کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری کودکان

هفته گردشگری با تمام حواشی ، کنفرانس ها وهمایش ها یش به پایان رسید و هفته ملی کودکان از راه رسید بی آنکه توجهی به اهمیت گردشگری و ارتباط آن با اینده کودکانمان دقت کرده باشیم

بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان تاثیر سفر و گلگشت های خانوادگی را در زندگی آینده فرزندان خانواده آنچنان می دانند که  از آن به عنوان دانشگاهی زودهنگام در امر آموزش کودکان نام می برند . جای تردید نیست که ارودگاهی تابستانه برگزار شده برای دانش آموزان دوره های مختلف آموزشی و حتی سفرهای آموزشی در دوران دبیرستان یا حتی دانشگاه نیز جز این آموزش ها برای کودکان و نوجوانان هر کشور است. اما هم اکنون که تازه هفته گردشگری در کشورمان به پایان رسیده و وارد هفته ملی کودک شده ایم با کمی دقت در می یابیم هفته گذشته که همه جا سخن از رونق اقتصاد گردشگری بود و تمام فعالان و دست اندرکاران صادرات نامرئی را به خود مشغول کرده بود هیچ جا خبری از نقش کودکان در صنعت گردشگری کشورمان نبود . کودکانی که همواره در سفر و گردشگری بیشتر از هرچیزی ذهن والدین را به خود مشغول می کنند .

همین موضوع و تفاوت دیدگاه مسئولین گردشگری ایران و برخی از کشورها درباره ایجاد جاذبه هایی برای جلب نظرکودکان  سوژه ای شد تا کسب و کار امروز باتوجه به آغاز هفته ملی کودک و پایان هفته گردشگری در کشورمان از ابتکار عمل هلند در زمینه رشد صنعت گردشگری درپناه کودکان سخن بگوید.

همانطور که همگان می دانیم کودکان و تعیین مقاصد گردشگری در سبد سفر خانواده بسیار تاثیرگذار هستند و همواره ذهن خانواده ها به این موضوع معطوف شده که کدام مقصد گردشگری با سن کودک یا نوجوان خانواده مرتبط است و می تواند برای وی مفید باشد. همین موضوع باعث شده تا مسئولان آموزشی والبته گردشگری کشور هلند دست به کار شوند با ایجاد شرایطی کاملا ایده آل برای جلب نظر خانواده ها علاوه بر آموزش به صادرات نامرئی خود رونق بخشند.

هلند از زمان های گذشته به دلیل قدمت و آسیباب های بادی و مزارع گل بسیار معروف بوده  و هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می کند و آمستردام به عنوان یکی از گزینه های برتر توریست ها است. اما این شهر هم اکنون نه برای بزرگسالان بلکه به عنوان شهر جادویی برای کودکان تبدیل شده است که می توان از این شهر به عنوان دنیای واقعی گالیور برای کودکان نام برد.

در نزدیکی شهر آمستردام شهری با ابعاد کوچک درست مثل شهر واقعی آمستردام ساخته شده و از آن به عنوان «آمستردام کوچک یا مادورالند» نام برده می شود و مانند شهر واقعی دارای کانال های آب بسیار زیباست و عنوان ونیز شمالی که لقب شهر اصلی آمستردام است را برای بازدید کنندگان نمایان می کند.

به گفته مقامات مسئول اداره این شهر تفریحی فواید سفر و تاثیر آن بر روحیه بزرگسالان و کودکان برای هیچکس پوشیده نیست ، به همین دلیل کشور هلند تصمیم به ساخت مجموعه ای مخصوص کودکان (چیزی شبیه دیزنی لند در ایالات متحده آمریکا) گرفته تا این آینده سازان جهان را از همین دوران کودکی به شرایط آتی زندگی واقعی خود آشنا کنند.

گردانندگان مادورالند معتقدند هدف از آن شهر آمریکایی بازی و سرگرمی است ولی  مادورالند مانند کلاس درس برای کودکان مفید خواهد بود. در این زمینه آنها شهر مادورالند را به دانشگاهی کوچک برای فرزندان تشبیه می کنند که والدین می توانند تصویری دقیق و واقعی از زندگی آینده را برای کودکانشان نمایش دهند.

اما این تمام ماجرا نیست که مسئولان گردشگری همراه با مسئولان آموزشی برای کودکان و خانواده های گردشگر در هلند تدارک دیده اند بلکه ساخت هتلی به نام هتل ان. اچ گراند کرانسنوپولسکی  NH grand hotel Krasnopolsky مخصوص کودکان که تمام خدمه و مهمانان آن را کودکان تشکیل می دهند از دیگر ابتکارهای هلند برای جلب نظر گردشگران سراسرجهان است.

مسئولین این هتل با توجه به سن کودکان همراه والدین برای آنها در این مکان شغلی درنظر می گیرند و کلیه کارهای آشپزی ، باغبانی، نظافت و مدیریت هتل را توسط استعدادهای نوجوان انجام داده و باعث ایجاد محیطی بسیار مطمئن و امن برای آنها می شوند که خانواده های هم می توانند در کنار آسایش فرزندانشان از سفر خود لذت ببرند.

موزه هایی که محل بازی کودکان شده اند

اگر از بحث اقامت و تصویر واقعی زندگی آینده کودکان بگذریم دانستن تاریخ و روند تکامل شکلگیری زندگی بشری از مهمترین موضوعات آموزشی ما به فرزندانمان است که مسئولان گردشگری هلند به عنوان آخرین راهکار برای تربیت ماجراجویانی مستعد برای اداره آینده دنیا با به کارگیری موزه های تاریخی و هنری در این زمینه  این اماکن را برای سرگرمی کودکان و آموزش دلبندان ما آماده کرده اند و مهمترین بخش این موزه ها مرکز NEMO است  این مرکز برای تقویت اراده و استقلال کودکان شماست در این مرکز کودکان معنی استقلال و  مسئولیت پذیری را خواهند یافت.

این مراکز پر از ابزار و وسایل آموزشی برای دلبندان ماست. که خود باعث تفکر بیشتر کودکان می شود در واقع به نوعی یک کارگاه زندگی برای کودکان دایر شده به گونه ای که آنها در آینده می توانند با تکیه بر این تجربیات زندگی خود را اداره کنند. البته در کنار آموزه های والدین خودشان.

سرآشپز کوچولو

خوراکی های معروف هلند نیز در جلب نظر کودکان بسیار کارآمد هستند  و  این بار این کودکان بالاتر از 10 سال هستند که برنده این مسابقه خواهند بود آنها می توانند یک روز از زندگی خود را به عنوان یک کشاورز در مزرعه بگذرانند. در شهر آمستردام، کیندر کوک کافه kinder kook kafe تنها رستورانی است که مدیریت و اعضای آن را کودکان تشکیل می دهند. در این رستوران غذاهای بسیار خوشمزه و زیبا توسط کودکان پخته می شود و روی میز ها سرو می شود. البته این نکته بسیار مهم است که تمامی مواد اولیه و غذاها حاصل فعالیت اجتماعی کودکان در همان مزارع است.

امید است با انتشار این ابتکار عمل کشور هلند برای جلب نظر خانواده های گردشگر همراه کودکانشان در ایران نیز شاهد احداث و راه اندازی اینگونه مراکز جهت تربیت نسل آینده کشورمان باشیم و علاوه بر رونق صنعت گردشگری روحیه استقلال و خودکفایی را از همین گلگشت های ساده و سفرهای تفریحی همراه خانوده به کودکانمان بیاموزیم که معامله ای بردبرد برای همگان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد