کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

صنعت بیمه گردشگری ایران را بیمه خواهد کرد

گردشگری به عنوان یکی از درآمدزاترین صنایع قرن حاضر هر روز شاهد رشد چشمگیری از نظر خدمات و سرمایه گذاری های خود در گوشه و کنار دهکده جهانی بوده و هست. بنابراین حضور گسترده فعالان در عرصه گردشگری و البته گردشگران در کشورهای مختلف باعث ایجاد شغل و حرفه های جدیدی در جهان شده و گاه گاهی این صنعت سبز باعث ایجاد ارتباطی حرفه ای بین اصناف مختلف در کشورها شده است.

رشد و گسترش صنعت گردشگری در گوشه و کنار جهان آنچنان سریع و جذاب بوده که توانسته است بیشتر صنایع مرتبط را با خود همراه کند و به صورتی که اکثر این صنایع سعی کرده اند برای دست یابی به درآمد عظیم این صنعت خودشان و البته قوانین مربوطه را با آن صنعت یعنی گردشگری تطبیق دهند.

به عنوان مثال می توان به همکاری میان مراکز اقامتی و رستورانها ، خطوط هواپیمایی و مراکز تفریحی ، حضور گردشگران در جوامع ورزشی از جمله ارتباط بین صنعت گردشگری و صنایع زیر مجموعه آن اشاره کرد. اما تقریبا یکی یا دو ده بیش نیست که گردشگری توانسته به صورت جدی صنعت بیمه را نیز با خود همراه کند و قوانین بیمه ای را جهت رشد و گسترش حضور گردشگران را به نفع خود تغییر دهد و از سوی دیگر  اندرکاران بیمه را به حضوری فعال در صنعت سبز گردشگری تشویق نماید.

هرچند حضور صنعت بیمه در کنار گردشگری بیشتر یادآور خسارت و خاطرات ناگوار برای گردشگران و موسسات گردشگری است اما از آنجا که گردشگری در شاخه های مختلف مثل گردشگری هیجان انگیز و ماجراجویانه رشدی چشمگیر داشته و حضور گسترده گردشگران این نوع گردشگری در گوشه و کنار جهان حوادثی را در پی داشته است نیاز همکاری صنعت بیمه با گردشگری بیش از قبل  احساس شد. بطوری که دست اندرکاران بیمه نیز این موقعیت را مغتنم شمرده و به بازار گردشگری و همکاری با دست اندرکاران آن وارد شدند.

هرچند در اوایل این همکاری، بیمه در صنعت گردشگری صرفا وسایل حمل و نقل و لوازم همراه گردشگران را پوشش می داد اما پس از حضور گردشگران در تورهای ماجراجویانه این خود مسافران بودند که نیازمند بیمه شدن بودند و شاید ابزار و لوازم همراهشان زیاد به بیمه شدن نیازی نداشت، در این زمان پس همکاری موسسات بیمه و صنعت گردشگری وارد مرحله ای نوین در دهکده جهانی شد که این همکاری می تواند به عنوان کلیدی طلایی برای موفقیت یا عدم موفقیت صنعت گردشگری برخی کشورها شناخته شود.

بسیاری از کشورها که محل برگزاری اینگونه تورهای ماجراجویانه هستند یا حتی بسیاری از تورهای دریایی و از همه مهمتر کشورهایی که در گردشگری سلامت خود سرمایه گذاری عمده ای انجام دادند امروز به اتکاء حضور شرکت های بیمه به جذب علاقمندان سفر به کشورشان می پردازند به گونه ای که امتیازات گردشگری مقصد آنها ، محل برگزاری یا توانمندی های تخصصی این تورها در میان تبلیغات گسترده آنها زیاد به چشم نمیخورد بلکه که اینگونه شرکتها  پوشش گسترده بیمه های خود را طی سفر مورد نظرشان برای گردشگران معرفی می کنند .

در پی این نوع تبیلغات گردشگران نیز به اهمیت دریافت بیمه های مسافرتی هنگام سفرشان پی بردند و مقاصد سفرشان را بیشتر با توجه به نوع و میزان پوشش بیمه های گردشگری مقاصدشان انتخاب کردند. اهمیت حضور شرکتهای بیمه در تورهای گردشگری آنچنان مشهود بود که بسیاری از کشورهای گردشگرپذیردریافت بیمه نامه سفر توسط گردشگران را جزو یکی از شرایط ورود گردشگران به کشورشان قرار دادند تا هم نظر مسافران محتاط را به کشورشان جلب کنند و هم نسبت به عدم هزینه تراشی برای کشورشان به واسطه حضور گردشگران گامی بلند برداشته باشند.

در این میان برخی از کشورها همچون ایران که جزو کشورهای پرجاذبه جهان و البته یکی از بهترین مقاصد گردشگری پزشکی در خاورمیانه هستند و در سال 2012 میلادی به عنوان مقصدی ارزان برای گردشگران و ماجراجویان بین المللی تبدیل شده اند از نقش مهم صنعت بیمه در توسعه صنعت گردشگری غافل مانده اند بطوری که  زیاد شاهد حضور و همکاری شرکت های بیمه با صنعت گردشگری آنها نیستیم.

در حالی که بسیاری از کارشناسان گردشگری حضور گسترده صنعت بیمه را در صنعت گردشگری الزامی می دانند و در واقع حضور بیمه در صنعت گردشگری کشورها را تضمینی برای موفقیت آنها در جذب گردشگران بازار هدفشان عنوان کرده اند .

این گروه عنوان می کنند حذف روادید و تسهیل ورود گردشگران با هزینه ای اندک به کشورهای گردشگرپذیر اگرچه سیاستی بسیار کارآمد برای جذب گردشگران به منطقه ای خاص در دهکده جهانی است اما امروزه بیش از این دو عامل شاهد نقش آفرینی پوشش خدمات بیمه در این امر هستیم. به صورتی که اگر کشوری گردشگر پذیر چون ایران به پشتوانه تاریخ و تمدن خود بتواند علاوه بر موارد یاد شده همکاری صنعت بیمه را با گردشگری خود ایجاد کند بدون تردید گوی رقابت را از دیگر رقبای منطقه ای خود و حتی دیگران خواهد گرفت و به عنوان قطب گردشگری در آن منطقه خاص از دهکده جهانی شناخته می شود.

از سوی دیگر وجود جاذبه های طبیعی برای برگزاری تورهای مهیج و ماجراجویانه و البته مراکز جذب گردشگران درمانی در ایران نیز لزوم توجه به حضور صنعت بیمه در کنار صنعت گردشگری کشور را باردیگر یادآوری می کند هرچند برخی کشورهای بیگانه هم اکنون با کارشکنی های خود باعث جلوگیری از حضور موسسات بیمه بین المللی در گردشگری کشورمان شده اند و قصد ضربه زدن به اقتصاد گردشگری ایران را دارند اما این فرصت به وجود آمده می تواند باعث حضوری فعال و بسیار قدرتمند شرکت های بیمه داخلی در جذب گردشگران به ایران بشود بنوعی که این شرکت های بیمه داخلی می تواند با همکاری سفارتخانه های کشورمان در بازارهای هدف گردشگری ایران ، حضور گردشگرانی که بار سفر به ایران بسته اند را تضمین کنند.

بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان گردشگری ایران صنعت بیمه کشورمان می تواند با ارایه خدمات نوین و البته کامل خود به گردشگران ورودی تضمینی برای حضور آنها در داخل کشور باشد به شرط آنکه شرایط حضور این گروه یعنی صنعت بیمه در گردشگری کشورمان توسط مسئولان مربوط تسهیل و امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد . به عقیده این گروه سفارتخانه های ایران می توانند لزوم دریافت بیمه های ایرانی را به عنوان یکی از شروط دریافت روادید ورود به کشور را برای گردشگران علاقمند به ایران درنظر بگیرند تا با این کار هم توانمندی صنعت بیمه ایرانی را به گردشگران بین المللی معرفی کنند و هم باعث اطمینان خاطر آنها طی اقامتشان در کشورمان باشند و البته از همه مهمتر مانع از کارشکی دیگران در صنعت گردشگری ایران بشود.

پس بجاست که مسئولان دولتی که در واقع سیاستگذاران کلان گردشگری ایران هستند باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند و شرایط حضور گسترده شرکت های بیمه ایرانی را در نمایشگاه های بین المللی صنایع گردشگری بازارهای هدف جذب گردشگر کشورمان را فراهم کنند تا این صنعت بتواند خلاء موجود در جذب گردشگران خارجی به ایران را پوشش دهد و حضور گردشگران در ایران به عنوان کشوری ارزان قیمت و پرجاذبه را تضمین نمایند.

عزتی

15/8/91

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد