کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

فینال یورو 2012 بین صنعت گردشگری اکراین و لهستان

فینال یورو 2012 بین صنعت گردشگری اکراین و لهستان

جام ملت های اروپا در دست گردشگران اکراین و لهستان

کردشگری اکراین و لهستان برنده جام ملت های اروپا

یورو 2012 ناجی صنعت گردشگری لهستان و اوکراین

صنعت گردشگری و صنایع زیر مجموعه آن در قرن حاضر به دلیل مسایل مادی و درآمدزایی هنگفت آن به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است و اکثر کشورها امروزه سعی در رشد و گسترش این صنعت داخل مرزهایشان دارند و با اتخاذ سیاست های خرد و کلان سعی می کنند این رویا یعنی گسترش صنعت گردشگری کشورشان را به واقعیت تبدیل کنند.

از اینرو تمام راهکارهای مفید برای رسیدن به موقعیتی ممتاز در صنعت گردشگری امروزه توسط دست اندرکاران گردشگری مورد بررسی قرار گرفته و می گیرد. خدمات هوایی، حذف روادید برای کشورها، ساخت مراکز خرید و تفریحی ، اقامت گاههای مناسب همه و همه راهکارهایی بودند برای جلب نظر گردشگران دیگر کشورها اما بسیاری از دست اندرکاران این صنعت پس از مدتی متوجه تاثیرات مثبت رویدادهای ورزشی در گردشگری کشورها شدند .

این تاثیر مثبت در المپیک پکن آنچنان بود که طبق آمار رسمی کشوری که در سال 1987 میلادی تنها 300 هزار گردشگرا به خود دیده بود پس از برگزاری بازریهای المپیک تابستانی 2008 میلادی توانسته مقام و جایگاه گردشگری خود را به بزرگترین جهان یعنی فرانسه نزدیک کند. بنابراین با این نتیجه روز به روز ارتباطی تنگاتنگ بین جامعه ورزشی و صنعت گردشگری در سراسر دهکده جهانی برقرار شد .

پس از ورود ورزش به صنعت گردشگری زیر مجموعه ای به نام گردشگری ورزشی متولد شد که تا کنون از تاثیرگذار ترین عوامل در رشد و گسترش گردشگری بسیاری از کشورها بوده است. این زیرمجموعه جدید گردشگری با توجه به علاقه بسیار زیاد مردم به مسایل ورزشی بخصوص چند رشته بسیار معروف مورد توجه سرمایه گذاران و دست اندرکاران گردشگری قرار گرفته و به عنوان بهترین روش جذب گردشگر به کشورها معرفی شده است. گردشگری ورزشی  طبق گزارش مجله TTG  در شماره جولای 2010-2011 میلادی این مجله در سال 2010 درآمدی بالغ بر 600 بیلیون دلار  در سراسر جهان داشته است.

برگزاری مسابقات دوستانه، میزبانی بازی های بین المللی و برگزاری اردوهای تدارکاتی از جمله روشهایی است که برای جلب نظر علاقمندان ورزشی به منطقه ای خاص توسط مسئولان گردشگری کشورها با همکاری دست اندرکاران ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا یا یورو 2012 شاید تازه ترین و خبرسازترین در صنعت گردشگری دو کشور اوکراین و لهستان باشد که سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه افق تازه ای را برای گردشگران این دو کشور اروپایی گسترده شده است.

مسئولان گردشگری اکراین و لهستان، برگزاری این بازیها را به عنوان فرصتی طلایی برای گسترش صنعت گردشگری کشورشان می دانند و سعی دارند با هر روش مفید از این رویداد ورزشی هرچه بیشتر به نفع رونق صنعت گردشگری منطقه استفاده کنند بطوری که حتی می توان عنوان کرد که درآمد حاصل از میزبانی اینگونه بازیها زیاد مورد توجه آنها نیست بلکه نتایج دستاورد این رویداد ورزشی برای صنعت گردشگری دو کشور در بلند مدت بسیار پراهمیت تر از مدت برگزاری بازیها و در آمد آن است.

به گزارش سازمان های مربوطه میزان اشتغالزایی قبل وبعد از اینگونه بازیها بقدری قابل توجه است که اکثر دست اندرکاران و دولتمردان اهداف بلند مدت خود را در راستای اینگونه رویدادها پایه گذاری می کنند و نتایج کوتاه مدت آن را هرگز مورد نظر ندارند. به عنوان مثال کشور اوکراین برای برگزاری این بازی ها با توجه به امکانات خود مجبور به بازسازی و نوسازی تمامی استادیوم های کشور شده است .

بنابراین می توان تصور کرد که یکی دو سال قبل و پس از برگزاری این بازیها چندین هزار فرصت شغلی تازه در کشور اوکراین ایجاد شده؟ این حجم از اشتغالزایی اگرچه شاید به نظر کوتاه مدت باشد اما بسیاری از متخصصان عنوان می کنند نیروی کار قبل از برگزاری اینگونه رویدادها ، پس از برگزاری جذب صنعت گردشگری خواهند شد به عقیده اینگروه رشد صنعت گردشگری پس از برگزاری اینگونه بازیهای بین المللی آنچنان خواهد بود که توان جذب مجدد این نیروی عظیم کار را خواهد داشت .

به گفته بوریس کولسینکوف معاون نسخت وزیر اوکراین که مسئولیت آماده سازی زیرساخت های این بازیها در سال 2012 را برعهده گرفته، قبل از برگزاری بازیهای یورو 2012 کشور اوکراین برای آماده سازی زیرساخت های این رویداد مهم ورزشی تبدیل به یک کارگاه ساختمانی بزرگ شده بود بطوری که می توان ادعا کرد هزاران فرصت شغلی به واسطه این بازیها به جامعه اوکراین هدیه داده شده که امیدواریم همگی این افراد پس از برگزاری بازیهای یورو 2012 جذب بازارکار صنعت گردشگری شوند به این دلیل که طبق برآورد دست اندرکاران گردشگری این صنعت رشد بسیار زیادی را در آینده نزدیک و پس از اتمام بازیها تجربه خواهد کرد.

این ادعا در حالی مطرح شده از چند ماه قبل بسیاری از بلیت های مسابقات این جام پیش فروش شده و تعداد زیادی از آژانس های مسافرتی مشغول جذب مسافران وعلاقمندان به این بازیها برای سفر به دو کشور اوکراین و لهستان هستند بنابراین طبق تجربه های گذشته مثل برگزاری جام جهانی در کشور آفریقای جنوبی بسیاری از گردشگران و تماشاگران که از اوکراین و لهستان در مدت برگزاری این بازیها دیدن کرده اند تعطیلات بعدی خود را نیز در این دوکشور خواهند بود .

بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری و دست اندرکاران آن  معتقدند که اگرچه گردشگری اوکراین در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته اما طی برگزاری این جام و پس از آن اوکراین 10 میلیون گردشگر را در سال 2012 میلادی پذیرایی خواهد کرد. این برآورد زمانی مطرح شده که مقامات کشور اوکراین عنوان می کنند هم اکنون آماده پذیرایی از 800 هزار تماشاگر و علاقمند به بازیهای یورو 2012 هستند بنابراین حجم عمده ای از گردشگران پس از برگزاری این مسابقات از اوکراین بازدید خواهند کرد. این دقیقا اتفاقی بود که در شهر پکن روی داده بود بطوری که تا یک ماه  پس از برگزاری المپیک تابستانی هنوز تعداد کثیری از گردشگران بین المللی راهی این شهر بودند .

از سوی دیگر کشور لهستان که خود دارای سیستم گردشگری بسیار مدرن و موقعیت بسیار مناسب گردشگری در اروپاست طبق برآوردها پس از برگزاری این بازی ها رشدی 24 درصدی را در زمینه صنعت گردشگری خود تجربه می کند . اکثر فعالان عرصه گردشگری عنوان کرده اند که بیشتر گردشگران آلمانی، فرانسوی ، ایتالیایی و انگلیسی که تعطیلات قبلی خود را در کشور مصر ، تونس و اسپانیا گذرانده اند پس از برگزاری این بازیها در کشورهای اوکراین و لهستان خواهند بود و بهعنوان گردشگرانی وفادار به این دو کشور باقی خواهند ماند.

حالا می توانیم نتایج بلند مدت برگزاری ومیزبانی اینگونه رویدادهای بسیار مهم ورزشی را برای رشد و رونق صنعت گردشگری کشورها تصور کرد و دلیل این همه تلاش و کوشش برای دریافت میزبانی این رویدادها را درک کرد. اما همین دست اندرکاران در بسیاری از اظهار نظرات خود عنوان کرده اند که برگ برنده برای رشد صنعت گردشگری در دستان کشور اوکراین قرار گرفته است آنهم به دلیل برگزاری بازی فینال در این کشور، اهمیت و جایگاه این بازی برای علاقمندان به حدی با اهمیت خواهدبود که سالهای سال نام محل برگزاری مسابقه نهایی یورو 2012 در ذهن آنها باقی می ماند و این مکان برای یادآوری هیجان آن روزها برای دفعات متعددی گردشگران را حتی سالهای پس از برگزاری این مسابقه به سمت خود خواهد کشید.

رشد و گسترش صنعت گردشگری در اوکراین به قدری برای مسئولان دولتی و خصوصی با اهمیت بوده که حتی مراحل آماده سازی و ساخت ورزشگاههای این کشور نیز بهعنوان جاذبه گردشگری مطرح شده و تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب کرده این موضوع شاید درسی بود که مسئولان اوکراینی از دست اندرکاران صنعت گردشگری قطر آموختند ، کشور قطر هنگام میزبانی بازیهای آسیایی از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کرد و دقیقا همزمان با رکود اقتصادی شدید جهان توانست صنعت گردشگری قطر و صنایع وابسته را به خوبی رونق بخشد .

این کشور قبل از برگزاری بازیهای یاد شده با سیاستی بسیار جالب توانست زیرساخت های گردشگری کشور از جمله خطوط هوایی، مراکز اقامتی، مراکز تفریحی و رستوران ها را در سراسر کشور مجهز و آماده پذیرایی انبوهی از علاقمندان و تیم های ورزشی کند بطوری که پس از برگزاری این بازی ها و درک توانمندی کشور قطر توسط گردشگران و دست اندرکاران گردشگری دیگر کشورها، صنعت گردشگری آن شاهد سرمایه گذاری های بسیار زیاد بین المللی توسط سرمایه گذاران بود که در نهایت باعث جلب گردشگران  زیادی به کشور ساحلی قطر شد.

همین سرمایه گذاری دقیق و به موقع نیز در دو کشور یاد شده لهستان و اوکراین انجام شده است بطوری که هر دو کشور به تاثیر آینده این بازیها در صنعت گردشگری کشورشان چشم دوخته اند و برای استفاده از این فرصت تمام توان خود را به کار بسته اند بطوری که حتی به چاپ کتابچه ای راهنمای گردشگری به زبان های مختلف برای معرفی توانمندی های گردشگری دوکشور بسنده نکرده اند و با برگزاری  کلاس های آموزشی مخصوص برای دست اندکاران صنعت گردشگری هنگام برگزاری این بازیها قصد دارند بهترین تاثیر را برای جذب بیشتر گردشگران به دو کشور داشته باشند .

فعالیت مسئولان اوکراینی برای جذب هرچه بیشتر گردشگران هنگام برگزاری این بازیها تاجایی ادامه یافته که حتی آنها قصد دارند از تلخ ترین حادثه کشور یعنی انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در این زمینه استفاده کنند . اگرچه این نیروگاه چندی قبل درب های خودرا به روی گردشگران گشود اما این کشور قصد دارد تا هنگام برگزاری این بازیها تحت تدابیر شدید امنیتی و سلامتی این نیروگاه را به عنوان مهمترین مقصد گردشگری کشور اوکراین به دهکده جهانی معرفی نماید .

به هر حال سود اقتصادی حاصل از برگزاری و یا میزبانی اینگونه بازیها در جهان برهیچ کس پوشیده نیست اما اهداف بلند مدت گردشگری توانسته این درآمد را تحت تاثیر خود قرار دهد و از آن به عنوان نوعی سرمایه گذاری برای رونق صنعت گردشگری یاد شود. بنابراین تمام این تلاش ها و تدابیر نشان از اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در قرن حاضر دارد و بیانگر ارزش اقتصادی آن برای کشورهاست پس بجاست اگر انتظار داشته باشیم که مسئولان ورزشی و گردشگری کشورمان هم از این اهمیت به خوبی استفاده کنند و در جهت رشد و رونق صنعت گردشگری کشور گام بردارند. همکاری دو نهاد ورزشی و گردشگری ایران می تواند صنعت گردشگری ایران را به جایگاه اصلی خود برساند و ایران را با توجه به پتانسیل بسیار مناسب خود تبدیل به مهمترین مقصد گردشگری خاورمیانه کند.

دسترسی به این جایگاه و موقعیت در صنعت گردشگری ایران نیازمند همکاری هرچه بیشتر جامعه ورزشی و گردشگری ایران خواهد بود بطوری که سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی قدرتمند این صنعت در ایران باید از فرصت های ورزشی ایجاد شده توسط مسئولان ورزشی که آخرین آنها مسابقات تنیس جام دیویس در مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود، بهترین استفاده را جهت رونق صنعت گردشگری ایران داشته باشد و با ارایه مشوق های جذاب به هیات های همراه این ورزش کاران و البته علاقمندان این رشته ورزشی نظر انها را به توانمندی های گردشگری ایران نیز جلب می کرد و می توانست به واسطه این همکاری، گردشگری ورزشی ایران را که از نفس افتاده جانی دوباره بخشد.

عزتی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد