کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ده شهر گمشده تاریخ

شهرهایی که در دل تاریخ گم شده اند

شهرهایی که به خاطره ها پیوسته اند

چندین قرن از مهاجرت ساکنان اولیه این کره خاکی که از غارها به دهکده ها قدم گذاشتند می گذرد. پس از این مهاجرت زندگی در روستاها و شهرها آغاز شد بسیاری از این آبادی ها و شهرها تاکنون به خود اتفاقات تلخ و شیرینی را دیدهاند و در تاریخ به ثبت رسانده اند برخی از این شهرها هنوز هم در نقشه این کره خاکی موجود هستند اما برخی از آنها که به دست پیشینیان ما ساخته شده بودند به تاریخ پیوسته و جز نامی از آنها در کتاب های تاریخی باقی نمانده است. از آنجا که ذهن کنجکاو بشر همیشه تشنه دانستن رازهای گذشته بوده خالی از لطف نیست 10 شهر گمشده تاریخ را به شما معرفی کنیم. بسیاری از این 10 شهر روزگاری مرکز اصلی تمدن منطقه خود بوده اند اما به دلایل مختلفی هم اکنون از صحنه روزگار محو شده اند و بجز روایاتی کهن از آنها بین ما باقی نمانده است. اگرچه بسیاری از ماجراجویان و تاریخ نگاران روانه این شهرهای گمشده شده اند اما تاکنون بسیاری از آنها نتوانستند آدرس دقیق این شهرها را بیابند. بنابراین این لیست ده تایی چمدان را مطالعه کنید تا شاید شما بتوانید نشانی از این شهرها بیابید.

1.        شهر پاتاگونیا CITY OF THE CAESARS

این شهر گم شده در قاره آمریکا و بین کشور شیلی کنونی و آرژانتین بنا شده بود، این شهر فراموش شده که به گمان بسیاری از ماجراجویان و تاریخ نگاران غنی از طلا و الماس بوده در ذهن اکثر محققان نامی آشناست و تا کنون بارها و بارها گروههایی برای کشف رازهای این شهر راهی منطقه شده اند. اگرچه به عقیده بسیاری از باستان شناسان این شهر در گذشته توسط بازماندگان یک کشتی تجاری مطعلق به اسپانیا بنا نهاده شده و ذخیره بسیار زیادی از گنج های آنها هنوز هم در شهر باقی مانده ولی به واقع اطلاع زیادی از محل دقیق این شهر هم اکنون در دست نیست و گروههای زیادی هم که برای یافتن این گنج ها راهی این شهر گم شده اند به دلایل نامعلومی دچار حوادث مرموزی شده و از راه ایستاده اند به همین دلیل بسیاری این شهر را شهر ارواح نامگذاری کرده اند. رموز  و البته گنج های این شهر فراموش شده باعث شده تا پاتاگونیا یا شهر ارواح به عنوان اولین شهر گمشده لیست حاضر به شما معرفی شود.

2.        شهر تروا city of troy

نام این شهر برای همه  نامی آشناست و او را به یاد افسانه تروی و فیلم بسیار معروف آن می اندازد، اما این شهر که در واقع هم اکنون هم کم از افسانه تروی نیست، در ترکیه کنونی و نزدیک رودخانه Scamander ساخته شده. مهمترین مزیت منطقه احداث این شهر در زمان خود محل بنا شدن آن بوده است این شهر که بر بلندای تپیه ای ساخته شده بود بهترین امکان دفاعی را برای دفع تجاوز دشمنان در دست داشت. اگرچه هم اکنون آثار کمی از این شهر باقی مانده ولی هنوز هم داستان شهر سینه به سینه نقل می شود و حاکی از تمدنی بسیار غنی در گذشته این شهر است. بقایای این شهر که در سال 1870 میلادی کشف شد و مدتهای طولانی مورد بی مهری گردشگران و سودجویان بود تا اینکه به جز چند راهروی سنگی و تعدادی شبکه انتقال آب که در زمان خود بی نظیر بوده اند در حال حاضر باقی نمانده است.

3.        شهر گمشده طلایی THE LOST CITY OF Gold

شهر گمشده طلایی یکی از مرموزترین شهرهای فراموش شده این کره خاکی تاکنون هم علاوه براینکه خود از نظرها پنهان شده اسراسر زیادی را در دل خود پنهان کرده است این شهر که در ساحل شرقی دریاچه  Kuhikugu کشور برزیل واقع شده حدود 1500 سال پیش توسط بومیان این منطقه آمازن بنا شده است این شهر در واقع نه یک شهر بلکه منطقه ای متشکل از 20 شهر بوده اما به عقیده کارشناسان پس از انجام تحقیقات فراوان ساکنان این منطقه به دلیل یک بیماری همه گیر به یکباره از بین رفته و شهر خالی از سکنه شده . اما آثار تمدن بسیار پیشرفته ساکنان اصلی این شهر مثل پل ها، تونل ها و دیگر لوازم کشف شده در این شهر گمشده تاریخی هنوز بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده تا پرده از اسراسر این منطقه بردارند . این شهر اولین بار در سال 1753 میلادی توسط یک کاشف پرتقالی کشف شده است.

4.  شهر پترا شهر سنگی petra city of stone

شهر سنگی پترا که امروزه به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور اردن شناخته شده با اسرار خود و نوع مهندسی سازه اش توانسته توجه همگان را به خود جلب کند این شهر تا سال 1812 میلادی ناشناخته مانده بود و خود را از دید انسان مخفی نگهداشته بود این شهر از سال 1985 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان یکی از با ارزش ترین میراث بشر در جهان از آن یاد می شود. این شهر که در گذشته به عنوان پایتخت nabataeans در قرن 6 قبل از میلاد بوده است. در گذشته مرکز استراحت کاروانیان خسته از راه بوده از شهرت و اهمیت ویژه ای بین مسافران برخوردار بوده و با پشتوانه غنی مهندسی زمانه خود امکانات رفاهی را در اختیار مسافران قرار می داده سیستم آبیاری این شهر که با جریانی دائمی شهر را سیراب می کرده از عجایب ساخت این شهر به شمار می رود. به گفته بسیاری از کارشناسان این شهر بر اثر زلزله ای بسیار بزرگ در سال 363 میلادی از بین رفت و تنها بقایای بسیار اندکی از آن برای امروز به یادگار مانده است.

5.شهر پایتیتی PAITITI city

شهر پایتیتی در واقع یکی از شهرهای افسانه ای در لیست حاضر مربوط به دوران اینکاها بوده است که امروز روز هم بسیاری از شایعات و رمز و راز ها را به دنبال نام خود دارد. این شهر که در جنوب قاره آمریکا واقع شده به گفته بسیاری از باستان شناسان منابع غنی از طلا و نقره  داشته و البته گنج های بسیاری را در دل خود جای داده است. این منابع عظیم طلا و نقره  باعث شده تا ساکنان گذشته این شهر از طلا برای ساخت تمام وسایل مورد نیازشان مثل لباس، ظروف آشپزخانه استفاده کنند و مدارک زیادی از تاریخ خود برای امروز به جای بگذارند. این شهر افسانه ای که در شمال کشور پرو و در دل جنگل های انبوه این قاره واقع شده ، در سال 1600 میلادی کشف شد.  برخی از باستان شناسان معتقدند که نقشه اصلی شهر و محل دقیق آن بنابه دلایل مادی توسط واتیکان برای مدتهای زیادی مخفی نگهداشته شده بود. این شهر گمشده در گذشته های دور محل اصلی زندگی اینکاها در منطقه بوده و با توجه به منابع غنی طلا در آن از اهمیتی ویژه داشته است.

تعدادی از اشیاء کشف شده در منطقه هم اکنون در موزه بوگوتا در کشور کلمبیا نگهداری می شود و محل حدودی این شهر نهایتا سال 1541 میلادی توسط گروهی از سربازان کشف شد، اما هنوز از محل دقیق آن هیچ نشانی در دست نیست.

6. منفیس Menfis (Egipto)

شهر باستانی منفیس از گذشته های دور برای همگان نامی آشنا بوده است این شهر که سال ساخت آن توسط کارشناسان باستانی به 3000 سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده شده به عنوان پایتخت مصر باستان بوده و با توجه به امپراطوری قوی مصر باستان از اهمیت ویژه ای برای گذشتگان و همچنین هم عصران ما برخوردار است. این شهر منابع بسیار کامل و غنی ای از نظر نشانه های تاریخی در اختیار باستان شناسان گذاشته و با توجه به قدمت و شگفتی های شهر هنوز هم بسیاری از باستان شناسان مشغول بررسی ناشناخته های این شهر هستند که البته زیبایی و عظمت این شهر باستانی هنوز هم اصلی ترین جاذبه گردشگری درمصر گنونی عنوان شده است. اهمیت سیاسی و اقتصادی این شهر در گذشته باعث شد تا جنگ ها و نبردهای  رخ داده در این مکان سوژه بسیاری از کتب و فیلم ها قرار گیرد.

7. انگکور  ANKorwat

این شهر گم شده در تاریخ مکانی بسیار باستانی و مرموز در کشور کامبوج کنونی و نامی مشهور در این کشور به خاطر معبد تاریخی انکوروات در بین ماجراجویان و گردشگران است.  این شهر در سال 800 میلادی ساخته شده و تا سال 1400 میلادی در اختیار حاکمان کشور کامبوج بوده اما در سال 1431 با حمله تایلندی ها غارات شده و از بین رفته اگرچه  برخی از سازه های این شهر هنوز هم پابرجاست اما بسیاری از اجزای این شهر که شاید بتوان گفت شهری شناور نیز هست از بین رفته و از سال 1800 میلادی باستان شناسان زیادی تحقیقات گاهی در این شهر داشته اند و هر بار پرده از رازی در این شهر نمناک برداشته اند. محل احداث این شهر که پس از خالی شدن آن توسط جنگل انبوه و حیوانات وحشی محاصره شده بود سالها توانست در مقابل دست اندازی بشر مقابله کند اما در نهایت ذهن کنجکاو انسان و البته ابزارهای بسیار مدرن توانست راه او را به این شهر البته نه شهر اصلی بگشاید.

8. شهر پمپی pompi

این شهر گمشده در کشور ایتالیا واقع شده که حتی می توان نام شهر خاکستری را برایش درنظر گرفت پمپی که در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا واقع شده به دلیل آتشفشان بسیار سهمگینی به طور کامل تبدیل به خاکستر شده و از بین رفته است اما این فاجعه مناظری را پدید آورده که امروزه به عنوان جاذبه گردشگری از آن استفاده می شود براثر این حادثه 20 هزار ساکن شهر به یکباره به خاکستر تبدیل شدند و به جز مجسمه هایی سنگی از آن که در واقع همان ساکنان قبلی شهر بودند چیزی باقی نمانده است. این شهر که در سال 1749 میلادی کشف شده تاکنون محل جستجوی باستان شناسان زیادی بوده و هر ساله حدود 300 هزار گردشگر را به سمت بقایای خود جلب می کند طبق برآوردهای کارشناسان این شهر در سال 79 میلادی براثر این حادثه از بین رفته است البته کارشناسان می گویند به دلیل حرارت بالای گدازه های آتشفشانی بسیار از آثار این شهر به یکباره تبدیل به سنگ شده و به همین دلیل اطلاعات خوبی و بکری از خود برای زمان ما به جای گذاشته اند.

9. آتلانتیس Atlantis city

این شهر به گفته کارشناسان باستانی شناسی حدود سال 360 قبل از میلادی در منطقه یونان کنونی بنا نهاده شده بود این شهر که به عنوان شهر غرق شده نیز در جهان معروف شده براثر حادثه ای طبیعی از بین رفته و امروزه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری زیر آب در بین ماجراجویان طبیعی شهرت یافته است. یکی از اتفاقات مهم این شهر گم شده تهاجم نازی ها در جنگ جهانی دوم به این شهر برای غارت آثار باستانی آن زیر دریا بوده این هجوم که برای یافتن گنج های احتمالی در این شهر غرق شده انجام شده باعث ایجاد خسارت هایی جدی به آثار باستانی آن شده است اما هنوز هم شگفتی های زیادی از این شهر در شرق اروپا باقی مانده که باعث جلب نظر بسیاری از گردشگران به این شهر غرق شده می شود . اگرچه عظمت اقیانوس نتوانسته چیزی از شکوه این شهر غرق شده بکاهد اما فرسایش آب باعث شده تا مدارک و نشانه های زیادی از گذشته و چگونه بنا شدن آن را از بین ببرد.

10. ماچو پیچو

این شهر مرموز واقع در آمریکای لاتین و کشور پرو جزو مرموزترین شهرهای گمشده جهان است ماچوپیچو که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده تا کنون توانسته گردشگران و ماجرا جویان زیادی را در این ارتفاع به خود جلب کند اگرچه هم اکنون مقصد بسیاری از تورهای گردشگری این شهر در منطقه است اما هنوز هم ماچو پیچو توانسته رازهای زیادی را در دل خود نگهدارد . این شهر در سال 1400 میلادی توسط اینکاها ساخت شده است و در سال 1911 کشف شده است. شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شد تا این شهر حدود 6 قرن از نظر بشر دور بماند. هرچند از سال اکتشاف این شهر تا کنون بررسی های زیادی روی آن انجام شده اما هنوز هم بسیاری از قسمت های این شهر باعث شگفتی باستانشناسان شده و اکثر آنها از چگونگی ساخت و دلیل ساخت این شهر عاجز مانده اند.

این شهر مرموز که در سال 1976 میلادی در دست بازسازی بوده نهایتان در سال 1983 میلادی جزو فهرست یونسکو به صنعت گردشگی جهان معرفی شد و طبق آخرین نظر سنجی های در سال 2007 میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته شده است.

عزتی کامل 16/2/91

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد