کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

بررسی بازار گوشی تلفن ثابت در ایران

الو؛ این دستگاه چند؟

نویسنده: عماد عزتی

بی شک هنوز صدای زنگ تلفن (درینگ درینگ معروف) منزل مادربزرگمان را به خاطر داریم ، همان تلفنی که با شماره گیر گرد و ساده اش گاهی اسباب بازی دوران کودکیمان بوده است. هرچند انگشتان ما مدت های طولانی است که با آن شماره گیر گردان خداحافظی کرده و فقط گاهی برای زنده نگهداشتن خاطرات خوش آن دوران یکی از همان تلفن ها را کنار سالن پذیرایی گردگیری کرده ایم؛ اما جای تردید نیست در کوران خرید انواع گوشی تلفن همراه هوشمند و غیر هوشمند دیگر جایی برای فکر کردن درباره تلفن ثابت منزلمان یا محل کارمان باقی نمانده است.

در حالی که  نمی توان فراموش کرد تا همین چندی پیش این تلفن های ثابت رومیزی یکه تاز دنیای ارتباطات بودند و اکنون هم اگر تلفن همراهمان خارج از سرویس شده باشد دوباره باید به همان تلفن های ثابت پناه ببریم .

پس با درنظر گرفتن جایگاه اصلی تلفن های ثابت رومیزی بدنیست دوباره کمی هم در مورد خرید این دستگاه ارتباطی سختگیر باشیم و از کم و کیف انتخاب بهترین مدل و برند مطلع باشیم. چون به اندازه ای که انواع و اقسام تلفن های همراه هوشمند پیشرفته شده اند این گوشی های تلفن ثابت هم ارتقاء یافته و با امکانات مختلف خود گاهی خریداران را سردرگم می کنند.

به همین دلیل بازار این هفته جام جم سری به مراکز معروف خرید و فروش گوشی های تلفن ثابت در پایتخت ایران یعنی خیابان اکتباتان نزدیک میدان امام خمینی و لاله زار معروف خودمان زده تا علاوه بر قیمت، راه و رسم انتخاب بهترین را به مخاطبان خود بگوید.

سیم دار یا بدون سیم

بطور کلی دستگاه تلفن ثابت به دو دسته سیمی و بدون سیم تقسیم بندی می شود و به واسطه حضور گسترده دستگاه های بدون سیم مدت هاست دیدن گوشی تلفن سیم دار کمی برایمان غریب شده و صرفا منتظر دیدن این نوع دستگاه روی میز اداره ها هستیم.

 در حالی که هنوز هم قابل اعتمادترین نوع گوشی تلفن ثابت ، چیزی شبیه به اختراع اولیه گراهام بل معروف خودمان بوده و فقط کمی امکانات جانبی به آن اضافه شده است. اما نمی توان چشم به روی تکنولوژی و پیشرفت دنیای ارتباطات نیز بست.

 بنابراین اینگونه بهتر است که با توجه به نیازمان بین تلفن رومیزی سیم دار یا باسیم گزینه ای را انتخاب تا علاوه بر اطمینان خاطر از کیفیت ارتباط از تکنولوژی های روز هم استفاده کنیم. به هر حال انتخاب در بخش تلفن های سیم دار کمی ساده تر از نوع بی سیم آن است چون با توجه به امکانات موجود دستگاه برای سیمدارها و مدل و رنگش می توانیم خرید کنیم ولی در مورد تلفن های بدون سیم دنیایی متفاوت را پیش رو خواهیم داشت.

بدنیست توجه داشته باشیم بزرگترین نقطه ضعف تلفن های بدون سیم حتی با اختراع سیستم های نوین و پیشرفته ، جریان برق است که در صورت قطع شدنش ارتباط دستگاه مرکزی با گوشی تلفن بی سیمی که همراه ماست قطع خواهد شد و نمی توانید با مخاطب خودتان ارتباط بگیرید.

 بنابراین بهتراست اگر میان تولیدات بدون سیم به دنبال برند مناسب خود هستید آنهایی را انتخاب کنید که دارای یک دستگاه تلفن ثابت با سیم نیز باشند تا در صورت قطع برق بتوانید با استفاده از آن با مخاطبان خودتان ارتباط بگیرید.

شناسه ایمنی تلفن های بی سیم را جدی بگیرید

همانطور که اشاره شد اکنون دنیای ارتباطات بدون سیم جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره ما دست و پا کرده اند و برای خرید اکثر لوازم موردنیازمان به دنبال بی سیم آنها هستیم، از موس و کیبورد، مودم و گوشی تلفن ثابت یا تلفن همراه گرفته تا جاروبرقی و شارژهای بدون سیم . بنابراین لازم است قوانین مربوط به خرید آنها را بخصوص در مورد تلفن ثابت بدون سیم ، کاملا زیر ذره بین گرفته و در مورد آنها کنجکاو باشیم تا مبادا با خرید وسیله ای غیر استاندارد یا غیر مجاز دچار دردسر بشویم.

در مورد تلفن های ثابت بدون سیم مهمترین نکته شناسه ایمنی دستگاه است؛ چون این وسیله با توجه به قوانین مربوطه در کشورمان باید قبل از ورود تایید وزارت ارتباطات را دریافت کرده باشند تا علاوه بر رعایت استانداردهای لازم از نظر محدوده فرکانس ، دارای بهترین نوع ارتباط باشند. بنابراین هنگام خرید به این شناسه بسیار دقت کنید .

این شناسه در واقع کدی میان دستگاه ثابت تلفن (مادر) و گوشی بی سیم که عددی یکسان است به این ترتیب گوشی تلفن سیار صرفا می تواند با این کد با دستگاه مادر ارتباط برقرار کند تا با این کار مانع از همشنوایی توسط سایردستگاه های بی سیم تلفن باشد. البته از لحاظ ایمنی تماس های شما نیز نکته ای قابل اعتماد است چون سرقت بوق و شنود صحبت های شما تا حداقل به این وسیله (کدشناسایی) کاهش خواهد یافت.

از غیر مجازها فاصله بگیرید

براساس سیاست های سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ایران و اصول سیاست‌گذاری طیف فرکانس که از منافع ملی کشور محسوب می‌شود. محدوده‌های زیر به تلفن های بی‌سیم اختصاص داده شده است:

باند 46 تا 47 مگاهرتز، 49 تا 50 مگاهرتز، 86 تا 88 مگاهرتز و 931 تا 932 مگاهرتز است. پس دستگاه هایی که خارج از این محدوده فعالیت می کنند و یا برد کارکرد مفید آنها بیش از 300 متر است غیر مجاز بوده و نمی توان به عنوان وسیله عادی در منازل از آنها استفاده کرد.

 

مشخصات تلفن بی سیم غیرمجاز

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی سالم سازی و پاک سازی فضای فرکانس کشور، با اینگونه تجهیزات آلوده کننده طیف فرکانس برخورد قانونی کرده و با ردگیری و ضبط آنها در صورت استفاده سلامت مکالمات را همواره حفظ می کند. لازم به ذکر است استفاده از تلفن های بی سیم غیر مجاز به دلیل مشکلاتی که بوجود می آورند حتی در تمامی کشورهای سازنده نیز جرم تلقی شده و غیرقانونی است و صرفا جهت صادرات تولید می شوند.

 اینگونه تلفن ها عمدتا توسط شبکه های قاچاق و به صورت غیر مجاز وارد کشور شده و منابع و منافع جامعه را به خطر می اندازند. تداخلات به وجود آمده توسط تلفن های بی سیم غیرمجاز بر کارکرد شبکه های اضطراری، ایمنی و خدماتی اعم از : نظامی، انتظامی و امنیتی ، اضطرار ملی و نجات، امداد و ایمنی خواهد بود. لازم به یادآوری است که اولین مشخصه غیر مجاز بودن تلفن های بدون سیم داشتن آنتنی مجزا از دستگاه مرکزی است.

 

خدمات پس از فروش

همانطور که می دانیم لوازم الکترونیکی خصوصا با توجه به تکنولوژی های پیشرفته کنونی ، بسیار حساس هستند و نمی توان به خدمات پس از فروش آنها بی اعتنا بود بنابراین هنگام مراجعه به بازار برای تهیه یکی از انواع گوشی تلفن ثابت مهمترین نکته اطلاع از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش آنهاست که نباید از آن غافل شوید.

بهترین روش برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی این است که هنگام خرید گوشی تلفن علاوه بر برگه گارانتی فاکتور معتبر از فروشنده دریافت نمایید تا در صورت نیاز به فروشنده مراجعه نمایید.

 

به ضد ضربه و ضد آب بودن گوشی توجه داشته باشید

اکثر ما تجربه انداختن گوشی تلفن را در کارنامه زندگی خود ثبت کرده ایم ، یا اینکه بارها هنگامی که دستمان خیس بوده مجبور به جواب دادن تلفن شده ایم، دو کاری که همواره باعث خسارت هایی به ما شده است چون این وسیله هم به ضربه حساس است و هم در مقابل رطوبت ناتوان. همین موضوع باعث شده تلفن مورداستفاده ما طول عمر کمتری داشته باشد و زودتر برای خرید یک گوشی جدید روانه بازار بشویم .

از این رو به تازگی سازندگان بااستفاده از تکنولوژی های نوین توانسته اند گوشی های تلفن ثابت یا بدون سیم را ضد ضربه و ضد آب بسازند که این اتفاق خرسندی برای ماست که می توانیم با خریدن یکی از این نوع تلفن ها به حساب پس انداز خودمان خدمت کنیم.

 

توجه ویژه به نوع باطری داشته باشید

یکی از لوازم بسیار مهم در تلفن های بدون سیم، باطری داخل گوشی سیار است که باید به نوع و قدرت نگهداری شارژش توجه ویژه داشته باشیم. همانطور که به خاطر داریم مدل های ابتدایی یا حتی برخی مدل های امروزی از سه باطری قابل شارژ داخل گوشی ها استفاده می شود که معمولا پس مدتی استفاده فاسد شده و باید تعویض شوند. اما در دستگاه های مدرن امروزی از باطری های لیتیومی با کیفیتی بسیار بالاتر و طول عمر بیشتری استفاده می شود که بهترین گزینه برای شماست .

به همین دلیل وقتی مدل تلفن مورد نظرتان را انتخاب کردید به اطلاعات مندرج روی جعبه یا کاتالوگ که درباره نوع باطری و طول عمر آن نوشته شده است خوب دقت کنید به یاد داشته باشید در مورد زمان آماده بکار باطری گوشی نیز اطلاعات مناسبی بگیرید. بطور کلی زمان آماده بکار باطری گوشی های بی سیم از هفت روز شروع شده و در برخی از موارد تا 30 روز نیز ادامه خواهد داشت.

از خرید دستگاه های دست دوم جدا خودداری کنید

هرچند همواره تاکید می شود از خرید کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد خودداری کنید اما با توجه به تقاضای روز افزون بازار برای تهیه این وسیله و البته سوء استفاده برخی از فروشندگان مدتی است که شاهد حضور دستگاه های دست دوم از کشورهای اروپایی با برندهای متفاوتی هستیم هرچند این دستگاه ها برای مدتی مورد توجه متقاضیان قرار گرفتند اما به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش و البته کیفیت پایین به سرعت از خاطره مخاطبان خود محو شده و جایشان را به دستگاه های باکیفیت و دارای نمایندگی دربازار کشورمان دادند ولی هنوز هم در گوشه و کنار بازار می توان ردپایی از آنها یافت. بنابراین در صورت پیشنهاد فروشنده زیاد به این پیشنهاد جذاب توجه نکنید چون گرفتاری اینده تنها ارمغان این معامله خواهد بود.

قیمت انواع گوشی تلفن

به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست خوشتر است و حالا نوبت به حساب و کتاب رسیده است . با درنظر گرفتن امکانات مورد نیازتان و البته کیفیت محصولی که انتخاب کرده اید باید منتظر شنیدن رقمی از سوی فروشنده باشید اما بطور کلی اکنون دربازار تلفن ثابت رومیزی می توان گوشی های چینی با نام هایی مشابه برندهای معروف جهان  و ارزان قیمتی حدود 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان را تهیه کرد و در مورد بدون سیم ها هم ارقامی از 70 هزار تومان را می شنوید تا یکصد هزار تومان این در حالی است که برندهای معتبر و دارای نمایندگی معمولا در این محدوده قرار ندارند و کمی با ارقامی بالاتر به فروش می رسند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد