کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

غذاهای رمضان در کشورهای اسلامی

ماه رمضان ماهی بسیار خاص و عزیز بین میلیون ها مسلمان در سراسر دهکده جهانی است. سومین رویداد بزرگ سالانه برای مسلمانان جهان و همچنین نهمین ماه از تقویم اسلام و ماهی که کتاب مقدس قرآن توسط فرشتگان پروردگار یکتا به حضرت محمد نازل شد. رمضان ماه خودشناسی و نزدیکی به خداوند ، ماه نیکی و قرائت قرآن بین تمام مسلمین جهان است.

اگرچه طی این ماه مقدس در طول روز مسلمانان دست از خوردن و آشامیدن می کشند اما وعده های غذایی صحر و افطار در این ماه مبارک یکی از اصلی ترین جذابیت های جشن رمضان برای مسلمانان و حتی گردشگران غیر مسلمان است. هرچند مسلمانان به روایات متعددی طی ماه رمضان خود مهمان خداوند هستند اما پذیرایی از مهمان یکی یاز سفارشات این ماه به مسلمانان است بنابراین بسیاری از کشورهای اسلامی طی این ماه مبارک پذیرایی گردشگران هستند و شاید زیباترین و البته خوشمزه ترین قسمت این سفر برای گرشدگران مراسم صحری و افطار در مقصد آنهاست که هر بخش از دنیای اسلام خوراکی ها و غذاهای مخصوص به خود را برای این ماه مبارک تدارک می بینند . بنابراین خوراکی های مخصوص این ماه مبارک در کشورهای اسلامی می توانند خود دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران و ماجراجویان غیر مسلمان و حتی مسلمانان دیگر نقاط دهکده جهانی باشد.

در کشورهای مسلمان بانوان منزل معمولا سفر ه ای مخصوص به این ماه تدارک می بینند و با غذاهایی تازه و سرشار از ویتامین اهل خانه و مهمان را اطعام می کنند .

این غذا معمولا در 2 وعده اصلی غذا طی ماه مبارک رمضان با توجه به کشور و آداب و رسوم کشورها متفاوت است و جذاب و معمولان هنگام صحر غذایی سبک اما مغذی تهیه می شود و هنگام افطار سفره ای کامل مهیا خواهد شد. بنابراین در واقع غذا وعده های غذایی در این ماه از اصلی ترین بخش های رمضان پس از عبادت و نیکی هاست بطوری که برخی از غذاها صرفا مخصوص این ماه تهیه می شوند و در طول سال خوردن و تهیه آنها زیاد مرسوم نیست.

مراسم افطار در هر نقطه از این کره خاکی متفاوت برگزار می شود و هر بخش آداب و رسوم خاص خود را دنبال می کنند به عنوان مثال در کشور مراکش مسلمانان مراکشی معمولا روزه خود را با سوپ مخصوصی به نام حریره افطار می کنند . این سوپ یا حریره نوعی سوپ با مواد اولیه گوشت، عدس، لپه ، رشته و گوجه فرنگی و البته ادویه های مراکشی است که در این ماه طرفداران بی شماری داشته و دارد البته نباید فراموش کرد که عطر و طعم این سوپ خارجی ها را هم به سمت خود جلب کرده است .

اما در کشور امارات متحده عربی ؛ مسلمانان طبق سنت پیامبر خود روزه را با خرما افطار می کنند وپس از مدتی سفره اصلی گسترده می شود  غذاهای اصلی در این کشور اسلامی عبارتند از : فتوش ، هموس، سمبوسه ، سالادهای مختلف و چوربا است.

در کشور لبنان به عنوان کشوری دیگر از دنیای اسلام سفر افطار رنگ و بوی دیگری و مخصوص دارد که غذاهایی چون سوپ ، سالاد ، فتوش ، نان و پنیر روزه افطار می شود اما در وعده اصلی غذاهایی چون هموس لبنانی و کباب های مخصوص میل می شود، لازم به ذکر است که طبق عادت و سنت مردم این منطقه روزه داران لبنانی از نوشیدن آب میوه تا انتهای غذای اصلی خودداری می کنند .

اما در مصر رمضان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته اگر مسافر این سرزمین در ماه مبارک رمضان هستید می توانید مزه های متفاوتی را هنگام افطار بچشید و از آنها لذت ببرید. هرچند در کشور اردن به عنوان دیگر کشور اسلامی مراسم افطار زیاد مجلل نیست و روزه مسلمانان با چند خرما و یک کاسه سوپ محلی افطار می شود اما در مصر عادات مردم کمی متفاوت و این ماه در واقع جشنی مجلل برای روزه داران مسلمان است.

در ماه مبارک رمضان خیابان های مصر شور و حال خاصی به خود می گیرد و مردم از هر طبقه اجتماعی مشغول خرید مواد اولیه غذاهای مخصوص این ماه هستند برخی مواد اولیه غذا و دیگران میوه و مواد اولیه تهیه شیرینی های مخصوص را تهیه می کنند اما شیرینی فروشی ها هم برای افراد گرفتار بی کار ننشسته اند و انواع شیرینی های مخصوص را تهیه کرده اند که خریداران خاص خود را دارند. برخی از اقلام خشکبار مثل کشمش ، فندوق ، گردو و پسته از اصلی ترین موادی هست که برای تهیه شیرینی های مخصوص در ماه مبارک رمضان توسط مصری ها خریداری می شود.

اما کشور ساحلی عمان و البته خوراکی های مخصوص این ماه در واقع دومین خوراکی های معروف بین گرشدگران معرفی شده که بیشتر گردشگران سوپ شیرین این کشور را به عنوان خوشمزه ترین خوراکی ماه رمضان در عمان معرفی کرده اند . این سوپ شیرین که از شیره خرما، شیر ، گردو تهیه می شود البته برای خوش طعم و عطر و بوی آن از برخی از سبزی های معطر نیز در این سوپ استفاده می شود .

این جذابیت در کنار شیرینی های مخصوص این ماه در عمان تکمیل شده اما اگر از نوشیدنی های رمضانی این سفره ها بخواهید مقام اول به نوشیدنی های مصری رسیده که در واقع رنگ و عطر مصر باستان را در نوشیدنی های خوشمزه امروزی به یاد روزه داران و البته گردشگران می آورد. konafeh، basbousah، katayef معروفترین خوراکی های مصری در کنار انواع شیرینی و حلوا و باقلوا ی این کشور سفره ای کامل برای افطار روزه داران مهیا می کند.

این ضیافت مبارک با رسیدن ماه جدید به اتمام می رسد و بسیاری از این خوراکی ها که معرفی شده تا سال آینده و ماه رمضانی دیگر هرگز تهیه نخواهد شد بنابراین طعم اصلی سفره افطار را باید پای همین سفره و ماه مبارک  سال آینده چشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد