کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

آمارهایی که خبر از بازارهای آتی می‌دهند

رشد و توسعه صنعت گردشگری پزشکی و سلامت در سراسر دهکده جهانی باعث شده تا اغلب کشورهایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند برای دستیابی به سهم بازار بالاتر همواره با سایرین در رقابت باشند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری پزشکی ایران، شرکت‌های بیمه، دفاتر خدمات مسافرتی، بیمارستان‌ها و حتی خود پزشکان اکنون در این زمینه برای جذب بیشتر بیماران از بازارهای هدفشان تلاش می‌کنند که برگ برنده را همواره در اختیار داشته باشند. این درحالی است که داشتن آمارها و اطلاعات همواره تعیین کننده موقعیت و موفقیت این افراد است.

پس اگر شما هم نیم نگاهی به بازارهای نوظهور و آینده صنعت گردشگری پزشکی دارید بد نیست به آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی درباره اقیانوسیه و آسیا داشته باشید، چون این آمارها فقط چند عدد نیستند بلکه هرکدام خبر از بازاری پررونق در گوشه‌ای از این جهان می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود که در آخرین ماه سال گذشته میلادی از منطقه اقیانوسیه و آسیا منتشر کرده معتقد است چاقی و بیماری‌های مزمن در این مناطق اصلی‌ترین عوامل بیماری‌زا و مرگ و میر در دو دهه آینده خواهند بود. به این ترتیب اولین پتانسیل موجود مناطق یاد شده برای فعالان عرصه گردشگری پزشکی می‌تواند در این موارد باشد تا طی دوره یاد شده بتوانند با بازاریابی هدفمند برای سهم بیشتر درآمد برنامه‌ریزی کنند.

در این گزارش آمده است کشورهایی مثل کامبوج، نپال و جزایر سلیمان جزو کشورهایی هستند که در آنها زنان بیشتر در معرض کمبودهای بهداشتی هستند به صورتی که سه زن از هر چهارخانوار مناطق یاد شده طی عمر خود به خدمات بهداشتی مناسبی دسترسی ندارد.

این درحالی است که همین گزارش بیانگر این نکته است که در پاکستان و فلیپین دو زن از هر سه خانواه برای دستیابی به خدمات پزشکی به دلیل کمبودهای زیرساختی مشکلاتی را تجربه می‌کند، نه به این خاطر که کمبودهای مالی  اجازه دسترسی آنها به خدمات مورد نظر را نداده است.

به اعتقاد کارشناسان سازمان بهداشت جهانی کمبودهای اقتصادی و زیرساخت‌های بهداشتی در مناطق یاد شده باعث شده تا میزان امید به زندگی هم در این کشورها کاهش قابل توجهی داشته باشد به صورتی که از 70 سال در سال 2000 میلادی سال گذشته به 65 سال کاهش یافته باشد و در برخی از کشورهای مورد بررسی قرار رفته هنوز مرگ و میر مادران دوبرابر اهداف تعیین شده است.

اما اگر از آمارهای ارایه شده و اضافه وزن یک نفر از هر ده نفر در مناطق یاد شده بگذریم آمارهای دیگری هستند که هرکدام می‌توانند پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق را برای صاحبان مراکز درمانی و حتی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مسافرتی (آژانس‌ها) مطرح کند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در مناطق آسیا و اقیانوسیه تا سال 2050 میلادی بطور متوسط تعداد افراد بالای 65 سال به دوبرابر میزان فعلی خواهد رسید به صورتی که از کل جمعیت مناطق یاد شده نزدیک به 28 درصد در این محدوده سنی قرار خواهند داشت. اما نکته اصلی این است که از همان سی درصد تقریبا 2/10 درصد بالاتر از 80 سال سن خواهند داشت به این معنی که در بخش افراد بالای 80 سال رشدی معادل 3 برابر تجربه می‌شود.

در این زمینه کارشناسان گردشگری پزشکی براین باورند که رسیدن سن یک جامعه به مرزهای یاد شده پتانسیلی است برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پزشکی بخصوص درباره سلامت چون در این گروه می‌توان پکیج‌های سلامتی و چکاپ‌های دوره‌ای تعریف کرد و از آنها درآمدهای سرشاری به دست آورد.

کارشناسان صنعت گردشگری پزشکی درباره اهمیت آمارهای ارایه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی معتقدند اگرچه در برخی موارد کشورهای مورد نظر از نظر اقتصادی در بخش کشورهای کمتر توسعه یافته با درآمد پایین قرار دارند اما راهکارهای اصولی و دقیقی مثل انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز درمانی کشورهای مورد نظر وجود دارد که می‌تواند فرصت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران در گردشگری سلامت و پزشکی باشد.

این درحالی است که همواره موضوع سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز ارایه دهنده خدمات به صورت مجموعه‌های زنجیره‌ای راهکاری است که نباید از آن غافل باشیم به عنوان مثال اگر فرض کنیم مراکز درمانی زنجیره‌ای در چند بازار هدف تحت مدیریت یک شرکت معتبر فعالیت کند بدون تردید امتیازاتی به دست خواهد آورد که کمتر از جذب به داخل کشور نیست.

از سوی دیگر فعالان و سرمایه‌گذاران در این بخش از گردشگری همواره در تلاش هستند تا با استفاده از راهکارهای منطقی بدون کاهش کیفییت خدمات مورد نظر نسبت به ارزان‌سازی بسته‌های سفر پیشنهادی دست بازتری داشته و بتوانند بسته‌های پیشنهادی خود را متناسب با توان اقتصادی بازار هدفشان ارایه کنند.

به این ترتیب آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای منطقه اقیانوسیه و آسیا این فرصت را به فعالان عرصه گردشگری پزشکی قرار می‌دهد تا با استفاده از توانمندی‌های خود متناسب با نیاز بازارهای یاد شده برنامه‌ریزی کرده و در نهایت سهم بالاتری از درآمدهای گردشگری مناطق یاد شده داشته باشند.

این درحالی است که از جمله راهکارهای مطرح برای ورود به این بازارها را می‌توان در انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز درمانی بومی همان کشور یا ایجاد مجموعه‌های ارایه دهنده خدمات پزشکی به صورت زنجیره‌ای را نام برد.

منبعIMTJ

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد