوان از آن برای فضای های کوچک استفاده کرد.

رنگ های روشن

مناسب برای فضاهای کم نور و ایجاد حس دوستانه و صمیمی تر

 

خرید از اینترنت ممنوع

با درنظر گرفتن توسعه زندگی مدرن و البته گرفتاری های روزمره همواره شاهد رشد و توسعه فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی در اکثر زمینه‌ها از خوراکی گرفته تا لوازم منزل هستیم. هرچند این نوع فروشگاه‌ها در کاهش ترافیک شهری و البته صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های ما ممکن است کاملا مفید فایده باشند اما نباید فراموش کرد در پاره‌ای موارد واقعا نمی‌توان امتیازات خرید‌های اینترنتی را مدنظر قرار داد و اقدام به انتخاب اجناس نمایش داده شده در آنها کرد که خرید کاغذ دیواری نیز یکی از این موارد است.

ازآنجا که کاغذ دیواری به عنوان اصلی‌ترین بخش از تزئین در نمای داخلی منزل یا محل کارماست و می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای به واسطه رنگ، طرح و حتی جنس خود در روحیه افراد داشته باشد باید نسبت به انتخاب آن کاملا حساس باشیم پس دیدن طرح‌ها و رنگ‌های زیبا از داخل صحفه‌درخشان مانیتور  زیاد کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد چون هریک از آیتم ها و فاکتورهای یاد شده با دیدن از کاغذ دیواری از نزدیک و مقایسه آن با دیگر نمونه‌های مشابه امکانپذیر است . بنابراین از توانمندی‌های دنیای مجازی می‌توانیم در شبیه سازی نمای داخلی منزل یا محل کارمان و همچنین آگاهی از انواع موجود بازار یا قیمت‌ها استفاده کنیم اما هرگز روی علامت مخصوص خرید مکث نکنید.

علایمی کارآمد برای انتخاب

هنگام ورق زدن آلبوم‌های موجود در فروشگاه‌های کاغذ دیواری بدون تردید با علائمی خاص در انتهای آلبوم برخورد کرده اید و گاهی از خودتان یا فروشنده درباره مفهوم آنها پرسیده‌اید اما اگر جوابی قانع کننده دریافت نکرده اید می‌توانید با استفاده از این جدول به مفهوم واقعی نمادهای موجود در انتهای آلبوم کاغذ دیواری مقابلتان هنگام انتخاب پی ببرید.

 

نماد یا نشانه

 مفهوم

نماد یا نشانه

مفهوم

wasserbestaendig_05.jpg

مقاوم دربرابر آب

gerader_ansatz_01.jpg

عدم انطباق دو کاغذ کنار هم در واحد سانتیمتر

waschbestaendig_02.jpg

قابل شستشو

gestuerzt_01.jpg

قابل نصب از هر دو سو

hoch_waschbestaendig_02 (1).jpg

قابلیت شستشوی بالا

kleber_auf_tapete_01.jpg

چسب کاری روی کاغذ

scheuerbestaendig_02.jpg

مقاومت دربرابر ساییدگی

kleber_auf_wand_01.jpg

چسب کاری روی دیوار

ausreichend_lichtbestaendig_01.jpg

مقاومت خوب در برابر نور خورشید

spaltbar_01.jpg

قابل جدا شدن از دیوار

gut_lichtbestaendig_01.jpg

مقاومت عالی دربرابر نور خورشید

nass_entfernen_01.jpg

قابل جدا شدن از دیوار مرطوب

ansatzfrei_01.jpg

انطباق دو کاغذ کنار هم آزاد

restlos_abziehbar_01.jpg

قابل جدا شدن از دیوار خشک

gerader_ansatz_01.jpg

انطباق دو کاغذ کنار هم در واحد سانتیمتر

duplierte_praege_01.jpg

نقش برجسته

 

 

ایده‌ای خلاق

اگر اهل نمای اسپرت هستید و به زودی از طرح کاغذ دیواری منزل خودتان خسته نمی‌شوید راهکاری کاملا اقتصادی برای تزئین خانه خودتان به سبکی مدرن و البته ارزان قیمت با بهترین کیفیت وجود دارد . همه می‌دانیم بسیاری از فروشگاه‌ها در صنوف مختلف هنگام ناقص شده موجود انبارشان اقدام به حراج غیر قابل تصوری از اجناس موجود می‌کنند که کاغذدیواری هم از این قاعده مستثنی نیست . بنابراین در این زمینه خوب دقت کنید و متناسب با متراژ مورد نیازتان از میان ته‌انباری‌های موجود فروشگاه‌ها به دنبال طرحی نوین برای منزل خودتان باشید به خاطر داشته باشید گاهی اوقات این فروشگا‌ه‌ها به دلیل ناقص بودن طرح‌ها حتی تا یک سوم قیمت حاضر به فروش موجودی خود هستند؛ فقط دقت کنید هنگام انتخاب کاغذدیواری طرح دار یا نمونه‌های خاص تعداد رول‌های موجود کامل باشد نه اینکه در میانه راه گل ناقص باقی‌بماند.

قیمت برخی از محصولات

شاید با توجه به واحد شمارش کاغذ دیواری و دیدن قیمت نصب شده روی آلبوم‌ها گمی گیچ شده باشید چون قیت رول کاغذ دیواری به عنوان مثال 30 هزار تومان عنوان شده است اما هنگام محاسبه هر رول را برای شما 180 هزار تومان فاکتور کرده اند نگران نباشید این موضوع به دلیل این است که شما رول دو یا سه برابر خریداری کرده اید نه رول استاندارد.  بطور کلی طول رول‌هایی با عرض 50 یا 70 سانتی‌متری 10 متر است و 106 سانتی‌متری ها 10 یا 15 متر در نظر گرفته شده اند. بنابراین بد نیست بدانید قیمت کاغذ دیواری ایرانی از متری 6000 هزار تومان (متناسب با متراژ رول قیمت یک رول را محاسبه کنید) تا حدود 9000 هزار تومان موجود است و خارجی ها هم از حدود متری 10 هزار تومان تا 20 هزار تومان بستگی به طرح یا مواد اولیه متفاوت هستند البته برخی کاغذ دیواری‌های خاص که در آنها از فلزات گرانبها یا الیاف خاصی استفاده شده است قیمتی معادل متری 40 تا 50 هزار تومان دارند.

 

طرح

ابعاد

قیمت (تومان)

توضیح

گل‌دار

60/1 × 6/15 متر

000/270

کره ، هلند، لهستان، ترکیه  قابل شستشو ـ روکش وینیل

کلاسیک مجلل

60/1 × 6/15 متر

000/220

چینی ، قابل شستشو ـ اکلیل‌دار

طرح سنگ

53/0 × 10 متر

000/99

ایران، مدل شومینه‌ای ـ روکش وینیل

طرح کلاسیک

53/0 × 10 متر

000/155

ایران ، روکش وینیل، قابل شستشو،

ساده

53/0 × 10 متر

000/75

 ایران ، قابل شستشو

مدرن اسپرت

06/1 × 6/15 متر

000/250

ترکیه، قابل شستشو ـ اکلیل‌دار

اتاق کودک

06/1 × 6/15 متر

000/220

چین، کره ، براق و ساده ـ روکش وینیل

اداری

06/1 × 6/15 متر

000/250

ترکیه ، اسپانیا، اکلیل‌دار ـ روکش وینیل

هندسی

06/1 × 6/15 متر

000/330

انگلستان ، آلمان، قابل شستشو ـ روکش وینیل

طرح ساده

06/1 × 6/15 متر

000/200

کره، ترکیه، چین، هلند، لهستان ، اکلیل‌دار ـ براق و ساده

سقفی

06/1 × 6/15 متر

000/220

قابل شستشو ـ روکش وینیل

توضیحات:

هزینه ایاب و ذهاب به عهده مشتری می‌باشد.

قیمت‌ها با هزینه نصب می‌باشد. بدون نصب بین 9 تا 10 هزار تومان برای هر رول کم می‌شود.

 

 

بازار گرمی بخاری در سرمای زمستان

بازار گرمی بخاری در سرمای زمستان

بازاری گرم در سرمای زمستان

راهنمای خرید بخاری گازی مناسب برای آسایش خانواده

نویسنده: عماد عزتی

سرد شدن ناگهانی هوا در روزهای آغازین پاییز امسال دوباره خاطرات دوران کودکی ، آن روزهایی که برای رهایی از سرمای هوا به گرمای بخاری نفتی کنار اتاق با نوای موسیقی کتری روی آن پناه می بردیم را برایمان زنده کرد. روزهایی که لذت انجام تکالیف مدرسه کنار این وسیله گرمایشی را هرگز به سرمای خاطرات گره نمی زند . اما مدتی است دیگر خبری از آن سادگی بازار خرید و تهیه بخاری نفتی نیست و تکنولوژی و نعمت الهی گاز طبیعی بازاری رنگارنگ را از انواع و اقسام وسایل گرمایشی گازسوز برایمان به ارمغان آورده است .

این درحالی است که بخاری گازی یکی از محبوب ترین لوازم گرمایشی سنتی در میان ما ایرانیان است و تولیدکنندگان وطنی با انواع و اقسام تولیدات خود در این بازار گرم زمستانی یکه تاز میدان هستند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از خریداران امروزی هنگام مراجعه برای خرید بخاری برای رهایی از سرمای زمستان سر دوراهی انتخاب قرار گرفته و گاهی با انتخابی نادرست زمستانی تلخ را تجربه کنند چون از انتخاب نادرست خود داغ شده اند نه از گرمای بخاری موردنظرشان.

بدون تردید همه ما هنگام مراجعه به بازار برای خرید هروسیله ای علاقمندیم با توجه به اقتصاد خانواده خرید کنیم و معمولا در میان کالاهای مورد نیازمان به دنبال خریدی ارزان و مناسب هستیم . این موضوع گاهی اوقات باعث سودجویی هایی در بازارهای مختلف شده است که گاهی این سودجویی ها با جان و مالمان سروکار دارد . به همین دلیل این قانون را برای برخی از لوازم که با سلامتی و آسایش ما سروکار دارند ، فراموش کنید و بهتر است از قید و بند قیمت ارزان خارج شویم چون پای سلامتی و آسایشمان در میان است.

از این رو بازار این هفته جام جم سری به خیابان امین حضور مرکز فروش این لوازم در پایتخت زده تابرایتان از چند و چون انتخابی مطمئن بگوید؛ انتخابی که سوز سرمای زمستان را برایتان تبدیل به هوایی بهاری در کنار کانون گرم خانواده یا همکاران خواهد کرد؛ نه اینکه بلای جانتان باشد هرچند رعایت نکات ایمنی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

·       بودجه ای تعیین کنید

همانطور که قبلا نیز اشاره شده با توجه به توانایی و تکنولوژی های بومی در صنعت ساخت انواع بخاری گازی در کشورمان تولید کنندگان متفاوتی در این زمینه مشغول فعالیت هستند و هر ساله با انبوهی از تولیدات خود نه تنها نیاز داخلی را تامین می کنند بلکه میزان قابل توجهی هم از این تجهیزات زمستانی را به کشورهای همسایه و دیگر کشورها در دهکده جهانی صادر می کنند. به همین دلیل تنوع و تعدد تولیدات باعث شده تا انواع و اقسام قیمت ها در این بازار گرم زمستانی وجود داشته باشد .

 بنابراین حالا که قصد خرید بخاری گازی دارید برای جلو گیری از هدر رفتن پول و وقت خودتان بهتر است قبل از خروج از منزل بودجه ای برای اینکار در نظر بگیرید تا با رعایت دستورالعمل هایی که برایتان آماده کرده ایم خریدی مطمئن و اقتصادی داشته باشید.

·       ایمنی را فدای زیبایی نکنید

شاید بخاری گازی در فصل سرما یکی از لوازم مورد نیاز برای آسایشمان باشد اما بدون تردید این وسیله هنگام قرار گرفتنش در منزل یا محل کارمان جزئی از دکوراسیون خواهد شد و نوع طراحی و شکل ظاهری آن می تواند در تعادل ظاهری خانه یا دفترکارمان بسیار موثر باشد به همین دلیل تولید کنندگان با توجه به سلیقه های مختلف و البته تقاضای بازار اقدام به تولید انواع و اقسام بخاری گازی با طرح ها و مدل های متفاوتی کرده اند اما یک قانون طلایی در این میان بدون تغییر همواره ثابت باقی مانده است آنهم اهمیت کارایی و ایمنی است.

 بنابراین هرگز به فکر انتخابی براساس زیبایی بناشید و به قول معروف ایمنی را فدای زیبایی بخاری گازی نکنید . این درحالی است که در برخی موارد بخاری های گازی با طراحی فانتزی هرچند نظر شما را به خود جلب کرده اند اما برای شما کارآمد نخواهند بود و صرفا قبض گاز منزل یا محل کارتان را بالامی برند نه دمای محل را .

پس برای آگاهی از ایمنی بخاری گازی مورد نظرتان کافی است به علامت استاندارد آن توجه ویژه داشته باشید چون این نهاد قانونی با نظارت ها و البته سرکشی های دوره ای خود از خط تولید کارخانجات مختلف در صنوف متفاوت همواره کیفت محصولات را زیر نظر دارد و درباره محصولاتی که با سلامتی و جان شهروندان سروکار دارد این نظارتها بیشتر و سختگیرانه تر است .

·       این هفت رنگ انرژی

مدتی است ذهن و دیده همه ما با برچسب انرژی و هفت رنگش آشنا شده است. برچسبی که از میزان بهینه کارکردن و بازدهی وسیله ای که قصد خرید آن را داریم برایمان می گوید که براساس تعاریف کارشناسان هرچه وسیله مورد نظر در صدر این برچسب قرار گرفته باشد نشانه بازدهی بالاتر آن است .

 بخاری گازی هم جزو لوازمی است که تولید کنندگانش براساس قانون و با نظارت های مداوم سازمان بهینه سازی مصرف سوخت مدتهاست ملزم به چسباندن برچسب انرژی روی جبعه آن شده اند تا خریداران بدانند بخاری مورد نظرشان چقدر بازدهی انرژی دارد .

 بطور کلی در بازار گرم بخاری های گازی کشورمان برچسب انرژی از رده C یعنی همان چند ردیف اول شروع شده و متناسب با بهینه کارکردنش به ردیف های پایین تر نزول می کند اما فراموش نکنید با توجه به افزایش بهای گاز طبیعی اگر قصد دارید اقتصادی خرید کنید در همان ردیف های اول یعنی C و D به دنبال بخاری گازی مناسب منزل یا محل کارتان باشید چون هرچه پایین تر بروید باید منتظر صدور صورتحساب بیشتری از سوی اداره گاز باشید.

·       ترموکوبل وسیله ای لازم

هرچند براساس قانون تولید کنندگان لوازم گازسوز ملزم به استفاده از ترموکوبل در تولیدات خود هستند تا با اینکار ایمنی و سلامت وسیله مورد نظر با کاربرش را بالا ببرند اما بازهم در این میان برخی تولید کنندگان غیر مجاز هستند که این وسیله را در تولیدات خود نادیده می گیرند اما فراموش نکنید ترموکوبل یکی از تجهیزات بسیار ضروری برای ایمنی شماست. چون این وسیله براساس نوع طراحی خود در صورت خاموش شدن شعله یا قطع و وصل شدن جریان گاز بطور کلی مانع از جریان گاز در وسیله گاز سوز می شود و با اینکار خطر گاز گرفتگی یا انفجار محل را منتفی می کند بنابراین هرگز کالای گازسوزی که در آن ترموکوبل بکار گرفته نشده است را انتخاب نکنید. چون چند هزار تومان ارزان تر خریدن در این زمینه زیاد مقرون به صرفه نیست و ارزش سلامتی و جان شما بالاتر از این مبالغ است .

·       دیواری یا زمینی مسئله این است

همانطور که می دانید بخاری گازی  در دونوع دیواری و زمینی تولید می شود که هریک کارایی خاص خود را داشته و متناسب با سلیقه و البته فضای مورد نظر مصرف کننده است . شاید به ظاهر تنها فرق میان این دو نوع بخاری گازی بحث زیبایی و فضای موردنیازشان باشد اما ممکن است جمع آوری و نصب سالانه این وسیله برای شما کمی دردسر ساز باشد و به همین دلیل ترجیح می دهید از نوع دیواری بخاری گازی استفاده کنید اما فراموش نکنید براساس تجربه و اظهار نظر کارشناسان بخاری های دیواری اگرچه جای کمتری می گیرند و مناسب خانه های کوچک امروزی هستند اما بازدهی کمتری نسبت به نمونه های زمینی دارند و با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی زیاد مقرون به صرفه نیستند.

این درحالی است که نقطه ضعف دیگری در این نوع از بخاری گازی باعث شده تا این وسیله به عنوان گزینه های آخر در میان مشتریان شناخته شود . این نقطه ضعف در ناتوانی جمع آوری این وسیله پس از اتمام دوران سرماست چون بخاری دیواری به دیوار متصل می شود و نمی توانید با فرارسیدن بهار این وسیله را از مقابل چشمتان دور کنید و مجبور هستید تا رسیدن دوباره زمستان آن را هرچند خاموش مقابل دیدگان داشته باشید.

·       خدمات پس از فروش ، آرامش خاطرشماست

شاید در نگاه اول بخاری گازی دارای سیستمی بسیار ساده باشد اما در عمل اینگونه نیست قطعات و تجهیزات بکار رفته در بخاری گازی همانند دیگر لوازم پس از مدتی نیازمند تعویض یا تعمیر هستند بنابراین شما به خدمات پس از فروش در این وسیله نیازدارید و باید هنگام خرید به این نکته توجه ویژه داشته باشید پس بهتر است درباره کارخانه سازنده بخاری گازی موردنظرتان و شرایط خدمات پس از فروش آن خوب اطلاعات کسب کرده و تا جایی که ممکن است از نمایندگی های مجاز کارخانجات تولید کننده خرید کنید .

·       بخاری های بدون دودکش مناسب فضای بسته نیست

ممکن است هنگام گشت و گذار در بازار با این پیشنهاد فروشنده که می گوید این نمونه بخاری هم بدون دوکش است مواجه شده باشید و برای مدتی ذهن شما مشغول شده باشد که «مگر آتش بدون دود می شود؟» پاسخ این مناسب برای شما که در دوراهی انتخاب قرار گرفته اید این است.

مدتی است تولید کنندگان با استفاده از سیستم ODS یا همان سیستم کنترل سطح اکسیژن اقدام به تولید بخاری های بدون دودکش کرده اند این سیستم با کنترل دایم میزان اکسیژن فضا، جریان گاز را در بخاری برقرار می کند . این سیستم به هر دلیل اگر سطح میزان اکسیژن فضایی که بخاری در آن قرار گرفته کمتر از 18 درصد بشود بطور اتوماتیک جریان گاز را قطع کرده و تا زمانی که دوباره همه چیز به سطح عادتی بازگردد اجازه روشن شدن بخاری را به کاربرد نمی دهد که ظاهرا بسیار جالب و کارآمد است.

نکته جالب این است که هرگز هیچ یک از تولید کنندگان به رغم استفاده از این سیستم در بخاری های بدون دودکش آن را برای استفاده در فضای بسته توصیه نمی کنند بنابراین شما اگر قصد استفاده از بخاری در فضایی بسته یا کوچک را دارید نیز این گزینه را از فهرست موردنظرتان خط بزنید و آن را فراموش کنید چون به قول معروف سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند.

بد نیست در نظر داشته باشیم این بخاری از سوی کارشناسان برای فضاهایی همچون مغازه ها و سالن ها توصیه شده چون جریان هوا با باز و بسته شدن درب مغازه یا سالن همواره تامین می شود و بطور کلی استفاده از این بخاری در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب، اتاق زیرشیروانی، زیرپله، انباری، پارکینگ، حمام، هتل، شیرخوارگاه، کودکستان و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، ممنوع است. اما فراموش نکنید مدتی است تولید کنندگان این سیستم را حتی روی بخاری های دارای دودکش هم نصب می کنند تا سلامت مصرف کنندگان تضمین شود بنابراین هنگام خرید به وجود این سیستم در بخاری مورد نظرتان خوب دقت کنید.

·       دنیای مجازی راهی برای انتخاب

با توجه به گسترش دنیای الکترونیک در زندگی روزمره هر یک از ما ظاهرا این بازار نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است بطوری که شما می توانید با فشردن یک کلید بخاری گازی موردنظرتان انتخاب کنید تا این وسیله پس از مدتی مقابل درب منزل یا محل کارتان به شما تحویل داده شود که ظاهرا گزینه ای بسیار مناسب است اما این نوع خرید کردن اما و اگرهای خاص خود را دارد. یکی از مهمترین نکات در اینگونه خریدها بخصوص برای بخاری این است که همیشه گزینه پرداخت هنگام تحویل را انتخاب کنید با اینکار می توانید وقتی محصول مورد نظرتان را مقابل درب به شما تحویل می دهند از اصالت آن مطمئن شوید و پس از آن دست به جیب شوید.

 بنابراین هنگام تحویل بخاری توسط متصدی اصلا عجله نکنید بلکه تمام شرایطی که هنگام سفارش دادن در صفحه وب سایت آن شرکت برایتان توضیح داده شده است را با اصل جنس مطابقت دهید و با درنظر گرفتن تمام جوانب و صحت آنها مبلغ را پرداخت نمایید.

 

 

 

 

 

باکس:

چقدر گرما نیاز دارید

بدون تردید هنگام مراجعه به فروشگاه و نمایندگی های فروش بخاری این جمله «این بخاری 12000 و آن یکی 9000 یا ...» را زیاد شنیده اید و همواره از خودتان می پرسید این اعداد برای چیست آیا با بالاتر رفتنش صرفا قرار است بر قیمت بخاری افزوده شود یا اینکه مورد دیگری هم هست؟ بطور کلی یکی از سئوال های بسیار مطرح در ذهن خریداران بخاری گازی میزان گرمادهی این وسیله یا میزان گرمای موردنیازشان در منزل یا محل کارشان است. کارشناسان برای محاسبه گرمای مورد نیاز فضای موردنظرشان معمولا از فرمول های مختلفی و پیچیده ای استفاده می کنند که شاید به کارگیری آنها برای همه میسر نباشد اما یک فرمول بسیار ساده می تواند پاسخ این سئوال دیرینه را برایتان به ارمغان بیاورد.

برای این کار کافی است متراژ فضای مورد نظرتان را در عدد سه ضرب و حاصلش را یادداشت کنید از سوی دیگر میزان گرمادهی یا همان توان بخاری مورد نظرتان را که معمولا برحسب کالری مشخص شده را بر عدد 24 تقسیم کنید و حاصل آن را نیز یادداشت کنید . پس از انجام این دو عملیات ریاضی کافی است حاصل دو عملیات را با یکدیگر مقایسه کنید اگر کاملا منطبق یا نزدیک به هم بود این بخاری برای فضای مورد نظرتان مناسب است . اما اگر تفاوت زیاد بود به دنبال بخاری دیگری باشد چون انتخاب مناسبی نداشته اید.

به عنوان مثال فرض کنید فضای مورد نظر شما 50 متر است و شما یک بخاری با توان 9000 انتخاب کرده اید برای رسیدن به اینکه این بخاری مناسب فضای مورد نظرشماست کافی است عدد 50 را در 3 ضرب کنید که حاصلش عدد 150 است و میزان توان بخاری مورد نظرتان را بر 24 تقسیم کنید که حاصل آن نیز 375 حالا این دو عدد یعنی 150 و 375 را با یکدیگر مقایسه کنید بله درست حدس زده اید تفاوت تقریبا دوبرابر است.

 بنابراین این بخاری هرگز مناسب فضای مورد نظر شما نیست چون گرمایی بیش از حد مورد نیاز شما ایجاد می کند براساس این فرمول برای فضای 50 متری به حدود 4000 کالری گرما نیاز دارید نه 9000 کالری. 

یار مهربان روی موج رادیو

یار مهربان روی موج رادیو

بررسی برنامه «قدم با قلم» برنامه ای از رادیو کتاب

اهمیت کتاب و کتابخوانی در رشد و توسعه فرهنگ جوامع بر هیچ کس پوشیده نیست، به همین دلیل مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی کشور برای همه گیر کردن فرهنگ کتابخوانی با همکاری صداوسیما، رادیو کتاب را در سال 91 تاسیس کردند و از آن زمان تا کنون این شبکه رادیویی با شعار «می خوانم، می خوانی، می شنویم» به فعالیت خود ادامه داده است.

یکی از برنامه های پرطرفدار این شبکه رادیویی که هر هفته روزهای سه شنبه حدود 30 دقیقه از ساعت 20 تا 20 و 30 دقیقه روی موج اف.ام فرکانس 5/95 مگاهرتز پخش می شود، برنام تولیدی «قدم با قلم» است از این رو قاب کوچک این هفته سری به استودیوی ضبط این برنامه در ساختمان تابان واقع در خیابان جردن، تابان غربی زده؛ جایی که قرار است یکصد قسمت از این برنامه ساخته شده و برای مخاطبانش پخش شود.

به طور کلی «قدم با قلم» برنامه ای است که با دعوت از مولفان، مترجمان و نویسندگان در محیطی کاملا دوستانه، از اما و اگرهای تولید یک کتاب سخن می گوید؛ موضوعی که باعث آشنایی مخاطبان رادیو با کتاب های تولید شده و اما و اگرهایش خواهد شد.

حمیدرضا ولیان، مدیر شبکه رادیویی کتاب درباره اهمیت تولید این گونه برنامه ها در رادیو می گوید: نظر به این که آثار مکتوب بویژه کتاب و کتابخوانی دررشد و پیشرفت جوامع، تاثیر بسزایی دارد و تولید منابع مکتوب و افزایش سرانه مطالعه در تحقق تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی اثرگذار است . با در نظر گرفتن جایگاه رسانه در بسترسازی دستیابی به چشم انداز توسعه علمی و پیشرفت مادی و معنوی کشورجای تردید نبود که باید دراین زمینه گامی موثر بر می داشتیم. به همین دلیل این شبکه رادیویی پس از بررسی ها و با توجه به رویکردهایش به این نتیجه رسید جای برنامه ای چون «قدم با قلم» در این شبکه تخصصی خالی است.

مدیر شبکه رادیو کتاب در ادامه می افزاید: همان طور که می دانید ماموریت این شبکه رادیویی، مدیریت و هدایت افکار عمومی در حوزه آثار مکتوب است، بنابراین با توجه به این مهم در سه حوزه تولید، آماده سازی و توزیع کتاب گام برداشته و علاوه بر فرهنگ سازی به روند تولید کتاب و مشکلات آن می پردازد، به گونه ای که در برنامه قدم با قلم صرفا قرار نیست به مخاطبان و آثار مکتوب بپردازیم؛ بلکه در حوزه تولید هم نگاهی داشته ایم و ارتباطی دوطرفه میان پدیدآوردندگان و مخاطبان ایجاد کرده ایم.

ولیان درباره ارتباط مخاطبان با این برنامه و به طور کلی شبکه رادیویی کتاب می گوید: علاقه مندان می توانند علاوه بر وب سایت رسمی این شبکه به نشانی www.bookradio.ir برای منتقل کردن درخواست ها و پیشنهادات خود با پیامک به شماره 30000900 و تلفن 27860895 نیز ارتباط بگیرند، اما شماره پیامک برنامه «قدم با قلم» مستقلا 3000095 تعیین شده است و مخاطبان می توانند با این برنامه ارتباط داشته باشند.

وی در ادامه می افزاید: برنامه هایی مثل قدم با قلم برای تکمیل رسالت اصلی رادیو کتاب هم اکنون در دست تولید و پخش است و هرگز قرار نیست این روند با قدم و قلم به پایان برسد چون روند تولید فرهنگ و البته حفظ جایگاه کتاب و کتابخوانی هرگز با چند برنامه متوقف نخواهد شد و نیازمند حرکتی مداوم و هدفمند است.

دانش صبح خیز مدیر خانه رادیو درباره همکاری این مجموعه با رادیو کتاب می گوید اساسا صدای جمهوری اسلامی ایران و خانه رادیو از یکدیگر جدا نیستند و صرفا برای تبادل نظر و استفاده از تجارب دیگران این خانه تاسیس و با تمام توان به همراهی صدای جمهوری ایران پرداخته است .

مدیر خانه رادیو ضمن تاکید بروجود زمینه های گسترده همکاری با صدای جمهوری اسلامی ایران می افزاید: بدون تردید برخی از برنامه ها نیازمند تشکیل کارگروه های تخصصی و البته استفاده از تجربه های دست اندرکاران صدا و سیماست که این موضوع برای تولید کننده هزینه بر و زمان گیر است بنابراین براساس اصول اقتصادی و البته علمی در حرفه رسانه ای می توان این کار را به شرکت های خارجی سفارش ساخت داد تا با چارچوب مورد نظرشما تولید و در اختیار سفارش دهنده قرار گیرد .

وی ضمن تاکید بر تجربه بسیار مفید همکاری خانه رادیو با صدای جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری تولید این برنامه به خانه رادیو ضمن اشاره به دلیل اصلی شکل گیری خانه رادیو می افزاید: همان طور که می دانید خانه رادیو به دلیل همبستگی هرچه بیشتر پیشکسوتان صدا در ایران و دست اندرکاران رادیو ایجاد شده است و برنامه های گوناگونی از شبکه های رادیویی متفاوت به این خانه برای تولید سفارش داده می شود که قدم با قلم هم تحت عنوان برونسپاری معاونت صدا، یکی از آنهاست و با همکاری نزدیک شبکه رادیویی کتاب و خانه رادیو تولید درحال تولید است.

 

این در حالی است که شیرین حسن پور، تهیه کننده و سردبیر «قدم با قلم» درباره این برنامه می گوید: به طور کلی با توجه به هدف راه اندازی شبکه رادیو کتاب، قراردادی بین رادیو کتاب و خانه رادیو منعقد شد تا برنامه ای یکصد قسمتی با این عنوان توسط خانه رادیو تولید شود که تاکنون 85 قسمت آن تولید شده و به ترتیب در حال پخش از شبکه تخصصی رادیو کتاب است.

تهیه کننده برنامه قدم با قلم درباره این برنامه به قاب کوچک می گوید: براساس طرح اولیه این برنامه قرار است به معرفی نویسندگان، مولفان و مترجمان کتاب بپردازیم، بنابراین با انتخاب یک کتاب و با دعوت از نویسنده آن به استودیو، همراه با کارشناس برنامه، احمد خالصی سعی در جستجوی روند کار تولید آن کتاب از زبان نویسنده یا مترجمش در محیطی کاملا صمیمی داریم، به گونه ای که با طرح برخی پرسش هایی از سوی کارشناس مجری برنامه، اصل موضوع را از زبان نویسنده و مترجم خواهیم شنید تا علاوه بر واکاوی مشکلات تولید این اثر، نقاط مثبت و امتیازات آن را برای مخاطبان و علاقه مندان بگوییم تا تشویق به مطالعه آن اثر شوند.

حسن پور ضمن تاکید بر افزایش مدت زمان مطالعه در کشورمان ، درباره روند انتخاب آثار و گروه بندی آنها می گوید: معیارهای انتخاب آثار، فاخر بودن آنهاست؛ به طوری که مثلا کتاب، برنده جایزه ای شده باشد یا نویسنده آن در جامعه نشر معروف باشد یا برگزیده شده باشد، اما درباره موضوعات این آثار هیچ محدودیتی نیست و از آثار کودک و نوجوان در ابتدایی ترین گروه سنی گرفته تا آثار علمی، دانشگاهی و مذهبی در طول این برنامه رسیدگی شده است.

این تهیه کننده رادیو با تاکید بر اهمیت گزینش آثار فاخر در آثار مکتوب می افزاید: همان طور که عنوان شد، آثاری را با معیارهای یاد شده از میان کتاب ها انتخاب می کنیم و با ارتباط با ناشر آن اثر، نمونه ای از کتاب را در اختیار می گیریم. پس از مطالعه و بررسی همراه با کارشناس برنامه، پرسش ها و مواردی را در این زمینه یادداشت می کنیم و کمی هم درباره نویسنده یا مولف و مترجم آن اطلاعات می گیریم و با هماهنگی وی(نویسنده، مترجم یا مولف) ، روز ضبط برنامه این پرسش ها مطرح می شود تا پاسخ مناسب برای مخاطبان داشته باشیم؛ هرچند گاهی اوقات برنامه چالشی می شود، اما به طور کلی قرار نیست پرسش ها چالشی باشند و صرفا سراغ کاستی ها برویم یا به قول معروف نیمه خالی لیوان را ببینیم.

حسن پور در ادامه توضیح برنامه می گوید: با مقدمه ای درباره کتاب مورد نظرمان، برنامه را با صدای نویسنده یا مترجم آغاز می کنیم و گوینده کمی درباره نویسنده و خالق کتاب می گوید. پس از آن با پرسشی که معمولا درباره دلیل انتخاب سوژه کتاب برای تولید آن از سوی مهمان وارد بحث اصلی می شویم و در طول 25 دقیقه از چرا و چگونگی آن کتاب با مهمان برنامه سخن می گوییم.

به عقیده تهیه کننده قدم با قلم، این روش می تواند فضایی مناسب از کتاب مورد نظر در ذهن مخاطبان ایجاد کند و در نهایت عاملی برای انتخاب این اثر در میان مخاطبان باشد، اما وی می گوید: البته همان طور که قبلا اشاره کردم، گاهی اوقات موضوع هم چالشی می شود که ممکن است بخش جالبی برای تولیدکنندگان باشد، به گونه ای که گاهی این چالش از سوی خود مهمان مطرح می شود و درباره مراحل مختلف تولید و توزیع کتاب است که می تواند در بهبود فضای کار برای دیگران مفید باشد. به هر حال این برنامه در میان مسئولان هم مخاطب دارد و علاقه مندیم با این، روش فضای تولید کتاب را هم در نظر بگیریم.

حسن پور در ادامه به روند دعوت از مهمان می گوید: با توجه به گستردگی سوژه های نشر در بازار و البته تنوع مخاطبان در این زمینه، این آزادی را داریم که از میان شعرا، مولفان و مترجمان مهمان دعوت کنیم و درباره آثارشان برنامه بسازیم. این گونه است که کودکان، بزرگسالان و دانش آموختگان درباره سوژه کاری ما قرار می گیرند و برایشان تولیدات مناسبی تدارک دیده ایم.

این در حالی است که احمد خالصی، کارشناس مجری قدم با قلم در این زمینه می گوید: همان طور که تهیه کننده برنامه اشاره کرد، پیش از تولید کتاب مورد نظر را خوب مطالعه می کنم و با توجه به رشته تحصیلی خود که در زمینه ادبیات است، آن را مورد بررسی قرار می دهم، بویژه اگر صحبت از اثری ادبی باشد، از این رو با اشراف کامل برنامه را آغاز می کنم تا بتوانم پرسش های هدفمندی را با هماهنگی تهیه کننده اجرا کنم.

خالصی با اشاره به تنوع کتاب های منتخب در گروه های مختلف می گوید: کتاب های گروه سنی کودکان، شادترین برنامه ها و کتاب های عرفانی و مذهبی جزو سنگین ترین برنامه های تولید شده است، در عین حال کتاب های علمی و دانشگاهی نیز دقت خاص خود را طلب می کند.

این کارشناس مجری برنامه درباره پرسش های انتخاب شده در برنامه تصریح می کند: هرچند بیشتر پرسش ها از قبل با هماهنگی تهیه کننده و آگاهی مهمان طرح شده اند و قرار است در طول برنامه حول همان محور، برنامه را اجرا کنیم، اما همان طور که می دانید وقتی صحبت میان من و مهمان برنامه گرم می شود، گاهی پرسش ها تغییر می کند و متناسب با روند و بحث برنامه ادامه خواهد یافت، البته این گونه نیست که کلا روند برنامه تغییر کند، چون من با ذهنیت و هدف تهیه کننده کاملا آگاه هستم و در جلسات پیش از تولید روند را تقریبا پیش بینی کرده ایم و در همین زمینه حرکت خواهیم کرد که نهایتا به هدف اصلی برنامه یعنی ترویج و ارتقای جایگاه مطالعه در جامعه است، برسیم.

خالصی درباره ریتم برنامه نیز می گوید: جای تردید نیست که هر کتاب برای بررسی نیازمند روند خاصی در برنامه است، بنابراین سوژه ای با موضوع کودکان بدون تردید نیازمند روندی خاص نسبت به کتابی با موضوع جامعه شناسی است که این مهم با همان مطالعه پیش از برنامه در ذهن من ایجاد می شود.

از سوی دیگر اکبر نویدی، صدابردار قدم با قلم در تکمیل این روند می گوید: براساس اصول و پایه تولید برنامه ها همه مواد خام مورد نیاز برنامه از سوی تهیه کننده تامین می شود که موسیقی نیز جزو اصلی این مواد تولید برنامه است بنابراین با توجه به سوژه برنامه تهیه کننده برنامه موسیقی مناسبی را با توجه به چارچوب قانونی سازمان صدا و سیما انتخاب کرده و آن را در اختیار صدا بردار قرار می دهد تا با هماهنگی ایشان در زمان مناسب به کار گرفته شود .

این صدا بردار کهنه کار در ادامه می افزاید: البته گاهی اوقات به دلیل مشغله کاری و درگیری عوامل تولید این برنامه به صورت خام ضبط شده و تهیه کننده با استفاده از ابزار و تجهیزات خاصی اقدام به اضافه کردن موسیقی مورد نیاز در زمان مناسب برنامه می کند و در نهایت پس از تکمیل کار به صورت آماده برای پخش ارایه می شود.

نویدی در ادامه می افزاید: هرچند ریتم مشخص این برنامه به ظاهر زیاد پرفراز و نشیب نیست، اما هنگامی که برنامه مربوط به شعر است، با استفاده از افکت های خاص و مطابق با سوژه می توانیم موضوع برنامه را به هدفش برسانیم و نتیجه اصلی هم همان تشویق و ترویج کتابخوانی است.

وی در پایان به ریتم شاد برنامه های مخصوص کودکان اشاره می کند و می گوید: شاید موضوع کتاب منتخب برای کودکان باشد، اما به طور یقین مخاطبان ما بزرگسالان هستند چون در ساخت پخش این برنامه خبری از مخاطب کودک نیست، بنابراین با رعایت اصول برنامه تهیه کننده با انتخاب و بکار گیری موسیقی های مناسب  علاوه بر فضاسازی با موزیک مناسب برای بزرگسالان، سوژه را که مربوط به کودکان است، معرفی کند که این موضوع نیازمند همکاری کامل میان اعضای گروه است.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توسعه گردشگری با پدال

برگزاری تورهای دوچرخه سواری دور تایوان راهکاری برای رونق اقتصاد گردشگری

 

نویسنده: عماد عزتی

همانطور که می دانیم کشور تایوان نه تنها در زمینه تولید قطعات الکترونیک یکی از مناطق معروف دهکده جهانی است بلکه در زمینه ساخت و صادرات دوچرخه نیز به عنوان قطب مهمی از تولید این وسیله شناخته شده است. بطوری که آمارهای منتشر شده حکایت از رشد صادرات محصولات و قطعات دوچرخه این شبه جزیره به تمام نقاط جهان دارند.

اما سئوال اصلی در ذهن اکثر مخاطبان این است که چطور این کشور توانسته صنعت دوچرخه سازی را تا این اندازه رونق بخشد و توسعه دهد؟ برای یافتن پاسخ این سئوال کافی است به چند عکس یا کلیپ هایی کوتاه از این کشور و شهرهایش در دنیای مجازی ببینیم یا اینکه در حال واقعی گام در سرزمین چین تایپه بگذاریم تا با دیدن انواع و اقسام تابلوهای مخصوص به دوچرخه سواران متوجه شویم که واقعا می توانیم این سرزمین منطقه ای مناسب برای این نوع وسیله نقلیه بنامیم.

 هرچند این سرزمین به سرزمین آسمانخراش ها مشهور شده اما این تابلوهای مربوط به کرایه دوچرخه یا پارک دوچرخه است که در کنار بلندی این سازه ها خودنمایی می کند و دایم به شما یادآوری می کند  در تایوان حرف اول و آخر را دوچرخه و صنایع مربوط به آن خواهد زد. بطور کلی تایوان به عنوان اولین کشوری است که در منطقه آسیا دارای طرح جامع گردشگری با دوچرخه شد آنهم درست زمانی که دیگر کشورهای منطقه با سرعت هرچه تمام تر نسبت به تدارک زیرساخت های حمل ونقل ریلی، هوایی یا دریایی برای توسعه گردشگری خود اقدام می کردند .

ایجاد قوانین ، راه های مخصوص دوچرخه سواران، شرایط آسان دسترسی به این وسیله نقلیه و در نهایت تشویق و توسعه آن توانسته این کشور را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ مهم دوچرخه سواران گردشگر به دهکده جهانی معرفی نماید. این موفقیت براساس تهیه و تدوین بسته گردشگری با دوچرخه است که کشور تایوان بااستفاده از امکانات دولتی و خصوصی خود از سال 2000 میلادی به کار گرفته است.

سیاستی جدید به نام «هرجا که خواستی »

به عقیده کارشناسان و متخصصان توسعه گردشگری تایوان یکی از مشکلات گردشگران دوچرخه سوار در دیگر نقاط جهان که با دوچرخه های اجاره ای سفر می کردند این بود که آنها باید دوچرخه های اجاره شده را دقیقا در نقاط مشخصی به شرکت تحویل می دادند حال آنکه بسیاری از این نقاط یا از مقصد اصلی گردشگران دور بود یا اینکه اصلا در مسیر مورد نظر آنها هیچ ایستگاهی نبود .

در بسته پیشنهادی کارشناسان گردشگری به دولت و مسئولان تایوان شرایط کاملا ساده و آسانی برای تمام علاقمندان و گردشگران دوچرخه سوار در نظر گرفته شده تا در نزدیک ترین محل ممکن بتوانند دوچرخه مورد علاقه خود را اجاره کرده و در آخرین نقطه پس از گشت وگذار در خط ساحلی یا در بلندای تپه ها  آن را در ایستگاه های مشخص رها کنند. آنها از این راهکار به عنوان «هرجا که خواستی تحویل بده» نام بردند .

مائو چی کو (Mao Chi-kuo) وزیر سابق حمل و نقل تایوان در سال 2009 میلادی هنگام افتتاح یکی از ایستگاه های اجاره دوچرخه به خبرنگاران گفته است: شما وقتی می توانید به سادگی با وسیله نقلیه ای چون دوچرخه ارزان و با نشاط در جاده ها و مسیرهای ایمن شده مسافرت کنید دیگر نیازی به استارت زدن اتومبیل شخصی ندارید چون پدال هایی ایمن و چرخ هایی روان زیر پایتان قرار گرفته است.

وی در ادامه  به مبلغ 20 میلیون دلار هزینه جهت احداث مسیری ایمن و ایجاد شبکه های اجاره دوچرخه اشاره کرد و گفت: هرچند تایلوان همانند اروپا و آمریکا مهد گردشگری با دوچرخه نبوده است اما سرمایه گذاری های مناسب و البته هدفمندی که انجام داده ایم باعث خواهد شد تا این کشور ساحلی به عنوان اصلی ترین مقصد گردشگری با دوچرخه میان تمام گردشگران به شهرت برسد.

راهکاری جدید برای جلب گردشگران

تایوان درحالی بسته سیاست های جدید خود را اجرایی کرد که مدتی قبل کشورهایی چون تایلند، چین و هنگ کنگ در این زمینه حرکت کرده بودند و ظاهرا فاصله بسیار زیادی با یکدیگر داشتند اما تنها باگذشت دو سال از اجرای بسته جدید سیاستی تایوان توانست گوی رقابت را از دیگر دوستان خود ربوده و به سرعت به سمت خط پایان رکاب بزند. آنهم با تبلیغ و توسعه تورهای دور تایوان با دوچرخه بود.

مسئولان گردشگری این کشور با تهیه بروشورها، ایجاد صفحه های اینترنتی و البته تبلیغات محلی در بازارهای هدفشان علاقمندان و گردشگران را به این نکته آگاهی دادند که در صورتی که قصد سفر به تایوان را دارند امکانات بسیار مناسبی جهت سفرهای گروهی با دوچرخه برایشان مهیاست این درحالی است که حتی امکان برنده شدن و جایزه گرفتن برای آنها نیز درنظر گرفته شده بود.

به گفته مقامات مسئول در سازمان گردشگری تایوان : برگزاری تورهای دور کشور با استفاده از دوچرخه درواقع یک معادله برد برد بود برای صنعت گردشگری تایوان چون علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری سراسر منطقه می توانستیم باعث رونق صنعت دوچرخه سازی تایوان نیز باشیم . به همین دلیل علاوه بر تبلیغ گسترده در بازارهای هدف شروع به تدارک ایستگاه ها و مسیرهای ایمن برای برگزاری دائمی و دوره ای اینگونه تورها در کشورمان کرده ایم بطوری که تقریبا می توانیم هر ماه یک تور بزرگ دور تایوان را با حدود 200 نفر شرکت کننده تدارک ببینیم این یعنی موفقیت .

اما این پایان کار نبود چون سازمان گردشگری تایوان با استفاده از مزیت تورهای ارزان قیمت نیز وارد عمل شد بطوری که اگر گردشگران ورودی به تایوان قصد سفر به این کشور را داشتند و می خواستند به صورت انفرادی یا خانوادگی سفر کنند می توانستند از تخفیف های ویژه ای بهرمند شوند و با رقمی معادل 45 دلار روزانه برای هر نفر از سفر خود به تایوان لذت ببرند رقمی که در واقع برای سفر به این کشور نزدیک به سفر بود. 

تیر خلاص به گردشگران دوچرخه سوار

شاید ایده برگزاری تورهای گردشگری دور کشورها با دوچرخه ایده تازه ای نیست و بسیاری از کشور مثل فرانسه ، ایتالیا و آمریکا یا حتی تایلند تا کنون بارها و بارها در این زمینه اقدام کرده و بسیار مشهور شده باشند اما ظاهرا در بسته پیشنهادی مسئولان تایوان نکته بسیار ظریفی ایجاد شده بود که می توان از آن به عنوان تیرخلاص به ذهن کردشگران دوچرخه سوار در این منطقه یاد کرد.

این ایده مبتکرانه زمانی به ذهن مسئولان رسید که در واقع صنعت دوچرخه سازی تایلوان به جایگاه اصلی خود رسیده و با توجه با پایه های محکمی که روی آن ساخته شده بود می توانست برای آینده خود برنامه ریزی کند درست در همین زمان مسئولان به فکر استفاده از امکانات و توانمندی تولید کنندگان یا صاحبان کارخانه ها افتادند .

در این طرح مسئولان تصمیم گرفتند علاوه بر تامین قطعات و دوچرخه های مورد نیاز برگزاری اینگونه تورها از تولید کنندگان به صورت حامیان مالی و اسپانسرها برای تبلیغ و معرفی توان تولیدی آن واحدهای تولیدی به دیگر نقاط جهان ایستگاه های استراحت را در نزدیکی کارخانه ها درنظر گرفته و بازدیدی هرچند کوتاه از مراحل تولید دوچرخه را در آن واحد تولیدی خاص تدارک ببینند. چون آنها معتقد بودند با توجه به پوشش رسانه ای و البته نوشته های خود گردشگران در دنیای مجازی ناخودآگاه این توان تولید و صنعت دوچرخه سازی تایوان است که به دیگر نقاط جهان مخابره می شود نه خاطرات گردشگران.

کانگ می سان (Kung mee sun) رئیس هیات مدیره یکی از تولید کنندگان دوچرخه در این کشور که از سال 2009 میلادی کارخانه خود را به عنوان دومین استراحت گاه گردشگران دوچرخه سوار به مسئولان گردشگری معرفی کرده است می گوید: پس از گذشت 4 سال از شرکت کارخانه ما در این برنامه مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که تاثیر مثبت حضور گردشگران در مراحل مختلف تولید فقط در روحیه کارکنان نیست بلکه باعث افزایش بهره وری و تولید آنها نیز می شود.

این صنعتگر می گوید: هنگامی که کارگران در مراحل مختلف تولید مورد توجه گردشگران قرار گرفته و با آنها عکس یادگاری می گیرند ناخودآگاه احساس مفید بودن  برایشان ایجاد می شود که همین امر باعث انگیزه تولید در آنها خواهد شداین درحالی است که به واسطه حضور مستمر گردشگران در محیط کارخانه همه ملزم به رعایت نکات ایمنی و نظافت در سراسر کارخانه خواهند بود که این موضوع هم باعث افزایش بهره وری و روحیه با نشاط در کل کارخانه است.

سان می گوید با توجه به نتیجه مثبتی که تا کنون به دست آورده ایم قصد ایجاد موزه ای از تولید اولیه کارخانه برای بازدید کنندگان داریم که امیدوارم بتوانیم با اینکار نه تنها یاد و نام تولیدات خودمان را جاودانه کنیم بلکه باعث افزایش کیفیت تولیدات ما نیز بشود چون تولیدات اولیه تا به امروز خودمان را همیشه مقابل چشمان داریم ومی توانیم ایرادها و نقایص آنها را برطرف کنیم .

 

 

 

 

روتیتر: نگاهی به اتاق فرمان استودیو موبایل از رادیو اقتصاد

تیتر: نیم ساعت با امواج تلفن همراه

تیتر: اینجا استودیو موبایل ؛ صدای ما را از رادیو اقتصاد می شنوید

نویسنده: شیدا رمزی

نزدیک به دو دهه است که امواجه تلفن همراه یا رو همسفر همه ما شده و به روایت آمار چیزی حدود 60 میلیون تلفن همراه هم اکنون در دست مشترکان اپراتورهای مختلف شبکه مخابراتی ایران همواره درحال جابه جایی هستند و به نوعی زندگی روزمره اکثر ما را به خود وابسته کرده اند.

اگر از مسایل فنی و خدمات اپراتورهای تلفن همراه بگذریم ؛ فراگیر شدن استفاده از این وسیله در کشورمان به گونه ای است که به گفته مقامات مسئول حجم مبادلات تجاری بازار گوشی تلفن همراه ایران به بیش از 120 میلیارد تومان رسیده و نمی توان به سادگی از کنار این حجم مبادلات عبور کرد چون این عدد  یعنی نقل و انتقالی گسترده و البته قابل تامل که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

این اظهار نظر مسئولان درباره حجم بالای تبادلات تجاری در بازار گوشی تلفن همراه سوژه ای شد برای تولید برنامه ای رادیویی در ذهن رضا عزتی تهیه کننده برنامه رادیویی «استودیو موبایل» که در روزهای زوج هر هفته به مدت سی دقیقه به صورت زنده روی موج اف ام ، ردیف 98 مگاهرتز پخش می شود.

تهیه کننده استودیو موبایل به قاب کوچک می گوید: اگر به اعداد و ارقام تجارت گوشی تلفن همراه و البته تعداد روبه رشد مصرف کنندگانش بنگریم درخواهیم یافت حقوق بسیار گسترده ای از مصرف کنندگان، تولید کنندگان و البته فعالان اقتصادی این صنف وجود دارد که باتوجه به خلاء های قانونی اگر رسانه ها دراین زمینه فعالیت مناسبی نداشته باشند بدون تردید زمینه رقابت و البته تجارت سالمی به وجود نخواهد آمد. به همین دلیل طرح استودیو موبایل را با مدیران شبکه تخصصی اقتصاد مطرح کردیم که مورد موافقت قرار گرفت و از هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری «استودیو موبایل» روی آنتن رفت.

وی با اشاره به روند روبه رشد پوشش تلفن همراه در کشورمان می افزاید: همانطور که می دانیم ورود موبایل به ایران در ابتدا کار در انحصار کامل دولت بود و زیاد بازار آزادش رونقی نداشت و کمتر کسی از این وسیله ارتباطی استفاده می کرد اما از زمانی که انحصار تلفن همراه از شرکت مخابران خارج شد و پای خصوصی ها به میان آمد شاهد ورود انواع و اقسام برندهای گوشی تلفن همراه به بازار بودن که بازار را با رشدی انفجاری تعجب زده کرد به همین دلیل شاهد وجود خلاء های بسیار زیادی در زمینه فرهنگ استفاده از این وسیله و البته قانون نیز هستیم که باید با همکاری مسئولان و رسانه ها مشترکان را به سرمنزل مقصود برسانیم.

به عقیده تهیه کننده استودیو موبایل اگرچه شرکت های ارایه دهنده سرویس تلفن همراه و البته نمایندگی های انحصاری برندهای مختلف و مجاز گوشی تلفن همراه در کشورمان همواره با استفاده از کارشناسان و البته سرویس های خدمات پس از فروش و مشاوران خود سعی در حفظ و رعایت حقوق مصرف کنندگان خود را دارند اما از آنجا که همه می دانیم هنوز فرهنگ استفاده از این وسیله کاملا با ایران یکی نشده است لازم بود رسانه در این زمینه فعالیت گسترده داشته باشد که با توجه بر فراگیر بودن رادیو در میان مخاطبان ما نیز فعالیت خودمان را آغاز کردیم و سعی کردیم علاوه بر فرهنگ سازی اقدام به توسعه آگاهی خریداران و مصرف کنندگان گوشی تلفن همراه کنیم.

عزتی درباره دلیل  انتخاب مدت زمان برنامه که سی دقیقه است می گوید: با کمی تحقیق و دقت در رفتار مصرف کنندگان و کاربران تلفن همراه بخصوص قشر جوان و نوجوان در می یافتیم این دو گروه که فعلا در جامعه مصرف کنندگان گوشی تلفن همراه بخش عمده ای را به خود اختصاص داده اند؛ زیاد پای گیرنده های رادیویی خود نمی مانند و دیگر وسایل ارتباط جمعی توجه آنها را بیشتر از رادیو به خود جلب می کنند به همین دلیل با درنظر گرفتن مخاطبان میانسال خودمان سعی کردیم این مدت را درنظر بگیریم تا علاوه جلب نظر مخاطبان بتوانیم آنها را همواره با موضوعات تازه ای همراه خود نگهداریم.

تهیه کننده استودیو موبایل معتقد است طلایی ترین زمان پخش این برنامه زنده نیز همان ساعت 11 صبح تا 11.30 دقیقه است چون در این زمان نه ذهن مخاطبان درگیر آغاز روز کاری یا تحصیلی تازه است و نه شنیدن این برنامه آنها را از زندگی روزانه دور می کند و می تواند بهترین تاثیرگذاری خود را برای مخاطبان داشته باشد هرچند اهمیت این زمان دربخش کارشناسان و البته مسئولان صنفی و دولتی دعوت شده به برنامه نیز خواهد بود انهم به این دلیل که در این زمان بیشتر آنها در دسترس هستند و می توان با آنها ارتباط برقرار کرد.

وی به اهمیت فرهنگ سازی در استفاده از این وسیله ارتباطی توسط رسانه ها اشاره می کند و می گوید اگر به انتخاب گوشی تلفن همراه برخی از کاربران این وسیله توجه داشته باشیم درمی یابیم هنوز در کشور ایران فاصله زیادی با استانداردهای بین المللی این موضوع فاصله داریم چون آمار نشان می دهد هر ایرانی بطور متوسط هر 15 ماه یکبار گوشی تلفن همراه خود را تعویض می کند در حالی که کاربران اروپایی این وسیله ارتباطی هر 18 ماه یکبار دست به این تغییر و تحول می زنند و از سوی دیگر  اتحادیه لوازم الکتریکی نیز اعلام کرده در ایران هر روز 30 هزار گوشی تلفن همراه فروخته می شود که بخش اعظم ان از راه قاچاق وارد کشور می شود و 85 درصد گوشی های بالای 700 هزار تومان در دست کسانی است که هیچ کاربری مفیدی از این وسیله نخواهند داشت و به جز ارسال پیامک کاری دیگری با آن ندارند.

بنابراین در طول سی دقیقه همراهی استودیو موبایل با مخاطبان نه تنها درباره فرهنگ مصرف وارد عمل شدیم بلکه درضمینه برندهای نیز اطلاعاتی مفید در اختیار کاربران قرار می دهیم تا علاوه برای هدایت اقتصادی سالم در این زمینه بتوانیم مصرف کنندگان این وسیله ارتباطی را به سرمنزل مقصود و البته رعایت حقوقشان برسانیم.

رضا حمیدی کارشناس مجری «استودیو موبایل» با اشاره به دنیای گسترده موبایل ، لوازم جانبی و حمایت از تولیدات داخلی می گوید: شاید زرق و برق دنیای گوشی تلفن همراه مانع از انتخاب صحیح بسیاری از کاربران شده درحالی که هدایت و البته مشاوره زنده از طریق امواج استودیو موبایل می تواند این موضوع را برای آنها برطرف کند.

حمیدی درباره حمایت از تولیدات داخلی نیز می گوید: علاوه بر فرهنگ سازی این برنامه نسبت به هدایت صحیح خریداران به انتخاب درست برای حمایت از تولیدات داخلی با انجمن های صنفی و اتحادیه های صنف مورد نظر درکنار تولید کنندگان ارتباط مناسبی داریم و با توجه به توانمندی های وطنی در این زمینه گام برداشته ایم و  با معرفی برندهای تقلبی و معضلات موجود درباره برخی از تولیدات خارجی نظر مصرف کنندگان را به تولیدات با کیفیت داخلی هدایت می کنیم تا شاید خواسته هایشان را در این تولیدات یافته و اقدام به خرید نمایند ؛ تا با اینکار علاوه رونق اقتصادی صنایع داخلی بتوانیم زمینه حضور گسترده تر برندهای ایرانی را در بازار گوشی تلفن همراه فراهم کنیم.

کارشناس مجری استودیو موبایل به حقوق مصرفکنندگان در این بازار گسترده اشاره می کند و می افزاید: یکی از مهمترین عوامل موثر در رونق بازار گسترده گوشی تلفن همراه خدمات پس از فروش این وسیله است و از آنجا که به گفته مقام های مسئول بخش عمده ای از محصولات موجود بازار تلفن همراه ایران از طریق غیر قانونی وارد کشور شده این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت تا مصرف کنندگان نسبت به حقوق خود و نحوه ارایه خدمات پس از فروش محصول مورد نظرشان آگاهی داشته باشند که استودیوسفر با استفاده از مسئولان صنفی و البته کارشناسان خبره در این زمینه  اقدام کرده و در زمینه حفظ حقوق مصرف کنندگان در این بازار رنگارنگ گام برداشته است.

وی حضور قابل ملاحظه صنف مربوطه در برنامه استودیو موبایل  را قابل توجه می داند و می گوید: با کمک کارشناسان و دست اندرکاران این صنف قصد داریم تا زمینه سودجویی برخی را به حداقل برسانم و اطمینان که لازمه رقابتی سالم در صنف یادشده است را به آنها هدیه دهیم تا در نهایت مصرف کنندگان بتوانند در محیطی امن تر و البته قابل اعتماد تر دست به جیب شده و خرید کنند.

از سوی دیگر رضا عزتی تهیه کننده استودیو موبایل درباره خدمات پس از فروش و حقوق مصرف کنندگان می گوید: این برنامه به دعوت از مشاوران و کارشناسان خدمات پس از فروش شرکت های معتبر و البته مجاز در زمینه گوشی تلفن همراه سعی دارد خلاء های قانونی موجود را به مسئولان قانونگذار یاداوری کند تا بتوانیم با اصلاح قوانین زمینه حمایت بیشتر از تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی را فراهم کنیم.

این درحالی است که حال و هوای پرنشاط سی دقیقه ای استودیو موبایل همانند بازارش پرتب و تاب است آنهم به دلیل حضور نوید نوروزی گوینده این برنامه زنده رادیویی که با شور و نشاط خود سعی در القای جنب و جوش بازار واقعی گوشی تلفن همراه به مصرف کنندگان را دارد و به آنها تغییرات لحظه ای را یادآوری می کند .

نوروزی درباره چگونگی همراه کردن مخاطبان با سوژه های استودیو موبایل می گوید: مخاطبان می دانند این برنامه از سه بخش عمده تشکیل شده که اول مربوط به فعالان صنفی و دوم درباره مصرف کنندگان و بخش سوم درباره تازه های موبایل است  اما به عقیده من جذاب ترین بخش برای مصرف کنندگان همین بخش سوم است که باید آن را با شور و هیجان خاصی به شنوندگان ارایه شود تا بتوانیم تحولات بازار را به روشنی برایشان بازگو نماییم آنهم فقط از طریق امواج صوتی بدون تصویر.

گوینده استودیو موبایل به هنر صدابرداران این برنامه زنده رادیویی اشاره می کند و می افزاید: جای تردید نیست این صدابرداران برنامه های زنده رادیویی هستند که می توانند با تجربه خود تمام تلاش گوینده و تهیه کننده را دقیق و صحیح به گوش مخاطبان برسانند چون اگر لحظه اشتباه کنند ریتم برنامه از بین خواهد رفت و دیگر نمی توانیم شاهد تاثیر واقعی برنامه برای مخاطبان باشیم.

نوید نوروزی در پایان می گوید: یکی از امتیازات اصلی این برنامه حمایت از تولیدات داخلی کشورمان در این زمینه است آنهم با برگزاری مسابقاتی هفتگی که جوایز آن برای برنده از میان تولیدات داخلی ایران درنظر گرفته شده است هرچند به دلیل مشارکتی بودن برنامه گاهی بخش خصوصی از برندهای معتبر به عنوان جایزه استفاده می کند اما سیاست اصلی استودیو مبایل اهدا جوایزی ایرانی به شنودگان وطنی است آنهم برای معرفی توانمندی های کشورمان در صنعت تولید گوشی تلفن همراه .

 

 

 

5 مجموعه دار برتر سال 2012 میلادی

ترجمه : شیدا رمزی

منبع : business insider

هرچند اطلاع از دارایی  و ثروت مجموعه داران داخلی و خارجی کار دشواری است و با توجه به راز ورمزهای موجود زندگی آنها نمی توان دقیقا از دودوتا چهارتای زندگی آنها مطلع شد اما در گزارشی مربوط به سال 2012 اسامی 10 مجموعه دار هنری برتر جهان با مختصری از اطلاعاتشان منتشر شده است که مطالعه آن برای علاقمندان خالی از لطف نیست.

1.      هلن و برنارد ارنات  Helen &Bernard Arnault

معروف ترین زوج کلسیونر منتخب سال 2012 میلادی از سوی موسسه LVMH در جهان هستند که با مجموعه ای معادل 41 میلیارد دلار در زمینه قطعات موسیقی و آثار هنری به شهرت رسیده اند . این درحالی است که  هلن آرنات که خود نوازنده پیانوست در زمینه جمع آوری این کلسیون موثر بوده به صورتی که در سال 2003 کاملترین مجموعه از آثار هنری مور ، اندن رائول، پیکاسو را در اختیار داشتند .

2.      دبرا و لئون بلک Debra & Leon Black

لئون بلک به عنوان مدیر شرکت تجاری آپولو گلوبال فعالیت تجاری خود را ادامه می دهد و همسرش دبرا نیز یکی از طراحان و سازندان خیابان برادوی  است ارزش مجموعه این دو حدود 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است . در سال 2005 میلادی این دو مجموعه دار تنها برای تصاحب تابلو معروف پرنده در آسمان 27 میلیون دلار هزینه کردند که در تاریخ خود به عنوان گرانترین معامله بود . لئون که به عنوان یکی از اعضای هیات امنای موزه هنر معاصر است صرفا برای ساخت یک مرکز هنری در این مجموعه حدود 48 میلیون دلار هزینه کرده است.

3.      ادی و الی  براد Edtthe L. & Broad

مجموعه داران براد در واقع صاحبان شرکت سان آمریکا هستند که میزان دارایی آنها براساس گزارش ها 2 میلیارد دلار برآورد شده است این مجموعه داران مشهور بین المللی در سال 2011 میلادی با برای تجهیز و توسعه موزه لس آنجلس همکاری گسترده ای داشتند و بخشی از زمین شخصی خود را نیز در این مورد به موزه اهداء کردند.

خانواده براد دارای 200 اثر هنری از جف کونز، جاسپر جون، اندی رائول و .. را در اختیار دارند که به اعتقاد برخی کارشناسان هنری نمی توان قیمت دقیقی برای این مجموعه تعیین کرد .

4.      پیر چن Pierre Chen

پیر  چن یکی از مجموعه داران معتبر تایوانی و صاحب کمپانی یاگئو در این کشور است .  چن به دلیل مجموعه بی نظیر مدرن و پست مدرن خود در زمینه آثار هنری به شهرت رسیده است . این مجموعه دار مشهور جهانی کارش را از سال 1990 آغاز کرده است و در سال 2008 میلادی 8/3 میلیون دلار برای خرید یک تابلوی نقاشی از لویسین فروید  به فرانسیس بیکن پرداخت که در زمان خود رکودی بی سابقه در این زمینه بود .

این مجموعه دار تایوانی آثاری از اندی رائول و بسیاری از هنرمندان مشهور چین و تایوان را مثل سی تیومبلی در اختیار دارد .

5.      الکساندرا و استیون کوئن Alexandra & Steven Cogen

خانواده کوئن که به عنوان یکی از مشهورترین کلکسیونرهای آثار هنری از سوی موسسه SAC به دنیای کلکسیونها معرفی شده اند با مجموعه ای معادل 3/9 میلیارد دلار جایگاه مطمئنی برای خود در این زمینه دست و پا کرده اند . این خانواده به دلیل سرمایه گذاری های بسیار گسترده خود برای تصاحب آثار هنرمندان مشهور و بزرگ جهان انجام داده اند به شهرت رسیده اند و در دنیای کلکسیونرها از شهرت خاصی برخوردارند.

این خانواده کلکسیونر در سال 2009 میلادی با پرداخت 5/137 میلیون دلار برای خرید یک تابلوی هنری معروف مربوط به دوران قبل جنگ جهانی اول در سطح بین المللی مطرح شد و همواره به عنوان مهمان ویژه افتتاحیه نمایشگاه هنر بازل در سوئیس در این نمایشگاه شرکت داشته است. البته نباید فراموش کرد که نام این مجموعه دار معتبر بین المللی برای خرید 120 میلیون دلاری یکی از آثار مونه نیز دوباره سر زبان ها افتاد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد .

 

 

 

 

عمران و پیشرفت روی موج رادیو اقتصاد

 

بدون تردید رشد و توسعه اقتصادی یا همان عمران و پیشرفت خودمان در هر کشور نیازمند بررسی و کارشناسی افراد متخصص و حمایت رسانه‌ها در ابعاد گسترده‌ای است که در این زمینه ارتباط این توسعه با دغدغه‌های مردم می‌تواند روشنگر راهی به سمت پیشرفت باشد و چاره کار حضور و مشارکت رسانه‌ها در این زمینه برای حمایت از تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران عمران و آبادی ممالک و  ارتباط هرچه بیشتر آنها با مخاطبان اصلی این گروه یعنی مردم است. از این رو رادیو اقتصاد هم با توجه به رویکرد اصلی خود در این زمینه گام برداشته و برنامه‌ای از گروه اقتصاد و اطلاع‌رسانی را به نام عمران و پیشرفت را روی آنتن برده است.

این برنامه تولیدی که هر هفته روزهای سه‌شنبه از ساعت 21 تا 22 روی موج اف ام فرکانس 98 پخش می‌شود با توجه به سوژه‌های مناسبش که هر کدام به نوع خود جزو دغدغه‌های اصلی مردم در مسیر زندگی بوده اند، از چهارسال پیش تاکنون توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند، هرچند سوژه‌های انتخابی این برنامه می‌تواند روند صعودی مخاطبانش را همچنان رو به جلو هدایت کند چون دغدغه های اقتصادی مردم یعنی مخاطبان اصلی این برنامه همواره روبه نو شدن است و هیچ وقت انتهایی به خود نخواهد دید.

مهدی حسن‌زاده، مدیر گروه اقتصاد و اطلاع‌رسانی رادیو اقتصاد درباره این برنامه که حدود 4 سال پیش پخش آن از طریق رادیو تخصصی اقتصاد آغاز شده است می‌گوید: با توجه به رویکرد رسانه‌ای رادیو تخصصی اقتصاد و با بررسی‌های انجام شده از سوی همکارانم، جای خالی برنامه‌ای که از دغدغه‌های اقتصادی مردم بگوید، احساس شد ؛ از این رو با دسته‌بندی آنها به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌ای با نام عمران و پیشرفت که بتواند ارتباطی نزدیک میان فعالان ، مسئولان و مصرف کنندگان خدمات آنها یعنی عامه مردم برقرار کنند را در این رادیو تخصصی تولید پخش کنیم.

 به این ترتیب با عوامل برنامه دست به کار شدیم و عمران و پیشرفت را ابتدا به صورت زنده روی آنتن این رادیو بردیم و به بررسی مسائل و دغدغه‌های اقتصادی مردم در از طریق این برنامه پرداختیم که بیشتر هدف طرح و بررسی و اطلاع‌رسانی درباره این مسائل با حضور کارشناسان و مسئولان داشتیم، به عنوان مثال مواردی مثل زمین‌لرزه، مسکن، محیط‌زیست و مواردی از این دست را بررسی و درباره آنها برنامه پخش کرده‌ایم. این روند با توجه به نامحدود بودن موارد اقتصادی و ارتباط آن با زندگی مردم تاکنون هم ادامه یافته و دائم در حال پربارتر شدن است؛ هرچند گاهی اوقات متناسب با موضوع و نیازهای جامعه، سعی در تغییر روند آن کرده‌ایم، اما همچنان به این مهم یعنی دغدغه‌های اقتصادی مردم و ارتباط آن با پیشرفت اقتصادی آنها خواهیم پرداخت. حالا یا درباره سفره اقتصادی خانواده‌هاست یا این‌که درباره توسعه پایدار یا زندگی روزمره آنهاست.

وی در ادامه می‌افزاید: به طور کلی موضوع هدف عمران و پیشرفت این نیست که یا به اقتصاد خرد بپردازد یا این‌که به دنبال مسائل کلان اقتصادی باشد؛ بلکه هدف اصلی و طرح برنامه بر این مبناست که به دنبال ارتباط اقتصاد و عمران هستیم که در این زمینه می‌توانیم زندگی روزانه مردم را هم در نظر بگیریم، بنابراین هم می‌توانیم اقتصاد خرد و هم اقتصاد کلان را متناسب با موضوع برنامه بررسی کنیم و در این زمینه سعی می‌کنیم مخاطبان عام یعنی توده مردم و دغدغه‌‌های اقتصادی آنها در این زمینه را بررسی کنیم، چون رویکرد رادیو اقتصاد صرفا به قشری خاص از جامعه نیست؛ بلکه علاوه بر این‌‌که کارآفرینان و صاحبان سرمایه را مدنظر داریم، به افراد عادی و قشر عمومی مردم جامعه هم توجه خواهیم داشت.

مدیر گروه اقتصاد و اطلاع رسانی رادیو اقتصاد درباره تغییر نحوه پخش این برنامه از برنامه ای زنده به تولیدی نیز می گوید: همانطور که می‌دانید عمران و پیشرفت در ساعت 21 تا 22 سه شنبه شب‌ها روی آنتن رادیو اقتصاد می‌رفت و از آنجا که برنامه با حضور کارشناسان و مسئولان بخش دولتی و خصوصی قرار بود برگزار شود هماهنگی حضور این مسئولان و کارشناسان در برنامه در این ساعت از روز کمی دشوار بود چون با توجه به مشغله کاری آنها معمولا نمی‌توانستند دربرنامه حاضر باشند و بیشتر اوقات مجبور بودم به صورت تلفنی از نظرات آنها استفاده کنیم به همین دلیل از اوایل سال جاری تصمیم براین شد که برنامه به صورت تولیدی روی آنتن رادیو اقتصاد پخش شود تا در ساعات اداری بتوانیم از نظرات و تخصص کارشناسان و همچنین مسئولان دولتی در برنامه استفاده کنیم و آنها را در زمان مقرر در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.

این در حالی است که سیدمیثم کطائیان، تهیه‌کننده و سردبیر این برنامه که حدود یک سال است مسئولیت تهیه عمران و پیشرفت را برعهده دارد درباره ساعت پخش آن به قاب کوچک می‌گوید: همانطور که قبلا نیز اشاره شده هدف اصلی برنامه عمران و پیشرفت بیان کردن دغدغه‌های مردم و بررسی آنها با کارشناسان و مسئولان دولتی یا بخش خصوصی مرتبط با آن معضل است بنابراین نمی‌توان اینگونه برنامه را در هیاهو و شلوغی روزانه در اختیار مخاطبان قرار داد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که با مخاطبان با آسودگی خاطر بحث‌های برنامه را دنبال کنند که با توجه به کارشناسی‌های انجام شده ساعات اولیه شب بهترین زمان برای رسیدن به این منظور بود .

این تهیه کننده صدای جمهوری اسلامی ایران در ادامه می افزاید: به طور کلی عمران و پیشرفت برنامه‌ای گفت‌وگومحور است که علاوه بر چالشی بودن هرگز قصد ندارد در موضوعات مطرح شده حساسیت خاصی ایجاد کرده و مانع از بررسی کارشناسانه آنها شود، بنابراین سعی شده بدون این‌که خطوط قرمز در موارد اقتصادی را  رد کنیم، یا اصطلاحا آنها را سیاسی کنیم، به بررسی کارشناسانه آنها خواهیم پرداخت تا نتیجه گرفته و راهکاری مناسب برای مخاطبان ارائه کنیم.

وی در این زمینه تصریح می‌کند: سوژه‌هایی مثل محیط‌زیست و توسعه پایدار، مسکن، زلزله و ده‌ها موارد دیگر که طی برنامه رسیدگی شده، این رویه را نشان داده و همین موضوع باعث مشارکت حداکثری مخاطبان با عمران و پیشرفت شده است و همواره سعی کرده‌ایم درباره دغدغه‌های مردم پاسخ بگوییم.

کطائیان درباره نحوه انتخاب سوژه‌های برنامه عمران و پیشرفت به قاب کوچک می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید این برنامه به صورت تولیدی روی آنتن می‌رود، بنابراین با توجه به ارتباط گسترده مخاطبان از طریق پیامک 300003637 ارسال می‌کنند سوژه‌ها را انتخاب می‌کنیم و با توجه به اهمیت و گسترده بودن پرسش‌ها درباره آنها کارشناسان را دعوت می‌کنیم و به تناسب برنامه‌سازی می‌کنیم، به عنوان مثال دو یا سه یا حتی پنج برنامه تولید و پخش می‌شود تا تمام پرسش‌ها و دغدغه‌های شنوندگان را پاسخ بگویم.

این‌ تهیه‌کننده رادیو پرطرفدارترین برنامه در عمران و پیشرفت را درباره مسکن به خصوص مسکن مهر عنوان می‌کند و می‌گوید: همه می‌دانیم سرپناه و مسکن، اصلی‌ترین دغدغه مردم است. پس جای تعجب نیست که پرمخاطب‌ترین سوژه برنامه‌ای با محوریت مشکلات و معضلات مسکن باشد، به همین دلیل برنامه‌های مختلفی درباره مسکن و مسکن مهر داشتیم که می‌توانم در این زمینه به حضور انبوهسازان یا مدیران عامل شهر پرند و پردیس در این برنامه اشاره کنم که بازتاب گسترده‌ای هم در این‌باره داشتیم.

وی درباره چگونگی پاسخگویی مسئولان و کارشناسان به پرسش‌های مخاطبان نیز می‌گوید: با توجه به این‌که برنامه به صورت تولیدی پخش می‌شود و امکان ارتباط مستقیم مخاطبان با کارشناسان نیست، بنده با درنظرگرفتن پیامک‌های ارسالی از سوی مخاطبان سعی می‌کنم با این افراد تماس بگیرم و کامل درباره مشکل و معضل پرس و جو کنم و پس از آن، موضوع برنامه را به این پرسش‌ها اختصاص می‌دهم و با دعوت از مسئولان و کارشناسان به برنامه پرسش‌ها و راهکارهای موردنظر مخاطبان را برای آنها ارائه می‌کنیم اما در مواردی با استفاده از وب سایت رسمی و ارتباطات روابط عمومی شبکه برخی از سوژه‌های خاص مورد نظرمان را یکی دو هفته قبل به اطلاع مخاطبان می‌رسانیم تا آنها با ارسال پیامک سئوالات خود را برای ما ارسال کرده و در موعد مقرر به آنها رسیدگی کنیم.

این‌ تهیه‌کننده رادیو اقتصاد با اشاره به کم بودن همکاری برخی مسئولان در مواردی همچون مسکن یا سهام عدالت می‌افزاید: هرچند مدیر گروه اقتصاد و اطلاع‌رسانی، مهدی حسن‌زاده در این زمینه همکاری گسترده‌ای با ما دارد و از تمام ارتباطات خود برای دعوت مسئولان به برنامه استفاده می‌کند، اما باز هم در برخی موارد شاهد حضور نیافتن یا پاسخگو نبودن مسئولان هستیم و صرفا می‌توانیم از حضور کارشناسان استفاده کنیم که این موضوع زیاد برای مخاطبان خوشایند نیست و آنها به دنبال دریافت نظرات مسئولان دولتی در اینگونه موارد هستند چون اظهار نظر کارشناسان همیشه دردسترس آنهاست .

این در حالی است که کطائیان با اشاره به سابقه یک ساله خود در این برنامه به عنوان سردبیر می‌گوید: طی این مدت سعی کردم از صراحت برنامه کاسته نشود؛ به طوری که حتی در برخی موارد انتقادها یا واقعیاتی درباره سوژه‌های برنامه را مستقیم و بدون هیچ سانسوری روی آنتن برده‌ام که گاهی اوقات باعث تشویق مخاطبان نیز شده است، چون به عقیده من صراحت در این‌گونه برنامه‌هاست که می‌تواند مخاطبان را به مشارکت وادارد و در نهایت به حضور مسئولان کمک کند.

تهیه‌کننده و سردبیر عمران و پیشرفت در پایان به حضور کارشناسان در این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که عمران و پیشرفت قصد داشته از ابتدا به دغدغه‌های اقتصادی مردم بپردازد، می‌بایست از کارشناسان مسلط به اوضاع استفاده کند که در این زمینه سعی کردیم از ارتباطات گسترده شبکه رادیو اقتصاد و خودم استفاده کنم، به طوری که در برنامه‌های مرتبط از حضور استادانی مثل دکتر هاشمی‌ طباطبایی مدیر استراتژیک زلزله ایران، آقای دکتر سعید صالحی عضوی هیات علمی دانشگاه اراک یا خانم دکتر مرجان خان‌محمدی کارشناس میراث فرهنگی و دیگر دوستان استفاده کرده‌ایم و تاکنون به کمک این استادان توانسته‌ایم ریزه‌کاری‌های مهمی از سوژه‌ها را بررسی کنیم و در نهایت نتیجه‌گیری کنیم.

از سوی دیگر مریم عابدی،‌ گوینده برنامه عمران و پیشرفت که از رادیو اقتصاد پخش می‌شود درباره روند تولید این برنامه به قاب کوچک می‌گوید: این برنامه از آنجا که به صورت مستقیم با دغدغه‌های مردم ارتباط دارد، طیف گسترده ای مردم را دربر گرفته و به همین دلیل باید در طول تولید برنامه به گونه‌ای عمل کنیم که مخاطبان از هر قشری که باشند، همراه برنامه بوده و از شنیدن آن خسته نشوند که این مهم با ساده کردن دیالوگ‌های رد و بدل شده میان من و کارشناسان یا مسئولان میسر است و همواره در این زمینه تلاش می‌کنم و هرزمان که احساس کنم بحث کاملا تخصصی شده یا کلمات و جملاتی اینگونه در طول برنامه گفته شده با استفاده از تکنیک‌هایی که در اختیار داریم این جملات را کاملا ساده در اختیار مخاطبان عام برنامه قرار می‌دهم.

عابدی به استفاده از تکنیک‌های گویندگی در این برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید گویندگان رادیو برای ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبان خود مجبور هستند با استفاده از برخی روش‌ها و با اصطلاح‌ تکنیک‌ها از یکنواختی و خسته‌کننده بودن برنامه جلوگیری کنند که این برنامه هم خارج از آن نیست و باید متناسب با سوژه‌هایش عمل کرد؛ هرچند این برنامه در کل چالشی نیست،‌ اما متناسب با سوژه‌های انتخاب شده از سوی سردبیر برنامه گاهی اوقات لازم است برنامه به نوعی اجرا شود که حس چالشی بودن به شنونده‌ها القا شده و آنها را وادار به عکس‌العمل کند تا از این طریق مشارکت بیشتری از آنها در عمران و پیشرفت داشته باشیم.

این گوینده رادیو به آیتم‌های کوتاه در برنامه با توجه به ساعت پخش برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید:  ساعت برنامه عمران و پیشرفت تقریبا اوایل شب انتخاب شده و با توجه به این موضوع نمی‌توانیم در طول برنامه متکلم وحده باشیم به همین دلیل سعی می‌کنم با هماهنگی سردبیر برنامه بحث را به گونه ای مدیریت کنم که تقریبا دو یا سه دقیقه از هر یک از کارشناسان حاضر در برنامه نظر داشته باشیم با این روش و استفاده از تغییر ایجاد در صدای سخنگو می‌توانم همواره توجه مخاطبان را به سوژه و البته برنامه حفظ کنم.

کیفیت وزیبایی خوابی خوشی برای شما به ارمغان خواهد آورد

اما و اگر های انتخاب روتختی مناسب

نویسنده : عماد عزتی

همانطور که می دانید تقریبا یک سوم از عمرمان را خواب هستیم و اگر به سلامتی خود اهمیت می دهیم باید درباره کیفیت آن حسابی سختگیر باشیم چون همین یک سوم تضمین کننده سلامتی و البته بهره وری روزها و باقی ایام است که این امر مهیا نمی شود مگر با انتخاب مناسب درباره کالای خواب.

اما بد نیست بدانیم این امر یعنی خواب خوش صرفا با انتخاب بهترین کالای خواب تضمین نمی شود چون باید به زیبایی و تزئین اتاق خواب خود نیز دقت کنیم و کل عوامل را برای خوابی راحت تدارک ببینیم. بنابراین در این زمینه یعنی خوابی راحت پس از یک روز پرمشغله  نه تنها باید به کیفیت کالای خواب توجه داشته باشیم بلکه زیبایی اتاق خواب را  نیز باید مدنظر بگیریم.

همه می دانیم کالای خواب به بخش های مختلفی تقسیم بندی شده است که روتختی به عنوان تکمیل کننده آنهاست یا به عبارت دیگر پس از انتخاب تخت، تشک، ملحفه و بالش وظیفه تکمیل کار برعهده روتختی است که نه تنها باید به کیفیت و بهداشتی بودنش توجه داشته باشیم بلکه باید زیبایی آن را هم خوب زیر ذره بین بگذاریم تا محیطی مناسب برای خوابی خوش به خودمان هدیده داده باشیم . از این برو دانستن نکاتی هرچند ساده برای بهترین و اقتصادی ترین انتخاب در این زمینه امری ضروری است تا یک سوم عمرمان را در بهترین شرایط سپری کنیم.

1.      بودجه ای در نظر بگیرید

با توجه به تنوع موجود بازار در این زمینه و البته ورود محصولات گوناگون خارجی در کنار تولیدات داخلی انتخاب روتختی مناسب کاری دشوار به نظر می رسد و نیازمند صبر و حوصله فراوان خریداران است اما مهمترین موضوع در این زمینه انتخاب بهترین ترین روتختی متناسب با نیازهای ماست چون هنگام مراجعه به مراکز خرید ممکن است با توجه به تنوع بازار انتخابی نامتناسب با بودجه خانواده برایمان دردسر ساز خواهد شد.

 بنابراین بهترین کار این است که قبل از خروج از منزل بودجه ای برای این کار درنظر بگیریم تا بتوانیم در محدوده کمتری از محصولات موجود بازار انتخاب آسان و  مناسب داشته باشیم.

2.      سایز و مدل تخت خواب اهمیتی ویژه

همانطور که می دانید تخت خواب به عنوان پایه اصلی کالای خواب دارای سایز و مدل های گوناگونی است که می توان آن را به دو گروه کلاسیک یا فانتزی تقسیم بندی کرد بنابراین مهمترین نکته برای انتخاب مناسب ترین روتختی توجه به مدل و جنس تخت خوابمان است بطوری که هرگز نمی توانیم برای یک تخت خواب کلاسیک با چوب تراش دار روتختی فانتزی استفاده کنیم همانطور که نمی توانیم برای تخت دونفره از روتختی با سایر یک نفره استفاده کنیم .

پس همانطور که برای انتخاب تشک و تخت خواب به سایز آن توجه ویژه داشتیم باید در انتخاب روتختی نیز خوب در مورد سایز و اندازه آن نیز توجه داشته باشیم.

فراموش نکنید که اگر تختخواب شما از مدل های کلاسیک چوبی با تزئینات یا خراطی شده است هرگز نباید روتختی بطور کامل از اطراف یا همان لبه های تخت آویزان باشد چون تمام زیبایی تخت پوشیده خواهد شد اما اگراز باکس های معروف محصولات خوشخواب استفاده می کنید و خبری از نقش ونگار بدنه تخت نیست باید مدلی را انتخاب کنید که کاملا دیواره های باکس تخت خواب شما را بپوشاند چون در این حالت زیبایی فقط برعهده روتختی است.

3.      تابستانی یا زمستانی ؟

یکی از وظایف اصلی روتختی تکمیل کننده زیبایی و دکوراسیون اتاق خواب است بنابراین باید در این زمینه نیز خوب دقت کنیم به همین دلیل در انتخاب روتختی باید تناسب این وسیله را با دیگر لوازم خواب و رنگ بندی اتاق را درنظر بگیریم هرچند نوع و بافت و طراحی  آن نیز باید متناسب با فصول مختلف سال باشد به عنوان مثال روتختی نازک و کتان با رنگ سرد می تواند نمادی از فصول گرم سال باشد و روتختی های زخیم با رنگ گرم آیینه ای از سرمای زمستان.

4.      داخلی یا خارجی مسئله این است؟

همانند دیگر منسوجات بازار روتختی کشورمان نیز به سه بخش عمده تقسیم بندی شده است که به ترتیب عبارتند از محصولات وطنی ، چینی و ترک این درحالی است که تنوع و کیفیت بیشتر در اختیار محصولات ترکیه است با وجود اینکه برخی برندهای معروف کشورمان از گذشته های دور خوابی خوش برای ما و دیگران فراهم کرده بودند بنابراین می توانید متناسب با بودجه خودتان در میان این سه گروه انتخاب داشته باشید اما محصولات ترکیه هم اکنون یکه تاز میدان شده و با تنوع و رنگ بندی متفاوت از رقبای چینی خود نظر خیلی از مشتریان را به خود جلب کرده اند.

5.      نوع بافت و تراکم را خوب زیر نظر داشته باشید

شاید فکر کنید تراکم صرفا برای انتخاب انواع فرش دستباف یا ماشینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما بد نیست بدانید نوع بافت وتراکم پارچه برای تهیه روتختی مناسب نیز دارای اهمیت است و باید خوب به آن دقت داشته باشید . بطور کلی پارچه هایی که تارو پودهایشان کمتر از 200 عدد در یک سانتی متر مربع باشند از استحکام مناسبی برخوردار نیستند و اگر دنبال جنس لطیف تر و محکم تر هستید باید از 250 به بالا دنبال آنها باشید . برای اطلاع از تعداد تار و پود پارچه روتختی می توانید به برچسب های مخصوصی که به یکی از گوشه های آن دوخته شده مراجعه کنید یا اینکه روی بسته بندی آن را مطالعه کنید چون اطلاعات کاملی درباره محصول مورد نظر شما در این بخش منعکس شده است.

6.      هزینه شستشو را خوب درنظر داشته باشید

همانطور که می دانید روتختی همانند دیگر منسوجات پس از مدتی نیازمند شستشو است و باید برای نظافت آن اقدام کنیم اما برخی از این روتختی ها با توجه به جنس و نوع دوختشان صرفا باید در خشکشویی شسته شده و نمی توان آنها در منزل شست که این مستلزم هزینه ای معادل 30 تا 40 هزار تومان است البته اگر سنگدوزی شده نباشند بنابراین بد نیست که به علامت قابلیت شستشو در منزل این محصولات خوب دقت کنیم .

7.      به محصولات ضد آلژیک نیم نگاهی داشته باشید

استفاده از الیاف مصنوعی یا رنگ های متفاوت در برخی از محصولات کالای خواب می تواند باعث ایجاد آلرژی برای افراد باشد مثلا گروهی به الیاف پشمی آلژی دارند و این الیاف باعث ایجاد تنگی نفس برایشان خواهدشد یا اینکه مواد شیمیایی الیاف پلی استر می تواندباعث بروز مشکلات پوستی برای آنها باشد .

به همین دلیل تولید کنندگان معتبر سعی می کنند در این زمینه دقت مناسبی داشته باشند وبا استفاده از رنگ های استاندارد و البته مواد اولیه غیر مضر برای سلامت مصرف کننده محصولات خود را روانه بازار مصرف کنند اما به هرحال نباید در این زمینه بی تفاوت باشیم و باید نسبت به انتخاب خود دقتی کافی داشته باشیم که برای رسیدن به این مقصود می توانیم علاوه بر مطالعه کاتالوگ یا برچسب روی بسته بندی محصولات صرفا از محصولات معتبر استفاده کنیم .

8.تزئیناتی دردسرساز

اگرچه انتخاب روتختی با سنگ های تزئینی یا پارچه های رنگارنگ می تواند تکمیل کننده زیبایی و جلال اتاق خواب ما باشد اما فراموش نکنید پس از مدتی شما نیازمند شستشوی این وسیله خواهید بود و باید در این زمینه اقدام کنید اینجاست که این تزئینات زیبا می تواند به دردسری بزرگ برای شما تبدیل شده و اسباب ناراحتی و نگرانی شما را به جای خوابی خوش فراهم نکند بنابراین قبل از پرداخت صورتحساب به این موضوع خوب دقت کنید چون گاهی اوقات تزئینات اضافی نمی تواند مایع افتخار و زیبایی باشد بلکه اسباب دردسر خواهد شد.

9.جنس های محبوب بازار

بطور کلی هم اکنون روتختی هایی با جنس کتان بیشترین استقبال را از سوی خریداران به خود اختصاص داده اند اما آنهایی که به دنبال مدل های خاص و کلاسک هستند به محصولاتی با ساتن یا الیاف ابریشمی گرایش داشته هزینه بالاتری می پردازند اما با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان معمولا روتختی های زخیم با الیاف کتان مورد استقبال خریداران قرار می گیرد و بازار مملو از این اجناس خواهد بود

معامله ای برد برد برای علاقمندان

گزارش فرصت امروز از رشد کلسیون داری و تجارت پنهان پشت پرده آن

نویسنده: عماد عزتی

 

بدون تردید همه ما در جعبه خاطرات دوران کودکی یا حال حاضر تجربه جمع آوری برخی اجناس مثل تمبر، سکه و اسکناس یا هرچیز دیگری را داشته باشیم اما گروه کثیری از ما پس مدت کوتاهی همه چیز را به دست خاطره ها سپرده و آن را فراموش کرده ایم  درحالی که هستند افرادی که در این زمینه با نگرشی کاملا متفاوت راه جمع آوری را ادامه داده و پس از مدتی دارای کلکسیونی از اشیاء و لوازمی خاص می شوند.

هرچند اکثرا این افراد صرفا از روی علاقه به جمع آوری برخی اجناس یا اشیاء می کنند اما امروز که دودوتا چهارتای اقتصادی در هر زمینه ای وارد شد کلسیون داری نیز اقتصادی مخصوص به خود دارد و برخی در این زمینه فعالیت های منحصر به فردی انجام می دهد به صورتی که براساس برخی گزارش ها سالانه میلیاردها دلار در این زمینه جابجا شده و تجارت های گوناگونی برای خرید و فروش کلسیون های مختلف هزینه می شود.

این درحالی است که بسیاری از ما هنوز در فکر یافتن سرمایه ای افسانه ای برای جمع آوری مجموعه هایی از آثار هنری فاخر با میلیاردها دلار قیمت هستم اما واقعیت پشت پرده این تجارت بسیار زیبا و پردرآمد بیانگر آن است که نه تنها کلسیون داری روبه رشد است بلکه دلالی برای خرید و فروش در این زمینه نیز رشدی غیر قابل تصور داشته است.

پیشینه تجارت مجموعه ها

ارزش کلسیون های مختلف از نظر مالی بر هیچ کس پوشیده نیست و علاقه به تصاحب برخی از انها در میان افراد ثروتمند نیز عاملی برای اثبات آن همین امر در زمان جنگ جهانی اول و دوم بوده بصورتی که خرید و فروش آثار تاریخی – هنری سوژه ای برای ارتش آلمان بود تا با غارت و تصاحب غیر قانونی اموال تاریخی و کلسیون های مختلف در کشورها آنها را در بازار سیاهی که خود راه انداخته بود ، به فروش برساند .

براساس برخی گزارش ها در این دوره نه تنها مبلغ بسیار کلانی بین خریداران و فروشنده اشیاء برای تامین هزینه های جنگ رد وبدل شد بلکه در این میان برخی اثار هنری فاخر و بی همتا برای همیشه از نظرها پنهان شدند. هرچند برخی آثار فروخته شده پس از پایان جنگ با استفاده از راهکارهای قانونی دوباره به مالکان اصلی خود بازگردانده شد اما  هنوز هم با گذشت چند دهه از این موضوع هیچ ردی از آثار گم شده برجای نمانده است.

تجارت برای فرار از مالیات

این موضوع یعنی تشکیل بازار سیاه برای خرید و فروش اشیاء تاریخی و کلسیون های مختلف در دوران جنگ باعث تا راهکاری بسیار زیرکانه ای برای پنهان کردن دارایی و ثروت افراد مشهور در اوایل دهه 50 میلادی به وجود آید بصورتی که آنها با خرید اینگونه مجموعه ها و نگهداری از آنها در مکان هایی خاص یا حتی در منزل دارایی های خود را کمتر از آنچه بود اعلام می کردند درحالی که هر روز رقم غیر قابل تصوری بر آن افزوده می شد اما با توجه به رشد روز افزون تقاضای خرید و فروش کلسیون های مختلف و آثار تاریخی و هنری این موضوع برای دولتمردن آشکار شد و با محدود کردن تجارت اینگونه مجموعه ها توانستند کنترلی بر تجارت این مجموعه ها داشته باشند. هرچند هنوز هم فرار از مالیات در این نوع تجارت ها در گوشه و کنار جهان با خرید و فروش کلسیون های مختلف و آثار تاریخی محلی برای ثروت اندوزی برخی افراد است .

روند روبه رشد دلالی کلسیون ها

براساس گزارش های ارایه شده از سوی حراجی کریستیز رشد فروش آثار تاریخی – هنری در جهان روبه رشد بوده و در برخی از مناطق مثل آسیا غیر قابل تصور شده است .

این گزارش که با ارایه اطلاعاتی از فروش 7/2 میلیارد پوندی برخی از آثار تاریخی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی در خانه لندن  آغاز شده است می افزاید:  گرانترین فروش آثار تاریخی این دوره مربوط به مجموعه داری فرانسوی بوده که 51 قطعه تابلوی هنری از مجموعه خود را در حراجی لندن به قیمت 10 میلیون پوند به فروش رسانده است.

این درحالی است که به گفته برخی رسانه ها این حراجی معتبر جهان تنها کنترل 25 درصد از تجارت بین المللی آثار هنری تاریخی جهان را در دست دارد و مابقی در حراجی های متفاوت یا حتی دنیای مجازی به صورت قانونی یا غیر قانونی خرید و فروش می شوند که می توان از این طریق حجم گسترده میزان مبادلات کلسیون های مختلف و آثار تاریخی را در دهکده جهانی محاسبه کرد.

از سوی دیگر در گزارش مربوط به دوره یاد شده از حراجی کریستی آمده است بیشترین میزان رشد تجارت آثار تاریخی – هنری و کلسیون های مختلف مربوط به منطقه آسیا با 22 درصد رشد طی این دوره بود که رقمی بالغ بر 1/3 میلیارد پوند را به ثبت رسانده است .

این درحالی است که استیون مرفی ، یکی از مدیران ارشد در این حراجی می گوید: در شش ماهه نخست سال جاری میلادی حراجی کریستیز در سیستم فروش عمومی خود حدود 13 درصد رشد را به خود دیده و رقمی بالغ بر 2/2 میلیارد پوند فروش داشته در حالی که در حراجی های خصوصی حدود 7 درصد رشد را تجربه کرده ایم و حدود 500 میلیون پوند فروش داشته ایم.

وی در ادامه می افزاید: این رشد در خرید و فروش کلسیون های تاریخی – هنری به این دلیل به وجود آمده که افراد تازه وارد بسیاری از اول سال جاری وارد حراجی ما شده اند و با ایجاد تقاضا برای تصاحب برخی آثار قیمت ها را به شکل غیر قابل تصوری بالا برده اند و همین موضوع به صورت کلی در کل فروش این حراجی که تنها بخشی از فروش و تجارت کلسیون ها و آثار تاریخی جهان است تاثیرگذار بوده است. این درحالی است که فروش مجموعه های مربوط به قبل از جنگ جهانی با رشدی معادل 5 درصد در سطح بین المللی مواجه بود ه است.

دنیای مجازی راهی برای توسعه تجارت

مرفی درباره توسعه روز افزون حجم معاملات کلسیون ها و آثار هنری در جهان می گوید: همانطور که می دانید کمی بیشتر از یک دهه است که دنیای مجازی تمام صنایع مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده و به روش های گوناگون آنها را به خود وابسته کرده است این موضوع در تجارت آثار هنری و کلسیون های مختلف نیز کاملا مشهود است و راهی برای رشد تقاضا شده است هرچند مشکلاتی از جمله کلاهبرداری هایی صورت گرفته اما حرفه ای ها با استفاده از امتیازات ویژه در این زمینه اقدام به انتخاب ، فروش یا خرید آثار مورد نیازشان در حراجی های معتبر جهان مثل کریستیز کرده و با فشردن یک کلید خرید انجام می دهند .

وی با اشاره به اینکه برخی از خریداران هرگز علاقمند به فاش شدن نام و شهرتشان در این زمینه نیستند می افزاید: این علاقه پنهان ماندن مالکان برخی کلسیون ها بهترین راهکار برای توسعه ورود دنیای مجازی به تجارت بین المللی کلسیون ها و آثار هنری تاریخی بوده است که با استفاده از راهکارهای قانونی و البته مجاز هر روز روبه رشد و توسعه است و افراد فعال در این زمینه را بیشتر به خود جلب می کند.

لوازم صحنه ؛ مهمترین سوژه تجارت

شاید موارد بسیار گوناگونی از خرید و فروش کلسیون های متفاوت در سراسر جهان را شنیده باشید و تصور کنیم بیشتری میزان معاملات مربوط به آثار تاریخی – هنری در گوشه و کنار جهان است اما ظاهرا طی یک دهه گذشته اگرچه مهمترین خرید و فروشها در تجارت کلسیون های متفاوت مربوط اثار هنری بوده اما پس از آن لوازم صحنه در فیلم های مختلف قرار گرفته است.

 بطوری که گاهی اوقات از تکه کاغذی که در صحنه روی زمین افتاده تا مهمترین لوازم نورپردازی در حراجی های مختلف به فروش گذاشته می شود و تجارتی غیر قابل تصور در این زمینه به وجود آورده است .

ریچارد هامر یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کند می گوید: برخی افراد و کلکسیونرهای معتبر جهان که به جمع آوری لوازم صحنه در فیلم های مختلف مشغول هستند و گاهی برای تصاحب و تکمیل کلیه لوازم استفاده شده در ساخت یک فیلم خاص تا بیش از یک میلیون دلار هزینه می کنند .

هامر با توجه به اهمیت تکمیل کلسیون لوازم ساخت یک فیلم سیمایی برای این افراد می افزاید: هر چند هزینه و سرمایه گذاری در این زمینه در ابتدای راه بسیار سنگین به نظر می رسد ولی وقتی کار تمم می شود و کلسیون مورد نظر تماما جمع آوری شده شاید ارزش افزوده این مجموعه برای صاحبش چندین برابر سرمایه گذاری اولیه باشد .

وی درباره رشد روز افزون خرید و فروش تجهیزات فیلمبرداری و لوازم هنرپیشه ها در حراجی های مختلف را اینگونه توصیف می کند که با توجه به قیمت های مناسب و البته تقاضای خرید برای عامه مردم در این زمینه بسیاری از سرمایه داران تازه وارد در این عرصه روبه به این تجارت آورده اند و در حراجی های مختلف به دنبال تکه ای از صحنه یا لوازم هنرپیشه ها هستند تا با سرمایه گذاری اندک خود رشد اقتصادی مناسبی را تجربه کنند.

این فعال در زمینه خرید و فروش لوازم صحنه در حراجی های معتبر در پایان می گوید: بسیاری از سرمایه داران برای اینکه سرمایه های فرعی خودشان را از حالت راکد خارج کنند و بدون نگرانی در زمینه هزینه کنند به سمت جمع آوری لوازمی خاص روی آورده اند که می تواند از طرح های لباس هنرپیشه ها شروع شده و به لوازم صحنه و دیگر اشیاء ختم شود بطوری که این سرمایه گذاری شاید از سرمایه گذاری های اصلی و کارآفرینی آنها هم اکنون ارزش بیشتری داشته و سودآور تر است.

 

نوای عود در پس ناآرامی ها، گردشگران را فرا می خواند

نگاهی به جاذبه ها و جایگاه گردشگری در یمن

نویسنده : عماد عزتی

یمن کشوری در جنوب غربی خاورمیانه و جنوب شبه جزیره عربستان همواره از گذشته های دور مورد توجه سیاحان و جهانگردان و تجار بوده است هرچند راز و رمزهای گوناگونی از این سرزمین ظاهرا خشک و بی آب و علف سینه به سینه در میان گردشگران و تجار رد و بدل شده و به امروز رسیده است، اما رشد و گسترش وسایل حمل و نقل و تجهیزات ارتباط جمعی در کنار آرامش و امنیت نسبی در این کشور چندی پیش بسیاری را برای یافتن اسراسر و دیدنی های یمن وادار به بستن چمدان هایشان کرده است .

بطور کلی تاریخ ، فرهنگ و معماری این کشور تنها جاذبه های یمن در جنوب شبه جزیره عربستان نیست چون برخلاف تصور برخی از این سرزمین ظاهرا خشک و کویری؛ طبیعت بکر و سواحل این کشور می توانند دلیلی برای سفر بسیاری از گردشگران از سراسر جهان باشند.

 این درحالی است که علی رغم جاذبه های تاریخی، طبیعی و رویدادهای فرهنگی متعدد که در اکثر کتاب ها و وب سایت های گردشگری به آنها برای جذب گردشگران اشاره شده به دلیل ضعف گسترده در زیرساخت های مربوط به گردشگری این کشور هنوز نتوانسته درجایگاه مناسبی از صنعت گردشگری بین المللی قرار گیرد.

هرچند برخی کارشناسان درگیری های قومی و مذهبی در یمن را عاملی مهمتر از نبود زیرساخت های مناسب مثل راه ها و هتل ها برای جلب گردشگران و ماجراجویان بین المللی اعلام کرده اند که برهمین اساس طبق ابتدایی ترین گزارش مربوط به صنعت گردشگری یمن این کشور در سال 2007 میلادی تنها میزبان حدود یکصد و سی هزار نفر گردشگر بوده است.

شاید در نگاه اول دلیل اصلی این موضوع را هشدارهایی که از سوی وزارت خانه کشورهایی چون آمریکا و انگلستان برای سفر به این سرزمین صادرشده است دانست اما واقعیت امر چیزی نیست جز بروز برخی ناآرامی های گسترده پس از جریان بهار عربی در منطقه و البته نبود زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگران خارجی  که مسئولان گردشگری یمن از همان سال یعنی سال 2007 میلادی نسبت به برطرف کردن آن اقدام کردند و برای آینده صادرات نامرئی یمن برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی از جمله ایجاد مناطق حفاظت شده طبیعی و سرمایه گذاری روی جاذبه های طبیع یمن درنظر گرفتند.

معرفی و توزیع بسته های اطلاعاتی دقیق شرایط سیاسی و امنیت گردشگران در یمن به عنوان جاذبه ای ناشناخته در جهان به گردشگران و علاقمندان از جمله این راهکارها بود که وزارت گردشگری یمن روی آن سرمایه گذاری کرد تا سال 2011 میلادی توانست رقم گردشگران این کشور را از حدود یکصد و سی هزار نفر به کمی بیش از هشتصد هزار نفر ارتقاء دهد این رشد ناگهانی تعداد گردشگران در یمن باعث شد حدود 900 میلیون دلار درآمد ارزی به اقتصاد فقیر این کشور افزوده شود و برای گروه قابل توجهی از بیکاران فرضت شغلی متناسب با این صنعت ایجاد نماید . اما با توجه به افزایش نگرانی ها و البته وجود برخی گروهک های تروریستی در این منطقه دوباره نظر بسیاری از گردشگران به دیگر نقاط جهان جلب شده و صنعت گردشگری در این کشور از نفس افتاد و جاذبه هایش همچنان برای گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

درنگاه کلی یمن به 20 استان تقسیم بندی شده است و بیشتر دیدنی ها در استان های شمال غربی و جنوبی غربی آن از جمله پایتخت کشور قرار گرفته اند و دسترسی گردشگران خارجی به کشور یمن از طریق راه های هوایی، و دریایی بسیار ساده تر از راه زمینی است اما با توجه به نقص آشکار سیستم حمل و نقل هوایی و دریایی یمن هنوز راه زیادی تا دعوت همگانی برای گردشگران به نادیده های یمن باقی مانده است که دولت در این زمینه سیاست های گوناگونی را به اجرا گذاشته است . مهمترین شهرهای یمن به ترتیب عبارتند از صنعا، مأرب، صعده، شبوه، الحوطه و عدن هستند.

جاذبه ها و دیدنی های معروف یمن

همانطور که می دانیم پایتخت کشورهای مختلف جهان به طور سنتی به عنوان اصلی ترین مرکز جذب گردشگران در سراسر دهکده جهانی ایفای نقش می کنند بنابراین صنعا به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگر پذیر دراین کشور عرب نیشن است که می توان علاوه بر معماری و سنن مختلف در این منطقه به شاهکار معماری دوران اسلامی به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری پایتخت یمن اشاره کرد.

این شاهکار که  کاخ «دارالحیار» نام دارد، در حومه بخش تاریخی شهر «صنعا»، پایتخت یمن و در نوک صخره‌ای در دره «وادی ظار» واقع شده است. کاخ دارالحیار که نگین بخش تاریخی صنعا محسوب می‌شود، در سال 1786 با الهام از کاخ‌های داستان‌های اسلامی به عنوان یک اقامتگاه تابستانی در هفت طبقه و با 35 اتاق ساخته شد و در حال حاضر به عنوان یک موزه روزانه میزبان هزاران گردشگر است.

از سوی دیگر یمن دارای 4 سایت تاریخی – طبیعی ثبت شده در سازمان یونسکو است که از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این کشور بحساب می آیند و گل سرسبد این مراکز باستانی به عنوان جاذبه اصلی برای گردشگران شهر باستانی صنعا با تمام ساختمان های باستانی و زیباست که از قرن یازد به ساکنان این سرزمین به ارث رسیده است .

دومین سایت باستانی یمن به نام شیبام است که با معماری مربوط به قرن شانزدهم خود به عنوان گنجینه ای با ارزش برای صنعت گردشگری یمن خودنمایی می کند. این درحالی است که سومین جاذبه گردشگری یمن برای ماجراجویان بین المللی در دامن طبیعت و جزیره بسیار معروف  سُقُطرا قرار گرفته است . این جزیره که اصلی ترین جاذبه طبیعی یمن برای گردشگران بخصوص دانشمندان و اهل علم است با درخت «خون اژدها» و غارهای طبیعی و گیاهان منحصربفردش به عنوان بارزترین جاذبه میان گردشگران یمن شناخته شده است هرچند بیشتر این گردشگران را دانشمندان و زمینشناسان تاکنون تشکیل داده اند، اما حضور گروه های کوچکی از گردشگران که تاکنون دل به دریا زده و برای دیدن این طبیعت بکر و زیبا در منطقه بار سفر بسته اند توانسته زندگی ساکنان محلی آن را تامین کند. هرچند دوباره به دلیل بالاگرفتن مشکلات امنیتی از گروه های گردشگران مدتی است خبری نیست.

این درحالی است که چهارمین و آخرین سایت باستانی تاریخی یمن که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است را می توان شهر تاریخی زابید نامید شهری که در قرون 13 تا 15 به عنوان پایتخت اولیه کشور یمن در نظر گرفته شده بود و به همین دلیل آثار تاریخی و باستانی بسیاری را در خود جای داده است لازم به یادآوری است که وجود دانشگاه علوم اسلامی از بارزترین جاذبه های گردشگری این شهر باستانی برای گردشگران عنوان شده است و نه تنها در جهان اسلامی جایگاه ویژه ای به خود دیده بلکه برای گردشگران نیز بسیار جذاب بوده است.

در پایان معرفی دیدنی های یمن لازم به یادآوری است که براساس اظهار مقامات مسئول گردشگری کشور یمن رویدادهای فرهنگی و برگزاری جشنواره ها و مسابقات سنتی در این کشور می تواند برای بسیاری از گردشگران به عنوان جاذبه ای منحصر به فرد تلقی شده و آنها را به سفر تشویق نماید در صدر این برنامه می توان به جشنواره های موسیقی سنتی یمن اشاره کرد که  ساز عود به عنوان نمادی از موسیقی سنتی این منطقه از دهکده جهانی است و دست اندرکاران گردشگری یمن با استفاده از شهرت این ساز شعاری برای جلب گردشگران انتخاب کرده اند که می گوید « نوای گردشگران را به یمن می خواند» .

 

 

 

 

 

«شهر فرنگ» مستندی رادیویی درباره صنعت فیلمسازی ایران

گروه فرهنگ رادیو جوان روند رشد و توسعه هنر هفتم را بررسی می کند

بدون تردید دیدن فیلم سینمایی برای هر یک از ما جذاب است، به طوری که با دیدن هر فیلم می‌توانیم اطلاعاتی درباره جامعه سازنده آن به دست آوریم، به همین دلیل نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی نیز نه‌تنها برای فعالان عرصه سینما جذاب بوده؛ بلکه بسیاری از علاقه‌مندان به این هنر نیز به دنبال دریافتن اطلاعاتی از پشت صحنه یا ناگفته‌های فیلم‌های سینمایی مورد علاقه شان بوده اند.

اما تاکنون این موضوع به‌جز برنامه‌هایی با سوژه‌های نقد و بررسی کاملا حرفه‌ای در رسانه‌ها بخصوص رادیو میسر نشده بود، تا این‌که شبکه جوان با توجه به نوع مخاطبانش تصمیم به تولید برنامه‌ای با موضوع بررسی صنعت فیلمسازی ایران در گروه فرهنگ گرفت و زمینه ساخت و تهیه برنامه‌ای با نام «شهر فرنگ» در این رادیوی پرمخاطب مهیا شد. از این‌رو برای اطلاع بیشتر از روند تولید این برنامه، راهی گروه فرهنگ رادیو جوان شدیم.

یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ رادیو جوان درباره تولید برنامه شهر فرنگ به قاب کوچک می‌گوید: مستند سازی یکی از قالب‌های بسیار جذاب برای رسانه‌ها است که معمولا به آن می‌پردازند و از آنجا که این نوع برنامه‌های مستند در میان مخاطبان جوان نیز بسیار محبوب هستند به فکر تولید مستندی درباره تاریخ سینمای ایران که بازگوکننده روند توسعه و پیشرفت این صنعت در کشورمان قبل و بعد از انقلاب بود افتادیم و در این زمینه اقدام کردیم.

وی در ادامه می افزاید: همان طور که می‌دانید مخاطبان رادیو جوان، گروه سنی مشخصی هستند و از آنجا که صنعت فیلم و سینما میان این گروه سنی از جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد، به این فکر افتادیم که برای پاسخگویی به پرسش‌های بسیار زیاد ذهن پویای جوانان و نوجوانان ایران زمین درباره صنعت سینمای کشورمان، برنامه‌ای مستند در این زمینه تهیه کنیم. این در حالی است که مطمئن بودیم با توجه به علاقه مردم به هنر هفتم، این برنامه می‌توانست جایگاه ویژه‌ای میان دیگر مخاطبان خارج رده سنی یاد شده نیز دست و پا کند.  بنباراین این برنامه همانطور که اشاره شد بیشتر برای مخاطبان سنتی رادیو جوان که در رده سنی جوانان تولید شد که قرار است این مخاطبان سنتی با مرور خلاصه‌ای از روند شکل گیری سینما در ایران طی سال‌های گذشته تا دوران شکوفایی و بلوغ کامل پس از انقلاب اسلامی بطور کلی با صنعت هنر هفتم کشورمان آشنا شوند.

مدیر گروه فرهنگ رادیو جوان، با اشاره به اهمیت جایگاه سینما در جامعه ایران می‌افزاید: با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت سینما در ایران بخصوص در میان نوجوانان سعی در شناساندن واقعی و دقیق این صنعت در ذهن نوجوانان که تجربه ای از سینمای قبل از انقلاب و سال‌های اولیه انقلاب نداشتند داشتم از این رو با استفاده از نظر کارشناسان و افرادی که خودشان این دوره را درک کرده بودند مستندی  دقیق و علمی و درست برای آنها آماده کردیم.

این مدیر رادیو جوان درباره شهر فرنگ نیز می‌گوید: با توجه به طرح این برنامه، ابتدا قرار بود شهر فرنگ یک مجموعه مستند 30 قسمتی باشد که به بحث و بررسی فیلم‌های ایران بپردازد، اما از آنجا که موضوع برنامه و همچنین مخاطبان تعیین کننده مدت زمان آن هستند هنگام برگزاری جلسات هماهنگی با عوامل برنامه، به این نتیجه رسیدیم که شاید این تعداد برنامه مناسب کار نیست و باید آن را افزایش دهیم که در نهایت دو دوبخش قبل و بعد از انقلاب اسلامی قرار است این مستند کامل شود.

گودرزی با اشاره به قدمت حضور سینما در ایران درباره اضافه شدن تعداد این برنامه می‌گوید: همان طور که قبلا اشاره شد، طی جلسات آماده‌سازی متوجه شدیم اگر قرار باشد که این برنامه طی یک برنامه 30 قسمتی به کار خود پایان دهد، شاید نتوانیم حق مطلب را برای مخاطبان بیان کنیم، از این‌رو تصمیم بر این شد که شهر فرنگ در 3 فصل به بررسی سینمای ایران بپردازد که فصل اول آن چندی پیش به پایان رسید.

وی در ادامه به فصل‌های مختلف شهر فرنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: فصل اول به بررسی سینمای ایران از سال 1276 تا 1357 پرداخت و فصل دوم قرار است از 1357 تا 1384 را مورد بررسی قرار دهد، که با توجه به روند تولید و البته کنداکتور شبکه در صورت آماده شدن بخش دوم در یکی یا دوماه آینده فصل دوم روی آنتن خواهد رفت .

هدی فلاح، تهیه‌کننده و نویسنده این برنامه مستند رادیویی نیز در این زمینه می‌گوید: تغییرات و رشد صنعت سینمای ایران از ابتدای ورود تاکنون بسیار پرفراز و نشیب بوده است، بنابراین بیان این روند از طریق برنامه «شهر فرنگ» مدنظر ما بود و قصد هیچ نتیجه‌گیری درباره تولیدات دوره خاصی نداریم هرچند گاهی کارشناسان برنامه نظرات خود را عنوان می‌کردند اما بطور کلی سیاست شهرفرنگ نتیجه گیری و قضاوت درباره فیلم‌ها نبود.

تهیه‌کننده و نویسنده برنامه مستند شهر فرنگ درباره تولید فصل اول این برنامه که 30 قسمت بوده، می‌افزاید: همان طور که پیش از این اشاره شد، این بخش از سال 1276 تا 1357 تعیین شده بود، از این‌رو شروع به تحقیق و پژوهش کردیم، اما با توجه به این‌که درباره سال‌های ابتدایی حضور فیلم در ایران، منابع کافی نداشتیم، کار کمی کند پیش می‌رفت، به طوری که تولید بخش اول چیزی حدود یک سال به طول انجامید.

این تهیه‌کننده رادیو درباره منابع استفاده شده برای تولید شهر فرنگ نیز می‌گوید: برای رسیدن به اطلاعات دقیق درباره فیلم‌ها و بخصوص درباره فیلم‌های فصل اول، از منابع مختلفی چون کتاب فیلم شناخت ایران، تاریخ سینمای ایران، فیلم‌شناسی ایران و نماد سینمای ایران در کنار نظرات کارشناسان استفاده کرده‌ایم.

فلاح در ادامه می‌افزاید: کار درباره سال‌های اول حضورش در ایران  بسیار مشکل بود، چون واقعا منابع محدود هستند و از آنجا که بخشی از فعالیت ما مربوط به فعالان تولید و ساخت فیلم‌های دوره اول این برنامه بود، واین فعالان و دست‌اندرکاران تولید فیلم‌های مورد نظر ما یا از دنیا رفته بودند یا این‌که بسیار مسن بودند کار کمی دشوار شده بود اما به هر حال توانستیم به همت کارشناسانی چون مسعود مهرابی، فریدون جیرانی و ناصر ملک‌مطیعی به مقصود خود برسیم.

تهیه‌کننده شهر فرنگ با اشاره به روند دسترسی به منابع اطلاعاتی تصریح می‌کند: به طور کلی سینمای این دوره متکی بر بازیگر و تهیه‌کننده بوده و زیاد از کارگردان‌ها خبری نبوده، بنابراین معمولا روند نگهداری اطلاعات و مستندات آن دوره تقریبا به صورت تجاری بوده و کسی در این زمینه به صورت علمی فعالیت نداشته است، پس این طبیعی بوده که برای تولید این بخش، دستیابی به منابع، مستندات و فیلم‌ها کمی برایمان دشوار بوده است، اما این مشکل را با استفاده از آرشیو افراد و دست‌اندرکاران تولید فیلم‌ها توانستیم حل کنیم و فصل اول کامل شد.

به عنوان مثال در برنامه مربوط به بررسی فیلم «دختر لر» نوشته عبدالحسین سپنتا که در روز سی‌ام آبان سال 1312 برای اولین بار روی پرده رفته بود، از اطلاعات بسیار مفید مرحوم ساسان سپنتا پسر نویسنده فیلمنامه که چند هفته قبل به رحمت خدا رفتند استفاده شده است.

فلاح با اشاره به فیلم‌های معروف فصل اول مثل «دختر لر» و «فریاد نیمه شب» درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: به طور کلی قصد شهر فرنگ بررسی فیلم‌های جریان‌ساز و قابل تأمل در طول دوره یاد شده است فیلم‌هایی که مسایل اجتماعی ، جنگ جهانی و روابط سیاسی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده بودند یا اینکه از تاثیرآنها تولید شده بود؛ در این مورد سعی می‌کردیم با عوامل آن فیلم‌ها ارتباط برقرار کنیم و از زبان خود این افراد، روند فیلم را برای مخاطبان ارائه و بررسی کنیم، اما اگر این افراد در قید حیات نبودند، با فرزندانشان یا دیگر افراد فیلم ارتباط برقرار می‌کردیم، به عنوان مثال ناصر ملک‌مطیعی (بازیگر) و حسن شریفی (دستیار ساموئل خاچیکیان) استفاده کردیم.

وی از محدودیت‌های موجود این دوره از تاریخ سینما در تولید این برنامه می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید برخی از فیلم‌های این دوره که جزو آثار معروف آن زمان بودند، به دلایلی چون مشکلات عوامل تولید و بازیگران امکان بررسی در این برنامه را نداشتند و مجبور بودیم از آنها بگذریم، اما با این حال با همراهی و همکاری مدیر شبکه بهنام احمدپور و مدیر گروه یدالله گودرزی تا جایی که ممکن بود آثار مورد نظرمان را که با معیارهای کنونی جامعه همخوانی داشتند، بررسی کردیم و به آنها پرداختیم که این امر با همکاری افرادی مثل عباس بهارلو که اگر ایشان حضور نداشتند، نمی‌توانستیم بدرستی از عهده تولید این برنامه برآییم.

این تهیه‌کننده با اشاره به تاثیرگذاری سفارت انگلیس و روسیه در دوره‌ای از تاریخ سینمای ایران می‌گوید: اهالی سینما و فعالان علمی این صنعت می‌دانند در دوره‌ای از تاریخ سینمای ایران، این دو سفارتخانه تاثیر بسزایی در تولید و ساخت فیلم‌هایی با سوژه‌های خاص و مدنظر آنها داشتند. همین موضوع دلیل تولید برنامه ما بود و از آن استفاده کردیم تا برنامه را بدون این‌که قضاوت کنیم، برای مخاطبان منتشر کنیم، چون هدف اصلی ما از تولید شهر فرنگ، اطلاع‌رسانی درباره تاریخ سینمای ایران و روند رشدش در این سه فصل بوده و قصد تصمیم‌گیری یا نتیجه‌گیری نداشته‌ایم.

فلاح درباره روند برنامه شهر فرنگ ، می‌گوید: شهر فرنگ با یک پرسش از سوی فردی که به دنبال یافتن حقایق فیلم است، برنامه‌ را آغاز می‌کنیم و در بخش‌هایی از برنامه از خود دیالوگ‌های فیلم (صدای فیلم) استفاده می‌کنیم و کارشناسان و محققان مهمان برنامه نیز درباره موضوع فیلم صحبت می‌کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: هرچند این برنامه از ابتدا کاملا تخصصی برای اهالی سینما و فعالان هنر هفتم در نظر گرفته شده بود،‌ اما از آنجا که برخی ساخته‌های سینمای ایران در فصل اول شهر فرنگ مثل دختر لر یا فریاد نیمه شب، کاری از ساموئل خاچیکیان برای مردم خاطره‌انگیز بوده و ما بخشی از صدای فیلم را در طول برنامه استفاده می‌کردیم، مخاطبان عادی هم به جمع مخاطبان ما افزوده شدند.

فلاح به انجام مراحل تحقیقاتی برای تولید فصل دوم نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود محدودیت منابع اطلاعاتی و آرشیو ناقص فصل اول در این دوره مشکل تقریبا وجود نداشته و همین امر باعث افزایش روند تولید می‌شود که امیدوارم فصل دوم را از بهمن سال جاری روی آنتن ببریم؛ هرچند گاهی تدوین برنامه‌های خام ضبط شده تقریبا یک روز کامل وقت ما را می‌گیرد، اما سعی شده در موعد مقرر فصل دوم آماده پخش شود، به همین دلیل قصد دارم از همکاری تمام عوامل تولید این برنامه و مهمانان مثل عباس بهارلو مشاور پژوهشی، عباس مطمئن‌زاده، فریدون جیرانی، محمد طهامی‌نژاد، محمدعلی نجفی و محمد کلهر تشکر کنم که با همکاری آنها توانستیم مجموعه کامل و حرفه‌ای دقیقی برای شنوندگان تا این لحظه تولید کنیم.

این در حالی است که سینا نیکوکار، که از سال 1369 زندگی حرفه‌ای خود را با نمایش‌های رادیویی آغاز کردهخ است به عنوان بازیگر شهر فرنگ درباره برنامه‌های مربوط به سینمای صامت ایران نیز می‌گوید: با توجه به این‌که قرار بود سینمای ایران را از همان سال‌های اولیه یعنی 1276 بررسی کنیم، بسیاری از فیلم‌های ساخته شده صامت بودند، بنابراین با توجه به طرح برنامه مجبور بودم برای تولید به جای هنرپیشه‌های فیلم صحبت و بازی کنم که با پشتوانه تجربه‌های گذشته و البته استفاده از راهنمایی پیشکسوتان در این نوع برنامه‌ها سعی کردم بهترین ها را برای مخاطبان ارایه کنم.

نیکوکار در این زمینه می‌گوید: هرچند قرار گرفتن در حس بازیگران فیلم‌های صامت قدیمی فقط از روی تکس و مطالب موجود، کار دشواری بود، اما با استفاده از متن‌های کاملا دقیقی که تهیه کننده در اختیار من قرار می داد این سختی کمتر شده و روندکار بسیار مناسب پیش رفت . اما نکته اصلی زمانی بود که بسیاری از فیلم‌های بررسی شده خاطراتی تلخ و شیرین را در ذهن برخی از شنوندگان زنده می‌کردند اما مخاطبان سنتی ما که در سنین نوجوانی بودند هیچ پیش زمینه ای از این دوره نداشتند و باید صرفا از طریق صدا با آنها ارتباط برقرار می‌کردیم و صحنه ها و اطلاعات دقیقی از فیلم را برایشان مهیا می کردیم که این بخش کمی سخت بود و نیازمند دقت و تجربه در این کار بود ، بنابراین کار واقعا دشوار بود تا بتوانم دقیقا در همان مسیر مورد نظر حرکت کنم و صحنه‌های فیلم را در ذهن مخاطبان برنامه بازسازی کنم که  بخش عمده‌ای از این تصویرسازی را می‌توانستیم با استفاده از موسیقی فیلم انجام دهیم. چون همه می‌دانیم از 1926 که برای اولین بار نمایش رادیویی در  رادیو لندن برای شنوندگان پخش شد تا کنون موسیقی توانسته حالات و حس های مورد نظر بازیگران و البته تهیه کنندگان را برای مخاطبانش زنده نگهدارد  که این روند بازهم ادامه خواهد داشت و به نطر من پایانی برای آن نیست.

امیرعلی بکان، مشاور موسیقی شهر فرنگ درباره موسیقی فیلم‌ها به قاب کوچک این‌گونه می‌گوید: درباره موسیقی فیلم‌ها در تمام مراحل تولید کار، اولویت با استفاده از موسیقی خود فیلم بود، اما درباره فیلم‌های تولید شده در سال‌های اول یعنی ابتدای برنامه، کار کمی مشکل بود و دسترسی به آرشیو آنها برایمان گاهی غیرممکن بود، بنابراین سعی می‌کردیم از دیگر ساخته‌های آهنگساز فیلم استفاده کنیم. این در حالی بود که با توجه به این‌که در بیشتر فیلم‌های ایرانی از موسیقی کلاسیک استفاده می‌شود، اگر اصل موزیک در دسترس نبود، از کارهای کلاسیک دیگر مثل آن استفاده می‌شد، ولی هرچه جلوتر‌ آمدیم، دسترسی به موسیقی هم کاملا ساده‌تر بود و با استفاده از منابع موجود یا حتی آرشیو خود آهنگساز، موسیقی خود فیلم را در طول برنامه استفاده می‌کردیم.

وی در پایان با استفاده از جایگزین موسیقی‌ها با تصمیم تهیه‌کننده برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: از آنجا که برخی موسیقی فیلم‌های منتخب شهر فرنگ جزو خاطره‌انگیزترین موسیقی‌های دوره اول برنامه بوده، اگر نمی‌توانستیم به اصل آنها دسترسی داشته باشیم یا این‌که مجبور بودیم به دلایلی آن موسیقی را جایگزین کنیم، کار کمی مشکل می‌شد، مجبور بودیم با همکاری عوامل دیگر بخصوص تصمیم تهیه‌کننده به گونه‌ای عمل کنیم تا اصل موضوع یعنی فیلم تحت تاثیر قرار نگیرد و بتوانیم دقیق سوژه را بررسی کنیم.

جهیزیه نورسیده را با دقت و حوصله انتخاب کنیم

جهیزیه‌ای برای عضو جدید خانواده

جهیزیه نورسیده چند؟

این هفته بازارجام جم از چند و چون خرید سیسمونی نوزاد برایتان می‌گوید

نویسنده: عماد عزتی

یکی از زیباترین خاطرات والدین در دوران زندگی مربوط به آماده سازی منزل و تدارک لوازم مورد نیاز  برای حضور عضوی تازه در خانه است و بدون تردید هرگز این لحظات و خاطراتش از ذهن آنها پاک نخواهد شد اما نباید فراموش کرد ممکن است شور و اشتیاق حضور نورسیده برای والدین بخصوص برای اولین فرزند آنچنان باشد که هنگام  تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز نوزاد یا همان سیسمونی گاهی دچار مشکل شده و با انتخابی اشتباه کمی دچار دردسر شوند.

 از این رو بازار جام جم این هفته سری به بازارهای معروف سیسمونی در پایتخت یعنی خیابان سنایی ، خیابان بهار و جمهوری زده تا برای آنهایی که منتظر حضور عضوی تازه در خانه هستند با زیر و بم این بازار رنگارنگ و پرنشاط آگاه شده و با دقت انتخاب کنند تا علاوه بر خریدی اقتصادی به سلامت و بهداشت دلبندشان نیز توجه کرده باشند.

بدون فهرست خرید از منزل خارج نشوید

بطور کلی با توجه به سبک زندگی و عرف امروزی جامعه ما لوازم سیسمونی به برخی اقلام مشخص تقسیم بندی خواهد شد که هرکدام دارای زیر مجموعه‌های متفاوتی هستند و لوازم اتاق خواب کودک، لوازم شخصی و بهداشتی ، لوازم حمل ونقل و تجهیزات خوراک نوزاد را می‌توان به عنوان جهیزیه نورسیده درنظر گرفت که هر کدام از این بخش‌ها اما و اگرهای خاص خود را داشته و نیازمند توجه ویژه‌ای هستند.

از این رو اگر شما هم جزو آندسته از والدین هستید که منتظر تولد دلبندتان هستید بد نیست قبل از هرکاری برای تهیه سیسمونی اقدام به نوشتن فهرستی کامل از اقلام و لوازم مورد نیاز کنید تا مبادا با توجه به شرایط موجود و البته شور و اشتیاق ذهنی برخی از اقلام را فراموش کرده یا اینکه برخی اقلام غیر ضروری را تهیه کنید این درحالی است که با این روش می‌توانید با دسته بندی اقلام شبیه به هم هربار که از منزل خارج می‌شوید گروهی از لوازم را متناسب با بازارشان تهیه کرده و دوباره به منزل بازگردید با استفاده از این فهرست نه تنها می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کنید بلکه می‌توانید کمک بزرگی به اقتصاد خانواده نیز داشته باشید چون هرگز کالایی غیر ضروری یا تکراری نخواهید خرید.

بودجه ای درنظر بگیرید

هرچند تهیه لوازم سیسمونی براساس برخی قوانین نانوشته برعهده خانواده مادر نوزاد قرار گرفته اما با توجه به بروز برخی تغییرات در سنت‌ها و سبک زندگی ما ممکن است این خود والدین باشند که قصد تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز نوزاد را داشته باشند، اما بدون تعارف این قدرت اقتصادی خانوادهاست که حتی می‌تواند شور اشتیاق خرید لوازم برای اولین فرزند را تحت تاثیر خود قرار داده و گاهی از تنوع لوازم سیسمونی بکاهد یا اینکه برآنها بیافزاید.

این درحالی است که همه والدین علاقمندند برای فرزندان خود بهترین لوازم و وسایل را تهیه کنند از این رو چه مادر بزرگ و پدر بزرگ مادری قصد خرید داشته باشند یا اینکه خود مادر و پدر نوزاد دست به جیب شده باشند بد نیست قبل از اینکه از خانه خارج شویم با توجه به فهرست و اقلامی که نیاز داریم محدوده بودجه‌ای در این زمینه تعیین کنیم تا با این کار نه تنها از سردرگمی هنگام مراجعه به بازار خلاص شویم بلکه بتوانیم اقتصادی و مفید نیز با لذت برای دلبندمان لوازم موردنیازش را تهیه کنیم.

دنیای مجازی مقدمه‌ای برای واقعیت خرید مناسب

پس از اینکه فهرست اقلام مورد نیاز را تهیه کرده و بودجه‌ای متناسب با آن نیز درنظر گرفتید بد نیست به نکته‌ای اساسی اما دور افتاده از دید بسیاری از والدین هنگام خرید سیسمونی اشاره کنیم؛ چون این نکته می تواند امتیازات ویژه‌ای برای والدین به ارمغان آورده و آنها را نسبت به خریدی کاملا معقول امیدوار کند تا با حوصله و دقت دست به انتخاب لوازم مورد نیاز دلبندشان بزنند.

هرچند شور و اشتیاق والدین برای تهیه سیسمونی تقریبا مانع بزرگی برای انتخاب دقیق و صحیح برخی اقلام و لوازم مورد نیاز نوزادان است؛ اما همانطور که می‌دانید شرایط جسمی و روحی مادران در دوران بارداری نیز عاملی مضاعف در این زمینه است. چون مادران باردار برای مدت طولانی نمی‌توانند خارج از منزل سپری کنند همین موضوع در خرید سیسمونی باعث ایجاد مشکل خواهد بود و باید برای آن راهکار مناسبی را درنظر گرفت و اینجاست که می توانیم روی صفر و یک‌های دنیای مجازی حساب ویژه‌ای باز کرده و تا حدود زیادی مشکل را برطرف کنیم.

والدین با استفاده از این روش می‌تواند متناسب با فهرستی که قبلا تهیه کرده‌اند از تنوع بازار متناسب با نیاز  توان مالی خود اطلاعات مفیدی را کسب کرده و برای انتخاب مستقیم به فروشگاه و مرکز خرید موردنظر مراجعه کنند نه اینکه برای مدت طولانی در ترافیک شهری  از این فروشگاه به فروشگاه دیگر مراجعه کنند.

چشم و هم چشمی ممنوع

شور و شوق قدم نورسیده گاهی اوقات باعث مقایسه‌های غیر ضروری میان لوازمی که دوستان یا فامیل دیگر برای نوزاد خود خریده‌اند خواهد شد و انبوهی از لوازم غیر ضروری را از فروشگاه روانه اتاق کودک می‌کند که نه تنها باعث از بین رفتن منابع مالی خانواده می‌شود بلکه گاهی اوقات باعث دردسر والدین برای جا دادن آنها در گوشه و کنار منزل نیز می‌شود. از این رو بد نیست درباره لوازم غیر ضروری سیسمونی که مدتی است مد شده و جای خود را در میان خرید والدین باز کرده بدانیم .

·        تاب برقی: هرچند کارکرد این وسیله نوظهور در میان لوازم کودکان مانند گهواره خودمانی است اما تجهیزات و لوازم اضافه آن باعث شده تا برخی از خانواده‌ها این وسیله را به عنوان بهترین راه حل ساکت کردن نوزاد انتخاب کنند اما به سرعت دریابند که ای کاش به جای این وسیله تجهیزات ضروری‌ دیگری را برای نورسیده خود تهیه کرده بودند .

·        شنل شیردهی: یکی از مواردی که مادران هنگام شیردهی به نوزاد معمولا درگیر آن هستند بحث پوشش آنهاست بخصوص اگر در محیطی عمومی باشند و همین موضوع تولید کنندگان را برآن داشته تا شنلی خاص با نام شنل شیردهی برای مادران تهیه کنند تا مادران بتوانند در شرایط گوناگون با حفظ حریم خصوصی خود اقدام به شیردهی نوزاد کنند. شنل شیردهی اگرچه در نگاه اول راه حلی بسیار مناسب برای این مشکل است اما با کمی دقت مشکلات آن را خواهیم دید که عبارتند از:

 1. معمولا نوزاد علاقمند است هنگام شیر خوردن از سینه مادر صورت وی را دیده و با دست به سمت او اشاره کند یا اینکه بدن مادرش را لمس کند بنابراین این وسیله مانع بزرگی برای ایجاد ارتباط کودک با مادرش است و معمولا کودک از وجود آن ابراز ناراحتی خواهد کرد.

2. با توجه به اینکه معمولا شنل شیردهی موجود در فروشگاه‌ها از جنس پلاستیک تهیه شده است بخصوص در فصل گرما حرارت محیط همراه دمای بدن مادر باعث تعریق بیش از حد مادر و نوزاد خواهد شد و دلیلی کافی برای استفاده نشدن این وسیله است.

 3.اما مهمترین مشکل درباره شنل شیردهی این است که در بارداری اول معمولا مادر برای شیردهی دچار مشکل هستند و مشغول تمرین کردن در این زمینه خواهند بود پس این وسیله مانع بزرگی برای یافتن بهترین راه شیردهی نوزاد خواهد بود. 

·        دستگاه استریلایزر: اگرچه بحث بهداشت برای لوازم تغذیه کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما فراموش نکنید این دستگاه که بیشتر برای استریل کردن شیشه شیر نوزاد استفاده می‌شود واقعا زیاد کارآمد نیست چون معمولا با توجه به برند و مدل شیشه شیر متفاوت هستند که برای تهیه کردن آن هزینه زیادی باید صرف شود در حالی که همان روش سنتی یعنی جوشاندن در قابلمه می‌تواند مفید‌تر باشد. این درحالی است که نباید فراموش کرد بزرگ شدن نوزاد در محیطی کاملا استریل گاهی اوقات در آینده دردسر ساز خواهد بود.

 

داخلی یا خارجی کدام گزینه صحیح است؟

قبل از هرچیز بد نیست به یاد بیاوریم این ضرب المثل بسیار معرف را که می‌گوید: «مرغ همسایه غاز است». اگر به تعبیر دقیق این ضرب المثل خوب دقت کنیم در این زمینه یعنی تهیه سیسمونی نیز می‌توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم چون هرچند به تعبیری استفاده از برخی برندهای معتبر لوازم بچه می‌تواند انتخابی مطمئن برای والدین باشد اما نباید فراموش کنیم بسیاری از لوازم مورد نیاز در سیسمونی از تکنولوژی خاصی برخوردار نیستند و می‌توان روی پیشرفت تولیدات داخلی حساب ویژه‌ای باز کنیم.

 بنابراین سعی کنید هنگام خرید اقلامی که دارای مشابه داخلی هستند مثل پوشاک یا سرویس اتاق خواب کودک و با برندهای معتبری میان مصرف کنندگان شناخته شده‌اند دست به  انتخاب بزنیم با اینکار علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی می‌توانیم نسبت به دریافت خدمات پس از فروش در برخی موارد مثل سرویس اتاق خواب کودکان دلخوش بوده و در صورت نیاز بدون نگرانی به کارخانه سازنده مراجعه نماییم.

 

 

 

 

 

اما و اگرهای گردشی خاطره انگیز با نوزاد

یکی از موارد بسیار مهم که هنگام تهیه سیسمونی ذهن خانواده را به خود مشغول می‌کند مربوط به حمل و نقل نوزاد است و معمولا از هنگام تولد با وسیله‌ای به نام کریر شروع شده و در نهایت پس مدتی به کالسکه ختم خواهد شد که ظاهرا امری کاملا عادی و بدون نگرانی است درحالی که انتخاب این وسایل یکی از مهمترین و ظریف‌ترین مراحل خرید و تکمیل لوازم مورد نیاز نوزاد است.

بنابراین اگر شما جزو آن دسته از والدین هستید که در شادی رسیدن عضو جدید خانه به انتظار نشسته‌اید و قصد دارید با خریدن لوازم حمل و نقل دلبندتان کار را تمام کنید بدنیست قبل از خارج شدن از منزل کمی همراه بازار این هفته جام جم باشید تا از چند و چون خرید این لوازم که بخش عمده‌ای از هزینه تهیه سیسمونی را به خود اختصاص می‌دهد مطلع شوید.

همانطور که می دانید لوازم حمل و نقل نوزاد عبارتند از کریر، آغوشی، صندلی اتومبیل و کالسکه که هرکدام از این لوازم کاربردی خاص داشته و برای دوره‌ای مورد استفاده خواهند بود . این درحالی است که هرگز فراموش نکنید هیچ یک از این لوازم را دست دوم یا در دنیای مجازی نخرید چون نه تنها سلامت دلبندتان را به خطر انداخته اید بلکه برای خودتان نیز دردسری بزرگ ایجاد کرده اید.

کریر یا سبد حمل نوزاد

این وسیله جزو‌ اولین وسایلی است که نوزاد و والدین به آن احتیاج دارند و آرامش کودک و آسایش والدین تاحدود زیادی به این وسیله بستگی خواهد داشت از این رو برای انتخاب آن باید دقت کامل داشته باشیم تا مبدا از خرید خود پشیمان شویم.

1.        استاندارد را جدی بگیرید: اگرچه وظیفه اصلی این وسیله ایجاد شرایط مساعد برای حمل و نقل کودک است و بسیاری از والدین امروزی برای جابجایی نوزاد هنگام خروج از منزل از آن استفاده می‌کنند اما کریر علاوه بر ایجاد آسایش برای کودک و والدین قرار است محافظی بسیار مطمئن برای دلبند شما باشد پس بجاست که قبل از انتخاب مدل مورد نظرتان به علائم استانداردی که معمولا از سوی شرکت‌های سازنده برای لوازم حمل و نقل کودک استفاده می‌شود توجه ویژه داشته باشید. این ویژگی معمولا با حرف E روی جبعه کریر منعکس می شود.

2.        به وزن کریر دقت کنید: همانطور که از نام این وسیله پیداست قرار است والدین برای جابجایی و حمل و نقل کودک از آن استفاده کنند بنابراین لازم است نسبت به وزن وسیله خوب دقت کنیم چون اگر مادر یا پدر به تنهایی قصد جابجایی کودک را داشته باشند با توجه به اینکه یک ساک همراه کودک نیز باید با خود حمل کنند ممکن است وزن کریر برایشان دردسر ساز باشد و باعث خستگی و در نهایت کنار گذاشتن آن شود.

3.        چندکاره های محبوب: با توجه به افزایش تقاضای استفاده از کریر و البته زندگی ماشینی امروز ما بیشتر سازندگان به فکر تولید وسیله‌ای چندکاره در این زمینه افتادند که درواقع علاوه بر مسئولیت حمل و محافظت نوزاد خارج از منزل را برعهده دارد هنگام استفاده از اتومبیل نیز می تواند با استفاده از تجهیزات اضافه‌ای که در آن تعبیه شده به صندلی اتومبیل تبدیل شود.

بنابراین بهتر است هنگام خرید این موضوع را خوب مورد بررسی قرار دهیم هرچند ممکن است قیمت بیشتری بپردازیم . اما فراموش نکنید که اگر قصد خرید این وسیله را دارید باید به محافظ های آن خوب دقت کنید که عبارتند از محافظ های سر و گردن و بندهای نگهدارنده چون هنگام استفاده آن به صورت صندلی اتومبیل به این موارد نیاز خواهید داشت و به خاطر بسپارید این وسیله را تا زمانی که فرزند شما حدود 10 کیلوگرم وزن گرفته می‌توانید به عنوان صندلی اتومبیل استفاده کنید چون پس از آن باید به دنبال صندلی اتومبیل مناسب اندازه کودک باشید.

 

4.        زاویه چرخ بسیار مهم است: یکی از مهمترین موارد در مورد کریر قابلیت تنظیم زاویه ستون فقرات نوزاد است چون خود او توان این کار را ندارد و قرار است شما در حالت های مختلف از این وسیله استفاده کنید بنابراین قابلیت تغییر زاویه کفی کریر یکی از مهمترین و برجسته‌ترین موارد است که باید از حالت کاملا تخت تا زاویه 90 درجه قابل تنظیم باشد.

5.        در انتخاب دسته کریر دقت کنید: همانطور که می‌دانید کریر برای حمل نوزاد ساخته شده است بنابراین وزن کل این وسیله همراه با نوزاد بر دستان والدین خواهد بود پس طراحی و مواد سازنده دسته کریر یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب آن برای شماست . امروزه کریرهایی که دارای دسته‌های پارچه‌ای هستند با توجه به امتیاز راحتی بیشتر تقاضای مشتریان را به خود اختصاص داده‌اند اگرچه کمی قیمت بالاتری نسبت به کریرهایی با دسته پلاستیک دارند. اما امتیاز حمل و نقل آسان این مشکل را کاملا برطرف کرده است.

 

صندلی اتومبیل

اگر اتومبیل شخصی دارید یا اینکه قصد استفاده از اتومبیل‌ دیگران را دارید این وسیله جزو ملزومات بسیار اساسی دلبندشماست که باید برای خریدن آن خوب دقت کنید چون با توجه به بررسی‌های انجام شده در هنگام بروز سوانح رانندگی کودکان 70 درصد از بزرگسالان درخطر آسیب خواهند بود  نسبت به خرید این وسیله کاملا با وسواس اقدام  و به علامت یونیورسال که نشاندهنده مناسب بودن صندلی برای تمام اتومبیل‌هاست دقت کنید.

یکی از اصلی ترین وظایف صندلی اتومبیل حفظ سلامتی کودکان هنگام رانندگی یا بروز سوانح است، بنابراین درباره استاندارها و تست‌های انجام شده روی آن خوب دقت کنید و به علامت های موجود روی کارت توجه ویژه داشته باشید. به خاطر بسپارید ارزان خریدن هنر نیست بلکه درست و منطقی خرید کردن را می‌توان به خریدی مناسب تشبیه کرد.

مهمترین موضوع هنگام خریدن صندلی اتومبیل برای کودکان ایمنی آنهاست که باید بندهای نگهدارنده دقیقا درست نسبت شده باشند و محافظ سر و گردن در این وسیله وجود داشته باشد. توصیه کارشناسان در باره صندلی اتومبیل این است که در صورت بروز حادثه حتی اگر هیچ صدمه ای به صندلی کودک وارد نشده باشد نسبت به تعویض آن اقدام کنید چون ممکن است تغییر حالتی هرچند کوچک بدون جلب نظر شما در حادثه بعدی کارایی صندلی اتومبیل دلبندتان را کم کند.

این درحالی است که مهمترین مسئله برای والدین تعیین اندازه صندلی اتومبیل مناسب برای کودکشان است که این موضوع هم با استفاده از استانداردهایی خاص درنظر گرفته شده است که برای هنگام تولد  گروه O+  اختصاص داده شده و به ترتیب برای بالاتر از آن 01 و 02 تعیین شده است که در نهایت تا وزنی معادل 13 گیلوگرم خواهند بود .

به عنوان مثال استاندارد درنظر گرفته شده برای کودکان 2 تا 4 سال از سوی کارشناسان عبارت است از

50 سانتی متر پنهای کل، 32 سانتی‌متر پنهای داخلی با جای پا، 61 سانتی‌متر عمق کل وسیله، 51 سانتی‌متر ارتفاع تکیه گاه پشت صندلی، 30 در 30 سانتی‌متر مساحت جای نشستن، 36 سانتی‌متر عرض شانه‌ها و 5/8 کیلوگرم وزن است.

از این رو هنگام انتخاب صندلی مناسب اتومبیل فراموش نکنید با خرید صندلی بزرگتر از نوزادتان آینده نگری کرده اید چون قرار است این وسیله حافظ جان و سلامت او باشند بنابراین اگر متناسب با اندام کودکان خرید نکنید ممکن است تجربه ای تلخ را در خاطر خود ثبت کنید. این درحالی است که صندلی های اتومبیل کودک به صندلی‌های بادی معروف هستند به دلیل قالب شدن آن با اندام کودک به عنوان پرمخاطب ترین نوع بازار انتخاب شده اند.

کالسکه

کالسکه یکی از اقلام سیسمونی است که معمولا تا حدود 5 سالگی کودک مورد استفاده قرار خواهد گرفت و اگر اهل گشت و گذار و خیابان گردی هستید بسیار برای شما مفید خواهد بود اما فراموش نکنید کالسکه یک محفظه با سه یا چهار چرخ نیست چون علاوه بر آسایش کودک شما به عنوان نیروی محرکه آن نیز باید در آرامش و آسایش کامل باشید تا از استفاده کردنش لذت کافی ببرید. بنباراین در انتخاب این وسیله باید دقت کافی داشته باشیم. بطور کلی کالسکه به سه نوع ورزشی، سنتی و مسافرتی تقسیم بندی می شود که هرکدام دارای ویژی خاص با کاربردی متفاوت هستند.

کالسکه های سنتی: این نوع کالسکه دقیقا همان چیزی است که همگی از دوران کودکی به خاطر داریم اما کمی امروزی شده یعنی دارای محفظه لوازم همراه کودک، سینی غذا، سایبان و تجهیزات اضافه مورد نیاز والدین برای حمل کودک است

کالسکه مسافرتی: این نوع کالسکه که هم اکنون جزو پرمخاطب ترین انواع است درواقع به والدین امکان می‌دهد که با یک تیر سه نشان بزنند چون کالسکه، کریر و صندلی اتومبیل را در واقع یکجا خریده اند اما فراموش نکنید معمولا برندهای معتبر جهانی این نوع کالسکه را به صورت یکجا نمی‌فروشند و باید هر یک از آنها را که قابلیت اتصال به دیگری را دارند جداگانه تهیه نمایید اما برندهای معمولی اقدام به تولید محصولاتی به صورت یکپارچه زده اند. امتیاز این نوع کالسکه وزن سبک و اقتصادی بودن آن است اما مهمترین مشکل جاگیر بودنش هنگام قرار دادن در انباری منزل است.

کالسکه های ورزشی: این نوع کالسکه که با سه چرخ بزرگش نظر بسیاری از والدین خارج مرزهای ایران را به خود جلب کرده همانطور که نامش پیداست برای دویدن در فضای باز والدین در عین حال همراه داشتن نوزاد خود طراحی شده سیستم ترمز ایمن و سیستم کنترل چرخ های کاملا دقیق از ویژگی های این نوع کالسکه با وزن بسیار پایین است. اما فراموش نکنید در این نوع کالسکه خبری از لوازم جانبی تجملاتی مثل محفظه خرید یا غیره نیست. نقطه ضعف این نوع کالسکه این است که هرگز نمی‌توانید از آنها برای سنین کنتر از 8 ماه نوزاد استفاده کنید و باید تا رسیدن این زمان تحمل کنید.

برای انتخاب مناسب در این زمینه کافی است به برخی موارد ریز که به آنها اشاره می کنیم توجه داشته باشید.

1.        قابلیت تنظیم زاویه کفی کالسکه تا 180 درجه

2.        قابلیت اهرم شدن برای عبور از فضاهای کوچک

3.        قابلیت تاشدن کالسکه برای قرار گرفتن در فضاهای محدود مثل صندوق عقب اتومبیل یا انباری

4.        وزن سبک درمقابل استحکام بالا که به همین دلیل نمونه‌های آلومینیومی جزو محبوبترین‌ها هستند.

5.        قابلیت تنظیم ارتفاع برای والدین با قدی متفاوت

6.        داشتن سبد یا محفظه خرید

7.        سیستم مناسب و قابل اطمینان ترمز

8.        ضد حساسیت بودن مواد استفاده شده در بدنه و کفی کالسکه

9.        دارا بودن دسته های ارگونومیک

10.    کمبرندهای قابل اطمینان داخلی برای حفاظت از کودک

 

برخی از علائم و نشانه های استاندار کالسکه

از اوایل سال 2013 میلادی برخی استاندارها برای سازندگان کالسکه یا کریر از سوی اروپا و آمریکا اجباری شده است که به جونایل با نشان اختصاری JPMA این نشان شامل تست های سیسم ترمز و بندهای ایمنی همراه با زاویه های خطرناک برای کودکان در این نوع وسیله است. این درحالی است که وزن و سرعت تنظیم یا بسته و باز شدن کالسکه را می‌توان جزو  این موارد درنظر گرفت. این درحالی است که حداقل استانداردهای بین المللی ASTM از گذشته مورد استفاده تولید کنندگان قرار می‌گرفته است اما هیچگاه اجباری برای تولید کنندگان تا قبل از تاریخ یاد شده نبوده است.