کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

استفاده از صندوق امانات

همه ما تجربه یک روز خرید خسته کننده را داشتیم و لذت رهایی از دست بسته ها و کیسه های خرید را نیز چشیده ایم، البته این موضوع بیشتر هنگام خرید سال نو اتفاق می افتد یا اینکه در یک سفر تفریحی وقتی به مراکز خرید سری می زنیم این موضوع بیشتر از قبل خودنمایی می کند و همیشه منتظر دریافت کمک خواهیم بود. در اکثر کشورها مدیریت خدمات شهری اقدام به ساخت و نصب صندوق های امانات در مراکز خرید ، ایستگاههای مترو و مبادی ورودی شهر کرده است تا پاسخی بسیار مطمئن و لذت بخش به نیاز مردم و گردشگران باشد.

این احساس خوب و لذت رهایی از بار اضافی هنگام قدم زدن و خرید کردن خود سوژه ای بسیار ناب برای کلاهبرداری و سوء استفاده های متعدد در گوشه و کنار جهان شده است.

شاید استفاده از صندوق امانات در مراکز خرید بزرگ یا خیابان های اصلی و ایتسگاههای مترو هنوز در ایران مرسوم نباشد اما این موضوع و استفاده از اینگونه صندوق ها به امری بسیار عادی در بسیاری از کشورها تبدیل شده است و اکثر کسانی که به خارج از ایران سفری داشته اند حتما با یکی از این صندوق ها سروکار داشته اند، حال اگر جزو گروهی هستید که با این امکانات رفاهی سروکار داشته اید یا اینکه قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید به هر حال بهتر است چند نکته کلیدی را برای چگونگی استفاده از این امکانات رفاهی که در اختیار شما قرار می گیرد را به خاطر بسپارید تا اینکه اجناسی را که خریده اید از دست ندهید.

بطور کلی مسئولیت این صندوق ها بر عهده شهرداری هر شهر یا مدیریت مرکز خرید محل نصب آنها خواهد بود و معمولا هم یک مامور امنیتی در کنار آنها مشغول به انجام وظیفه است، بنابراین شناسایی صندوق های معتبر کار دشواری نخواهد بود اما وقتی تصمیم به استفاده از این صندوق ها را دارید صرفا با دیدن یک نفر با لباس مخصوص و ردیفی از صندوق ها، اجناس و لوازم خود را داخل آنها قرار ندهید . به یاد داشته باشید که برای استفاده از این صندوق ها باید مقداری هزینه کنید درست مثل پارکینگ های عمومی بنابراین سعی کنید مبلغ دقیق را بپردازید تا مدت زمانی را که لازم دارید درب صندوق همچنان بسته بماند.

قبل از سپردن وسایل خود به این صندوق کمی بایستید و محل صندوق ها را زیر نظر بگیرید ببنید چند نفر اقدام به سپردن وسایل خود در آنها می کنند این موضوع نشان دهنده قدمت سرویس دهی این صندوق ها خواهد بود به این معنی که اکثر مردم محلی به حضور این صندوق ها عادت کرده اند و کاملا از حضور آنها مطلع هستند، همین امر نشان دهنده صحت این صندوق ها برای شما خواهد بود در غیر این صورت حتی می توانید از تعدادی از مغازه های اطراف یا مسئولین ایستگاه در مورد سلامت این صندوق ها پرس و جو کنید و با خیالی راحت وسایل خود را داخل آنها قرار دهید و به دیگر کارهای خود برسید. البته مطمئن ترین راه برای شناسایی خدمات معتبر پرسیدن محل نصب این صندوق ها از قسمت اطلاعات ایستگاه یا مرکز خرید خواهد بود چون این قسمت بهترین و کامل ترین اطلاعات را در اختیار شما خواهد گذاشت.

پس از این کار مهمترین مسئولیت شما به خاطر سپردن شماره و ردیف صندوق مورد استفاده شماست و البته حفظ و نگهداری از کلید آن نیز بر این مسئولیت افزوده خواهد شد. به هر حال با توجه به رعایت کلیه مسایل امنیتی در مورد این صندوق ها همیشه این نکته را بخاطر بسپارید که وسایل پر اهمیت مثل مدارک مهم خود را هرگز داخل این صندوق ها نگذارید و تا آنحا که ممکن است وسایل مهم خود را بیهوده همراه نداشته باشید یا اینکه همیشه در کنار خودتان آنها نگهداری کنید.

در انتها وقتی بار و وسایل خود را داخل این صندوق ها قرار دادید در حفظ و نگهداری کلید آن کامل دقت داشته باشید چون در صورت مفقود شدن آن جهت اثبات مالکیت احناس داخل صندوق دچار دردسر خواهید شد و البته مشمول جریمه نیز خواهید شد بنابراین بهترین کار دقت در نگهداری از کلید این صندوقهاست که در جهت رفاه حال مسافران در مراکز عمومی شهر ساخته شده اند نه اینکه دردسر ساز شوند.

عزتی

رازو رمزهای تبدیل ارزهای خارجی

اسکناس تقلبی ممنوع!؟

از قدیم الایام هزینه سفر ، تهیه پول رایج کشور مقصد ، حفظ و نگهداری پول و چگونگی مدیریت آن از اصلی ترین مشکلات هر مسافری بوده و هست.

شاید در گذشته‌های دور این مشکل کمتر خودنمایی می کرده چون معمولا سکه های طلا و نقره یا اجناس بین دو طرف تبادل می شده بنابراین این دو فلز بین همه کشورها ارزشمند و قابل معامله بوده  ولی از سوی دیگر با رشد و گسترش وسایل حمل و نقل و آسان تر شدن سفر برای مردم این مشکلات  بیشتر خودنمایی می کند، تنوع پول ها و ارزهای امروزی در دهکده جهانی مشکلات زیادی را برای گردشگران ایجاد می کرد تا جایی که ارز جایگزین و واحدی در سطح جهان مطرح شد.

 بنا بر موافقت نامه هایی که  بین کشورها به امضاء رسید ، همگی برسر پذیرش این ارز در کلیه کشورهای جهان به توافق رسیدند اما همین توافق خود باعث بروز بسیاری از مشکلات و زمینه سازی برخی سوء استفاده های مالی در کشورهای توریستی شد. هستند برخی از گردشگران که به جای بازگو کردن خاطرات خوش سفرهای تفریحی یا تجاری خود، داستانهایی ناگوار از کلاهبرداری های مالی که خودشان قربانی اصلی این داستان بوده اند، بازگو می کنند.

عامل اصلی این کلاهبرداری ها که عمدتا با اسکناس های نامعتبر و جعلی صورت می گیرد ، عدم آشنایی گردشگران با پول رایج کشوری است که به آن سفر می کنند. شاید امروزه اکثر گردشگران راه و روش شناسایی یکی دو ارز معتبر جهانی را بشناسند ، اما دردسر آنوقت آغاز می شود که مجبور به تبدیل آن ارزها به پول رایج محلی می شوند. تنوع اسکناس های رایج منطقه و ارزش تقریبی آنها با ارزهای معتبر جهانی بسیاری از گردشگران را گیج می کند و این موضوع یا سردرگمی بهترین نقطه ضعف برای سودجویان خواهد بود.

بطور کلی دانستن نام پول رایج کشور مقصد برای گردشگران شاید کافی به نظر برسد اما در واقع این ابتدایی ترین اطلاعاتی است که گردشگر به آن محتاج است .  کوچک شمردن این موضوع دقیقا بزرگترین اشتباهی است که گردشگران مرتکب خواهند شد و گاهی بهای سنگینی برای آن می پردازند.

گردشگران با هر دلیلی که سفر می کنند یک موضوع مشترک را در هر سفر تجربه خواهند کرد. آنهم تهیه ارز کشور مقصدشان است. شاید بسیاری اعتقاد دارند در قرن حاضر و به یاری سیستم های نوین بانکی و کارتهایی مثل visa یا master این مشکل برطرف شده بطوری که با در دست داشتن یکی از این نوع کارت ها  دیگر  نیازی به تهیه ارز و پول نقد نیست. اما هزینه و کارمزد استفاده از این روشها شاید باعث تغییر نظر برخی گردشگران شود.

به هرحال اگر از موضوع کارمزدها عبور کنیم و حاضر به پرداخت آن نیز باشیم ، موضوع مهمتری خودنمایی می کند و آنهم عدم دسترسی به اینگونه خدمات در برخی از کشورهاست. این محدودیت یا به دلیل عدم توسعه سیستم بانکی کشور مقصد است یا دلایل دیگری چون مسایل سیاسی خواهد بود بنابراین حتی با وجود تمامی ابزار و امکانات بانکی نوین امروزی نیز تهیه ارز رایج کشور مقصد ذهن بسیاری از گردشگران را به خود مشغول کرده است و البته دست بسیاری از سودجویان را برای تبهکاری بازگذاشته.

امروزه به یاری وسایل ارتباط جمعی مثل اینترنت و دسترسی آسان به آن، شاید بتوان گفت بسیاری از اینگونه مشکلات قابل پیشگیری و کنترل است بنابراین جهت یادآوری نکاتی هرچند ظریف و پیشگیری از هرگونه سوء استفاده مالی قصد داریم تعدادی از این موارد را برای شما به تفسیر بازگو کنیم. اما قبل از پرداختن به موضوع اجازه بدهید راهکارها مطرح شده را به دو گروه قبل از سفر و در طول سفر تقسیم بندی کنیم.

باید ها و نباید های قبل از سفر

چگونه آشنایی با ارز رایج کشورهای مقصد

با توجه به اطلاعات کامل و جامع موجود در دنیای مجازی یا همان اینترنت بهترین روش جست و جو کردن در این دنیای مجازی برای آشنایی با پول رایج کشور مقصد خواهد بود. بطوری که  با استفاده از این ابزار ارتباط جمعی می توان  نام و علامت اختصاری ارز رایج کشور مقصد را به خوبی مورد بررسی و مطالعه قرار دهدید. اما به این موضوع اکتفاء‌نکنید و سری به صرافی های معتبر کشور بزنید و سعی کنید این پول و تنوع آن را از نزدیک ببینید.

اگر دسترسی به صرافی امکانپذیر نبود می توان از همان دنیای مجازی استفاده کنید و تصاویری از پول رایج کشور مقصد خود را ببینید. توجه داشته باشید که تنوع اسکناس و مسکوکات آن کشور را خوب به خاطر بسپارید. اگر به هر دلیلی این امکان برای شما فراهم نشد بهترین روش سئوال کردن در مورد پول رایج کشور مقصد از آژانس های مسافرتی معتبر یا آژانس مورد استفاده خودتان خواهد بود، یقین داشته باشید که مدیران و مشاوران این آژانس های گردشگری بهترین راهنمای شما هستند.

از سوی دیگر حتی اگر هیچ یک از موارد بالا در دسترس نیست و قصد دارید خودتان سفرتان را برنامه ریزی کنید. حتما باید برای دریافت ویزا به سفارتخانه کشور مقصدتان سری بزنید همین زمان بهترین فرصت را به شما خواهدداد.  پس از انجام امور اداری خود سری به  قسمت فرهنگی آن سفارت بزنید و طلب کمک کنید مطمئن باشید که آنها با رویی باز و گشاده شما را راهنمایی خواهند کرد، شاید این بهترین فرصت برای شماست که به کمک کارکنان سفارت با واحد پول کشور مطبوعشان آشنا شوید و راه و روش شناختن اسکناس های اصلی با غیر اصل آشنا شوید. سعی کنید حتما این سئوال را از مسئولین سفارت بپرسید و جواب را خوب به خاطر بسپارید. اما به یاد داشته باشید که یکی از نقاط مشترک بین پول های رایج جهان اشکال نامرئی داخل آنهاست بنابراین این اشکال را خوب شناسایی کنید.

 بنابراین هنگام دریافت ویزابهترین شرایط برای کسب اطلاعات شماست این فرصت را هرگز از دست ندهید تا در هنگام سفر و اقامت در کشور مقصد به سادگی پول های خود را هزینه کنید و از سفرتان لذت ببرید.

آشنایی با تورم و ارزش پول کشور مقصد

با کمی تحقیق چه در جراید یا اینترنت سعی کنید در مورد اقتصاد کشور مورد نظر خود اطلاعاتی هرچند ابتدایی به دست آورید تا با این روش بتوانید تخمینی از هزینه های خود در طول این سفر داشته باشید. به عنوان مثال یقین داشته باشید که هزینه های گردشگری در کشور تایلند بسیار پایین تر از هزینه های سفر به کره جنوبی خواهد بود بنابراین با توجه اطلاعات اقتصادی ابتدایی خود و مقصدتان  به میزان کافی پول همراه خود خواهید داشت.

بهترین کار استفاده از وب سایت بانک های کشور مبداء خواهد بود با این روش می توانید ارزش برابری واحد پول کشور مقصد را با پول کشور مبداء مقایسه کرد و با توجه به آن می توانید تصمیم به استفاده از ارز واسطه یا پول رایج همان کشور را از ابتدای سفرتان بگیرید. از سوی دیگر با توجه به ارزش تبادل این ارزها با یکدیگر می توانید به میزان لازم ارز تهیه کنید و همراه خود ببرید اما این کار بهترین اطلاعات را بطور ناخواسته در اختیار شما خواهد گذاشت و آنهم میزان برابری پول کشور مقصد با ارزهای معتبر دیگر جهان و ارزهای واسطه مثل دلار و یورو خواهدبود.

 گرچه این ارزش ها به صورت روزانه تغییر می کند اما تغییرات آنها به غیر از شرایطی خاص زیاد متفاوت نخواهد بود بنابراین شما هنگام تبدیل ارز همراهتان هرگز دچار اشتباه نمی شوید و از قیمت پایه و حدودی آن با خبر هستید با این روش می توانید مدیریت مالی سفر خود را به خوبی انجام دهید و بدون نگرانی خاطرات خوبی را برای خود ثبت کنید.

آشنایی با لغت صرافی و بانک های معتبر در کشور مقصد

اگر به کتابفروشی های محل سکونت خود مراجعه کنید حتما تعداد زیادی کتاب های راهنما درباره آموزش زبان کشور مورد نظر خود در هنگام سفر خواهید یافت بنابراین همراه داشتن یکی از این کتاب ها شاید بسیاری از مشکلات احتمالی شما را از پیش برطرف کند اما در غیر این صورت باز این دنیای مجازی است که شما را در دهکده جهانی یاری و همراهی خواهد کرد بنابراین حتما سعی کنید کلمه صرافی را در زبان کشور مقصد خود بیابید و آن را به خاطر بسپارید یا در دفتر یادداشت همراهتان یادداشت کنید در همین حال سعی کنید نام بانک های معتبر آن کشور را یادداشت کنید همانطور که می دانیم اکثر بانک های خارج از ایران خصوصی هستند و میزان محبوبیت و اعتبار آنها متفاوت خواهد بود بنابراین سعی کنید نام معتبرترین و محبوبترین را بیابید و همراه داشته باشید

نکات مهم هنگام سفر

با توجه به اطلاعاتی که از قبل و با توجه به روش های ذکر شده برای سفر خود دارید در این مرحله کار کمی آسانتر خواهد بود اما صرفا باید دقت کنید و همیشه هنگام تبدیل ارز خود با خونسردی این کار را انجام دهید و هرگز عجله نکنید حتی اگر افرادی قصد در آشفته کردن ذهن شما را داشتند . کاملا به ذهن خود مسلط باشید و دقیق و خونسرد باشید و فقط به کارتان فکر کنید .

همانطور که می دانید موضوع اسکناس های جعلی همیشه در جهان مشکل ساز و در برخی موارد خبرساز بوده و هست و بسیاری از گردشگران از گرفتار شدن به این دلیل در کشور مقصد بسیار نگران هستند بنابراین نکات زیر را رعایت کنید تا آسوده سفر کنید.

اگر با تورهای گردشگری سفر می کنید تا زمان اقامت در هتل نیازی به پول ندارید چون کلیه خدمات به عهده آژانس مسافرتی شماست پس از آن به فکر تبدیل پول باشید اما اگر انفرادی سفر کرده اید از همان لحظه ورود به کشور مقصد شما نیاز به استفاده از پول رایج آن کشور را دارید به یاد داشته باشید وقتی از هواپیما پیاده شدید و از قسمت کنترل پاسپورت عبور کردید با تعداد زیادی صرافی مواجه خواهید شد از این رو کمی حوصله کنید و به همه تابلوهای قیمت این صرافی ها خوب دقت کنید معمولا آنها با اختلاف خیلی اندکی نرخ تبدیل ارزها را با یکدیگر روی تابلوها نوشته اند پس بهترین را انتخاب کنید و تنها مبلغ مورد نیاز اولیه خود را تبدیل کنید چون این صرافی ها معمولا چند درصدی ارز همراه شما را ارزانتر از قیمت واقعی خواهند خرید بنابراین فقط به میزان مورد نیاز خود برای رسیدن تا هتل، ارز تبدیل کنید نه بیشتر./

اما در سطح شهر با توجه به اطلاعات قبلی خود فقط در بانک های معتبر و صرافی های متعبر پول خود را تبدیل کنید و هرگز به دیگران در این باره اعتماد نکنید. به یادداشته باشید که حتما شخصا این کار را انجام دهید.

با توجه به رشد کلاهبرداری های اینچنینی به یاد داشته باشید که اکثر بانک ها و صرافی های معتبر در سطح جهان پس از کنترل ارز پرداختی شما و تبدیل آن به پول رایج کشورشان یک رسید به شما می دهند که سریال اسکناس های پرداختی شما و همچنین اسکناس های دریافتی شما کاملا روی آن قید شده است و حتی شماره معامله انجام شده و تاریخ و زمان آن نیز قابل روئیت خواهد بود ، از اینروست که در حفظ و نگهداری همه این رسیدها باید دقت کنید.

با در دست داشتن این رسید هرگز نگران مشکل ساز شدن  این تبدیل نباشید حتی اگر کسی ادعای اصل نبودن پول پرداختی شما را داشت بدون هیچ نگرانی از او بخواهید به پلیس تلفن بزند چون شما هیچ مشکلی نخواهید داشت  و راه کلاهبرداری از شما بسته شده است.

اما چند نکته طلایی را هرگز فراموش نکنید

1.        هنگام دریافت باقی پول خود از فروشگاهها از سلامت آنها کاملا مطمئن شوید و با معیارهای خود آنها را بازرسی کنید البته این کار را بیشتر برای اسکناس های درشت انجام دهید چون این اسکناس ها هستند که مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

2.        برای خرید خود از فروشگاههای سطح شهر هرگز از ارز واسطه استفاده نکنید حتی اگر این فروشگاه قابلیت این کار را داشته باشد در نظر داشته باشید که این فروشگاهها ارز شما را بسیار ارزانتر از نرخ واقعی محاسبه خواهند کرد.

3.        همیشه روزانه و به میزان نیاز خود ارز را تبدیل کنید چون هر روز قیمت ها متفاوت خواهند بود البته این کار نکته مثبت دیگری هم برای شما خواهد داشت و آن هم امنیت پول شما هنگام گشت و گذار در سطح شهر است و سودجویان هرگز به دنبال شما نخواهند بود.

4.        هرگز در لابی هتل اقدام به تبدیل ارز نکنید و اگر انفرادی سفر می کنید مبلغ هتل را با پول رایج کشور مقصد خودتان پرداخت کنید نه با ارز واسط مثل دلار یا یورو.

5.        سعی کنید در ساعات اداری ارز مورد نیاز خود تبدیل کنید که بهترین زمان برای این کار اواسط روز یعنی بین ساعت 11 تا 14 خواهد بود با این کار قیمت واقعی را خواهید داشت و از تبدیل ارز واسط خودتان در روزهای تعطیل جدا خودداری کنید شما می توانید روزهای تعطیل را با استفاده از تقویم داخل اتاق خود شناسایی کنید.

6.        هنگام گشت و گذار در سطح شهر به تابلوهای صرافی ها کاملا دقیق باشید و تغییرات را زیر نظر بگیرید تا از قیمت روزانه خبر داشته باشید.

7.        در انتهای سفر خود اگر پول رایج کشور مقصد را داشتید حتما آن را به ارزهای معتبر دیگر مثل دلار و یورو تبدیل کنید چون ممکن است پول آن کشور در کشورتان متقاضی نداشته باشید یا اینکه بسیار ارزانتر از ارزش واقعی آن خریدار داشته باشد.

به هر حال به یاد داشته باشید که با رعایت کردن این قوانین که زیاد هم سخت نیستند سفری ایمن و راحت را برای خودتان و همراهانتان خواهید داشت.

کامل

19/8/90

امنیت در هتل

کلمه هتل همیشه یادآور، آرامش و امنیت در ذهن هر گردشگر بوده و هست. اما همین مکان امن می تواند به عنوان پاشنه آشیل امنیت گردشگران در کشورهای دیگر تبدیل شود و باعث ضرر و زیان آنها شود.

یکی از دغدغه های بسیار مهم گردشگران هنگام سفرهای خارجی انتخاب هتل مناسب و ایمن بوده. اگرچه همیشه قیمت هتل به عنوان اصلی ترین نکته مورد بررسی قرار می گیرد ولی امنیت هتل که جایگاه بالاتری از این موضوع دارد معمولا به دست فراموشی سپرده می شود و در برخی از مواقع اصلا توجهی به این موضوع مهم توسط گردشگران نمی شود.

در واقع گردشگران با توجه به توان مالی خود اقدام به انتخاب هتل در کشور مقصد می کنند و معمولا چون با آدرس شهر مورد نظر خود آشنایی کامل ندارند سعی می کنند قیمت اتاقهای هتل را مورد بررسی قرار دهند. اما امروزه با توجه به دسترسی بسیار آسان و همه گیر اینترنت از نظر محل و نزدیکی هتل به مراکز تفریحی یا تاریخی گردشگران گزینه های خود را به راحتی انتخاب می کنند بطوری که حتی با توجه به این تکنولوژی می توانند از ابزار و وسایل داخل اتاق های هتل آگاه شوند و در دنیای مجازی حتی چرخی در سالن های هتل بزنند .

ولی مهمترین نکته امنیت محیط آن خواهد بود که از طریق اینترنت نمی توان از آن مطلع شد بنابراین چند دستور کاملا ساده و ابتدایی که معمولا از نظر همه گردشگران دور می مانند می تواند تضمین کننده امنیت گردشگران و وسایلشان در طول اقامتشان در هتلها باشد.

امروزه اکثر هتل ها کل فضای داخلی هتل ، به غیر از داخل اتاق ها را با دوربین های مداربسته تحت کنترل دارند و در واقع درصد امنیتی مسافران و مهمانان خود را به حداکثر رسانده اند ولی هنوز هم نقطه ضعف هایی در این سیستم ها موجود است که خود مهمانان باید آن را رعایت کنند تا امکان سوء‌استفاده از آنها را به حداقل برسانند.

به یاد داشته باشید که امروزه اکثر هتل های معتبر دارای جعبه امنیتی داخل اتاق هستند اما اگر هم این جعبه داخل اتاق مهیا نبود، امکان امانت گرفتن مدارک و پول شما در قسمت پذیرش همیشه مهیاست گردشگران با به امانت گذاشتن پول و مدارک ارزشمند خود در این قسمت یا همان صندوق داخل اتاق امنیت آنها را تضمین کرده اند.

اما مهمترین نقطه ضعف مهمانان در هتل ها و طول مدت اقامتشان در هتل کلیدهای الکترونیکی درب اتاقشان است با توجه به تکنولوژی استفاده شده ، این کلیدهای الکترونیکی امروزه تقریبا می توان یقین داشت که دسترسی به داخل اتاق شما غیر ممکن است چون فقط کارمندان تایید شده هتل و خود شما با استفاده از آنها قادر به ورود به اتاق خواهید بود .

بنابراین در حفظ و نگهداری از آن کمال دقت را داشته باشید البته این موضوع باعث نخواهد شد که شما قبل از ترک اتاق خود لوازم ارزشمند خودتان را داخل صندوق امنیتی اتاق بگذارید یا اینکه تحویل صندوق امانات هتل بدهید. اما درباره کلیدهای الکترونیکی هتل اگر قصد دارید آن را همراه خود بیرون از هتل ببرید به هیچ عنوان این کلید و شماره اتاق خود را به افراد غریبه ندهید، اما بهترین حالت، تحویل دادن این کلید به قسمت پذیرش هتل برای شماست.

هنگام تحویل دادن و تحویل گرفتن کلید الکترونیکی اتاق هتل حتما این کار را مقابل پذیرش انجام دهید و هرگز به لباس افراد در محوطه بیرونی هتل یا داخل سالن های هتل اعتماد نکنید چون دسترسی به آن لباس ها بسیار ساده و سهل خواهد بود.

حتی اگر کسی یا لباس کارکنان هتل از شما خواست که کلید اتاقتان را به او تحویل بدهید از ا و بخواهید با شما جلوی قسمت پذیرش بیاید و مقابل قسمت پذیرش کلید را به او تحویل بدهید یقین داشته باشید که اگر این فرد قصد سوء استفاده از کلید را داشته باشد هرگز همراه شما مقابل قسمت پذیرش نخواهد آمد چون کارمندان هتل کاملا یکدیگر را می شناسند اما مهمترین بخش این است که مسئولین هتل اصلا به کلید همراه شما نیازی ندارند که آن را از شما بخواهند، چون کلید اصلی همیشه نزد قسمت مدیریت هتل در پذیرش خواهد بود و کارمندانی که دسترسی آنها به داخل اتاق ها لازم باشد همیشه کلید مخصوص به خود را دارند و می توانند با آن با هماهنگی مسئولین هتل و به دستور آنها وارد هر اتاقی بشوند.

بنابراین بهترین روش برای حفظ و نگهداری از کلید اتاقطان این است که هنگام خروج از هتل کلید را به قسمت پذیرش بدهید و در غیر این صورت همیشه در گوشه مطمئنی از کیف خود آن همراه خودتان داشته باشید و هرگونه پیشنهاد یا درخواستی در مورد گرفتن کلید اتاقتان را توسط افراد ناشناس را با مسئولین پذیرش هتل در میان بگذارید و با آرامش کامل هویت فرد درخواست کننده را با قسمت پذیرش چک کنید و هرگز نگران ناراحت شدن این فرد در مورد تحقیق شما نباشید چون اگر از اینکار خجالت بکشید شاید هرگز وسایل با ارزش خودتان را برای باردیگر نبینید و پولی که قرار بود با آنه اوقات خوشی در سفر خود داشته باشید را از دست بدهید.

عزتی

26/8/90

نکات ایمنی در تاکسی های خارجی

اصولا آسیب پذیر ترین قسمت سفرهای خارجی برای هر گردشگری که برای اولین بار وارد کشوری خاص می شود زمانی است که او قصد استفاده از تاکسی را دارد. معمولا هر کشوری به تناسب با قوانین نرخ کرایه تاکسی تعیین می شود در بسیاری از کشورها با استفاده از تاکسی متر این کار انجام می شود اما هستند برخی از کشورها که از این وسیله استفاده نمی کنند و نرخ تاکسی براساس توافق بین راننده و مسافر تعیین می شود به عنوان مثال می توان از ایران در این زمینه نام برد. البته تعداد این کشورها آنقدر هم زیاد نیست ولی به هر حال تاکسی های این کشورها هنوز هم بدون تاکسی متر به کار خود ادامه می دهند.

به هر حال نرخ کرایه چه با تاکسی متر محاسبه می شود یا بدون آن ، استفاده از تاکسی معمولا نقطه ضعف هر گردشگری در سطح جهان است و بهترین موقعیت برای سوء استفاده های احتمالی توسط افراد سودجو خواهد بود ، بنابراین اینگونه افراد از این وسیله که جهت رفاه حال مسافران تهیه شده بهترین استفاده را به نفع خودشان خواهند کرد و به انواع مختلفی از روشها متوسل خواهد شد تا به نیت شوم خود برسند ، بنابراین گردشگران باید در هنگام استفاده از این وسیله بیشترین نکات ایمنی را رعایت کنند تا متضرر نشوند.

همه ما داستانهای زیادی از دوستان و بستگان خود در این زمینه شنیده ایم که هنگام سفرشان به یکی از کشورهای توریستی یکی از رانندگان تاکسی از مسیر اشتباه رفته و مبلغ زیادی کرایه اضافه از آنها گرفته البته این کمترین و یا به عبارتی شیرین ترین سوء‌استفاده  از این فرصت برای سودجویان بوده . به همین دلیل سودجویان از این وسیله نقلیه به بهترین شکل استفاده خواهند کرد تا بتوانند از این فرصت طلایی بهترین استفاده را به نفع خود داشته باشند. به همین دلیل نکاتی برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی را هنگام سوار شدن تاکسی در کشورهای دیگر را بازگو کرده ایم تا اینکه شما جزو قربانیان سوء استفاده های احتمالی نباشند.

بطور کلی در کشورهای خارجی استفاده از تاکسی یک امر تشریفاتی است و معمولا ساکنان محلی آن شهرها با استفاده از خطوط مترو یا اتوبوس مسیر خود را طی می کنند. اما بسیاری از گردشگران به دلیل عدم آشنایی با مسیرها همیشه به عنوان اولین گزینه برای رسیدن به مقصد از تاکسی استفاده می کنند . بنابراین  به یاد داشته باشید که معمولا در اکثر کشورها تاکسی ها به یک رنگ ثابت قابل شناسایی هستند. ولی در برخی کشورهای دیگر مثل کره جنوبی دو رنگ تاکسی مورد استفاده قرار می گیرید یکی سیاه رنگ (تاکسی های تشریفاتی) و دیگری خاکستری رنگ (تاکسی های معمولی) معمولا نرخ کرایه و ورودی تاکسی های تشریفاتی بین 20 تا 30 درصد گرانتر از تاکسی های معمولی خواهد بود بنابراین همیشه به تفاوت رنگ تاکسی ها توجه نمایید  و صرفا با دیدن کلمه تاکسی روی اتومبیل ها از آنها استفاده نکنید بلکه به رنگ آنها نیز توجه داشته باشید.

برای دسترسی به این اطلاعات می توانید از اینترنت استفاده کنید یا اینکه وقتی به کشور مقصد رسیدید از مسئولین هتل بخواهید شما را راهنمایی کنند و مناسب ترین نوع تاکسی را به شما معرفی کنند با این روش از هزینه های آن تاکسی ها مطلع خواهید شد و هرگز پول اضافه به دلیل عدم اطلع پرداخت نخواهید کرد.

نکته دیگر اینکه اگر به کشوری سفر کردید که در آن کشور استفاده از تاکسی متر مرسوم نبود حتما مسیر و قیمت را با راننده قبل از سوار شدن چک کنید و به توافق برسید و سپس از آن تاکسی استفاده کنید . پس از بحث نرخ کرایه و انتخاب مناسب ترین نوع تاکسی، حال نوبت اصلی ترین نقطه ضعف گردشگران در کشورهای خارجی می رسد، این نقطه ضعف همان عدم آشنایی به مسیرها و آدرس مقصد گردشگران است که به سودجویان اجازه می دهد در کمال آرامش و خونسردی از گردشگرانی که مشغول تماشای مناظر و زیبایی های شهر هستند به سادگی سوء استفاده کنند.

بنابراین بهترین توصیه ما به شما بررسی مسیرهای مناسب برای رسیدن از مبداء به مقصد قبل از سوار شدن به تاکسی خواهد بود، به همین دلیل قبل از استفاده از تاکسی سعی کنید دو نکته اساسی را رعایت کنید . اول اینکه در جهت درست مسیر سوار تاکسی شوید و دوم مسیر صحیح را از روی نقشه خوب بررسی و نام خیابان ها و محدوده مقصد را به خاطر بسپارید.

درباره اولین نکته به یاد داشته باشید که قبل از سوار شدن و یا دست بلند کردن برای استفاده از تاکسی، در جهت صحیح مسیر خود ایستاده باشید چون در بسیاری از موارد و به دلیل عدم آشنایی به آدرس شهر مقصد، درست در جهت مخالف مقصد خود ایستاده اید و برای قرار گرفتن در جهت درست راننده تاکسی مجبور خواهد بود تا چهار راه یا بریدگی بعدی همان مسیر اشتباه را ادامه بدهد. بنابراین تاکسی متر به حساب شما کار می کند و هزینه این اشتباه را شما خواهید پرداخت. پس بهترین روش اطلاع از موقعت مقصد و جهت صحیح برای  استفاده از تاکسی خواهد بود .

اما در مورد نکته دوم ، یعنی بهترین مسیر و نزدیکترین مسیر برای رسیدن به مقصد؛ توصیه ما همان استفاده از نقشه و کنترل مسیر قبل از سوار شدن تاکسی خواهد بود اما در این مورد تکنولوژی جی پی اس به یاری گردشگران آمده و جهت یابی را در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای آنها بسیار آسان تر کرده است.

بنابراین اگر گوشی تلفن همراه شما به این سیستم یعنی همان جی پی اس مجهز است به سادگی می توانید مسیر خود را با آن کنترل کنید. پس وقتی سوار تاکسی شدید و مسیر را به راننده گفتید کل مسیر را از روی صفحه نمایش تلفن همراهتان کنترل کنید. بیاد داشته باشید که بهترین مزیت استفاده از امکانات جی پی اس تلفن همراه شما این است که تمام امکانات آن به زبان مادری شما خواهد بود و شما می توانید به بهترین روش از آن استفاده کنید اما اگر این امکانات را در اختیار نداشتید می توانید از راننده بخواهید که از دستگاه چی پی اس استفاده کند، گرچه نقشه راهنما به زبان محلی آن کشور خواهد ولی مدت زمان و مسافت مبداء تا مقصد را کاملا خواهید دید و با توجه به رنگ فلش نشانگر مسیر (رنگ سبز = مسیر صحیح، رنگ قرمز = مسیر خطا، رنگ نارنجی = مسیر انحرافی)، شما می توانید از صحت مسیر کاملا مطلع شوید و جلوی هرگونه سوء استفاده بگیرید و هرگز مبلغ اضافی برای رسیدن به مقصد خود نمی پردازید.

اما به یاد داشته باشید که یک قانون در کلیه کشورها یکسان و قابل اجرا خواهد بود . آن قانون مربوط به زمان استفاده شما از تاکسی می شود به این معنی که معمولا بعد از نیمه شب یعنی ساعت 12 شب قیمت و نرخ محاصبه تاکسی 20 درصد افزایش خواهد داشت و تاکسی متر به طور اتوماتیک این کار را انجام خواهد کرد بنابراین به یاد داشته باشید که در یک مسیر مشخص شما مجبور به پرداخت مبلغ اضافه ای خواهید بود پس بهترین راه استفاده از تاکسی قبل از اضافه شدن نرخ کرایه خواهد بود یعنی قبل از ساعت 12 از تاکسی استفاده کنید.

در مورد تاکسی متر به یاد داشته باشید در کشورهایی مثل هندوستان تاکسی مترها مبنای قیمت نیستند بلکه باید عدد نمایشگر تاکسی متر را با جدولی که معمولا همه راننده ها دارند مقایسه کنید و مبلغ کرایه را که با رنگ قرمز مشخص شده به راننده پرداخت کنید بنابراین حتما  در مورد نحوه استفاده و محاسبه نرخ کرایه تاکسی در شهر و کشور مورد نظر قبل سفر تحقیق کنید یا اینکه از مسئولین هتل کمک بگیرید و در صورت نیاز جداول مربوطه را تهیه کنید و همیشه همراه داشته باشید که دچار دردسر نشوید. پس حالا با توجه به رعایت کلیه این مسایل می توانید به راحتی از تاکسی های شهر مقصد خود استفاده کنید اما حالا با مشکل دیگری مواجه خواهید شد و این مشکلات تازه هنگام تبادل پول بیشتر خودنمایی خواهد کرد. بنابراین پس از سوار شدن به تاکسی نکات زیر را نیز رعایت کنید.

همیشه مبلغ دقیق کرایه را به راننده تحویل دهید اگر این کار برای شما میسر نبود اسکناس پرداختی خودتان به گونه ای به راننده تحویل دهید که کاملا متوجه نوع و مبلغ اسکناس تحویل داده شده توسط شما بشود با این کار هرگونه اعتراض احتمالی راننده را مبنی بر اشتباه شما هنگام پرداخت کرایه مردود خواهد شد و هرگونه سوء استفاده احتمالی از شما غیر ممکن خواهد شد. اگر پول پرداختی شما باقی مانده داشت دقیقا آن را بررسی کنید و از راننده تحویل بگیرید چون این داد و ستد بهترین فرصت برای افراد سودجو خواهد بود که از مسافران ناآگاه سودجویی کنند. بنابراین کاملا باید دقیق باشید و با حوصله عمل کنید و هرگز عجله نداشته باشید. از مبحث نحوه استفاده تاکسی که بگذریم دو نکته بسیار مهم باقی مانده که به ترتیب عبارتند از : کنترل هویت راننده و رعایت مقررات داخل اتومبیل خواهد بود در مورد هویت راننده در اکثر کشورها جواز کار و کارت شناسایی راننده به گونه ای روی داشبورت اتومبیل یا شیشه جلوی اتومبیل نصب شده که شما کاملا می توانید آن را بخوانید و کنترل کنید ولی در مورد نکته دوم دیگر قوانینی مثل نکشیدن سیکار یا استفاده از تلفن همراه و حتی خوردن و نوشیدن خوراکی را کاملا جدی بگیرید و  و به علائم نصب شده در تاکسی دقت کنید. چون در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.

به هر حال با رعایت کردن این نکات بسیار ساده  می توانید با خیالی آسوده از هتل خود بیرون آمده و از امکانات رفاهی تاکسی های شهر استفاده کنید و بدون اینکه کوچکترین سوء‌استفاده ای از شما در کار باشد به مقصد خواهید رسید اما به یاد داشته باشید که همیشه و در همه حال افراد سودجو مشغول برنامه ریزی برای سوء‌استفاده از افراد هستند.

کامل

28/8/90