کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

تورهای ترکیبی ناجی گردشگری ایران

ثبات و امنیت تخت جمشید یا بحران اهرام مسئله این است؟

چندی پیش خبر از برقراری ارتباط بین دو کشور باستانی ایران و مصر به میان آمد و اگرچه اخبار ناآرامی های این کشور باستانی هم اکنون بیشتر اخبار را به خود اختصاص داده است اما عظمت و قدمت اهرام باستانی آن همیشه پیش چشم گردشگران و علاقمندان بخصوص گردشگران ایرانی باقی مانده و حتی در این شراینیز دلیل سفر بیش از 9 میلیون گردشگر خارجی به این سرزمین کهن شده است.

این تعداد گردشگر حتی در شرایط فعلی مصر حاکی از وجود زیرساخت های قوی و مدیریتی مدرن در گردشگری مصر استبه صورتی که بسیاری از فعالان عرصه گردشگری مصر با توجه به وابستگی درآمد ملی این کشور به صنعت گردشگری را برای احیای این صنعت راهی مقاصد و بازارهای گردشگری مصر کرده است که یکی از این بازارهای هدف کشورمان ایران است.

این گروه اعتقاد دارند ایجاد ارتباط تجاری و سیاسی پس از گذشته سی و سه سال بین دو کشور می تواند فرصتی مناسب برای صنعت گردشگری مصر باشد صنعتی که سالانه 11 درصد از درآمد ناخالص مصر را تامین می کند. در این زمینه پس از برقراری ارتباط و البته جلساتی متعدد بین مقامات و مسئولان دو کشور قراردادی بین ایران و مصر منعقد شد که طبق آن ایران می تواند تا 120 هزار نفر گردشگر سالانه به مصر بفرستد و در مقابل میزبان 60 هزار گردشگر مصر باشد.

این قرار داد هنگامی که در رسانه های دو کشور منتشر شد موافقان و مخالفان بسیاری را در این عرصه به صحنه آورد و باعث ایجاد نگرانی هایی بین دو کشور شد این نگرانی تا حدی پیش رفت که تبادل گردشگر بین دو کشور تا مرز قطع شدن رسید. اما انگیزه بالای دو کشور برای رشد و ارتقای صنعت گردشگری باعث شد تا دوباره برای به دست آوردن بازار گردشگری طرف مقابل تلاش کنند و در این زمینه گروهی از فعالان عرصه گردشگری مصر را راهی ایران کرد.

به هر حال فارغ از اینکه مخالفان ایرانی یا مصری این قرارداد چه دلایلی برای خود دارند مسئله نبودن امنیت کافی برای حضور گردشگران ایرانی در مصر که البته موضوع کم اهمیتی هم نیست باعث شد تا بسیاری از فعالان عرصه گردشگری از فواید احتمالی برقراری این ارتباط چشم بپوشند و آن را بطور کلی نفی کنند . این موضوع زمانی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت که سازمان جهانی گردشگری براساس آماری امنیت کشور مصر را برای گردشگران خارجی در حد بسیار پایین اعلام کرد و نام مصر را پس از سودان و پاکستان به عنوان سومین کشور خطرناک گردشگرپذیر جهان اعلام کند.

انتشار این خبر از یک نهاد بین المللی و بسیار موثر در صنعت گردشگری جهان باعث شد تا موج جدیدی از مخالفت ها علیه این برنامه داخل مرزهای ایران شکل گیرد در حالی که می توان به نیمه پر لیوان برای صنعت گردشگری کشورمان توجه ویژهای کرد و از فرصت به دست آمده یا همین موضوع یعنی نبود امنیت برای گردشگران خارجی در مصر به نفع رشد صنعت گردشگری کشورمان استفاده کرد.

نکته ای که شاید تا کنون از دید مسئولان داخلی کشورمان دورمانده و صرفا هیاهوی خبری درباره نبودن امنیت برای گردشگران ایرانی ذهن آنها را به خود مشغول کرده است. بنابراین اگرچه امنیت گردشگران مقوله بسیار مهم و عامل اصلی تعیین مقصد مسافران سراسر جهان است اما همین موضوع در کشور باستانی مصر در حال حاضر فرصتی طلایی را در اختیار صنعت نوپای گردشگری ایران قرار داده است؛ صنعتی که به اظهار سازمان جهانی گردشگری هم اکنون به عنوان یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری جهان شناخته شده و بسیاری را با وجود تبلیغات سوء علیه جاذبه های کشورمان وادار به بستن چمدانهایشان به سمت ایران باستانی کرده است.

فرصت طلایی چیست؟

پاسخ این سئوال اینگونه مطرح می شود که باید توجه داشته باشیم با وجود ناآرامی های موجود در کشور مصر طبق آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری این کشور توانسته در سال 2012 میلادی حدود ده میلیون نفر گردشگر را از سراسر جهان با داشته هایش به خود جلب کند، این رقم یعنی چیزی حدود 4 برابر گردشگران ورودی به کشورمان با وجود امنیت و 2400 محوطه باستانی موجود در ایران باستانی.از سوی دیگر همانطور که قبلا اشاره شد همین سازمان (سازمان جهانی گردشگری ) ایران را به عنوان یکی از مقاصد ارزان قیمت گردشگری جهان طی سال 2012 میلادی اعلام کرده است بنابراین می توان با اتخاذ سیاست های مدیریتی مناسب این شرایط و ادغام این دو مزیت یعنی مشهور بودن کشور مصر در کنار ارزان بودن ایران اقدام به برقراری تورهای ترکیبی بین دو کشور کرد تا از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن به نفع خودمان استفاده کنیم.

بدون تردید ارزان قیمت بودن بسته های گردشگری ایران در کنار خوشنامی زیرساخت ها و جاذبه های مصر باستانی می تواند پیشنهاد جذابی برای گردشگران دیگر نقاط دهکده جهانی که در مصر اقامت دارند بوده و آنها را تشویق با بازدید از محوطه های باستانی ایران کند. با این روش بدون تردید گردشگرانی که از مصر باستان دیدن می کنند می توانند پس از یک هفته اقامت در این کشور از آرامش و جاذبه های ایران امن لذت ببرند و آرامشی بسیار مناسب را به خودشان هدیه بدهند.

شاهد مثال این موضوع سخنان «هشام زعزوع» وزیر گردشگری مصر در پاسخ به احتمال قطع تبادل گردشگر بین دو کشور است که می گوید: بدون تردید کشور من به دنبال منافع مادی خود در این زمینه و دمیدن روحی تازه در صنعت گردشگری خود است که با این توافق به نتیجه خواهد رسید. بنابراین هرگز ورود گردشگران ایرانی به مصر هرگز متوقف نخواهد شد چون منافع ملی مصر با این اتفاق تامین نمی شود». این یعنی اگر مسئولان گردشگری ایران با ریزبینی از اشتیاق مصری ها برای برقراری ارتباط با صنعت گردشگری ایران بتوانند استفاده کنند و امتیازات مناسبی از آنها بگیرند وارد یک بازی بُرد بُرد شده اند.

پیش بینی این است که حتی با ارسال دوبرابر گردشگر ایرانی به مصر، گردشگری کشورمان می تواند به خوبی از امتیازات موجود بازار هدف مصر یعنی حدود ده میلیون نفر گردشگر خارجی به نفع رونق گردشگری ایران استفاده و آنها را با داشته های کشورمان در این زمینه آشنا کند؛ نه اینکه صرفا روی جذب گردشگران مصری برای سفر به ایران سرمایه گذاری کند چون به عقیده مسئولان گردشگری این کشور کمتر از 10 درصد مصری ها توان تجربه سفرهای خارجی را دارند. اینجاست که مسئولان گردشگری ایران می توانند با استفاده از سیاست های مناسب علاوه بر جذب این تعداد یعنی 10 درصد مصری ها روی گردشگران خارجی حاضر در این کشور نیز سرمایه گذاری کنند و در عین حال با ایجاد ارتباط با بخش گردشگری مصری ها از تجارب آنها استفاده کرده و به ترمیم و تقویت زیرساخت های گردشگری ایران اقدام کند.

در این زمینه می توان به قرارداد خرید دو فروند هواپیمای تجاری از مصر توسط ایران اشاره کرد که به عنوان اولین امتیاز ارتباط و استفاده از بازار هدف مصر برای کشورمان بوده است. بنابراین باید به نیمه پر لیوان نگاه کرد و امنیت پاسارگاد را کنار بحران اهرام در قالب یک بسته پیشنهادی گردشگری برای ماجراجویانی که در مصر حضور یافته اند قرار داد.

این امتیاز را نباید با ابراز نگرانی از نبود امنیت در مصر باستانی به حاشیه راند بلکه باید آن را صحیح و دقیق با تبلیغات گسترده و مناسب در جهان گردشگری مطرح کرد، تا این امتیاز مهم در ایران بتوان زیرساخت های گردشگری کشورمان را تقویت کرده و در نهایت جایگاه اصلی ایران در صنعت گردشگری بخصوص در خاورمیانه را  به دیگران معرفی کند. پس بجاست که برای رسیدن به هدف اصلی یعنی ارتقاء سطح کیفی و کمی صنعت گردشگری کشورمان نباید امنیت محوطه باستانی ایران را فدای ناامنی اهرام مصر کرد.

جولان آدامسهای آمریکایی در بازار مصرف ایران

آدامس های خارجی خروس ایران را بی صدا کرده اند

شیک ایران دیگر خریدار ندارد

آمریکا، مالک اصلی بازار آدامس ایران

اگر اهل مطالعه روزنامه آنهم به صورت سنتی هستید بدون شک هر روز صبح با عجله خودتان را به دکه روزنامه فروشی می رسانید تا از اخبار مهم روز آگاه شوید بدون تردید با حساسیت ویژه ای مقابل روزنامه های چیده شده روی زمین می ایستید و با همان حساسیت به دنبال سوژه مورد نظر خودتان بین تیترهای مختلف روزنامه ها می گردید. بهترین تیتر را مطابق سلیقه خودتان بر می دارید و سراغ فروشنده می روید تا پول روزنامه را بپردازید که متوجه تغییراتی می شود. هرچند تعداد و حتی نحوه چینش روزنامه ها روی زمین کنار دکه فرقی نکرده است اما مقابل فروشنده دنیای دیگری حکمفرماست.

حجم انبوهی از آدامس ، شکلات و سیگار مقابل او چیده شده که هر روز هم برتعداد و تنوع آنها افزوده می شود. اگر از دنیای دخانیات با تمام مضرراتش بگذریم به دنیای شیرین آدامس یا همان سقز خودمان مقابل فروشنده می رسیم.

تا به حال با خودان فکر کرده اید که هموطنان شما چقدر آدامس می جوند؟ اصلا برای تجارت جهانی آدامس چه رقمی را تصور می کنید؟ یا اینکه حالا که انواع و اقسام تحریم اقتصاد ایران را هدف گرفته اینهمه آدامس خارجی با کدام ارز وارد کشور شده است؟ اما مهمترین سئوال که ذهن اکثرمان را با دیدن این صحنه به خود مشغول می کند این است که مگر ایران خودش تولید آدامس نداشته که اینقدر آدامس با بسته بندی و طعم های مختلف وارد بازار شده دقیقا زمانی که بسیاری از نبود کالاهای اساسی و البته دارو به دلیل کمبود ارز سخن می گوید؟ اینها سئوالهایی هستند که برای یافتن پاسخشان باید همراه کسب و کار شوید.

آدامس دهمین اولویت تخصیص ارز

همانطور که می دانید به دلیل مشکلات و محدودیت های ارزی ، دولت با اولویت بندی کالاها برای تخصیص ارز به آنها سعی کرده تا از خروج ازرهای دولتی برای واردات کالاهای لوکس جلوگیری کند. از این رو سوژه اصلی گزارش ما یا همان آدامس همراه برخی کالاهای دیگر در آخرین اولویت از نظر دولت قرار گرفت . اگرچه بسیاری از فعالان عرصه این بازار به ردیف اولویت این خوراکی جذاب اعتراض دارند و عنوان می کنند به کدام دلیل لوازم آرایش در اولویت نهم قرار گرفته و آدامس به آخرین ردیف رسید؟ اما به هر حال حتی با تخصیص نیافتن ارز مرجع یا همان ارز دولتی به آدامس بازهم بازار ایران مملو از بسته های رنگارنگ آدامس شد.

آدامسی که به گفته مدیر پروژه خط تولید آدامس بدون قند شرکت مینو، مهندس سخت باز در اسفند ماه سال 1388 ،  با سرمایه گذاری حدود 300 میلیارد ریال و همکاری 7 شرکت بزرگ تولید کننده اروپایی شروع به کار کرد و قرار بود پس از گذشت 5 سال ایران را از واردات این جویدنی خوش طعم بی نیاز کند و حتی در برخی موارد صادرات هم داشته باشد.

به همین دلیل و تقریبا پس از گذشت 4 سال از افتتاح خط تولید یاده شده برای درک بهتر تجارت فعلی این جویدنی خوشمزه سری به بازار بزرگ تهران ، ابتدای بازار آهنگران زدیم. تنوع بسته بندی ها و رنگارنگی بیش از حد برندهای مختلف خارجی بازار گویای تجارت کلان این محصول در ایران و البته تا حدودی جهان است. اما دیدن بیش از حد دو نام بین تمام محصولات موجود و البته تکرار آنها میان مغازه داران و خریداران باعث کنجکاوی خواهد شدکه این دو نام چگونه مشهور شده اند و بازار ایران را تسخیر کرده اند؟

خروس ایران دیگر خوش آوازه نیست

اوربیت و ریلکس دو برندی هستند که ظاهرا بازار تهران و ایران را تسخیر کرده اند و خروس خودمان را از نفس انداخته اند . با جستجو کردن نام این دو برند در دنیای مجازی متوجه خواهید شد که ریلکس محصولی از کشور ترکیه و مالک کارخانه آن یک شرکت بزرگ انگلیسی است. اما برند دیگر یعنی اوربیت دارای بسته بندی های متفاوت و البته زادگاههای مختلفی است، برای یافتن زادگاه اصلی این برند بازهم در دنیای مجازی می گردیم تا با نام کارخانه ریگلی که اصالت آن آمریکایی است بر می خوریم. این کارخانه که از سال 1891 میلادی در صنایع غذایی فعالیت داشته هم اکنون آدامسهای اوربیت خود را در 180 کشور جهان می فروشد و 14 کارخانه تولیدی خود را در 14 کشور مختلف برای ساخت و تولید این محصول و دیگر محصول های خود افتتاح کرده است. شعب این کارخانه از آمریکا، چین ، لهستان، روسیه ، تایوان، کنیا ، فرانسه ، فلیپین ، نیوزلند، کانادا، مکزیک گرفته تا استرالیا هم اکنون به ایران آدامس صادر می کنند. به همین دلیل در می یابیم که چرا کشور لهستان از عمده صادر کنندگان آدامس به ایران است.

· همه آدامسها قانونی هستند؟

اما آیا واقعا این همه آدامس موجود در بازار از طریق قانونی وارد کشورمان شده اند یا خیر ؟ به گفته مسئولان و حتی مدیر پروژه خط تولید آدامس بدون قند ایران هم اکنون (در سال 1388) حدود 80 درصد از آدامس های مصرفی کشورمان از طریق غیر قانونی وارد ایران می شوند.

 بنابراین با توجه به حجم بالای تجارت این کالا در می یابیم که چه تجارت سودآوری مقابل ما قرار دارد و چگونه این بسته های بسیار زیبا و رنگارنگ خارجی در بازار ایران جولان می دهند. اینجاست که به شبکه بزرگ و البته سازمان یافته قاچاق این محصولات به داخل کشورمان می توان اشاره کرد. بطوری که محمدرضا پناهنده می گوید: « معضلات و موانع ایجاد شده از سوی دولت برای واردکنندگان قانونی این نوع خوراکی پای قاچاقچیان را به بازار می گشاید.

رئیس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در باره قاچاق محصولات غذایی می گوید با توجه به تقاضای بسیار بالای این نوع کالاها در بازار ایران اگر نتوان تدابیر دقیق و راهکار مناسبی برای کنترل قانونی ورود آنها درنظر گرفت بدون تردید سودجویی و قاچاق بازهم آمار بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد».

نبودن نظارت بر کیفیت محصولات غیر قانونی و سودجویی این افراد گاهی حتی به قیمت سلامتی مصرف کنندگان نیز منجر خواهد شد .

در این زمینه یعنی قاچاق این محصولات به عنوان مثال می توان از وجود پاستیل هایی با ژلاتین خوکی به جای ژلاتین گاوی یا آدامس هایی با مشتقات الکلی یا مواد روانگردان در بازار مصرف ایران اشاره کرد .

تجارت جهانی شیرینی جات و آدامس در جهان

برای درک بهتر از تجارت جهانی آدامس بد نیست  نگاهی به جدول ذیل بیاندازید

اطلاعات و آمار

منبع: Wrigley, NACGM

تاریخ: 5.7.2013

آمار تجارت آدامس

فروش سالانه آدامس در ایالات متحده امریکا

$2 billion

ارزش کل تجارت آدامس

$19 billion

تعداد کل آدامس های ساخته شده جهان در سال

3.74 trillion

سهم تولیدات شرکت لیگلی در تجارت جهانی

35%

تعداد کل شرکت های تولید کننده آدامس در جهان

115

تعداد کل شرکت های آمریکایی تولید کننده آدامس در جهان

30

وزن آدامس مصرف شده جهان طی یک سال

100,000 tons

تعداد ساعت صرف شده برای جویدن آدامس های تولیدی جهان (اگر فرض کنیم هر آدامس فقط نیم ساعت توسط مصرف کننده جویده شود)

187 billion hours

بزرگترین حبابی که تاکنون با آدامس درست شده

23 inches

تعداد شرکت های تولید کننده آدامس ترکیه

60

میزان کالری مصرف شده یک نفر برای جویدن یک ساعت ادامس

11 calories

قدیمی ترین آدامس جهان

9000 years

میانگین آدامسهایی که یک نفر در سال می جود

300

Statistic Brain is a group

اگرچه برخی از ارقام شاید قابل تصور هم نباشند اما این واقعیت دنیای آدامس در دهکده جهانی است . در همین حال می توان به گزارش دیگری که سال 2012 میلادی توسط موسسه نظرسنجی و  آمار kantar media’s global TGI منتشر شده است اشاره کنیم.  طی این گزارش شرکت یاد شده اعلام کرده است: «بزرگترین بازار مصرف آدامس جهان، منطقه خاورمیانه و کشورهای ایران و عربستان سعودی است.» طی این گزارش اعلام شده ایران با 82 درصد و عربستان با 79 درصد جزو برترین های مصرف کننده آدامس در جهان هستند.

در بخش دیگری از این گزارش امده آمریکا با 59 درصد ، اسپانیا با 54 درصد، فرانسه با 52 درصد و هلند با 50 درصد به ترتیب دیگر کشورهای پرمصرف این جویدنی خوشمزه هستند.

لازم به یادآوری است که گزارش یاد شده ارزش تجارت آدامس در ایران را طی همین سال 181.9 (یکصد وهشتادویک ممیز نه دهم) میلیون دلار اعلام کرده در حالی که عربستان سعودی به عنوان مقام دوم 117.6 (یکصدو هفتده ممیز شش دهم ) میلیون دلار برای این محصول خرج کرده است.  نکته جالب این گزارش بخش مربوط به سهم بازار کارخانه ریگلی از دو کشور یاد شده است طبق آمار 39 درصد بازار ایران و 21 درصد بازار عربستان در دست کمپانی آمریکایی و معروف ریگلی قرار گرفته است.

· عمده صادرکنندگان آدامس به ایران کدام کشورها هستند؟

کشورهای عمده صادر کننده آدامس به ایران به ترتیب عبارتند از : لهستان، امارات متحده عربی، ترکیه ، چین، کره جنوبی، آمریکا، فلیپین، هند، اسپانیا، کانادا، ویتنام و آلمان. در شش ماهه نخست سال 1389 واردات قانونی آدامس از کشورهای لهستان حدود 10 میلیون دلار ، امارات متحده عربی 7 میلیون دلار و ترکیه حدود 3 میلیون دلار بوده است حال آنکه هم اکنون کشور آدامس لهستانی حدود 70 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده اند و 30 درصد مابقی به کشورهای یاد شده اختصاص دارد البته لازم به یادآوری است که کشور امارات متحده تولید کننده نیست بلکه فقط مبداء ثبت سفارش برخی از آدامسها بوده است.

· تجارت آدامس در ایران چقدر است

خرید و فروش آدامس تجارتی که کارشناسان اقتصادی و دست اندرکاران تجارت مصرف سالانه آدامس ایرانیان را بیش از 480 میلیارد تومان تخمین می زنند تجارتی که قبل از سال 1382 کمتر یکصد میلیون تومان بوده است. رشدی چند صد درصدی طی سالهای یاد شده که باعث تعجب همگان شده آنهم زمانی که کم بود ارزهای خارجیی برای واردات کالاهای ضروری کشورمان کاملا محسوس است و گاهی هم کمبود دارو ، روغن، شکر ، کره یا شیرخشک به همین دلیل خبرساز شده است.

قیمت هر بسته آدامس در سطح شهر

نام تجاری

شش ماهه اول 1391

شش ماهه دوم سال 1391

بهار 1392

شیک

70 تومان برای بسته 6 تایی

100 تومان برای بسته 6 تایی

150 تومان برای بسته 6تایی

تریدنت

1500 تومان

4000 هزار تومان

5200 تومان

رلکس قوطی

800 تومان

1200 تومان

2000 تومان

اوربیت

600 تومان

1000تومان

1600 تومان

اکس ویتول

1000 تومان

3000 تومان

4000 تومان

فایو

1500 تومان

2300 تومان

3000 تومان

پی که

200 تومان

200 تومان

500 تومان

اولیپس

250 تومان

400 تومان

800 تومان

موزی

200 تومان

300 تومان

550 تومان

توتفرنگی

200 تومان

300 تومان

500 تومان

· آمار گمرک چه می گوید؟

طبق آمار منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران آدامس با شماره تعرفه های 17041000 و 21069085 هم اکنون وارد کشور  می شود و با نگرش در آمارهای گذشته گمرک در می یابیم که طی سال 1384 شمسی تنها حدود 2 هزار دلار آدامس از مبادی قانونی کشور وارد ایران شده است. این آمار در سال 1388 به رقمی معادل 795 هزار دلار رسیده است. اما در سال 1390 واردات قانونی آدامس حدود 14 میلیون دلار بوده است.

در همین حال آمار سال 1391 به رقمی بالغ بر 12.5 میلیون دلار اعلام می کنند و همین آمار بیانگر اتفاقی جالب آنهم فقط در اولین ماه سال جاری یعنی 1392 با توجه به تمام مشکلات انتقال ارز یا گران شدن قیمت دلار در ایران بوده است که میزان واردات قانونی آدامس را از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران چیزی بالغ بر 1.5 میلیون دلار اعلام می کند.

لازم به یادآوری است که تغییر مکرر کدهای تعرفه وارداتی این کالا از سوی ارگان های مسئول در سالهای اخیر و البته تکمیل نبودن آمار سال 1391 گمرک، باعث شده آماری دقیقی از واردات رسمی آدامس در دست نباشد. اگرچه بسیاری از فعالان این عرصه وجود حجم عظیمی از این نوع محصولات در بازار کشور را اینگونه توجیح می کنند که :«ممکن است این کالا با تغییر تعرفه زیرمجموعه دیگر کالاها مثل شکلات یا شیرینی قرار گرفته و از طریق گمرک وارد خاک ایران شده باشد.»  اما می توان اینگونه نیز تصور کرد که شاد اصلا واردات قانونی آدامس صورت نگرفته است!!!

 به راستی این همه آدامس با بسته بندی های مختلف که جلوی پیشخوان دکه روزنامه فروشی چیده شده یا بیشتر قفسه های فروشگاهها را به خود اختصاص داده اند از کجا آمده اند؟ به نظر شما مشکل کجاست؟

عماد عزتی

5/4/92

دیدن مراسم عاشورا بهترین خاطره من در ایران است

دانه های ریز شن های  کویر تا دانه های درخشان برف قله دماوند همگی از جاذبه های ایران هستند

واقعیت ایران با تبلیغات دیگران به اندازه یک دنیا تفاوت دارد

اگر قصد سفر در فصل زمستان را دارید و به دنبال یافتن مکانهای برای گذراندن تعطیلات زمستانی خود هستید و زیاد هم به اقامت در کشورهای گرمسیری علاقه ندارید، بدون تردید به دنبال یافتن زیبایی های زمستانی برخی از کشورها هستید و نیم نگاهی هم به کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارید ، نروژ ، فنلاند و سوئد کشورهایی بسیار معروف در این منطقه از دهکده جهانی هستندکه البته هر کدام به عنوان کشورهایی گردشگرپذیر نیز در حوزه اروپا معروف شده اند. اما واقعا همانطور که ما علاقمند به دیدن جاذبه های این کشورهای بخصوص در فصل تابستان هستیم ساکنان این سرزمین ها نیز علاقمند به دیدن جاذبه های ایران هستند؟ به همین خاطر چمدان گفتگویی صمیمانه با سفیر یکی از کشورهای یاد شده داشته و نظر او را درباره صنعت گردشگری ایران جویا شده که خواندن آن بدون تردید برای علاقمندان به سفر و گردشگری خالی از لطف نیست. این شماره سفیر نروژ که از اوایل شهریور 1391 (سپتامبر 2012 میلادی) وارد ایران شده با گشاده رویی تقاضای ما را پذیرفت  .

آقای جنزپتر کمپرود  هم اکنون به عنوان سفیر کشور نروژ در تهران مشغول به کار است و قبل از تهران در کشور سومالی به عنوان سفیر نروژ مشغول به انجام وظیفه بوده است. اگرچه حدود 5 ماه است که او استوار نامه خود را به مقامات ایرانی تحویل داده است اما باعلاقه زیادی که سفر و درک واقعیت ایران زمین داشته سفرهایی را برای خود تدارک دیده و عنوان می کند که باید نقاط بسیاری از ایران ببیند تا واقعا پی به این تمدن عظیم ببرد.  کمپرود برای اولین بار سال 2009 میلادی به ایران سفر کرد اما هم اکنون به عنوان سفیر کشور نروژ در ایران اقامت دارد بنابراین فرصت بسیاری برای یافتن واقعیت زندگی ایرانیان بخصوص تمدن آنها دارد .

شما تاکنون به چه شهرهایی از ایران سفر کرده اید؟

با توجه به مدت اقامت کوتاه من در ایران من موفق شدم از تهران ، اصفهان ، کاشان و چالوس سفر کنم برخی از شهرستان های اطراف دریای خزر را نیز دیدم که واقعا زیبا بودند .

بهترین خاطره سفرهایتان در ایران کدام بوده است؟

روز عاشورا تا کنون یکی از به یادماندنی ترین خاطراتم در ایران خواهد بود ، عاشورا به عنوان مراسمی مذهبی در ایران واقعا می تواند هر سال تعداد زیادی مثل من را به خود جلب کند.

با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم از کدام جاذبه های زمستانی ایران بازدید کردید؟

من به پیست اسکی دیزین، شمشک، دربندسر رفتم و آنجا از برف و تفریحات زمستانی ایران لذت بردم واقعا برای من جالب است که ایران اینهم امکانات تفریحات زمستانی در اختیار دارد اگرچه معتقدم که هنوز بسیاری از امکانات زمستانی را ندیده ام چون فرصت کوتاه در اختیار داشتم.

نظر شما درباره گردشگری ورزشی در ایران چیست؟

همانطور که همگی می دانیم ایران پتانسیل های بسیار زیادی درباره صنعت گردشگری در اختیار دارد که یکی از آنها بحث گردشگری ورزشی است ، رشته کوههای البرز و زاگرس ، دشت ها و کویرها ، رودخانه ها و دریاچه ها همگی از امتیازات ایران در گردشگری ورزشی است. بطور کل ایران یکی از پرجاذبه ترین کشورها برای گردشگران و ماجراجویان ورزشی خواهد بود از صحرا گرفته تا نوک قلل آن برای این گروه جذاب خواهد بود. باید بگویم که هر روز ما تعدادی تماس از سوی این گروه که می خواهند درباره امکانات گردشگری ورزشی ایران اطلاع بگیرند، داریم.

بیشترین تقاضای اطلاعاتی که از شما درباره گردشگری ورزشی ایران از شما شده مربوط به کدام رشته ورزشی است؟

 بیشترین تقاضاهای ما مربوط به فصل زمستان یعنی ورزش اسکی است.

چرا این ورزش خاص همانطور که می دانیم کشورشما پیست های اسکی بسیار معروفی را در اختیار دارد؟

بله کشور نروژ پیست های بسیار معروفی در سطح جهان را در خود جای داده و ورزش های زمستانی هم یکی از مهمترین جاذبه های فصل سرد نروژ است اما لذت اسکی کردن در هوای نسبتا متعادل ایران و البته طبیعت زیبای ایران توانسته نظر بسیاری از اسکی بازهای نروژی را نیز به خود جلب کند البته اکثر آنها می گویند ایران کشور جالبی است چون می توان پس از  یک روز پر از هیجان و لذت بردن از پیست های مناسب اسکی ایران در سواحل جنوبی و آبهای گرم خلیج فارس شنا کنیم. این موضوع واقعا برای آنها جالب و جذاب است.

کدام اثر تاریخی ایران نظر شما را به خود جلب کرد؟

همانطور که گفتم من فقط 4 ماه است که وارد خاک ایران شدم و تنها دو شهر باستانی ایران یعنی کاشان و  اصفهان را دیده ام. اگرچه این شهرها واقعا بی نظیر هستند و آثار تاریخی انها واقعا برایم حیرت آور بود  ولی در مورد تاریخ و آثار تاریخی ایران در کتب مختلفی مطالعه کردم پاسخ به این سئوال شما هنوز برایم کمی مشکل است اما بدون تردید ایران آثار تاریخی بی نظیری را در خود جای داده که هر کدام برای خود دنیایی دارند.

نظر شما درمورد گردشگری ایران چیست؟

وقتی با خودم فکر می کنم واقعا تعجب می کنم که ایران این همه امکانات برای گسترش صنعت گردشگری طبیعی و تاریخی را یکجا در اختیار دارد. طبیعت چهارفصل، آثار باستانی بسیار کهن و البته تمدن معروف ایران همه و همه یک دنیا گفتنی را در اختیار دارند که می تواند صنعت گردشگری ایران را متحول کند. یکی از همکاران قبلی من در ایران قبل از آمدنم به ایران گفت: ایران 2400 سایت باستانی در اختیار داردکه همگی توان ثبت در سازمان یونسکو را دارند باید آنها را ببینی . او گفت من قبلا این کار را انجام دادم بنابراین من نیز این کار را انجام خواهم داد یعنی سعی می کنم از تمام آنها بازدید کنم. نتیجه اینکه صنعت گردشگری ایران واقعا می تواند کشور ایران را متحول کند.

شما مشکلی تا کنون در صنعت گردشگری ایران دیدید؟

من هنوز فرصت کافی برای بررسی این موضوع نداشتم اما هتلی هایی که تاکنون از آنها استفاده کردم در ایران واقعا کیفیت مناسبی داشتند و از نظر استانداردهای بین المللی با توجه به قوانین کشورتان بسیار خوب بودند من در مورد هتل ها معتقدم که آنها خیلی حرفه ای عمل کرده اند ولی هنوز زمان لازم دارم تا نظر قطعی خودم را در باره گردشگری ایران بازگو کنم.

نظر شما درباره تاثیر برقراری خطوط هوایی مستقیم بین کشورمطبوعتان و ایران چیست؟ آیا تاثیری در تبادل و گسترش گردشگری در این مقاصد خواهد داشت؟

بدون تردید اولین گزینه برای گردشگران در قرن حاضر وجود خطوط پروازی و دسترسی آسان به مقصدشان است بنابراین این گزینه واقعا کمک خواهد کرد کشور نروژ در حال مذاکره با شرکت هواپیمایی ماهان ایر در ایران است تا اقدام به برقراری پروازی مستقیم به دو کشور کنند ولی این موضوع نیازمند کارشناسی است و در حال بررسی امیدوارم به زودی من بتوانم از تهران تا پایتخت کشورم را یکسره پروازه کنم. فکر کنم این موضوع برای گردشگران دو کشور نیز ایجاد انگیزه کند تا بار سفر ببندند. نکته بسیار مهم برای برقراری خطوط پروازی مستقیم بین دو کشور این حضور حدود 20 هزار ایرانی در کشور من هست چون با توجه به حضورشان هر ساله تقاضای سفر نیز بین دوکشور خواهد بود پس برقراری خطوط مستقیم می تواند باعث ازدیاد سفر نیز بشود البته نباید از تعداد بازرگانان دو کشور که قصد سفر به ایران یا نروژ را دارند غافل شویم .

به بازرگانان اشاره کردید لطفا بیشتر توضیح دهید؟

همانطور که می دانید نروژ و ایران ارتباط تجاری مناسبی با یکدیگر دارند و هر روز شاهد گسترش این مناسبات می شویم پس سفرهای تجاری بین دو کشور رونق خواهد گرفت و اگر بتوانیم پروازهای مستقیم بین دو کشور برقرار کنیم ناخواسته علاوه بر صنعت گردشگری به ارتباطات تجاری دو کشور هم رونق بخشیده ایم.

شما آماری از گردشگران ورودی به نروژ را در دست دارید؟

متاسفانه هنوز آمار دقیقی در دست ندارم،  اما با توجه به اقامت حدود 20 هزار ایرانی در کشورم فکر می کنم هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان برای دید و بازدید از فامیل یا حتی به عنوان گردشگر وارد خاک نروژ می شوند،.  به عقیده من این یکی از امتیازات نروژ برای گسترش روابط گردشگری با ایران است تا برای هر دو کشور منافعی به همراه داشته باشد به هر حال نروژ جزو یکی از کشورهای پرجاذبه برای گردشگران بین المللی است .

آیا آماری از هموطنان گردشگرتان که به ایران سفر کرده اند در اختیار دارید؟

پاسخ این سئوال شما هم همانند سئوال قبل دقیق نخواهد بود اما آنقدر می دانم که دو یا سه شرکت گردشگری از نروژ مشغول برگزاری تورهای بهاری و پاییزی در ایران هستند، اما باید بگویم که تعداد زیادی سئوال از سوی گردشگران مجازی ایران به سفارتخانه نروژ در تهران ارسال شده که به همگی آنها پاسخ داده ایم و سعی کردیم اطلاعات دقیقی از ایران دراختیار آنها قرار دهیم.

منظور شما اطلاعات دقیق چیست؟

اول باید بگویم که این درخواست ها به معنی این است که اطلاعات مورد نیاز گردشگران نروژی  درباره ایران در دنیای مجازی بهطور کامل نیست بنابراین آنها با سفارتخانه نروژ در تهران تماس می گیرند که اطلاعات را دریافت کنند، معمولا اطلاعات مورد نیاز آنها عبارت است سایت های تاریخی و نحوه دسترسی آنها به این سایت ها ، مسیر راههای ایران، حمل و نقل عمومی ، اقامت و خوراک و بطور کلی قوانین ایران است.

به دنیای مجازی اشاره کردید ، نقش اینترنت در صنعت گردشگری را چه می دانید؟

با توجه به توسعه تکنولوژی و وابستگی زندگی امروزی ما به آن بدون تردید نمی توان منکر تاثیر دنیای مجازی در توسعه گردشگری شد . تمامی دست اندکاران و تورگردانان باید از تاثیر این پدیده در رونق کسب وکارشان مطلع باشند و کاملا مطابق با آن حرکت کنند . به عقیده من اگر کشوری یا شرکتی در این دنیای مجازی حضور فعال و پررنگی نداشته باشد احتمال موفقیت آن هم بسیار اندک است . همگی می دانیم امروزه اکثر گردشگران قبل از بستن چمدان خود برای سفر ابتدا در این دنیا یعنی اینترنت سفر می کنند بعد از خانه خارج می شوند حالا اگر اطلاعات مورد نیازشان را از مقصد در اینترنت به دست نیاورند شاید اگر مجبور نباشند حتی نسبت به مسافرت و سفرشان تردید کنند و مقصد دیگری را انتخاب کنند.

اگر قصد مقایسه صنعت گردشگری ایران و نروژ را داشته باشید چه خواهید گفت؟

به عقیده من مقایسه دو کشور از نظر صنعت گردشگری زیاد درست نیست چون هر کشور یا منطقه ای دارای ویژه گی ها و امکانات خاص خودش است ولی بطور کلی کشور من یعنی نروژ روی گردشگری طبیعی و استفاده از طبیعت بکر خود سرمایه گذاری کرده و تا کنون هم در این زمینه موفق بوده و جایگاه خوبی را بین طبیعت گردان به دست آورده است دریاچه ها، کوهستان، رودخانه ها و جنگل ها همه و همه دارایی های نروژ برای جلب نظر گردشگران هستند اما ایران صرفا روی سایت های باستانی و تاریخی خود تمرکز کرده و تاحدود بسیاری از دیگر توانایی ها و پتانسیل های گردشگری ایران که هر کدام برای خود بسیار بکر و جذاب هستند غافل شده است. ایران با توجه به پتانسیل های موجود خود باید روی تمامی توانمندی های گردشگری کشور سرمایه گذاری کند که با این کار بدون تردید در این رابطه موفق خواهد شد.

ایا واقعا ایران برای گردشگران خارجی جذاب است؟

بدون تردید جواب شما مثبت است

به عقیده شما جاذبه های ایران برای جلب نظر گردشگران بین المللی کافی است؟

من هرچه بیشتر با آنها آشنا می شوم بیشتر شگفت زده می شود و با تمام توان خودم سعی می کنم هموطنانم را با جاذبه های گردشگری ایران آشنا کنم واقعا ایران کشوری جذاب و دیدنی است.

شما تاکنون به ترکیه سفر کرده اید می توانید این کشور را با ایران مقایسه کنید؟

همانطور که قبلا نیز گفتم به عقیده من هر کشوری دارای جذابیت های متفاوتی هستند. اما این نکته مهم است که شما چطور جذابیت های کشورتان را برای جلب نظر گردشگران مطرح کنید. همانطور که می دانید قصد سفر بسیاری از گردشگران دیدن تفاوتهاست نه تشابهات بین دوکشور است. بنابراین شاید مقایسه این دو کشور زیاد کار درستی نباشد.

آیا شما از نظر گردشگران نروژی قبل و بعد از سفر به ایران آگاه هستید؟

البته باید بگویم که از همه نظرات خیر آگاهی نیستیم اما برخی از آنها که با ما ارتباط دارند از سفر به ایران ابراز رضایت کرده اند. همانطور که می دانید معمولا گردشگران نروژی قبل از سفر به ایران با ما تماس می گیرند و درباره شرایط موجود ایران سئوالهایی می کنند که این بیانگر تبلیغات منفی علیه ایران است اما وقتی آنها به ایران سفر می کنند و با واقعیتی متفاوت از تبلیغات منفی علیه ایران مواجه می شوند واقعا شگفت زده می شوند بسیاری از این گردشگران ایران را 180 درجه متفاوت از آنچه که در رسانه ها شنیده یا دیده اند توصیف می کنند . ایران از نظر آنها واقعا دیدنی و جذاب است و بدور از هرگونه مشکل برای گردشگران خارجی، این نظر آنهاست که برای ما گفته اند که البته نظر من هم همینطور است و با آنها موافق هستم.

آیا سرمایه گذاران نروژی که در بخش گردشگری فعالیت دارند حاضر به سرمایه گذاری در ایران هستند؟

همانطور که گفتم هنوز ارتباط کامل و درستی بین فعالان گردشگری دو کشور برقرار نشده بنابراین شاید هنوز برای اظهار نظر در این باره کمی زود باشد ولی باید بگویم که این فعالان دید اقتصادی دارند بنابراین وقتی بحث اقتصاد به میان بیاید آنها اگر منافعی در این باره داشته باشند  به بازار گردشگری ایران نیز وارد می شود اما همانطور که می دانید فعالان اقتصادی به سود و زیان فکر می کنند بنابراین اگر منافع آنها تامین باشد حاضر به سرمایه گذاری در هر بخشی از ایران خواهند بود. من عقیده دارم فعلان اقتصادی ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

همانطور که می دانید ایران قصد دارد برای تسهیل حضور گردشگران قانون دریافت روادید را برای حدود 60 کشور لغو کند به نظر شما حذف قانون دریافت روادید برای گردشگران چه امتیازی برای صنعت گردشگری آن کشور خواهد داشت؟

پاسخ من در این زمینه فقط یک جمله خواهد بود انهم بله است . حذف ویزا برای حضور متعدد گردشگران بسیار کاربردی و کارآمد است بطوری که بسیاری از کشورها امروز از این امتیاز برای جلب نظر گردشگران به خوبی استفاده کرده اند.

به نظر شما کشورهای مسلمان در دهکده جهانی برای ایران بازار هدفی مناسبی خواهد بود؟

ایران در حال حاضر تعداد انبوهی از گردشگران مسلمان و هم دین خود را به دلیل اماکن مذهبی پذیرایی می کند بنابراین چرا که نه، این سرمایه گذاری در میان ملتی است که هم مذهب ایران هستند و شرایط جامعه ایران با آنها کاملا هماهنگ است به همین دلیل درصدموفقیت ایران در اینگونه بازار هدف بسیار بیشتر از دیگران است. پاسخ من قطعا مثبت است.

چندی پیش ایران میزبان سومین کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت در مشهد بود آیا گردشگری سلامت در ایران موفق بوده و به عقیده شما زیرساخت های لازم را در اختیار دارد؟

موضوع سلامت و گردشگری سلامت برای مدت کوتاهی است که به عرصه گردشگری بین المللی وارد شده و البته طرفداران بسیار زیادی را هم به خود جلب کرده است . از این رو و با توجه به شهرت پزشکان ایرانی و امکانات موجود در ایران فکر می کنم شرایط خوبی در ایران مهیاست که از این زیرشاخه گردشگری هم درآمد کسب کند. همانطور که می دانید مدتی قبل من از حلال احمر ایران بازدید کردم و با توانمندی های پزشکی ایران نیز آشنا شدم بدون تردید از نظر امکانات ایران کشوری مناسبی برای رشد در این زمینه است اما نباید از این موضوع غافل شد که در گردشگری پزشکی هم رقابتی تنگاتنگ و شدید وجود دارد، این رقابت سیاست ها و برنامه های مخصوص به خود را طلب می کند که باید به آنها توجه کرد.

شما صنعت گردشگری را صنعتی خصوصی می دانید یا نیازمند وابستگی به دولت؟

صنعت گردشگری در سراسر جهان باید به صورت خصوصی اداره شود چون خصوصی ها همیشه به دنبال یافتن راه حل های درآمدزا برای این صنعت بوده اند ولی دولت باید قوانین مناسبی برای پیشرفت آنها فراهم کند تا دست اندرکاران خصوصی با توجه به این قوانین بتوانند حرکت خوبی را تجربه کنند . بنابراین به عقیده من صنعت توریسم یعنی صنعتی خصوصی اما وابسته به قوانین کارآمد دولتی.

به نظر شما نقش بیمه ها در گسترش صنعت گردشگری درمانی چیست؟

امروزه بسیاری از گردشگران نسبت به بیمه کردن خود قبل از سفر اقدام می کنند و گردشگران سلامت هم جزو این مجموعه هستند به هر حال به عقیده من بیمه واقعا در طول سفر لازم است چون در صورت بروز هرگونه حادثه شما هیچ نگران هزینه های درمان نخواهید بود و در واقع بیمه اطمینان خاطری برای راحت تر سفر کردن شماست. من اینگونه عقیده دارم که قبل از سفر و بستن چمدان ابتدا باید به مدت اعتبار بیمه نامه و پوشش آن توجه کنیم چون این موضوع برای گردشگران بسیار پراهمیت است.

نوسانات نرخ ارز باعث شده تا ایران کشوری ارزان قیمت برای گردشگران خارجی باشد به نظر شما این فرصت مناسبی برای رونق گردشگری ایران است؟

اگرچه با توجه به تغییرات نرخ ارز ایران در اذهان عمومی به کشوری ارزان قیمت برای گردشگری تبدیل شده اما آیا فکر نمی کنید وقتی کسی علاقه به تاریخ و تمدن یک کشور داشته باشد زیاد به هزینه آن توجه نمی کند هرچند هزینه سفر بسیار مهم است اما در حال حاضر ایران دو امتیاز ویژه را در اختیار دارد یکی پیشینه تاریخی بسیار غنی و دیگری هزینه بسیار کم بنابراین می توان گفت ایران هم اکنون در طلایی ترین دوران گردشگری خود به سر می برد که باید فرصت را مغتنم شمارد. ولی به یاد داشته باشیم که این ارزانی شاید زیاد دوام نداشته باشد پس ایران باید به سرعت تصمیم های مناسبی را اتخاذ کند تا در آینده نیز همچنان موفق باقی بماند.

شما به عنوان سفیر نروژ تا کنون چه کارهایی برای حضور بیشتر گردشگران ایرانی در کشور مطبوعتان انجام داده اید؟

در مورد مبحث ویزا، کشور من جزو قانون اتحادیه اروپاست بنابراین تصمیم گیری در این زمینه مربوط به اتحادیه است. اما در زمینه ایجاد پروازهای مستقیم با یکی از شرکت های معتبر هواپیمایی ایران صحبت هایی برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران و نروژ انجام داده ایم و البته سعی دارم گردشگران ایرانی را با دیدنی های نروژ بیشتر آشنا کنم و تا آنجایی که اختیارات قانونی من اجازه بدهد شرایط دریافت ویزای توریستی ایرانیان را اسان کنم تا شاهد حضور بیشتر آنها باشیم به هر حال گردشگری و صنعت گردشگری امروزه یکی از پولسازترین صنایع جهان است که همه کشورها علاقمند هستند سهم خوبی در این زمینه داشته باشند و نروژ هم خارج از این معادله نیست .

برگزاری نمایشگاههای بین المللی گردشگری را در کشورهای مختلف چقدر مناسب برای توسعه گردشگری می دانید؟

فلسفه وجودی نمایشگاه در جهان یعنی نشان دادن توانمندی های خود. بنابراین اگر نمایشگاهی با عنوان صنعت گردشگری و صنایع وابسته آن در هر کشوری برگزار شود می تواند بهترین معرف توانمندی ها و جاذبه های گردشگری آن کشور باشد من برگزاری و میزبانی اینگونه نمایشگاهها را بسیار مفید می دانم اما فقط باید توجه داشته باشیم که بازار هدفمان را خوب تجزیه و تحلیل کرده باشیم تا بتوانیم مفید و تاثیر گذار در این زمینه حرکت کنیم در غیر این صورت برگزاری اینگونه نمایشگاهها فقط هزینه و بدون نتیجه خواهدبود، اگر شما از بازار هدفتان خوب شناخت نداشته باشید.

نظر شما درباره گردشگری حلال چیست؟

من تا کنون چیزی در این زمینه نشنیده ام ، اما در مورد کلمه حلال می دانم که مربوط به اقوام مسلمان است .

آیا تا کنون برای معرفی توانمندی های گردشگری کشورتان در ایران و معرفی توانمندی های گردشگری ایران در کشور خودتان همکاری با رسانه ها داشته اید؟

نقش رسانه ها در این صنعت واقعا غیر قابل انکار است ولی ما تاکنون همکاری گسترده ای نداشته ایم و در صدد ایجاد این همکاری با رسانه ها هستیم و در ذهن دارم که شرایط را برای حضور و گسترش روابط رسانه ای بین دو کشور را فراهم کنم تا مردم هر دو کشور بیشتر با پیشنه یکدیگر آشنا شوند.

تبلیغات رسانه ای درباره گردشگری ایران را خارج از کشور چگونه دیدید؟ آیا تاکنون با آگهی های تبلیغاتی مربوط به ایران در رسانه های مورد علاقه خود مواجه شده اید؟

باید بگویم متاسفانه حضور رسانه ای ایران برای معرفی توانمندی های گردشگری خود بسیار ضعیف بوده است پاسخ شما خیر خواهد بود چون من هنوز یک آگهی تبلیغاتی درباره توانمندی گردشگری ایران ندیده ایم در حالی که هر روز چندبار از یکی از شبکه های مهم اخبار تبلیغ درباره ترکیه می بینم.

نظر شما درباره خدمات حمل ونقل ایران و بطورکلی جاده های ایران را چگونه می بینید؟

در مورد حمل و نقل عمومی بنده زیاد اطلاعات ندارم اما باید خدمت شما بگویم که زیرساخت های حمل ونقل در ایران خوب و قابل دسترس است بطول کلی جاده های ایران یکی از بهترین امتیازات برای توسعه و رشد صنعت گردشگری ایران است چون جاده های مناسبی در اختیار دارد. به عقیده من و بطور کلی سیستم حمل ونقل ایران در زمینه های ریلی و جاده ای پیشرفت های مناسبی داشته و قابل اعتماد هستند، ولی درباره سیستم حمل و نقل هوایی یا دریایی زیاد نمی توانم قاطعانه نظر بدهم به نظرم کارهای زیادی باقی مانده است.

نظر شما درباره ترافیک تهران چیست؟

بدون تردید و البته همگی درباره ترافیک سنگین تهران به دلیل وجود میلیونها اتومبیل در آن خبر دارند . به عقیده من در تهران باید راههای بیشتری ساخته شوند و آزادراههای جدیدی نیاز دارید اما مهمترین مورد تغییر عادت مردم نسبت به استفاده از اتومبیل های شخصی است. تهرانی ها باید بیشتر با سیستم حمل ونقل عمومی رفت و آمد داشته باشند تا از بار ترافیکی خیابان های شهر کاسته شود.

نقش رستوران ها در کشورهای گردشگر پذیر را چه می دانید؟

تهیه غذا با کیفیت مناسب و البته قیمت مناسب یکی از خواسته های هر گردشگری در گوشه و کنار جهان است بنابراین اگر این موارد در رستوران های یک کشور مهیا باشد می توان انتظار داشت که گردشگران نیز در این مکان ها مشغول خوردن خوراک باشند . رستوران های تهران توانسته اند تمام موارد مهم برای گردشگران را مهیا کنند یعنی هم کیفیت مناسب غذا هست و هم قیمت وخدمات بسیار خوب در دسترس گردشگران برای مزه کردن غذاهای ایرانی وجود دارد.

کدام غذای ایرانی را می پسندید؟

کباب های ایرانی واقعا انتخاب اول من هستند.

به گردشگران ایرانی توصیه می کنید کدام غذای محلی کشورتان را امتحان کنند؟

غذاهای دریایی یکی از مهمترین و معروفترین غذاهای کشور من است و بهترین آنها ماهی سالمون است که به گردشگران ایرانی توصیه می کنم حتما یکبار هم که شده آن را در کشورمن امتحان کنند اگرچه این ماهی در سوپرمارکت های ایران وجود دارد اما نحوه پخت و سرو آن در کشور من واقعا متفاوت خواهد بود.

بطور کلی چند نفر در نروژ در صنعت گردشگری فعال هستند؟

من واقعا اطلاع دقیقی از تعداد افراد شاغل در این صنعت در دست ندارم اما می توانم بگویم که با توجه رشد روز افزون صنعت گردشگری هر روز شاهد اشتغال تعداد بیشتر در صنعت خواهیم بود.

توصیه شما برای گردشگران خارجی که به نروژ می روند دیدن کدام جاذبه است ؟

بدون شک پایتخت کشور من بسیار دیدنی است اما وقتی به نروژ سفر می کنید آفتاب نیمه شب را نباید از دست داد.

آیا نروژ برنامه ای برای برگزاری دوره های آموزشی در صنعت گردشگری برای افراد خارجی برگزار می کند یا خیر؟

برنامه های آموزشی زیادی در سطوح مختلف در کشور من برای دانش آموزان خارجی برگزار می شود که البته شامل صنعت گردشگری نیز خواهد شد ، بنابراین هردانشجویی که قصد شرکت در آنها داشته باشد بهتر است اول به آدرس www.norway-iran.org سری بزند تا از تمام شرایط و مدارک لازم اطلاع کسب کند به طور کلی و کاملا ساده مراحل شرکت در تمام رشته های موجود در کشور من قید شده است .

عماد عزتی

رسانه ها تیغ دو لبه در صنعت گردشگری

سریالهای تلویزیونی بهترین تبلیغ برای جاذبه های گردشگری گوشه و کنار جهان

سفری دلچسب با جعبه جادویی

مقصد سفرمان را در جعبه جادویی بیابیم

سفر در قاب شیشه ای

از زمانی که جعبه جادویی با تصاویر متحرک و سیاه و سپیدش وارد زندگی ما شد ذهن بسیاری از ساکنان کره خاکی را تسخیر کرد و دل آنها را همراه خود به گوشه و کنار جهان برد و تا امروز که کیفیت دیدنی های این جعبه جادویی صدچندان شده است همواره رنگ زندگی ما را تغییر داده و بیشترین تاثیرگذاری را در فرهنگ و روابط اجتماعی بشر داشته است.

 شاید روزهای اولی که هنوز تصاویر تلویزیونی در تمامی خانه ها دیده نمی شد هیچکس فکر نمی کرد روزی برسد که این جعبه کوچک جادویی توان تغییر فرهنگ یا حتی آداب رسوم بشر را داشته باشد، اما امروز و در عصر ارتباطات بدون تردید کسی نیست که از اهمیت حضور جعبه جادویی و نحوه تاثیر گذاری آن در روش زندگی ما بی خبر باشد.

اگرچه در عصر ارتباطات با اختراع وسایل ارتباط جمعی دیگری مثل اینترنت و تلفن همراه ، تاثیر تصاویر دلربای جعبه جادو کمی کمرنگ شد اما هنوز هم به عنوان دومین رسانه پرمخاطب در بین ساکنان کره خاکی شناخته شده و در گوشه وکنار جهان میلیون ها نفر را بدون درنظر گرفتن سنشان ساعت ها به خود مشغول می کند.

بی شک رشد و توسعه نقش تلویزیون در جامعه امروزی ما به حدی شده است که تقریبا هیچ فعالیتی بدون استفاده از آن هرگز تصور توسعه را نخواهد داشت. شاید در ابتدای امر دیدن یک تبلیغ تلویزیونی یا برنامه ای تاریخی برای همگی ما جذاب و مفرح باشد اما اگر بلند مدت به این جعبه جادویی توجه داشته باشیم درمی یابیم که بسیاری از عادات و رفتارهای ما در طول زندگی از این جعبه تاثیر گرفته و ناخودآگاه دنباله روی فرهنگی که سازندگان برنامه های تلویزیونی می خواهند شده ایم.

 این تاثیرگذاری و طیف وسیع مخاطبان تلویزیون گاهی باعث شد تا در دوره ای خاص از تاریخ تمدن بشر جامعه شناسان آن را مهمترین وسیله برای تاثیرگذاری در فرهنگ مردم بدانند . بنابراین ، این امتیاز جعبه جادویی در کنار بدون مرز بودنش علاوه بر جلب نظر جامعه شناسان دولتمردان و بطور کلی سیاستگذاران عرصه های اقتصادی و فرهنگی را برای تبلیغ فرهنگ ، کالاهای تجاری یا حتی نفوذ به جامعه ای خاص را به خود معطوف کرد. از این رو داشتن شبکه های قوی تلویزیونی برای رسیدن به مقاصدشان چه مثبت یا منفی برای آنها امری ضروری جلوه گر شد و به دنبال دست یافتن آن شبکه های مختلف تلویزیونی پا به عرصه وجود گذاشتند.

درباره تاثیر گذاری رسانه های تصویری در موفقیت یا عدم موفقیت پروژه های تبلیغاتی حتی خارج از مرزهای محل استقرارشان ، کارشناسان اعتقاد دارند، رسانه ها می توانند بسیاری از ناممکن ها را ممکن کنند و زمینه ساز اتفاقاتی مهم و غیر قابل تصوری در عرصه های مختلف اجتماعی حتی هزاران کیلومتر دورتر از خود باشند. از این رو هرچه به عمق نفوذ رسانه های مختلف بخصوص رسانه های مصور در زندگی امروزی خودمان فکر می کنم شاید به نتایج غیر قابل باوری برسیم که اهمیت توجه به آنها را برایمان دو چندان می کند.

این موضوع یا همان اهمیت رسانه ها و تاثیرگذاری آنها در زندگی امروزی ما که منحصر به موضوعی خاص هم نیست در بسیاری از صنایع و فعالیت های سیاسی و تجاری کشورهای مختلف خودنمایی می کند بطوری که صنعت گردشگری هم به عنوان یکی از صنایع مهم و پولساز قرن حاضر از این قاعده مستثنی نیست و موفقیت یا عدم موفقیت آن وابستگی بسیار زیادی به همکاری بین رسانه ها و این صنعت مفرح دارد.

اولیور هنری از مدیران فعال در حوزه گردشگری می گوید: ساخت یک فیلم در محوطه ای تاریخی خیلی بیشتر از روشهای سنتی تبلیغ و بازاریابی برای جلب نظر گردشگران به آن محل تاثیر خواهد داشت . بنابراین بهتر است دست اندرکاران صنعت گردشگری برای رسیدن به آرزوهای خود و موفقیت در عرصه رقابت های جهانی در این صنعت رابطه مناسبی با صنعت سینما و رسانه های تصویری برقرار کنند.

این وابستگی در بسیاری از کشورهای صدرنشین در جذب گردشگران بین المللی مثل استرالیا، ترکیه، کره جنوبی، امریکا و فرانسه به خوبی شناخته شده است. این موضوع حتی باعث شده که علاوه بر تلویزیون آنها صنعت سینما را به خدمت رشد و توسعه گردشگری کشورشان بگیرند و البته نتایج پرثمری نیز به دست آورده اند.

اما چگونه تصاویر زیبای تلویزیونی به خدمت گردشگری درآمد

در این باره شاید به ظاهر ساختن یک کلیپ چند دقیقه ای برای تبلیغ هتل ، منطقه گردشگری یا جاذبه ای در جهان اولین گام برای استفاده از قدرت رسانه های تصویری در جذب گردشگر و در نهایت رونق صنعت سبز گردشگری باشد اما این تمام کار و نهایت آن نیست بلکه مقدمه ای برای تکمیل ظرفیت های اثرگذار تلویزیون در توسعه گردشگری و اقصی نقاط جهان است.

شاید در دهه های گذشت ساخت برنامهای چند دقیقه و پخش آن در زمانهای خاصی از شبانه روز مرسوم بوده است و افرادی را وادار به انتخاب مقصد سفرهایشان کرده باشد . ولی امروز نگاه کارشناسان رسانهای و مدیران گردشگری به این نوع فعالیت ها کاملا متفاوت شده  و به ظاهر میتوان گفت نحوه استفاده از رسانههای تصویری در معرفی جاذبه های گردشگری مناطق مختلف جهان به تکامل خود نزدیکتر شده است.

در این زمینه بسیاری از فعالان عرصه گردشگری براین باورند که این نوع استفاده از رسانه های تصویری برای رونق این صنعت علاوه بر اینکه بسیار اثرگذارتر از دیگر روشهای معمول است خیلی ارزانتر نیز خواهد بود. این گروه معتقدند که حتی با توجه به هزینه های بسیار سنگین تولید برنامه های تلویزیونی به دلیل طیف وسیعی از مخاطبان آن بازهم اقتصادی و تاثیرگذار است. بطوری که همزمان طیف وسیعی از افراد کره زمین را که اکثر آنها بالقوه آماده بستن چمدان و سفر هستند را به مسافرانی بالفعل تبدیل می کند و توسط آنها رونق اقتصادی را برای منطقه هدف به ارمغان آورد.

این امتیاز در بسیاری از فیلم های معروف و خاطره انگیز دهه های گذشته کاملا به چشم می خورد در حالی که تاثیرات آن و اهمیت استفاده از آنها پس از گذشت چندین دهه کشف شده است. در این زمینه می توان به فیلم کازابلانکا یا دیگر فیلم های مشهور جهان اشاره کرد که لوکیشن های این فیلم ها از همان زمان اکران به عنوان مقصدی برای گردشگران امروزی نیز تبدیل کرده است. نکته بسیار جالب درباره تاثیرات همکاری رسانه تصویری با صنعت گردشگری اینجاست که طبق آمار و تحقیقات تخصصی از سوی آژانس TCI که درباره صنعت گردشگری و رقابت بین کشورها به صورت تخصصی فعالیت می کند سال 2012 میلادی حدود 40 میلیون گردشگر مقصد سفرهایشان را براساس فیلم ها یا سریالهایی که دیده اند انتخاب کرده اند.

این گزارش اینگونه نوشته است از هر 100 نفر گردشگر حداقل یک تا 10 نفر مقصد سفرشان را با توجه به صحنه ها و لوکیشن های فیلم هایی که قبلا دیده اند انتخاب می کنند که این موضوع یعنی تعداد گردشگران اهمیت بسیار ویژه ای برای دست اندرکاران صنعت گردشگری دارد.

در این زمینه و به تازگی بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر مثل ترکیه، استرالیا، ایتالیا، فرانسه ، کره جنوبی و آمریکا توسعه گردشگری با اهرم تلویزیون و سینما را در دستور کار خود قرار داده اند و با به نمایش درآوردن سریال های تاریخی و نوین خود در کشورهای دیگر جهان مشغول تبلیغ و ایجاد اشتیاق سفر در دیگر گردشگران دهکده جهانی هستند. در این باره مسئولان دولتی و سازمانهای گردشگری ترکیه پخش و نمایش سریال های ترکی در کشورهای عربی را سبب افزایش 50 درصدی گرایش عرب ها برای سفر به ترکیه عنوان کرده اند.

آنها اعلام کرده اند که صرفا پخش سریالهای تلویزیونی در زمینه ایجاد انگیزه سفر ایفای نقش نمی کند بلکه باید همزمان بسترهای مناسب را برای به نتیجه رسیدن کارکرد آنها فراهم کرد که یکی از آنها برقراری پروازهای مستقیم از کشورهای محل پخش این سریال ها و دیگری حذف ویزا برای گردشگران آن کشورها است.

انیمیشن گردشگری ایران 1400

اما ایران که به گفته سازمان جهانی گردشگری به عنوان یکی از ده کشور پرجاذبه دهکده جهانی معرفی شده است  تازه به فکر بهرمندی از امتیازات ویژه همکاری صنعت گردشگری با سینما یا رسانه های تصویری افتاده است و به گفته بسیاری از صاحبنظران این عرصه استفاده از این گونه رسانه ها برای رشد و رونق صنعت گردشگری ایران همانند تیغ دو لبه ای است که باید با مدیریت و برنامه ریزی دقیق مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه کودک نوپای گردشگری ایران به عنوان اولین گام در این زمینه انیمیشن گردشگری ایران 1400 را به خود دیده و نباید انتظار رقابت تنگاتنگ با دیگران از آن داشته باشیم ولی باید از هم اکنون که اولین گام را برداشته برای آینده آن برنامه ریزی کنیم تا از زمین خوردن این کودک نوپا جلوگیری کنیم.

طبق آماری که چندی پیش در زمینه نقش رسانه ها در توسعه صنعت گردشگری صورت گرفته انتخاب مقصد گردشگران ایرانی از طریق برنامه های ماهواره ای بعد از اینترنت در جایگاه دوم قرار گرفته که حدود 15 درصد و میزان جلب مقصد گردشگری برای این گروه زا طریق برنامه های تلویزیونی 6/10 درصد بوده است .این آمار در حالی منتشر شده که محمد علی مشکیان در همایش ملی نقش رسانه ها در توسعه گردشگری اینگونه گفت: در عصر رسانه ها که صنعت گردشگری درآمد اصلی بسیاری از کشورها است و ایران با توجه به اینکه منابع نفتش با عنوان طلای سیاه حداقل ظرف 40 سال آینده به پایان می رسد باید نقش رسانه ها در گسترش و توسعه صنعت توریست را بیش از هر زمان دیگر مد نظر قرار دهد.

به گفته وی اگر رسانه ها کارکردهای خود را به درستی در این زمینه ایفا کنند می توانند از نقش واسطه بودن گام را فراتر نهاده و در کلیه امور مربوط به توسعه صنعت سبز گردشگری نقش داشته باشند بصورتی تنها به عنوان ابزار بکار نمی روند بلکه به لحاظ اهیمت جزئی از ارکان رشد صنعت گردشگری خواهند بود در این باره بررسی ها بیانگر این است که کارکرد بسیج کنندگی رسانه ها با0.71 درصد و کارکرد همبستگی رسانه های نوین با 0.69 درصد بیشترین تاثیر را از میان کارکردهای رسانه های نوین در توسعه استراتژی های گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات است.

عزتی

20/1/92

کارشناسان: آموزش فقط برای کادر هتل ها نیست

کارشناسان: آموزش فقط برای کادر هتل ها نیست

نوروز 92 بهترین فرصت آموزش نیروی انسانی گردشگری ایران

صنعت گردشگری که امروزه بسیاری از کشورها توجه ویژه ای به رشد و گسترش آن در منطقه خود دارند، صنعتی است کاملا متکی بر منابع انسانی و مهارتهایش به صورتی که هیچگاه مکانیزه شدن گردشگری برای دست اندرکاران این صنعت تصوری ساده نبوده و نیست. برند سازی، برگزاری نمایشگاهها، ساخت فیلم های تبلیغاتی، همایش ها، کنفرانس ها و تبلیغات گسترده در شبکه های ماهواره ای همه و همه روشهایی برای جلب نظر گردشگران به نقطه ای خاص از دهکده جهانی است. اما نباید از یاد برد که  این روشها  در صنعت گردشگری بدون تربیت کادر متخصص و آموزش دیده به سرمنزل مقصود نمی رسند و تنها زمانی مفید فایده هستند که پرسنلی مجرب و آموزش دیده هدایت آنها را به دست داشته باشد.

ایران ، لبنان ، ترکیه یا هر کشور دیگر در این دهکده جهانی همگی با هدفی مشترک قصد دارند سهم خود از درآمد چند میلیارد دلاری صنعت گردشگری را بیشتر کنند. اما همگی می دانیم که اتخاذ سیاست های تبلیغاتی یا تامین زیرساخت های فیزیکی برای رسیدن به این هدف کافی نیست و نمی تواند تضمینی برای تداوم حضور گردشگران در منطقه مورد نظرمان باشد، بلکه عوامل متعدد دیگری پس از جلب نظر گردشگران به منطقه مورد نظر ما در رشد و تداوم گسترش گردشگری آن، دخالت دارد که یکی از آنها بکارگیری کادری آموزش دیده و مجرب در صنعت گردشگری است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بین المللی و داخلی صنعت گردشگری؛ وقتی گردشگران در منطقه ای خاص اقامت می کنند اگر خدمات مورد نیاز خود را با کیفیت مناسب دریافت نکنند کم کم شاهد حذف آن منطقه از فهرست مقاصد گردشگری جهان خواهیم بود. به گفته این کارشناسان ، این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که رشد صنعت گردشگری در هر نقطه از جهان مبتنی بر مهمانوازی ساکنان مقصد است.  پس اگر این شرط ابتدایی اما لازم مهیا نباشد هیچ گردشگری حاضر به دوباره امتحان کردن آن منطقه نیست و خود به خود از تعداد گردشگران حاضر در منطقه کاسته شده تا اینکه در نهایت نام آن جاذبه گردشگری بطور کلی به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

بنابراین، امری مهم پس از جلب نظر گردشگران در چرخه عرضه و تقاضای سفر وجود دارد که مربوط به نوع خدمات دهی و کیفیت آن است و نیروی انسانی نقشی اساسی و مهم را در این چرخه برعهده گرفته است. این کارشناسان می گویند : حفظ و کنترل کیفیت خدمات گردشگری در کشورهای مطرح گردشگرپذیر مثل استرالیا ، آلمان ، آمریکا و دیگران اگرچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما نقش کلیدی آن برای کشورهای در حال توسعه در این صنعت مثل ایران ، پررنگ تر و مهمتر خواهد بود. بطوری که هرگز نباید آموزش را فقط برای پرسنل هتل ها درنظر گرفته بلکه هر فردی که در این صنعت گسترده فعالیت می کند نیازمند دریافت آموزش های تخصصی و یادگیری اصول این حرفه خواهد بود.

اما، اگرچه ایران در فهرست سازمان جهانی گردشگری به عنوان یکی از کشورهای پرجاذبه شناخته شده است ، آمار گردشگران ورودی به این سرزمین باستانی حاکی از آن بوده که در گذشته عوامل متعددی باعث کند شدن روند حرکت گردشگران به این منطقه خاص از جهان شده است. به همین دلیل برای رشد و رونق دوباره صنعت گردشگری ایران با این همه جاذبه گردشگری به تازگی اخبار زیادی از اجرای طرح ها و پروژه های مختلف گردشگری در گوشه و کنار ایران به گوش می رسد، ولی نکته بسیار مهم در رشد و گسترش امروز گردشگری ایران این است که آیا منابع انسانی صنعت گردشگری ما می تواند همپای این طرح ها و پروژه ها رشد و حرکت کنند؟ یا اینکه آیا شیوه های مدیریتی نوین در صنعت گردشگری ایران جایگاهی دارند یا خیر؟

پرسش هایی که دست اندرکاران عرصه گردشگری ایران اینگونه به آنها پاسخ داده اند، گردشگری ایران اگر نتواند تعادل بین تقاضا و کیفیت خدمات عرضه شده را به خصوص در زمینه خدمات نیروی انسانی ایجاد کند شاید به جای رشد، روندی معکوس را تجربه کرده و کم کم دچار رکود در صنعت پردرآمد گردشگری منطقه شود و هزاران فرصت شغلی را در این زمینه از دست بدهد . مشکلی که حتی همین جامعه سنتی گردشگری ایران هم امروزه نمی تواند تصور آن را داشته باشد.

در این باره، عده ای نبود زیرساخت های مناسب اقامتی و تفریحی را دلیل اصلی آمار کم گردشگران ورودی به ایران عنوان کرده اند و عده دیگر خصوصی نبودن گردشگری ایران را دلیل عدم موفقیت آن می دانند. اما نکته ای ظریف از دید کل این افراد پنهان مانده آنهم مدیریت سنتی بر صنعت گردشگری روبه رشد ایران است. مدیریتی که هرگز تا همین چندی پیش با مراکز آموزشی و روشهای نوین مدیریت بین المللی در این صنعت حساس همراه نبوده است.

هرچند تقریبا نزدیک به یک دهه است که حضور مراکز آموزشی در صنعت گردشگری کشورمان ملموس شده و تعداد دانش آموختگان این رشته بیش از قبل شده است، اما هنوز سیستم مدیریت سنتی گردشگری ایران و نبود قوانین استاندارد برای ارایه خدمات انسانی مناسب به گردشگران باعث شده در گوشه و کنار کشورمان گردشگران، بخصوص خارجی ها به دلیل برخورد نامناسب نیروی انسانی فعال در این صنعت دچار مشکلاتی بشوند. شاهد مثال این موضوع اتفاقی است که چندی پیش برای هیات گردشگری همراه سفیر اندونزی در جزیره کیش رخ داده است.

همه می دانیم مسئولان گردشگری ایران با صرف هزینه های هنگفت قصد دارند جاذبه های گردشگری این جزیره زیبا در خلیج همیشه فارس را به عنوان مقصدی برای اقامت و استراحت گردشگران داخلی و خارجی به خصوص گردشگران کشورهای مسلمان، بدون هیچ تنش و مشکلی معرفی کنند. اما عدم آگاهی یا بی توجهی برخی از مسئولان یک مرکز تفریحی در این جزیره باعث شد تا هیات اندونزیایی همه سرمایه گذاری ها و تلاش مسئولان منطقه را نادیده گرفته و سفر خود را نیمه کاره رها کرده و از جزیره کیش خارج شوند.

 آیا واقعا تاثیر منفی این اتفاق در صنعت گردشگری ایران جایی به ثبت رسیده یا اینکه هیچ مقام مسئولی در این باره گزارشی دریافت کرده است چرا ندانم به کاری فردی باید باعث ضربه زدن به منافع چند ده شرکت گردشگری یا دیگر صنایع وابسته در منطقه بشود؟ شاید در لحظه اول این اتفاق را ساده بنگریم، اما آیا واقعا این گروه یعنی هیات اندونزیایی حاضر هستند دوباره به کیش سفر کنند؟

اینجاست که به نقش مهم و تاثیرگذار نیروی انسانی در گردشگری پی می بریم و دوباره اهمیت آموزش مداوم و دایمی آنها در این صنعت برایمان نمایان می شود .

اگرچه کنترل کیفیت خدمات اقامتی و پذیرایی چندی است که در دستور کار فعالان دولتی عرصه گردشگری ایران قرار گرفته است، اما همان نکته ظریف یعنی عدم توجه مسئولان به چگونگی ارایه خدمات نیروی انسانی در صنعت گردشگری باعث شده تا گاهی اوقات صنعت گردشگری ایران تا لبه پرتگاه ورشکستگی پیش رود و گردشگران خارجی جاذبه های باستانی ایران را نادیده گرفته و راهی دیار دیگری نزدیک کشورمان بشوند.

همه از تاثیر خاطرات مثبت سفرهایمان در رشد و گسترش صنعت گردشگری آگاهیم و همچنین می دانیم که یکی از کارآمدترین تبلیغات در این صنعت ایجاد و ثبت خاطراتی شیرین برای گردشگران هنگام بازگشت از منطقه مورد نظرمان است.

اما ایران که قصد گسترش روابط صنعت گردشگری خود بخصوص با کشورهای اسلامی را دارد آیا واقعا این قانون را برای هیات 70 نفره همراه سفیر اندونزی رعایت کرد؟ خدا می داند که در گوشه و کنار این سرزمین پهناور هر روز چندین اتفاق مشابه رخ می دهد که ریشه صنعت گردشگری ایران را به خشکی تهدید می کند ؟

پس به جاست حالا که مسئولان گردشگری ایران قصد کنترل کیفیت خدمات ارایه شده در مراکز اقامتی و پذیرایی طی نوروز 92 را  دارند فقط به فکر کنترل شبکه های تلویزیونی قابل دریافت در هتل ها نباشند و کمی هم به فکر کنترل و آموزش نیروی انسانی شاغل در این صنعت از بالاترین تا پایین ترین سطح نیروی انسانی باشند و با استفاده از این فرصت از متضرر شدن صنعت روبه رشد گردشگری در ایران به دلیل برخورد نا مناسب مسئولان و کارمندان مراکز تفریحی یا دیگر مراکز وابسته به گردشگری جلوگیری کنند.

این اتفاق یا موارد مشابه به آن می توانند بر اهمیت کنترل و آموزش مداوم عوامل انسانی در مناطق گردشگر پذیر تاکید کند تا نام ایران آنچنان که برازنده مهمانوازی ایرانیان است به دنیای گردشگری جهان معرفی شود نه اینکه به دلیل بی اطلاعی یک نفر از قوانین و نحوه نا مناسب برخورد او با گردشگران خارجی که مهمان ما هستند صدها فرصت شغلی در این صنعت را از دست بدهیم.

در این باره بسیاری از فعالان عرصه آموزشی صنعت گردشگری معتقدند که آموزش کادر انسانی در صنعت گردشگری باید از مهمانداران هواپیما ، قطار یا اتوبوس ها به عنوان اولین گروهی که با گردشگران در تماس هستند آغاز شده و تا نگهبانان مراکز تفریحی ، سیاحتی نیز ادامه یابد. آنها می گویند آموزش فقط در مدیریت نیست بلکه تمام پرسنل شاغل در یک رستوران، هتل ، استخر یا هر مرکز تفریحی باید در این سیستم آموزشی جایگاهی مختص به خود داشته باشند و آموزش های لازم را دریافت کنند.

 بنابراین، بدون تردید سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی صنعت گردشگری ایران می تواند بااستفاده از فرصت ایجاد شده، در نوروز امسال به خوبی با بازرسی های مداوم و کنترلهای محسوس یا نامحسوس خود در این زمینه موضوع احترام در چارچوب قوانین ایران به گردشگران ورودی کشورمان را به کلیه پرسنل فعال در صنعت گردشگری ایران یادآوری کرده و این امر را به موضوعی نهادینه در جایگاه شغلی آنها تبدیل کند.

عزتی

30/12/91

قولنامه؛ قولی که قول شد

قولنامه؛ قولی که قول شد

قولی که قول می شود؟!

بسیاری از ما خواسته یا ناخواسته هر روز با مسایلی اقتصادی و معاملات تجاری در گیر هستیم . خرید ، فروش ، معامله یا قراردادهای کاری از این دست موارد هستند که همچون تار و پود فرش در زندگی امروزی ما از گذشته دور گره خورده اند.

اما ایا واقعا در مبحث تجارت و بازار کسب و کار با به کار گیری انواع و اقسام قول و قرار ها ، ضمانت ها و اسناد توانسته ایم به طور کامل حقوق و منافع مالی خودمان را حفظ و تضمین کنیم؟ بدون تردید در باره این موضوع یعنی خرید و فروش یا بطور کلی معاملات بازرگانی شنیده ایم که می گویند: در گذشته فلانی یک تار سبیل گرو می گذاشت و معامله ای را انجام می داد.

اگرچه در حال حاضر گرو گذاشتن یک تار سبیل برای تحقق معامله یا تجارتی زیاد برایمان معقول نیست اما این عبارت از اهمیت وفا به عهد سخن گفته و اعتبار حرف بین خریدار و فروشنده را برایمان روشن می کند  شاید در معاملات و بازار خرید و فروش امروزی ما مبحث ضمانت یا بحث قول و قرارهای بین فروشنده و خریدار همیشه ذهنمان را درگیر کرده و باعث نگرانی شده است ، اما به هر حال همیشه انسان به دنبال تسهیل شرایط تجاری خود راهکارهایی هم ابداع کرده است تا علاوه بر قطعیت انجام معامله ، امنیت آن برای خریدار و هم برای فروشنده کالا یا خدمات مهیا شود.

در این زمینه هرچه جوامع بشری گسترده تر شد و حجم داد و ستددهای تجاری و مالی بین مردم بیشتر و بیشتر گسترش یافت تار سبیل جای خود را به ضمانت دیگران ، دست خط یا چک و سفته داد و در نهایت پای قراردادهای تجاری به میان آمد. هرچند هنوز هم خوشحسابی و اعتبار افراد در بازار تجاری ما کارکردی بیش چک ، سفته یا قراردادهای مرسوم دارد، اما در بحث خرید و فروش عامه مردم عادت کرده اند قول و قرارشان را مکتوب کنند و به جای تکیه بر حرف که به قول معروف باد هواست دوری گزینند.

بنابراین برای مکتوب کردن قول و قرار در معامله ای بین خریدار و فروشنده یا حتی کارگر و کارفرما، قولنامه‌ای شد در دست طرفین که از همان ابتدای حضورش تا کنون اما و اگرها و حاشیه های بسیاری را در زندگی مالی و تجاری دارندگانش ایجاد کرده است. قولنامه که در واقع از به هم پیوستن دو کلمه قول علاوه بر نامه به وجود آمده اگرچه نامه ای دلگرم کننده مبنی بر انجام معامله کالا یا هر فعالیت اقتصادی دیگر بین طرفین است ولی گاهی هم در انجام وظیفه خود نافرجام است و در بین صفحات پرونده های قضایی جا خشک کرده  و باعث دردسر دارنده خود می شود.

قولنامه چیست و از چه زمانی بین خریدار و فروشنده رد و بدل شد؟

بدون تردید برایمان پیش امده که قصد انجام معامله یاکاری را داشته باشیم ولی شرایط این کار هنوز برایمان مهیا نباشد به عنوان مثال قصد خرید اتومبیلی داریم و اتومبیل دلخواهمان را نیز یافته ایم ولی هنوز کل مبلغ آن را در اختیار نداریم یا اینکه فروشنده امکان تحویل اتومبیل را هنگام انجام معامله به خریدار را ندارد و از سوی دیگر هر دو طرف یعنی فروشنده و خریدار نگران از دست رفتن شرایط معامله هستند . اینجاست که پای قولنامه به میان می‌آید و در واقع عهدی مبنی بر انجام معامله در تاریخ و مکانی مشخص مکتوب شده و طرفین یعنی خریدار و فروشنده پای آن را امضاء می کنند این برگه همان قولنامه معروف است که گاهی هم قولش ، قول نیست . بیشتر ما قولنامه را فقط هنگام خرید و فروش ملک یا اتومبیل می شناسیم. اما به یاد داشته باشیم که این قول و قراری که مکتوب شده و نام قولنامه را به خود گرفته کارکردهای دیگری به غیر از خرید و فروش ملک و اتومبیل هم دارد.

اما اگر بخواهیم زمان دقیقی برای ورود قولنامه به زندگی تجاری خودمان متصور شویم باید اینگونه تصور کنیم که از زمانی که جوامع بشری شکل گرفته اند و داد و ستدهای زیادی بین اقوام مختلف با یکدیگر صورت گرفت قولنامه های مختلفی همراه ما بوده است و تا کنون نیز به حیات خود را ادامه داده اند.

شاید بتوان تاریخ تنظیم قولنامه که معمولا دارای 10 ماده مشخص و اصلی است را در قرن بیستم قبل از میلاد و قانون حمورابی دانست آنهم به دلیل اینکه از این زمان اسناد و اجاره نامه های خشتی یا سفالی بسیاری به دست آمده که گواهی بر رواج نوشتن و مکتوب کردن قول و قرار بین خریدار و فروشنده هستند. به عنوان مثال در یکی از خشت های سفالی که در نزدیکی سرپل ذهاب کرمانشاه کشف شده قباله ای مربوط به زمینی زراعی به دست آمده معمولا اینگونه قباله ها در دو نسخه تهیه می شدند  یکی روی زمین مورد معامله نصب می شد و دیگری نزد صاحب زمین قرار می گرفت و هنگام معامله بعدی خشت یا سفال مالک قبلی شکسته شده و سندی جدید برای مالک جدید آن تهیه می شد اما در نمونه ای  دیگر قراردادی مبنی بر تحویل 25هزار قطعه خشت است که در آن فروشنده متعهد شده که مورد معامله را در محل کارش و پس از مدتی مشخص به خریدار تحویل دهد.

اگرچه از همان ابتدای پیدایش قولنامه امتیاز صدور قولنامه ها و ثبت آنها از ابتدا در اختیار دولت ها و افرادی خاص بوده است، اما از زمان تشکیل جوامع بشری قولنامه را در زندگی تجاری انسان حتی به حرف نیز می توان جست و جو کرد و با رشد و گسترش سطح سواد در جامعه بشر می توان رسمیت بیشتری به آن داد  تا جایی که برای اولین بار ناصرالدین شاه فرمان تشکیل اداره ای مبنی بر ثبت سناد داد و زمینه رسمیت بخشیدن به قولنامه ها و اسناد بین مردم را در ایران فراهم کرد. بنابراین شاید بتوان زمان رسمی شدن قولنامه به جای تار سبیل و خشت و سفال را در ایران همین دوره دانست.

قولنامه یا مبایعه نامه مسئله این است؟

اگر از زمان ورود قولنامه به زندگی تجاری خودمان بگذریم شنیدن دو کلمه در انجام معاملات یعنی قولنامه و مبایعه نامه باعث شده که ذهن بسیاری از ما به آنها مشغول شود کلماتی که بخصوص در هنگام خرید و فروش خودرو و املاک با آنها سرو کار داریم .

به راستی این دو سند با یکدیگر چه تفاوتی دارند این سئوالی است که پاسخ آن اگرچه نیازمند دانستن مسایل حقوقی دقیق است و بسیاری از حقوقدانان معتقدند که نباید صرفا به معنی لغوی آنها توجه نمود ، اما در عرف جامعه شاید بتوان پاسخی مناسب برایش بیابیم. همانطور که می دانید قولنامه حاصل ترکیب دو کلمه قول علاوه بر نامه است بنابراین نوشته ای است غالبا عادی و حاکی از توافق بر واقع ساختن عقدی بین طرفین است و  گاه گاهی هم فقط قول مکتوب شده ای بین دو نفر درباره انجام کاری در زمان و مدتی مشخص است .

اما مبایعه نامه که ریشه عربی آن باعث شده این نوع سند علاوه بر الزام انجام تعهد بین خریدار و فروشنده کمی هم محکمه پسندتر باشد، دقیقا حاکی از خرید یا فروش چیزی است که در آن باید قید شده باشد. بنابراین شاید بتوان تفاوت هایی هم از نظر قانونی و هم عرف جامعه  بین آنها در نظر گرفت اگرچه که قولنامه هم می توان برای خرید و فروش کالا یا هر چیز دیگری که قابل معامله باشد  تنظیم شده و مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که بتوانیم کاملا طبق مواد و تبصره های آن موضوع و مبلغ و بطور کلی تمامی اطلاعات معامله را در آن قید کنیم. پس نباید هرگز فراموش کنیم که قولنامه کارکردی عمومی تر از مبایعه نامه که صرفا در خرید و فروشها از آن استفاده می شود ، داشته و دارد.

حالا که تقریبا با کلمات قولنامه و مبایعه نام و البته وجه قانونی آنها آشنا شدیم بد نیست که از انواع و اقسام آن نیز کمی بیشتر بدانیم . بطور کلی هر عهدی که مکتوب شده باشد را می توان در لفظ قولنامه دانست . خرید و فروش ملک، خودرو، زمین های کشاورزی ، سهم آب نهر یا چاه، برداشت محصول ، ازدواج ، شراکت ، وقف نامه یا حتی قراردادهای کاری را می توان در مقوله قولنامه گنجاند. هرچند برخی از این قول و قرارها معمولا بین افراد و به صورت عادی تنظیم شده و تنها با امضا یک یا دو شاهد کار تمام می شود اما برخی دیگر مثل قولنامه خرید ملک یا خودرو بدون تردید باید به صورت رسمی و محضری تنظیم شوند. در غیر این صورت ممکن است در آینده و برای مراحل قانونی مالکیت مورد معامله دچار مشکل شویم. به طور کلی به یاد اشته باشیم که ملاک قانونی ، تنظیم و ثبت اسناد در دفتار اسناد رسمی است پس اگر لازم است حتی قول و قرارهای معمولی را که به آنها نیاز داریم به صورت قانونی و محضری ثبت کنیم تا قولمان قول بماند و هرگز دچار دردسر نشویم.

ممکن است که بگویید املاک و مستغلات قولنامه ای پس کجای کار هستند برای یافتن پاسخ اگر از شهرها کمی دورتر برویم و در جوامع روستایی به دنبال یافتن پاسخ باشیم در می یابیم که به دلیل عدم دسترسی آسان به دفاتر اسناد رسمی و البته مراکز قانونی ثبت قولنامه این شوراها و ریش سپیدان محلات هستند که با امضاء و تاییدشان به قولنامه ها ی معمولی رسمیت خواهند بخشید و در واقع ملاکی برای صدور احتمالی احکام قضایی در آینده می شوند.

چه کار کنیم قولمان، قول بماند

با توجه به همه گیر شدن استفاده از قولنامه و مبایعه نامه ها در داد و ستدد های امروزی جامعه ما شاید دردسرهایی هم در این زمینه برای دارندگان آنها ایجاد شده باشد اما طبق نظر کارشناسان امر یعنی حقوقدانان می توان با استفاده از راه کارهای بسیار ساده ای این مشکلات را به حداقل رساند و مانع از ارجاع قول و قرارهایمان به محکمه شد.

نکاتی برای خریداران قبل از امضای قولنامه یا مبایعه نامه

1.        قبل از اینکه قول و قرار خودتان را برای خرید مورد معامله مکتوب کنید و پایش را امضاء کنید از سلامت مورد معامله کاملا آگاه باشید

2.        مطمئن شوید که مورد معامله شما در رهن بانک یا هر مرکز دیگری نباشد

3.        اگر از سوی مالک کالا وکیلی قولنامه را امضاء خواهد کرد از اعتبار وکالت نامه او برای فروش مورد معامله کاملا آگاه شوید

4.        در مورد خرید اموالی که به ارث رسیده اند دقت کنید که هنگام مکتوب کردن قول و قرارتان و امضاء قولنامه باید امضائ تمامی وراث را داشته باشید یا اینکه همه آنها به یکی دیگر از وراث یا نماینده قانونی خودشان برای معامله و فروش مورد معامله وکالت داده باشند.

5.        یقین پیدا کنید که فروشنده هیچ منعی برای انجام معامله ندارد و به قول معروف ممنوع المعامله نیست.

6.        در معاملات با افراد مسن و پیر دقیق باشید و از سلامت روانی آنها کاملا مطمئن شوید

7.        از پرداخت کل مبلغ معامله قبل از دریافت و تصاحب مورد معامله جدا خودداری نمایید

8.        اگر مورد معامله ملک است یقین حاصل کنید که آن دارای مستاجر نباشد یا اگر هست با مستاجر هماهنگ کنید و ببنید در جریان انجام این معامله بوده و یا حق و حقوق قانونی خود را از مالک قبلی دریافت کرده یا خیر. البته شرط تخلیه شدن و یا تخلیه بودن ملک را نیز می توان در قولنامه گنجاند

9.        هر گونه پرداخت به مالک را مستند کنید و در صورت امکان از طریق پرداخت با چک که در آن مورد پرداخت قید شده باشد اقدام نمایید.

10.    در قولنامه برای تحویل مورد معامله حتما زمان و مکان مشخصی را قید نمایید در مورد ملک زمان و دفترخانه ای را مشخص کنید

11.    در مورد خرید املاک دقت کنید که ملک مورد معامله شما مشکلی از بابت اداره ثبت نداشته باشد.

اما آنچه فروشندگان باید قبل از امضای قولنامه بدانند

1.        در مورد توان مالی خریدار اطمینان حاصل نمایید

2.        قبل از دریافت کل مبلغ مورد معامله را تحویل ندهید.

3.        اگر بخشی از مبلغ مورد معامله را دریافت کردید برای پرداخت مابقی مبلغ مورد معامله زمان و مکان مشخص کنید .

4.        بندی مبنی بر اینکه اگر خریدار نتوانست به تعهدات خود عمل کند جهت فسخ قرارداد اضافه نمایید

5.        قبل از امضاء قولنامه کلیه مشخصات مورد معامله و البته شرایط آن را مطالعه کنید

6.        توصیه مهم به فروشندگان این است که اگر مبلغ معامله را به صورت چک از خریدار تحویل می گیرند در صورت عدم وصول چک فقط درباره برگشت خوردن چک می توانید اقدام نمایید. بنابراین سعی کنید همیشه تبصره ای در این زمینه برای قولنامه خودتان درنظر بگیرید.

انواع قولنامه

قولنامه ای که شیرین می شود شیرین ترین قولنامه

همگی معتقدیم که ازدواج معامله نیست و خوشبختی ملاک هر وصلتی بین زوجین است، اما سندی در این بین باید تنظیم شود که نمونه ای از کارکردهای قولنامه در جامعه ما است. این روند از زمانی که مراسم خواستگاری انجام می شود و پای قول و قرار و انجام تعهدات طرفین به میان می آید ؛ آغاز می شود و کمی موضوع رنگ و بوی متفاوتی به خود می گیرد . طبق رسوم و آداب جامعه ما پس از برگزاری مراسم خواستگاری و در هنگام انجام مراسم بله بران لیستی از تعهدات طرفین یعنی عروس و داماد توسط ریش سپیدان مجلس تنظیم شده که به سیاهه معروف است ، این لیست شامل میزان مهریه ، شیربها یا هر موضوع مورد مطالبه دو طرف بوده و در نهایت توسط بزرگان خانواده ها امضاء می شوده و همان موارد مبنایی برای ثبت در سند ازدواج خواهند شد اما برخی از موارد که قالبیت انتقال انها از برگه سیاهه به سند ازدواج نیست در همان لیست تهیه شده یا سیاهه مانده و در صورت لزوم می تواند مبنای صدور احکامی از سوی مراکز قضایی در اینده باشد.

نامه ای که وقف نامه می‌کند

یکی دیگر از انواع کاربرد قولنامه در باره وقفنامه ها است. بطور کلی وقف نامه نوشته ای است که واقف در آن مورد وقفی و نحوه استفاده از آن را قید می کند و موارد درآمد و سود حاصل از کارکرد اجتماعی آن را در اختیار عمومی یا شخصی می گذارد. از قدیم این نوع وقفنامه به صورت عادی تنظیم می شد و به تایید روحانیون و افراد مورد اطمینان جامعه می رسید ولی امروزه این نوع سند که می توان آن را در ردیف همان قولنامه های کاری دانست رنگ و بویی رسمی به خود گرفته اند و بسیاری از آنها در دفاتر اسناد رسمی و سازمان های مربوطه به ثبت خواهند رسید .

طبق اسناد تاریخی شاید هیچ دوره ای از تاریخ ایران را در زمینه موقوفات همانند دوره صفویه نمی‌توان یافت چون در این دوره شاهد انجام موقوفات گسترده ای بوده ایم و به واسطه سنت و اقدامات خیر اماکن و مستغلات زیادی برای مصارف خیریه وقف شده و بسیاری از آنها هم هنوز هم پابرجا و مورد استفاده قرار دارند. در این دوره باتوجه به حجم بالای وقف توسط خانواده سلطنتی همه کارکنان دولتی این رویه را پیش گرفتند که می توان از میان آنها می توان به گنجعلی خان زیک حاکم مقتدر کرمان در همین دوره اشاره کرد که طی دوران حکومت خود مقادیر زیادی از زمین های کشاورزی و خانه های خود را وقف امور عامله کرد.

از دیگر موقوفات مهم و البته خبرساز ایران می توان به وقفنامه آقای نجمی در اصفهان اشاره کرد که تاریخ تنظیم آن مربوطه به پنجم ربیع الثانی سال 1332 هجری قمری بوده و در آن 25 مورد وقف به امور خیریه صورت گرفته است.

اما مشهورترین و یا بطور کلی جهانی ترین وقف نامه ایرانی مربوط به وقفنامه ربع رشیدی به عنوان اثر ثبت شده در یونسکو است این وقفنامه که در زمان غازان خان ایلخانی برای اداره مراکز علمی و پژوهشگاهی و البته درسی صادر شده و در ان فهرست دقیق از موقوفات که در ایران ، عراق ، سوریه ، افغانستان ، گرجستان قرار دارند و در آمد آنها و بطور کلی چگونگی اداره آنها آمده است . نسخه اصلی و خطی آن در 382 صفحه هم اکنون در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود.

البته شاید بتوان یکی از بزرگترین موقوفات ایران را مربوط به حاج حسین آقا ملک که طی 7 فقره وقفنامه را از سال 1316 تا 1340 صورت گرفته و شامل 63000 هکتار املاک و اراضی کشاورزی بوده که به استان قدس رضوی وقف شده را نام برد در این وقفنامه از 104 حلقه چاه ، کتابخانه ، مراکز آموزشی و بهداشتی و تولیدی مثل گاوداری به عنوان املاک موقوفه یادشده است.

پس از آن اگر هنوز علاقمند هستید نمونه های مکتوب و البته سفالین وقف نامه های تهرانی را در این شهر ببینید می توان به موقوفاتی همچون مساجد و اماکن متبرکه و البته تجاری در گوشه و کنار این کلان شهر سری بزنید که برخی از آنها عبارتند از

مسجد امام خمینی (شاه سابق در تهران) و مسجد و مدرسه عصارباشی در خیابان 15 خرداد . در متن وقف نامه این مسجد آمده که املاک منتهی به مسجد و دکاکین و یک باب حمام و کلیه درآمد حاصل از آن وقف شده است .

وقف حاج سید باقر لاریجانی واقع در بازارچه قریب در منطقه دروازه شمیران قدیم ، قهوه خانه و سه باب مغازه و یک باب خانه از دیگر موقوفات تهران است.

مسجد سید الشهداء (معذالدوله) در جنوب خیابان امیرکبیر، مسجد آقا محمود (حکیمباشی) در خیابان 15 خرداد نیز از دیگر موقوفات مهم در تهران است.

 

چگونه فرزندمان را یک گردشگر حرفه ای تربیت کنیم

چگونه فرزندمان را یک گردشگر حرفه ای تربیت کنیم

کودکانمان چگونه گردشگران حرفه ای خواهند شد

لذت داشتن فرزند برای خانواده ها اینقدر شیرین است که گاهی اوقات پدر و مادر برای آرامش فرزندانشان حاضر هستند بسیاری از برنامه های کاری و تفریحی خود را لغو کنند و شرایط را برای آرامش و راحتی دلبندشان مهیا سازند . معمولا اولین برنامه ای که توسط والدین از برنامه زندگی حذف خواهد شد سفر و تفریح است دریغ از اینکه این سفر و گشت و گذار ها می تواند بهترین موقعیت برای تعلیم فرزند و آماده سازی او برای آینده باشد.

این موضوع یعنی گذشتن از سفر و گردشگری به واسطه تولد نوزاد در بین بسیاری از خانواده های ایرانی مرسوم و همه گیر است. بدون تردید این جمله را بارها از خانواده های مختلف یا حتی فامیل خودتان شنیده اید که می گویند فعلا در خانه می مانیم تا کودکمان از آب و گل در آید.

این جمله اگرچه اشاره به اهمیت حمایت و حفاظت فرزند در خانواده های ایرانی دارد اما گاهی اوقات هم باعث سوء تعبیر بین کانون گرم خانواده خواهد شد. اگر به ریشه این جمله کمی بیشتر دقت کنیم هرگز قصد آن بر این نیست که تا مدتی سفر و گردش و تفریح برای خانواده حرام خواهد شد. بلکه تاکید اصل آن بر محافظت کودکان در شرایط گوناگون است نه بیشتر.

بنابراین هیچ گاه هنگام برنامه ریزی فامیل برای سفر یا پیک نیک های آخر هفته، چون هنوز کودکی در آغوش دارید خودتان را از آنها جدا نکنید. بلکه شما هم همراه آنها برنامه ریزی کنید البته با رعایت و در نظر گرفتن شرایط دلبندتان.

اجازه دهید هنگام سفر با خانواده کودکتان احساس امنیت و دلگرمی بیشتری داشته باشند. دل به دریا بزنید و همراه فامیل بار سفر ببندید تا متوجه امتیازات و فواید اینکار یعنی سفر رفتن با کودکان همراه فامیل یا به تنهایی در اینده نه چندان دور بشوید.

اینبار امتحان کنید چون بدون تردید وقتی در کنار خانواده همراه فرزند خود سفر می کنید متوجه شور و اشتیاقی که او برای یادگیری یا تکرار کارهای شما خواهد داشت ، می شوید. این دقیقا رمز موفقیت شما است که تا کنون به آن توجه نداشته اید.

در حال حاضر محدودیت های شهر نشینی و البته رشد تکنولوژی باعث شده تا اکثر کودکان از تحرک کافی برخوردار نباشند و در عین حال روحیه ای خموده و گرفته داشته باشند که این موضوع بسیاری از خانواده ها را راهی مراکز مشاوره در سراسر جهان کرده است دریغ از اینکه بهترین درمان مام طبیعت است نه روشهای پزشکی یا دیگر موارد.

پس بیش از این نه خودتان و نه دلبندتان را محدود نکنید و همین آخر هفته برنامه ریزی پیک نیکی ساده با خانواده را تدارک ببینید.

قبل از اینکار به عنوان اولین گام کامپیور منزل را از برق بکشید ، دستگاههای بازی کامپیوری مثل اکس باکس یا پلی استیشن را داخل جعبه خود قرار دهید و به انباری منزل منتقل کنید . حالا یک قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید لیست لوازم مورد نیاز این گلگشت را یک به یک بنویسید.

حالا بهتر شد؛ چه احساسی دارید هنوز از منزل بیرون نرفته احساس شور و نشاط در ذهن شما موج خواهد زد. این حس را با دیگر افراد منزل شریک شوید.

هنگام برنامه ریزی سفر از اب ، آتش ، ارتفاع ، گرما یا سرما هرگز هراس نداشته باشید این خطرات در طول زندگی همیشه همراه شما و فرزندتان خواهند بود پس اجازه دهید او چگونگی مراقبت از خودش در مقابل این حوادث را در کنار شما و در دل طبیعت بیاموزند.

کودکان شما هیچگاه بدون دویدن لذت آزادی را نخواهند چشید پس از اولین روزهای تولد او برای آینده اش و روحیه ماجراجویی آن برنامه ریزی کنید. باور کنید کار سختی نیست و فقط اجازه دهید همراه شما طی سفرهایتان آزادی واقعی را تجربه کنند تا آینده ای ماجراجو و البته موفق از نظر اجتماعی داشته باشند.

طبق نظریه های مختلف و البته تایید شده روانشناسان و متخصصان کودکان هنگام سفرها در کنار والدین و همسن و سالهایشان دائم در حال آموختن مهارت های زندگی هستند و این آموزه ها هرگز از ذهنشان پاک نخواهد شد و چه بسا این تجربیات در تصمیم گیری های آینده آنها مفید بوده و آنها را به سرمنزل مقصودشان برساند.

بنابراین هرگز جزو آن گروه از والدین نباشید که از وقتی دلبندشان قدم به دنیا می گذارد تا دوران نوجوانی لذت سفر رفتن را بر خودشان و البته او حرام می کنند. بلکه مقاصد تفریحی و گردشگری خودتان را با توجه به شرایط و سن دلبندانتان انتخاب کنید. هیجان پریدن در رودخانه و برکه، صخره نوردی یا پریدن از ارتفاع را به کودکان باید طی این سفرها هدیه دهید تا بتوانید تصویری دقیق از روحیه آینده آنها در اختیار داشت و زندگی شاد و پرماجرایی را برایشان تدارک دید.

اگر چه همین گلگشت ها علاوه بر تضمین روحیه و سلامت روانی افراد خانواده باعث ایجاد حس همبستگی بیشتر بین شما و دلبندانتان می شود و وظیفه تربیت کودکانتان را وارد مرحله ای نوین خواهد کرد.بنابراین بدانید که این سفرها تضمینی برای شور و هیجان آینده کودکان شما است و طبق همان روزها می توانید شاهد ماجراجویی دلبندانتان در آینده ای نزدیک باشید.

اما هنگامی که این چند سطر را مطالعه کردید شما در ذهن خود می پرسید چگونه این برنامه ها اجرایی خواهد شد؟ از چه زمانی باید شروع کنیم کودک ما فقط چند ماهه است، چطور ممکن است به پیکنیک برویم وقتی هنوز او در گهواره است. شاید هم برخی از شما تلفن را بردارید و با مشاور خودتان درباره این مطالب چند دقیقه صحبت کنید اما بدانید که طبیعت بدون تردید کار خود را انجام خواهد داد.

پس هیچ وقت برای شروع دیر یا زود نیست، حتی می توان از همان هفته های اول تولد کودکتان شرایط سفر را برای او و خودتان مهیا کنید. به همین دلیل توصیه های چمدانی ما به شما از هفته چهارم تولد شروع شده و تا دوران نوجوانی ادامه خواهد داشت. کافی است با دقت این توصیه ها را دنبال کنید تا هم خودتان از بودن کنار فرزندانتان لذت ببرید و هم او را با طبیعت و زیبایی های آن آشنا کنید.

کودکان تا دوسال

1. زود شروع کنید و کوتاه سفر کنید

در این دوره چون دلبندتان کمی کوچک است و شاید  هنوز عادت به تغییرات شرایط محیطی نداشته باشد بنابراین  است که سفرهای کوتاهی را در این دوره تدارک ببنید. لوازم و وسایل مناسب مثل کلیه وسایل بهداشتی و لباس کافی برایش بردارید . پماد ضد گزیدگی و البته خوراکی های مناسب سن او را در سبد پیکنیک خود  قرار دهید و صبح زود به جاده بزنید و وقتی به مقصد رسیدید اجازه دهید که طبیعت کارش را شروع کند . بوی چوب درختان جنگل، رودخانه ، دود آتش و خاک همه و همه در حال ثبت شدن در ذهن کودک شما هستند. فقط صبور باشید تا او با تغییرات انس بگیرد .

2. کودکان از همان لحظه اول تولد آماده یادگیری هستند

همیشه پشه بند مناسبی برای دلبندتان همراه داشته باشید تا در سفرهایتان او را  از گزند حشرات دور نگاه دارید. این وسیله اجازه می دهد شما دلبندتان را روی زمین و دامن طبیعت آزاد بگذارید تا خودش تجربه کند نه اینکه در آغوش شما از همه چیز محروم باشد. هنگامی که کودکتان آماده برداشتن اولین قدم ها شد اجازه دهیدکه آزادانه در دامن طبیعت قدم بردارد  و طبیعت زندگی واقعی اطرافش خود را تجربه کند.

3. بزرگ فکر کنید

هر اتفاقی که طی این سفر برای کودک شما خواهد افتاد بدون تردید تاثیر واقعی در زندگی آینده او خواهد داشت پس اجازه دهید که کودکتان در آینده گردشگری حرفه ای و درک کاملی از طبیعت کره خاکی داشته باشد.به یاد داشته باشید که مهمترین وسیله برای شما در این سفرها دوربین است تا خاطرات شیرین و حتی تلخ این سفر را  همراه کودکتان را ثبت کنید. مهمتر اینکه دوربین زوایایی از زندگی خانواده را ثبت می کند که شاید در شرایط عادی شما هرگز متوجه آن نشوید و فقط هنگام دیدن عکس ها و مرور خاطرات سفرهایتان آنها را کامل درک کنید. این حس درکودکان نیز وجود دارد اجازه دهید چند سال بعد کودکتان با دیدن این عکس ها نکات ریز فراموش شده سفرهای  گذشته را در ذهن خود مرور و ضبط کند.

4. همراه کودکان تنی به آب بزنید!

نگویید هوا سرد است و آب آلوده، بدون وسواس بی مورد اجازه دهید بدن کودکاتان سرمای طبیعی آب و البته نوازش باد کودهستان را تجربه کند. این حس خوبی است که به فرزندان خود طی گلگشت ها یا کمپ زدنتان هدیه خواهید داد. بنابراین فقط کافیست که به علائم هشدار دهنده کنار دریاچه یا رودخانه توجه کنید که آیا شنا کردن در این مکان آزاد است یا خیر، دیگر نگران هیچ چیز نباشید، طبیعت همه چیز را برای شما و فرزندتان فراهم کرده ، بدون ترس دست فرزندتان را بگیرد و شیرجه بزنید یا اینکه اجازه دهید او پاهایش را در آب بزند.

5. با شن و ماسه اطرافتان بازی کنید

صحبت از آبتنی و ساحل به میان آمد به یاد داشته باشید همانقدر که آبتنی برای درکت بهتر فرزند شما از طبیعت لازم است خاک و بازی با ماسه های کنار ساحل نیز در آینده و تربیت گردشگری حرفه ای از او برایش مفید است پس تردید نکنید و او را آزاد بگذارید. به یاد داشته باشید همیشه محلول شوینده و استریل کننده چشم و لباس های اضافه همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

از دو تا 5 سال

1. هر کودکی روحیه ای متفاوت با دیگران دارد

خوب به کودکان خود نگاه کنید و اجازه دهید آنها به شما درباره نحوه برخوردتان با  رفتارش آموزش دهند. با این کار اجازه می دهید آنها با توجه به شرایط روحی خودشان راه را برای دریافت آموزشهای شما باز کنند چون با این کار  باعث شادابی بیشتر روحیه همه خانواده هنگام سفر خواهند بود. با این روش هرگز به فکر بدخلقی های کودکان نباشید فقط اجازه دهید آنها شرایط را برای شما مهیا کنند.

2. شرایط مشابهی مثل خودتان برای کودکان فراهم کنید

بدون تردید هنگام اینگونه سفر یا گلگشت ها کودکان، والدین خود را به عنوان الگوی اصلی در نظر خواهند گرفت.بنابراین برای آنها کار را راحت کنید و هرآنچه که می پوشید برایشان تهیه کنید و سعی کنید لباسهایشان در صورت امکان کاملا شبیه باشند و تنها تفاوت آنها در سایز باشد. با این کار او احساس همبستگی بیشتری نسبت به شما خواهد داشت و در واقع کار آموزش را برایتان راحت تر می کند. اگر بهترین کیسه خواب و زیرانداز را برای خودتان خریده اید اجازه دهید او هم مثل شما بهترین را داشته باشد. اجازه دهید احساس لذت بردن از لبهاس خشک و جای گرم و نرم را پس از یک روز پر حادثه و شیرین را با لوازم خودش که مشابه لوازم شماست تجربه کند.

3. با هم آتش بسوزانید!

شاید ابتدا به فکر شیطنت و بالا و پایین پریدن افتادید اما اینبار واقعا آتش بسوزانید به دلبندتان نحوه صحیح آتش روشن کردن در طبیعت را آموزش دهید. به او آموزش دهید چگونه می توان با استفاده از مواد موجود در طبیعت آتش روشن کند. اینکار را با انتخاب هیزم مناسب و البته تهیه اجاق طبیعی و اصول روشن و خاموش کردن آتش در دل طبیعت به سرانجام برسانید.

4. سریع باشید

وقتی مطمئن شدید که کودکان شما نحوه درست گره زدن طناب یا بستن چادر را آموخته، حالا برای جمع آوری وسایل و ترک کمپ سرعت عمل داشته باشید تا اوهم ارزش زمان را بداند و در آینده اگر به سرعت عمل نیاز داشت سریع کمپ خود را جمع کرده و محل را ترک کند. مدیریت جمع کردن لوازم و چگونگی حمل آنها را به خودش واگذار کنید ولی شما دقیق و درست عمل کنید تا او هم از شما بیاموزد

5. کار گروهی را به آنها اموزش دهید.

اگر به منطقه کوهستانی رفته اید و قصد کوهنوردی همراه کودکتان را دارید اجازه دهید تا او معنی دقیق کار گروهی و استفاده از تجربه دیگران را بیاموزد . این کار باعث می شود او در جامعه نیز مزیت های کارگروهی را درک کند و در آینده از آموزه های خود به خوبی استفاده کند. فکر نکنید صخره نوردی یا کوه نوردی فعلا برای او زود است اجازه دهید سختی سنگ و سخره را با دستان نرم و کوچکش تجربه کند تا تجربه ای دقیق از ناملایمات آینده در زندگی داشته باشد. بنابراین  از زخم شدن دستانش نترسید فقط جعبه کمک های اولیه را همیشه  همراه داشته باشید.

6. زیر باران پیک نیک بروید

به قول معروف زیر باران باید رفت. زیر باران همراه کودکتان خیس شوید. با شاخ و برگ درختان سرپناهی برای خودتان  درست کنید و تجربه اینکار را به دلبندانتان هدیه بدهید. بگذارید خوب خیس شود؛ بعد از نحوه محافظت بدن از سرمازدگی و البته اثرات منفی خیس شدن برایش بگویید و دقیق عمل کنید تا ذهن خلاق دلبندتان کارش را شروع کند . بنابراین هرگز نگوییدامروز هوا بارانی است و بهتر است که روی مبل بنشینیم و با هم برنامه های تلویزیون را نگاه کنیم یا اینکه کتاب بخوانیم بلکه اتفاقا بار سفر ببندید و راهی طبیعت شوید تا متوجه لذت واقعی سفر کردن در هوای بارانی یا کمپ زدن زیر باران همراه او بشوید.

7. به کودکانتان آموزش دهید چگونه در دامن طبیعت نیاز های ضروری خود را برطرف کنند.

همیشه نبودن سرویس بهداشتی در طبیعت برایمان مانعی بزرگ جهت کمپ زدن در جنگل بوده است و گاهی هم دلیل اصلی انصراف از سفر کردن مان همین است. این مشکل را هرگز در ذهن کودکان خود بزرگ نکنید بلکه نحوه مهیا کردن شرایط مناسب با استفاده از وسایل طبیعی را به او آموزش دهید.

8. خودتان را حسابی کثیف کنید

همیشه لباس و لوازم شخصی کافی برای خودتان و کودکتان همراه داشته باشید. دوچرخه سواری در دل جنگل و البته کوهنوردی یا جست و خیز در میان طبیعت بدون تردید لباس های شما را کثیف خواهد کرد. نگران نباشید فقط از شرایط لذت ببرید و احساس آزادی را به خودتان و او هدیه بدهید و پس از تمام شدن گشت و گذار با توجه به لوازم داخل کوله پشتی خودتان را خوب تمیز کنید تا او هم از شما یاد بگیرد و با لباسهای تمیز و خشک سرمیز شام بنشینید و همراه شما از روزی که گذشته بگوید.

9. کودکان را با دوستان جدید آشنا کنید.

شرایط بازی های گروهی فرزندانتان با دوستان خود را در دامن طبیعت و دشت و جنگل فراهم کنید. بدون تردید دختر خاله یا پسرعمو همیشه در کنار فرزندتان هستند ولی طی این سفرها اجازه دهید او با دیگران و هم سن و سالهایش ارتباط برقرار کند تا با خلقیات افراد غریبه به غیر از خانواده و فامیل نیز آشنا شود. با این کار زندگی اجتماعی را به او می آموزید. فقط از دور نظاره گر نحوه ارتباط آنها باشید تا خدایی ناکرده کار به مشاجره نکشد البته کمی هم دعوا برای آینده او نیاز است.

10. اجازه بدهید فرزندان شما مستقل تصمیم بگیرند

داریم غرق می شویم یا اینکه داخل گوداگل پر از برف گیر افتاده ایم، اینها همه جملاتی هستند که همه والدین از شنیدن آن واقعا هراسان هستند اما این خطرات همیشه شما و خانواده را تهدید می کنند پس حالا که در کنار هم هستید اجازه دهید تجربه ای دقیق از این اتفاقات در کنار هم داشته باشید. فقط نظارت کنید و اجازه دهید مدیریت بحران را فرزندانتان به عهده بگیرند بدون تردید هیچ خطر جدی ای متوجه آنها نیست چون حمایت شما را دارند ولی به یاد داشته باشید که این حمایت را نباید متوجه شوند تا استقلال کافی برای تصمیم گیری به دست آورند. با اینکار استقلال آینده کودک را می توان تضمین کرد.

11. به یاد داشته باشید کودکان بیشتر از ما به استراحت نیاز دارند

حالا که امروز از صبح زود بیرون زدید چه انتظاری دارید که هنگام غروب آفتاب کودکان شما هنوز هم خوش خلق باشند و توان مدیریت خودش را داشته باشند پس موقت برای بازیابی توان طی روز استراحت کنید.حتی اگر هنوز شما خسته نشده باشید. این استراحت های کوتاه طی روز به آنها اجازه می دهد تا دوباره کنترل کامل امور خودشان را برعهده گیرند و از بداخلاقی آنها جلوگیری می کند. می توان این استراحت را برای خوردن یک موز یا یک تکه شکلات ترتیب داد از هرفرصتی برای بازیابی توان کودکان استفاده کنید حتی برای نشان دادن یک حشره کوچک روی برگ درختان.

12. اسطوره سازی کودکان را جدی بگیرید

کودکان همیشه می خواهند پا جای پای شما بگذارند چون از شما در ذهنشان قهرمانی بدون شکست ساخته اند. آنها سعی می کنند با این روش خودشان را در مقام و موقعیتی بالاتر از حال قرار دهند، بنابراین سعی کنید دقیق باشید و کودکی خودتان را با آنها شریک شوید . به قول معروف کودک درون خودتان را برایش نمایش دهید تا متوجه شود شما هم مثل او شکست ناپذیر نیستید.

13. دوباره امتحان کنید

همگی می دانیم کودکان علاقمند هستند همه چیز را دوباره امتحان کنند پس هر وقت این حس در آنها زنده بود اجازه دهید اگر خطری آنها را تهدید نمی کند دوباره آن حس را تجربه کنند.

14. خطرات احتمالی سفرها را به کودکان آموزش دهید.

قواعد بازی زندگی را همیشه برایش یادآوری کنید و بدون نگرانی اجازه دهید خوب تجربه کند فکر نکنید که سفر و گلگشت همیشه باید همراه شادی و خنده باشد بلکه گاهی هم گریه لازم است تا طی آن خطرات را خوب درک کند. حیوانات، حشرات، گیاهان آلوده، گرما زدگی ، سرمازدگی و بطور کلی شرایط ماجراجویی را برایش خوب توضیح دهید و البته در صورت امکان نمونه ای برایش داشته باشید.

15. همیشه آب بخورید

با توجه به فصل سفرتان سعی کنید اهمیت حفظ سطح آب بدن را برای فرزندان خود یادآوری کنید و با لوازمی مثل قرص های تصفیه آب یا لوازم دیگر یا حتی چگونگی تهیه آب در صحرا او را خوب آشنا کنید. علائم آب سالم و غیر سالم از ضروری ترین آموزشهای شماست و در این کار حوصله کنید واصلا عجله به خرج ندهید.

16. در طبیعت تمرینات یوگا انجام دهید

همگی ما از یوگا و آرامش آن شنیده ایم؛ اما اینبار زیاد شرایط عادی نخواهد بود. اگرچه می توان تمرینات یوگا را انجام دهید ولی فقط برای تمرکز کامل و کنترل شرایط اینکار را انجام دهید اجازه دهید کودکان شما کنارتان ذهنشان را به پرواز درآورند تا دقیقا واقعیت زندگی را درک کنند و طبیعت اطرافشان را بشناسند.

از 5 سال تا دوران نوجوانی

خوب حالا کمی شرایط فرق کرده و کودکان شما کم کم استقلال را تجربه خواهند کرد بنابراین کمی توصیه های چمدانی ما برای این سنین دلبندتان متفاوت خواهد شد به یاد داشته باشید که تا 5 سالگی شما واقعیت سفر و تجربه واقعی ماجراجویی را برای دلبندانتان مهیا کرده اید پس حالا وارد مراحل تازه ای از آموزش خواهیم شد. همگی می دانیم که هرگز برای آموزش ماجراجویی و سفر دیر نیست بنابراین بیشتر با کودکان وقت بگذارید ولی در این سن کودکان نصبت به نحوه آموزش دقیقتر باشید.

1. اجازه دهید با دوستانش بیرون برود.

فقط بدون جلب توجه همراه آنها باشید. البته اینکار را تا ده یا دوازده سالگی انجام دهید نیازی نیست قبل از آن زیاد از منزل دور شوند به عنوان مثال می توانند به حیاط منزل دوستشان بروند و آنجا کمپی برپا کنند ولی پس از ان شاید بهتر باشد اجازه پرکشیدن به او بدهید اما در حریم امن شما. در این دوره دوستان نقش بسیار حساس و دقیقی در آینده کودکان ما دارند بنابراین در گزینش دوست او را یاری کنید

2. اجازه دهید مقصد را فرزندان انتخاب کنند

خوب اگر مقصد انتخاب شده توسط کودکانمان کمی دور بود، حتما شما هم همراهشان باشید مثلا آنها را به مقصد برسانید اما اجازه دهید آنها خودشان مدیریت سفر را برعهده گیرند و شما هم جداگانه در نزدیکی آنها کمپی برپا کنید تا در صورت لزوم در کنار آنها باشید به یاد داشته باشید که استقلال در این مرحله برایشان لازم است پس فقط همراهشان باشید.

3. اجازه دهید دوستان زیادی انتخاب کند

خوب حالا که دوست نقش اساسی دارد اجازه دهید دوستان زیادی داشته باشد اما فیلتر ها و معیار های انتخاب دوست را برایش خوب روشن کنید و اجازه دهید دوستان مناسب را از غیر مناسب ها تشخیص دهد و نحوه ارتباط با آنها را خودش مدیریت کند.

4. تفریحات جدید

از تکرار مکررات جدا خودداری کنید حالا که قصد تربیت یک ماجراجوی واقعی را دارید اجازه دهید هیجانات تازه را هم تجربه کند همیشه کوهنوردی لازم نیست گاهی هم قایق سواری در رودخانه وحشی بسیار مهیج خواهدبود.

5. آنها را تشویق به هیجان کنید

امروزه دورتادور ما را تکنولوژی های بسیار جذاب مثل اینترنت یا هر وسیله دیگر گرفته، اجازه ندهید کودکان شما به آنها وابسته شوند بلکه آنها را تشویق به سفر و استفاده از شرایط طبیعی زندگی کنید. هرگز اجازه ندهید که از بی تحرکی لذت ببرنند . انها را وادار به تحرک داشتن کنید آنهم طی سفرهای کوتاه و بلند خودتان

6. آرامش را فراموش نکنید

بارها شده که تصمیم گرفته اید به جنگل بروید و فقط صدای پرندگان را بشنوید تا روحیه بگیرید کودکان هم مثل شما انسان هستند و به آرامش نیازمند هستند. بنابراین همیشه هیجان برایشان لازم نیست اجازه دهید کمی هم رمانتیک باشند و آرامش طبیعت را تجربه کنند.

7. دوستان آموزگار

گاهی اجازه دهید فرزندان شما با دوستان خانوادگی شما به سفر بروند و یااینکه با فایل سفر کنند تا چگونگی مدیریت دیگر خانواده ها هنگام سفر را نیز بیاموزند . بقول معروف بگذارید با دیگر قواعد بازی هم آشنا شوند و فقط با روشهایی که شما به آنها داده اید بازی نکنند.

8. آشپزان کوچک

وقتی کمپ زدید و کاملا شرایط مهیا شد اجازه دهید وعده های غذایی را کودکان تهیه کنند حتی در مورد تهیه مواد اولیه آنها را ازاد بگذارید ولی همیشه چند قوطی کنسرو همراه داشته باشید تا گرسنه نمانید چون گاهی اوقات شرایط مساعد نخواهدبود.

9. برای کودکان دوربین بخرید

اجازه دهید خودشان با لوازم خودشان خاطرات را ثبت کنند و از دید خودشان همه چیز را ببینند. با اینکار می توانید دقیقا از روی تصاویری که ثبت کرده اند روحیاتش را بشناسید و با توجه به آن برایش شرایط را مهیا کنید.

10. از ماجراجویی های خود بگویید

در طول سفر از خاطرات ماجراجویی واقعی خود برایشان بگویید و در حین این کار آموزشهای لازم را برایشان بازگو کنید.

11. کودکانه بار سفر ببندید

قبل از سفر فقط مقصد و زمان سفر را برای آنها بگویید و اجازه دهید که چمدانش را خودش ببندد تا لوازم لازم را همراه بیاورد ولی به یاد داشته باشید که همیشه بدون اینکه متوجه شود آنها چک کنید تا کمبود های احتمالی را همراه خودتان داشته باشی و در صورت لزوم از آنها استفاده کنید ولی اجازه دهید چمدانش همانطور خودش بسته باقی بماند و متوجه کمبود ها شود آنچه که لازم دارد را از چمدان خودتان به او بدهید نه اینکه کمبود ها را در چمدانش قرار دهید.

12. کمک های اولیه

اهمیت همراه داشتن جعبه کمک های اولیه را همیشه برایش بازگو کنید و همیشه همراه داشته باشید تا او هم از شما پیروی کند و حتی جعبه کمک های اولیه کوچکی متناسب با چمدان او برایش تهیه کنید.

13. خوب بخورید

اهمیت سلامت و داشتن انرژی لازم طی سفر را برایش توضیح دهید و اجازه دهید مثل شما خوب بخورد و بنوشد

14. اهمیت حفظ خونسردی در طول سفر را برایش بگویید

بدون تردید همیشه سفرها بدون حادثه نیست و گاهی هم نیازمند حفظ ارامش هستیم از همین حالا شروع کنید و روحیه خونسردی را در او بدمید و اجازه دهید که در شرایط بحرانی دقیق و درست تصمیم بگیرد و اصلا دست پاچه نشود. یقین داشته باشید با این روش جایی در طول عمرش زندگی او را نجات خواهید داد.

15. اجازه دهید از کمپ کمی تنهایی دورتر برود.

این کار می تواند روحیه ماجراجویی را در او همیشه زنده نگهدار.

16. همیشه با تمرین زندگی کنید و به او هم آموزش دهید.

کار تمام شد بدون تردید با استفاده از این توصیه ها فرزندشما یک گردشگر حرفه ای شده و در آینده از سفرهایش لذت خواهد برد.

عزتی